Revox A77 - Capstan motor loopt niet (Toestel of techniek)

door Eric P. @, 29-05-2020, 16:16 (1399 dagen geleden)

Hallo,

Tevens heb ik nog een andere Revox A77 in bezit, hiervan loopt de Capstan motor niet.
Heeft iemand een tip om deze aan het lopen te krijgen?

Bedankt en groet,
Eric

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door soundman2 @, Wouw, 29-05-2020, 22:27 (1399 dagen geleden) @ Eric P.

Lees de service doc eens door, daarin staat precies hoe het werkt. Het is een tacho geregeld systeem. Zonder kennis hoe het werkt, krijg je het niet aan de praat en kun je er ook niet achter komen waarom de motor niet draait. Er loopt nog een thread, waarin ik uitgelegd heb, hoe je een paar dingen kunt testen.

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Marotick ⌂ @, Huizen, 29-05-2020, 23:27 (1399 dagen geleden) @ soundman2

Dat is de omslachtige methode, best wel goed daar niet van maar wel erg bewerkelijk en je moet maar net de service manual in je bezit hebben.
Je kan ook het volgende doen:
Deze revox is iets van 50 jaar oud. Als je de moeite zou nemen om alle elektrolytische condensatoren op te meten dan zou je zien dat er niet 1 meer is die nog maar een waarde heeft die maar iets in de buurt zou komen van wat het ooit geweest is. Bespaar je de moeite en gooi al die rotzooi er uit en vervang deze door nieuwe. Als je naar het instelpotje zou kijken en een tikje geeft tegen het lopertje dan zou je zien dat die er ook spontaan van af valt als die er al niet uit zichzelf afgevallen is.
Eenmaal deze noodzakelijke vervanging gedaan dan is de kans groot dat hij het weer gewoon doet anders moet je verder zoeken. Dan zou ik eerst de transistoren doormeten. Heb je de versie met de spoel of met de 2 ic-tjes. Het NE555 ic is vaak defect maar dat is te meten met de spanningen die in het schema staan, maar die moet je die wel hebben. Ik probeer het bijdeze er bij te plaatsen.
Omdat het gaat om een behoorlijk oud apparaat is het niet zinvol om de fout al metende op te zoeken. Dat is wel een leuke uitdaging maar het is zonde van je tijd want over een week is er weer een oud onderdeel bezweken en kan je weer van voren af aan beginnen. Er zijn mensen die dat heerlijk vinden en er is ook niets verkeerd aan maar als je doeltreffend een goede reparatie wil zou ik al die oude zooi gewoon vervangen.
Succes.
Jack Marotick

[image]

[image]

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door soundman2 @, Wouw, 30-05-2020, 13:56 (1398 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door soundman2, 30-05-2020, 14:06

Omdat het gaat om een behoorlijk oud apparaat is het niet zinvol om de fout al metende op te zoeken.


Lukraak vervangen is een onjuiste reparatiemethode. Het kost tijd, onderdelen en levert vaak niets op, wel een kans op extra fouten. Met een simpel kortsluitdraadje kun je al uitvinden waar het probleem zit, maar dan moet je wel weten hoe het werkt. Jij weet dat niet. Daarom heb je telkens een probleem als een motor in een REVOX niet of niet goed draait. Je verdenkt allerlei ic's etc zonder enig meetresultaat. Het los doormeten van transistoren uit een schakeling is een volkomen zinloze en tijdrovende actie, waarvan aangetoond is door jou, dat de fout daarna niet opgelost was.
Slechte onderdelen kun je altijd later nog uitwisselen als het toestel weer goed werkt. Je bent erg hardleers. Modder lekker verder, maar geef geen verkeerde adviezen s.v.p.

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Bredero @, Vlaanderen, 30-05-2020, 19:49 (1398 dagen geleden) @ soundman2

De aandrijfcondensator van 3,5 uF op zijn waarde controleren. De motor is een 3F en heeft de juiste waarde nodig.

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door soundman2 @, Wouw, 30-05-2020, 19:59 (1398 dagen geleden) @ Bredero
Gewijzigd door soundman2, 30-05-2020, 20:22

De aandrijfcondensator van 3,5 uF op zijn waarde controleren. De motor is een 3F en heeft de juiste waarde nodig.

De snelste test van de motor is het kortsluiten van de brugcel, of de transistor voor de brugcel Q205, die de motor regelt. Zonder wat te vervangen weet je of de motor wel of niet functioneert, hij moet dan draaien als de fout niet in de motor of de motorcondensator zit.
De brugcel staat in serie met de voedingsspanning van de motor(130V). De transistor Q205 vormt de DC belasting voor de brugcel. Hoe meer de transistor geleidt, hoe meer AC stroom door de motor loopt. De transistor kortsluiten) (+ en - van de brugcel), of het AC pad van de brugcel kortsluiten en de 130 Volt bereikt de motor, die dan dus normaal (te snel)moet lopen, zonee, dan de motorcondensator testen en zonodig vervangen.
Als je niets wil kortsluiten, kun je natuurlijk ook met de een voltmeter testen of de transistor Q205 aangestuurd wordt, maar dan is het altijd nog mogelijk dat de transistor toch fout is (collector los bijv).

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-05-2020, 21:17 (1398 dagen geleden) @ soundman2

IC's bij voorbaat verdenken lijkt me ook overdreven, maar elco's en potmetertjes zijn in een A77 wel per definitie stuk of onderweg. Het is dan wel een dilemma of je het risico op achteruitrepareren op de koop toeneemt als je die eerst ongezien gaat vervangen, maar de keerzijde van de medaille is dat je door het woud aan sleetse of gewoon defece elco's soms ook de echte fout niet kunt vinden als die niet al in de elco's zat.

Ik denk dat als je weet waarom je het doet en zeker bent dat je het sorgvuldig doet zonder nieuwe fouten te introduceren, het best wel eens een gerechtvaardigde reparatieprocedure kan zijn om in specifieke modellen specifieke onderdelen preventief te verhangen. In een A77 zouden dat zomaar veel elco's en mogelijk tantaaltjes kunnen zijn.

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door soundman2 @, Wouw, 30-05-2020, 21:38 (1398 dagen geleden) @ Maarten Bakker

In dit geval gaat het om een (dure) motor die het niet doet. Als je door een simpele test de werking van de motor kunt onderzoeken, dan heeft dat in elk geval mijn voorkeur. Als de motor echt defect is, hoef je voorlopig de rest ook niet te repareren.

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Marotick ⌂ @, Huizen, 31-05-2020, 10:19 (1397 dagen geleden) @ soundman2

Deze motoren zijn nooooooit stuk en die hoef je dus helemaal niet te testen, de brugcel kortsluiten is niet nodig en zelfs gevaarlijk want er staat wel 130 Volt op. De fout zit altijd in de verouderde condensatoren, het instelpotje, de brugcel zelf of in een van de transistoren, meestal de eindtor.
De meeste fouten zijn uit zichzelf opgelost als je de verouderde, verlopen onderdelen hebt vervangen door nieuwe, mocht er dan nog een probleem zijn dan pak je pas het meetinstrument en onderzoek je de spanningen die ik eerder heb meegestuurd. Daarmee kan je komen op een probleem bij 1 van de ic's.
Als je de print los hebt gesoldeerd, de zwarte en blauwe draad, zet die dan weer op de juiste plaats terug en verwissel die niet. Het is wel wisselstroom dus lijkt de volgorde niet uit te maken maar de spanning is een onderdeel van meerdere aftakkingen en de machine gaat zich wel erg vreemd gedragen als je die 2 spanningen verkeerdom aansluit.
Succes.
Jack Marotick

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door soundman2 @, Wouw, 31-05-2020, 10:52 (1397 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door soundman2, 31-05-2020, 11:07

Wat je ook beweert, systematisch een fout opsporen is de enige, snelste en juiste methode.
Onderdelen die nooit stuk gaan bestaan wel, maar motoren horen daar niet bij. Als je 130 volt een gevaarlijke spanning vind is dat helemaal correct. Als je dat niet weet moet je een elektrisch apparaat helemaal niet open maken. Dat staat nb op vrijwel elk elektrisch apparaat.
De methodes die ik tot nu toe aangaf zijn bedoeld om zonder wat te demonteren, te bepalen in welk deel een fout schuilt.
Dat weet jij helemaal niet met je chaotische manier van repareren.
Ook bij de revox is dat zo. De hele motorsturing zijn globaal genomen drie aparte delen.
1 De tacho generator
2 De vergelijker
3 De feitelijke aandrijving van de motor.
Als je weet welk gedeelte niet goed werkt, heb je al meer dan 60 procent van de fout opgelost binnen een paar minuten.
Jij weet na dagen nog niet waar er überhaupt wat fout zit. Dat is het verschil tussen wat aanmodderen en repareren. Voor dat laatste moet je wel wat kennis van zaken hebben. Helaas heb je al meerdere malen laten zien dat je die vaardigheid mist.
Hard, maar het is niet anders.
Je mag gerust weten, dat ik ook de wijsheid niet in pacht heb, maar als ik iets tegen kom waarvan ik de werking niet ken, maar wel behoor te weten, dan verdiep ik me daar eerst in. Zou jij ook moeten doen.
Nogmaals:
Als je eerst van alles gaat uitwisselen, is de kans heel groot dat een apparaat nog niet goed werkt. Wel is er een grote kans dat er nieuwe fouten bijkomen, zoals vernielde printsporen, verkeerde plaatsing van onderdelen, verkeerde equivalenten, blauwe en zwarte draden verwisselen, etc.
De tijd om dan de boel te repareren wordt veel langer en het storing zoeken weer lastiger.
Als je mij wil overtuigen, moet je met feiten komen die hout snijden en niet met verhalen dat na vervanging van alle onderdelen iets weer goed werkt. Dan kun je beter wat nieuws kopen.

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-05-2020, 11:35 (1397 dagen geleden) @ soundman2

Een motor testen om uit te sluiten zal inderdaad vaak een simpele stap zijn die eerst gezet kan worden zonder dieper te graven.

Dat is bij tachosturing denk ik ook meteen de enige stap die je nog simpel kunt (en ook wel moet) zetten voordat je de kans loopt te verzanden in defecte of sleetse onderdelen die het troubleshooten wel erg lastig kunnen maken.

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Marotick ⌂ @, Huizen, 31-05-2020, 11:07 (1397 dagen geleden) @ soundman2

Even niet relevant.

Meneer Soundman, ik begrijp dat u het niet begrijpt.
In uw werkzame leven was u reparatie technicus en u moest apparaten repareren die niet zo oud waren, meest binnen de garantie periode of er net buiten.
Dit ga je dus niet repareren door zomaar alle onderdelen er uit te gooien en te vervangen in de hoop dat dat ene onderdeel dat niet goed functioneert er bij zit. Nee zo pak je het niet aan, geloof me of niet maar dat zou ik ook niet doen. Nee dan pak je de meetinstrumenten en ga je opzoek.
Zo heeft u het altijd moeten doen en ik geloof best dat u daar heel kundig in bent.
Maar we hebben het in dit forum vaak over oude apparaten waar niet 1 defect onderdeel inzit maar tientallen. Door de vele foute onderdelen is er vaak niets meer over van de werking van het apparaat en is alles fout wat je meet. Daarom is het beter om de angel er uit te halen door alle onderdelen die door de tand des tijds zijn aangetast er uit te halen want dat is vaak al de bron van het probleem.
Als daarna toch nog een probleem is dan is die ook veel makkelijker te lokaliseren omdat niet functionerende elementen niet meer aanwezig zijn.
Het is dus heel verstandig om bij OUDE apparaten eerst de niet functionerende onderdelen te vervangen en dan pas verder te kijken.

In dit forum zijn verschillende mensen actief. Ieder op zijn eigen niveau en achtergrond, hobbyisten en professionals. Het is dus ook niet netjes om uw reparatie methode op te leggen aan de andere medegebruikers. Ook op uw reparatiemethode is wel wat op af te dingen want er is een betere methode: De hele schakeling geheel doorgronden en door berekenen en interpreteren er achter zien te komen waarom een apparaat doet wat het nu doet of eigenlijk niet doet. Dat is de hogeschool meneer Soundman.

Uw methode is er maar 1 van de vele en waarom respecteert u andere mensen niet hun eigen methode en noemt u dat meteen “aanmodderen” ik vind dat niet netjes.

Als er iets stuk is en iemand doet een ingreep, al is dat een klap op het toestel, dan is dat een reparatie als het toestel het daarna het weer goed doet. We kunnen allemaal hier iets van vinden maar ook bij een klap op een toestel kan een bepaalde kennis een rol spelen, want waar geef je de klap en hoe hard sla je?

Ik hoop dat u na deze tirade mensen wat meer de ruimte geeft om op een eigen manier hun reparaties te doen en niet meteen af te geven als zij het anders zouden doen dan dat u dat zou doen.

Ik heb dit eerder al in een persoonlijke brief u proberen bij te brengen maar u blijft maar doorgaan dus dan maar publiekelijk.

Jack Marotick

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door soundman2 @, Wouw, 31-05-2020, 11:17 (1397 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door soundman2, 31-05-2020, 11:34

Even niet relevant.

Meneer Soundman, ik begrijp dat u het niet begrijpt.
In uw werkzame leven was u reparatie technicus en u moest apparaten repareren die niet zo oud waren, meest binnen de garantie periode of er net buiten.
Dit ga je dus niet repareren door zomaar alle onderdelen er uit te gooien en te vervangen in de hoop dat dat ene onderdeel dat niet goed functioneert er bij zit. Nee zo pak je het niet aan, geloof me of niet maar dat zou ik ook niet doen. Nee dan pak je de meetinstrumenten en ga je opzoek.

Knap dat jij dat allemaal weet. Je kent me niet, hebt me nooit gesproken en bent ook nimmer in mijn werkplaats geweest. Ook vroeger repareerde ik apparaten die langer dan 15 jaar in bedrijf waren en tegenwoordig repareer ik nog steeds apparatuur uit de oudheid. Ook Revox recorders!
Je probeert nu al wekenlang je slechte chaotische reparatiemethode te verdedigen en lost zoals ik lees weinig fouten op, althans over de goede afloop lees ik maar weinig.
Misschien heb je soms wat geluk, dat gun ik je. Verder loop je keer op keer vast, anders had je als "ervaren" reparateur niet van die vragen over relatief eenvoudige schakelingen.
Niemand hoeft mijn adviezen op te volgen. Wel weet ik uit bedankjes via email, dat mensen goed geholpen zijn door een juiste manier van werken.
Als jij dat een verplichting vind? oké, doe er dan ook je voordeel mee.
Overigens vallen niet alle apparaten uit elkaar na lange tijd. Bij Revox is dat ondanks dat het superieure apparaten waren wel heel erg.
Ik laat het verder maar zo....

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-06-2020, 08:20 (1396 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maurice, 01-06-2020, 08:23

Ben het met Soundman eens, echter als je vele van exact zelfde model en type
hebt gerepareerd kun je stappen overslaan omdat je inmiddels de problemen wel kent.

Reparatie volgorde van oude apparatuur.
1: eerst inspectie en basis toestel in orde maken zodat er spanning op gezet kan worden.
Dat is elko's voeding reformeren.
Controle mechanische werking spanningsloos, draaien de wielen, schakelaars, motoren etc
Ofwel staat de zaak niet vast of verroest.

2:Controle visueel defecte componenten, uitgebrande onderdelen, gebroken, missende etc.

3: controle van kritische onderdelen die extra schade kunnen veroorzaken bij defect.
Zoals condensatoren.
Ook meet je enkele basis zaken, voor je er spanning op zet.
Bv test schakelaars en relais. Zo bv de netschakelaar even op contact weerstand meten.
Meet de secondaire voeding of daar geen grote sluiting in zit.

4: opstarten toestel onder spanning met direct voedingsspanningen controleren.
Als na enkele minuten nergens rook op stijgt kun je verder.

5:controle werking toestel,bij problemen per deel reparaties uit voeren.

6:Deze stap is een keuze cq overweging als apparaat na punt 5 geheel blijkt te werken.
Nu kun je beginnen aan het vervangen van onderdelen tbv verbeteringen.
Snaren en rubber wielen die nog wel werken maar door ouderdom op randje zijn.
Condensatoren en elko's omdat deze na 60jr bedenkelijke zijn, of tot
verbetering van audio signaalweg kunnen leiden.
Evt bekende modificaties uitvoeren die aangeraden worden.

7: cosmetische reparatie. Reinigen kast, evt vervangen van beschadigde delen.

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-06-2020, 08:31 (1396 dagen geleden) @ Maurice

Waarbij ik opmerk dat als je bij punt 5 ontdekt dat bv van de zeg 20 condensatoren je al 5 defecte hebt gevonden je kunt overwegen ze eerst allemaal te vervangen.

Zo heb ik enige tijd geleden een Laserdisck Philips CDV-475 gerepareerd.
Bij stap 5 ontdekte ik dat zoveel problemen waren en op de diverse printen
vele condensatoren zwaar verlopen waren, is het stoppen, alle printen er uit
en hele zaakje vervangen.
Hier was geen storing zoeken meer aan.

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Marotick ⌂ @, Huizen, 01-06-2020, 13:31 (1396 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Marotick, 01-06-2020, 13:56

Dat is dus bij alle bandrecorders zo en zeker bij de Revoxen. Alles nameten is zonde van de tijd dus is de volgorde anders geworden.
1 - Kast openen en met de perslucht het stof er uit.
2 - VU meters testen en als deze het nog doen de magneetjes en de wijzers opnieuw vastlijmen. Anders meters repareren.
3 - Alle oude elektrolytische condensatoren er uit evenals de motor condensatoren. hierbij wil ik opmerken dat er misschien best nog goede condensatoren verwijderd worden maar die zouden op de korte duur ook uitvallen en dan blijf je bezig. (vorig jaar had ik voor op de Revox dag een enorme zak met uitgesoldeerde onderdelen meegenomen voor mensen die daar nog wat mee "konden". Er was geen belangstelling voor.)
4 - De instelpotjes vervangen, allemaal. Vreemd genoeg vallen de lopertjes er spontaan af.
5 - Nieuwe condensatoren er in en natuurlijk zorgen dat je zorgvuldig werkt anders introduceer nieuwe fouten.
6 - spanning er op en de 21 Volt afregelen, daarna motor toerental afstellen.
7 - mechanische inspectie en ingreep zoals lagers en bandloop.
8 - Afregelen, koppen en elektronica
Mocht de Revox eerder mankementen hebben gehad dan is de kans groot dat deze kwamen door al uitvallende instelpotjes of verlopen condensatoren. Mocht er toch nog iets fout zijn dan pas komen de meetinstrumenten op tafel en begint het foutzoeken en daarna pas de reparatie.

Als deze stappen succesvol doorlopen zijn staat er weer een perfecte recorder te draaien dat alleen nog een koppen probleem zou kunnen hebben maar de M methode, zie
http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=38246
http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=38245
kan daarin voor lange tijd uitkomst bieden

Succes

Je mag het natuurlijk best anders doen maar zo doe ik het en dat bevalt me goed.

Jack Marotick

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-06-2020, 19:17 (1396 dagen geleden) @ Marotick

Opzich is dit ook wel weer een duidelijk omlijnd plan, maar ik zou zelf bijvoorbeeld niet zomaar gaan afregelen voordat ik wist of er niet nog defecten inzitten en ik ben ook niet helemaal overtuigd van de volgorde van een paar van de andere stappen zoals de VU-meters.

Op zo'n moment vind ik het dan wel jammer dat ik niet zelf specifieke ervaring heb met Revoxen want dan zou ik dat beter in kunnen schatten en ik zie ook wel wat valkuilen als een "leek" het op die manier zou doen, maar als jij met die aanpak goed uit de voeten kunt dan zal dat voor jou zeker de beste manier zijn.

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Marotick ⌂ @, Huizen, 01-06-2020, 21:57 (1396 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten,
Als er nog fouten inzitten dan komt dat gaande weg wel tot uiting. Ik begin met signaal aan de ingang toe te voeren, 1000Hz, totdat er aan de uitgang 1,55 Volt staat, dat is op mijn RTW meter 0dB. Is het goed dan zijn beide kanalen gelijk. Dan draai ik de testband af en regel de uitgang op tot weer 0dB en laat de testband lopen zodat ik de verschillende frequenties kan zien of die ook binnen het niveau blijven.
Aan de weergave is vaak weinig af te regelen, je kan alleen maar zien of het goed is.
Dan een RTM lpr90 band op de machine, 1000Hz op -20dB en dan het opname niveau ook naar -20dB. Als er iets niet goed is dan is dat al lang door de mand gevallen.
Daarna de bias instellen als dat niet goed gaat is er iets met de koppen niet goed.
Eenmaal afgeregeld neem ik een stuk audio op en beluister ik dat met een koptelefoon en vergelijk ik met de output.
Ik hoor of daar een verschil in zit en trek dan mijn conclusie.

Helaas ging dit jaar de bandrecorderdag niet door want ik had gaarne dit gedemonstreerd met ook een variatie op het instellen van de bias zodat de recorder ook meteen voor meerdere bandsoorten geschikt is. Jammer van die recorderdag.

Jack Marotick

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Johan TEAC @, Steenbergen, 28-06-2020, 11:58 (1369 dagen geleden) @ Marotick

Voorbeeld

AKAI Bij 2 zogenaamde Akai specialisten geweest.

speler werkte goed alleen 1 probleem hij stopte niet meer
die 2 specialisten hebben ik weet niet hoeveel condensatoren en transistors vervangen.
want ja de zogenaamde beruchte ruis transistoren zaten erin.
een grote rotbende in dat ding
zwart van het stof en rotzooi en smeermiddelen want er zou iets blijven hangen.

HAHAHA ik dat ding spotgoedkoop meegenomen alleen al het vliegtuig aluminium is al meer waard.

Gaan meten en analizeren, de rotzooi opgeruimt in dat ding. Bleek het een 5 cent diode te zijn. en die zat niet op het control board. waar alles al vervangen was.maar op het versterker board.
Via via bleef er een klein stroompje lopen zodat er een transistor niet gesmoord werd.
ding vervangen en OK.

er is volgens mij geen betere kick als het onderdeeltje kunnen pakken wat de ellende veroorzaakt. Kunnen jazeker meerdere onderdelen zijn maar er staat er meestal 1 aan de basis.

Als ik hierbij de assistentie van een ervaren persoon mag gebruiken ben ik een en al oor het scheelt tijd het scheelt een hoop onderdelen en een hoop sloop werk.
Deze apparaten zijn geen teacs die build voor maintenance zijn.:dev

Ik zit hier op dit forum om ge(mis)bruik te maken van deze kennis en als ik tips kan geven doe ik dat. Het ras van kennis is sterk aan het afnemen.

de truukjes die je verteld zijn kosten 2 minuten werk. dan geef je feedback en vanuit dat punt gaan we weer verder.

en probeer het gewoon

Mocht je nou na het oplossen van het probleem alsnog de transistors potmeters en condensatoren willen vervangen is dat ok maar op het moment dat het dan fout gaat weet je dat het aan je vervangen onderdelen kan liggen.

ik zou trouwens niet weten waarom je 40 jaar oude onderdelen wil vervangen (made in germany of Japan) door chinese troep, maar dat is aan jezelf ze deden het al 40 jaar dan zullen ze het nog wel even vol houden.

MVG Johan TEAC

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Willem.H.N. @, Enschede, 28-06-2020, 12:28 (1369 dagen geleden) @ Johan TEAC
Gewijzigd door Willem.H.N., 28-06-2020, 12:36

ik zou trouwens niet weten waarom je 40 jaar oude onderdelen wil vervangen (made in germany of Japan) door chinese troep, maar dat is aan jezelf ze deden het al 40 jaar dan zullen ze het nog wel even vol houden.

MVG Johan TEAC

Helemaal gelijk , gewoon wachten tot de vlammen eruit slaan.:-D

[image]

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-06-2020, 13:17 (1369 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Gewijzigd door Maarten Bakker, 28-06-2020, 13:19

Een Revox, dus dat waren de RIFA's :fir

(en die zijn niet Made in Germany of Japan, hoewel WIMA MP3's minstens zo goed branden, maar die zaten hier niet in)

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Willem.H.N. @, Enschede, 28-06-2020, 14:06 (1369 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Revox A77 net eergisteren anders 4 in vervangen.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Johan TEAC @, Steenbergen, 29-06-2020, 17:34 (1368 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Willem en Maarten

Ik zit voor mijn werk is een shit situatie nu en ben zo ongeveer de hele dag al in en pest bui
na het zien van die foto lag ik helemaal dubbel van het lachen.

Heren Bedankt

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Johan TEAC @, Steenbergen, 29-06-2020, 17:41 (1368 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Eeeeeuh ja duitse degelijkheid eeeeeeum

maar ik denk met een paar nieuwe elco's nog wel te redden.:-D

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-06-2020, 19:08 (1396 dagen geleden) @ Maurice

Mooi overzicht van gestructureerd werken! Ik noemde je niet in mijn andere posts daarnet omdat ik over dit takje van de discussie heen had gelezen, maar dit soort dingen heb ik dus in gedachten als ik het heb over structuur aanbrengen of rationeel bekijken hoe je een klus aan gaat pakken.

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-05-2020, 11:50 (1397 dagen geleden) @ Marotick

Ik geef je gelijk tot op het punt dat je zegt dat er onderdelen inzitten die slijten en defect zijn en dus eigenlijk gewoon prventief vervangen moeten worden (soms ueberhaupt nodig om te kunnen troubleshooten).

Waar het misschien mis gaat, is als je soundman probeert op te leggen dat hij andere mensen niets moet opleggen. Het blijft natuurlijk wel een vrijblijvend advies, en het lijkt me in het algemeen correct zelfs al zitten er stappen in die je misschien kunt overslaan of anders kunt invullen.

Naar mijn mening doet het kennisniveau van een vraagsteller er niet zoveel toe. Foutzoeken en gestructureerd werken is ALTIJD nodig als je iets wilt repareren zelfs al vul je dat aan de hand van voorhanden kennis en middelen per geval in. Als de vraagsteller een stap niet snapt of niet kan uitvoeren dan zijn wij er natuurlijk altijd om mee te denken en tips te geven, liefst zo min mogelijk hap-snap.

Je moet er dan wel eerlijk in zijn dat een standaarddiagnose op afstand die met standaardhandelingen op te lossen is, juist ook voor die "leek" tot veel hoofdpijn kan leiden.

Ik schreef al dat vervangen van elco's en instelpotjes zéér nuttig zal zijn om verder te kunnen met foutzoeken. Alleen kan het daardoor of daarna wel tot teleurstellingen leiden. Het is dus net zo goed een afweging of een compromis om tegen iemand te zeggen dat hij x, y en z moet vervangen. In dit geval waarschijnlijk ook wel het goede compromis, gegeven de juiste x, y en z. Ik zou na de elco's en potmeters en vóór het IC een gedegen pauze inlassen.

Juist bij commerciële reparaties kan het in mijn ogen juist verstandig zijn om van de structuur af te wijken. Als een apparaat 200 euro nieuw kost, kun je geen uur gestructureerd troubleshooten en doe je alleen een paar snelle metingen of observaties om op bekende of makkelijke fouten te testen. Bij een oud apparaat als dit, wil je op zijn minst wel enige structuur aanbrengen.

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Armand @, België, 31-05-2020, 13:03 (1397 dagen geleden) @ Maarten Bakker

...dat er onderdelen inzitten die slijten en defect zijn en dus eigenlijk gewoon preventief vervangen moeten worden (soms ueberhaupt nodig om te kunnen troubleshooten).

Het is ook zo dat het van bepaalde oudere toestellen geweten is, uit eigen ervaring of ervaring van anderen, dat een aantal onderdelen best preventief worden vervangen.
Zeker als je het toestel regelmatig gaat gebruiken.
Zo ondervond ik het ook met de "oranje elcootjes" van een Beomaster 901 en werd het beu om het toestel telkens opnieuw open te maken.
Uit ervaring van anderen bleek dat die elcootjes er berucht om waren en steeds voor nieuwe problemen zorgden.
http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=39874

Groeten, Armand

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door soundman2 @, Wouw, 31-05-2020, 13:25 (1397 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door soundman2, 31-05-2020, 13:37

Het is niet het geval dat ik het uitwisselen van onderdelen ter preventie afkeur.
Als in een toestel blijkt dat een bepaald type condensator of willekeurig welk ander onderdeel, een probleem heeft, bijvoorbeeld lekkage via de pootjes etc en die zijn er echt vele, dan vervang ik die ook. Ik doe dat pas nadat een toestel weer werkt na reparatie en niet andersom.
In Revox zijn veelvuldig witte plastic elcootjes toegepast, die zeker niet meer zonder problemen zijn en die gaan er echt wel uit hoor, daar niet van. Ook tantaaltjes op leeftijd zijn berucht. Het gaat er mij om dat vaak standaard geadviseerd wordt om alles eerst rigoureus te vervangen en dan maar hopen dat het toestel weer werkt. Vooral voor iemand die niet bedreven is in het elektronica vak, kan dat helemaal verkeerd uitpakken, doordat soms alleen al verkeerde onderdelen worden teruggeplaatst.
Zelfs eenvoudige proefjes door mij aangegeven, worden getorpedeerd.
Zo wordt gesteld, dat de motoren in Revox recorders nooit stuk gaan, evenwel komen er vragen over het demonteren en schoonmaken etc., omdat de motor bijv vast zit of stroef loopt en niet draait. Er zijn ook echt defecte exemplaren bij. Met een simpele test, kun je de motor uitsluiten, alvorens de electronica te onderzoeken. Als de motor echt stuk is, ook al is het maar sporadisch, kun je de recorder verder wel in orde maken, maar je hebt er weinig meer aan.

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Bjorn Kusters @, 31-05-2020, 21:49 (1397 dagen geleden) @ soundman2

Beste Soundman (Henk is je naam toch?)

Ik reageer niet vaak meer , maar dat heeft er meer mee te maken dat een andere hobby meer op de voorgrond Is getreden .
Toch kan ik me zowel in de mening van Jack als die van jou vinden.
Je geeft aan eerst storing zoeken om in sommige gevallen het creëren van extra fouten te voorkomen.
Maar wat doe jij als je bijvoorbeeld een buizenradio vol met papiercondensatoren zoals de beruchte wima‘s enz. hebt?
Controleer je dan ook eerst de koppelcondensator naar bijvoorbeeld de eindbuis of condensatoren waar een hoge spanning overheen staat (ontkoppel , ontstoorcondensator enz)?
En bij tv’s bijvoorbeeld de booster condensator als het een 60 jaar oude papiercondensator is?
Of vervang je deze dan preventief?
Ik vervang deze in zo een geval preventief en ga daarna beginnen met het zoeken naar eventuele fouten.
Anders is er een redelijke kans dat deze onderdelen tijdens het foutzoeken ook weer extra defecten met zich mee brengen.
Maar van de andere kant klakkeloos alles vervangen .... dat word het ook niet.
En mee eens dat je als beginner de nodige fouten er mee kan introduceren.
Jaren geleden toen ik de eerste radio onderhanden nam ook klakkeloos de papiercondensatoren er uit geknipt.
En dit in 1x want dat zou ik wel op het schema terug vinden waar ze zaten... radio heeft natuurlijk nooit meer gespeeld!

Groetjes Bjorn

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door soundman2 @, Wouw, 31-05-2020, 22:49 (1397 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Gewijzigd door soundman2, 31-05-2020, 23:04

Zichtbare fouten, zoals een pekdotje, waar de hele teerbehuizing afligt, wil ik er best vooraf uitknippen. Ik start het apparaat meestal met stroombegrenzing op. Zeker in de eerste minuten zal er niets ontploffen of acuut sneuvelen Dan zal een toestel werken of niet. Aan de hand daarvan trek ik conclusies en ik kan nu geen volgorde aangeven. Komt er geen geluid uit de luidspreker, dan zal,ik eerst met de LF versterker beginnen. Een zeer snelle test is natuurlijk het aanraken van de pu aansluiting, of de roosters van de buizen. Werkt er niets dan zal ik waarschijnlijk de voedingsspanningen testen. Enfin het is geen vast stramien.
Ik weet best wel welke onderdelen schade kunnen veroorzaken, zoals inderdaad de koppelcondensator van de eindbuis en eventueel de condensator van de anode van de eindbuis naar aarde, omdat die de gelijkrichter en de uitgangstrafo om zeep kunnen helpen. In een begrensde situatie zal dat niet optreden.
De rest van de onderdelen kunnen nauwelijks dure schades veroorzaken.
Er zijn vele onderdelen, die na 50 à 60 jaar niet helemaal fit meer zijn. In principe moet je dan alles vervangen en daar begin ik niet aan.
Overigens zeker voor derden repareer ik alleen, ik voer geen restauraties uit. Als iemand graag een oud toestel voor dagelijks gebruik wil hebben, moet hij genoegen nemen dat het wellicht wat vaker stuk gaat.
Je kunt in een toestel alle verdachte condensatoren en weerstanden vervangen, potmeters vernieuwen en wat nog al niet meer, maar als er dan een condensatortje in een bandfilter het laat afweten, of een buisvoetje slaat door, dan is het voor de klant gewoon een radio die niet speelt. En hij was toch helemaal in orde?
Wat betreft een boostercondensator in een TV, ben ik in mijn werkzame leven maar eenmaal de teil ingegaan bij een K9. Alles was bij die toestellen nieuw voor elke monteur. Het betrof een toestel met de twee boostercondensatoren parallel. Bij een check met het oude onderdeel of de fout weer terugkwam, was het helaas einde verhaal. Ook de ontwerpers van Philips hebben kennelijk geen rekening gehouden met de kans dat een beeldbuis kon sneuvelen bij het onderbreken van een enkele condensator. Verder heb ik nooit een toestel meegemaakt met een defecte boostercondensator, wat daardoor grote schade had opgelopen, ook niet in de buizentoestellen en ik repareer toch al sinds begin jaren 60.
Het zonder meer uitwisselen van onderdelen om een toestel weer aan de praat te krijgen, is alleen maar tijdrovend met meestal geen resultaat. Op het forum blijkt dat talloze malen. Er zijn een heleboel onderdelen vervangen, maar het toestel werkt nog niet, ook niet bij de Revoxman Jack. Doordat ik weet hoe het werkt, ben ik met mijn meetapparatuur veel sneller achter een fout en het onderdelenverbruik is zeer beperkt.
Het is mij stijl van werken, en vind die nog steeds goed voldoen.
Hoewel ik jarenlang werkzaam ben geweest in de bruingoed sector, heb ik dat helemaal laten schieten. Ik repareer ook vrijwel niets meer voor particulieren. Ik repareer thans versterkers etc voor professionele gebruikers, zo van die 1HE dingetjes van 1500 Watt per kanaal, alles switched mode, zowel voeding als versterker. Laat de onderdelen wisselaars daar maar eens aan beginnen en honderden verdachte SMD's uitwisselen. Ook die transistorversterkers hebben tegenwoordig collectorspanningen tot 300 Volt. Meetapparatuur en structureel meten is dan strikt noodzakelijk. Een 1500Watt SMPS, die je verkeerd opstart is meteen weer exit.
Zelfs een gewone eindtrap waarin een onderdelenwisselaar alles vervangen heeft en alle transistoren "doorgemeten" heeft, kan door een simpele vergissing meteen weer exit zijn.
Vanuit die filosofie, zeg ik dat je beter eerst kunt meten en dan vervangen als andersom.
Jack is van mening dat ik mensen mijn reparatie methode opdring. Dat vind hij. Als je verder doordenkt is ieder leerboek maar erg opdringerig door te vertellen hoe iets werkt of aangesloten moet worden. Je kunt daar best van afwijken, maar dan zal het vaak niet goedkomen.
Uiteraard is iedereen vrij om te bepalen wat hij met mij bijdragen doet, ik verplicht niemand.
Ik heb het al meer neergeschreven:
Met onderdelen wisselen kun je meteen beginnen, je hoeft er weinig voor te weten en het geeft een goed gevoel en daarna meestal een desillusie. Om te repareren, moet je kennis hebben van de materie en wat tools. Als de fout dan gevonden is, is de voldoening groot dat een apparaat weer werkt. Kennis opdoen kost tijd, maar dat geldt voor elk beroep.

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Marotick ⌂ @, Huizen, 01-06-2020, 08:35 (1396 dagen geleden) @ soundman2

We kunnen wel stellen dat we er uit zijn.
Soundman repareert en ik reviseer. Een klant van me zal het niet prettig vinden als er na de revisie nog oude onderdelen zijn die ieder moment hun taak kunnen gaan opgeven.

Soundman

Er zijn vele onderdelen, die na 50 à 60 jaar niet helemaal fit meer zijn. In principe moet je dan alles vervangen en daar begin ik niet aan.
Overigens zeker voor derden repareer ik alleen, ik voer geen restauraties uit. Als iemand graag een oud toestel voor dagelijks gebruik wil hebben, moet hij genoegen nemen dat het wellicht wat vaker stuk gaat.

Tja, dat is bij mij uit den boze. Een Revox die hier het pand verlaat moet het weer vele jaren doen.

Wat mij stoort is dat Soundman geen enkel respect heeft voor mensen die anders werken zoals dat hij dat zelf doet. Uiteraard zijn zijn adviezen niet dwingend maar hij hamert er wel telkens op dat je wel moet doen zoals hij wil.

Soundman

Het zonder meer uitwisselen van onderdelen om een toestel weer aan de praat te krijgen, is alleen maar tijdrovend met meestal geen resultaat. Op het forum blijkt dat talloze malen. Er zijn een heleboel onderdelen vervangen, maar het toestel werkt nog niet, ook niet bij de Revoxman Jack. Doordat ik weet hoe het werkt.
Uiteraard is iedereen vrij om te bepalen wat hij met mij bijdragen doet, ik verplicht niemand.

Maar Revoxman Jack heeft juist veel resultaten behaald en er is geen Revox die niet of slecht functioneert. Geen problemen hier, ook de aangehaalde Revox doet het gewoon goed.
Soundman denkt advies te geven maar door het rode waas wat hij voor ogen krijgt als hij mijn naam alleen al ziet, gaat hij antwoorden geven op niet gestelde vragen. Zo begint hij al een tirade als ik op het forum vraag of iemand mij een advies kan geven hoe ik een kristal betrouwbaar kan laten starten? Dit vroeg ik omdat ik een Revox heb die altijd goed opstart maar eens in de 1000x opstarten er geen zin in heeft. Ik zit al 3 weken klaar om te meten wat er aan de hand zou kunnen zijn maar, het is net als bij de dokter...
Je kan geen fouten vinden als een apparaat het goed doet. Dat het kristal misschien een keer niet wil opstarten is een gok, helemaal mee eens.

Ik hoop dat we in dit forum de vrijheid krijgen om zelf in te mogen vullen hoe iemand een apparaat weer op de rails krijgt en niet dat iemand meteen begint te roepen dat hij het helemaal fout doet, en met een ongevraagd advies komt. Zo gaan we niet met elkaar om.

Jack Marotick

Voor de rest laat ik het hierbij, er is er nu wel genoeg over gesproken.

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door soundman2 @, Wouw, 01-06-2020, 09:24 (1396 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door soundman2, 01-06-2020, 10:00

Je wil het niet begrijpen.
De vermoede fout met het kristal heb je mogelijk zelf kwijt gemaakt.
Neem nou eens aan dat het een losgekrompen soldeerverbinding is in de schakeling. Doordat zich in de breuk een dun oxidefilmpje vormt dat isoleert, zal de schakeling niet meer of soms niet meer werken. Dan begin je alvast met het uitwisselen van talloze componenten, goed of fout, het is oud, dus weg ermee. Nu blijkt de weigerende schakeling het ineens goed te doen. De schakeling valt ook na weken niet uit. Hoe zou dat komen? Door het gewerk aan de printen, is het oxidelaagje verbroken en het duurt weer tijden eer dat er een nieuw laagje ontstaat. Dat kan maanden duren. Je hebt dus heel de recorder gereviseerd, dat m.i. op pro basis aan uren en materiaal wel zo'n 500 à 600 euro moet kosten en de recorder gaat met de verdwenen fout naar de klant. Op zeker moment is het prijs, de recorder doet het niet meer. Omdat je geen benul hebt van de fout, begin je weer met uitwisselen van verdachte onderdelen, waarna de recorder het weer doet. Een paar maanden later staat hij weer op de werkbank. Als je dat wil tja.

Ik zal je vertellen over een soortgelijke fout in Philips pick-ups destijds. Bij sommige exemplaren viel een kanaal weg. Gekeken door de klant of het element goed zat en teruggestoken, de pu doet het weer goed. Helaas maar een paar weken. Pick-up losgemaakt van de versterker en weer aangesloten, pu doet het weer. Element vervangen, nul resultaat een paar weken, weer mis. Plug van de pu vervangen, pu doet het weer. Klote dingen die Philips. Ik ben gaan meten en toen kwam de aap uit de mouw.
Het bleek dat Philips de elementen en de bedrading had voorzien van aanknijpkabelschoentjes op vertinde draadeinden. Ook daar trad oxidatie op met gevolg signaal uitval.
Na doorsolderen was het probleem voor goed verholpen.
Conclusie: Door te rommelen met het element of de aansluitkabel werd het minuscule oxidelaagje doorbroken en werkt de pick-up weer, maar de oorzaak is geenszins verdwenen
Met doormodderen warende pick-ups vermoedelijk in de schrot verdwenen wegens frustratie.
Ik heb het beste voor met jou, maar ja adviezen en tips zie je als een persoonlijke aanval.
Ik zie dat anders. Als ik iets niet weet, dan vraag ik het anderen en daar leer ik van (Ik beticht ze niet van betweterigheid). Als ik iets wel weet en iemand vraagt daarnaar, dan wil ik hem daar prima over inlichten.

Voor de derde maal: Modder lekker verder!

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-06-2020, 19:04 (1396 dagen geleden) @ soundman2

Dat doet me nog aan een ander verhaal denken, wat betreft de aanpak van reparatie van moderne devices, meer specifiek Macbooks.

Een bekend macbookreparateur die zijn werk op Youtube zet is Louis Rossmann. Hij zal een defecte macbook (9 van de 10 keer schade door vloeistoffen en andere binnendringende ongerechtigheden) ook altijd eerst gaan troubleshooten voordat hij hem in de ultrasoonreiniger gooit. Iets dat veel van zijn concurrenten juist wel meteen doen omdat het soms de problemen oplost. En andere keren de problemen letterlijk oplost: de geoxideerde printspoortjes en alle andere bewijzen van waar de fout zit. Ga dan nog maar eens zoeken.

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-06-2020, 18:57 (1396 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Maarten Bakker, 01-06-2020, 19:00

Nou, ik vind dat jij ook stevig antwoordt hoor. Die rode waas valt me niet zo op, ik zie uitleg en nuanceringen. Ik zie een redelijk pittige discussie die niet zo pittig is dat ik er voor op mijn forumbeheeraccount moet inloggen om er wat mee te doen, maar dan moet de nuance er wel in blijven.

Hij schrijft al dat hij heus ook het nodige preventief vervangt. Mogelijk in geval van zo'n Revox net niet genoeg om het ding voor een ebayprijs met een jaar garantie te kunnen verkopen of te repareren/reviseren voor een leek die het ding wil kunnen gebruiken alsof het zo goed als nieuw is, dat zijn gewoon andere takken van sport.

Ik zie meestal de strijdigheid niet zo omdat het vaak meer een keuze is van hoever je precies gaat(repareren moet altijd, reviseren kent een grens die je ook met de klant overlegt), en belangrijker ik waardeer delen van beide aanpakken waarbij ik het eigenlijk veel belangrijker vind dat de beslissing hoe je te werk gaat rationeel afweegt en dat je ongeacht de uitkomst een bepaalde hoeveelheid structuur probeert aan te brengen zodat zowel de hulpvragende als de helpers nog het overzicht kunnen behouden en wat bij kunnen leren. En op een gegeven moment is gewoon ouderwets gestructureerd troubleshooten onmisbaar. Zonder mensen die die knuppel even in het hoenderhok gooien, iets waarbij de nuance soms pas later komt, zou een forum als dit bijna nutteloos zijn. Laat iedereen dan maar een abonnementje op Euras nemen (onmisbaar voor reparaties aan modern consumentenspul maar vervangt geen vakkennis). Op het NFOR hebben we daar o.a. John Hupse voor met wie ik ook wel eens stevig heb gediscussieerd en hier op het forum doet soundman2 dat zo nu en dan.

Als ik zelf technische adviezen lees dan probeer ik over de toon heen te lezen en die ervaart toch ook elke lezer anders omdat dat in platte tekst niet over te brengen is - sterker nog, ik krijg ook kritiek als ik zoiets als dit schrijf, het zou belerend of confronterend zijn of te analytisch. Nou, met dat laatste kan ik dan wel weer wat; dat is een van de manieren waarop je ook een defect apparaat aan zou pakken :-D

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Bjorn Kusters @, 02-06-2020, 13:51 (1395 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Bjorn Kusters, 02-06-2020, 13:53

Hallo Henk.
Ik test ze sowieso altijd voordat ik dingen ga vervangen.
Kritische onderdelen worden dan wel alvast vervangen bij een radio bijvoorbeeld koppel c naar eindbuis , ratel c en de andere bekende delen.
Ik ken mensen die vervangen ook meteen bijvoorbeeld bruggelijkrichter en afvlak elko.
Dit is m.i. doelloos komt wel eens voor dat ze defect zijn maar meestal niet .
En als dat wel het geval is ... je komt het dan vanzelf tegen.
En dan ga ik testen , voedingsspanningen meten enz.
Dan kom je er ook snel achter wat wel en niet werkt.
Dan ga ik op zoek naar de storing , en snap ik niet hoe iets werkt probeer ik het eerst zelf uit te zoeken hoe het dan werkt , en lukt het niet vraag ik om hulp.
Liefste begrijp ik ieder detail van iets maar dat lukt niet altijd.
Ik heb vbo electro gevolgd op de middelbare school en daarna een hele andere kant uit gegaan en heel veel was ik alweer vergeten.
Dus moeilijkere schakelingen tot in detail begrijpen lukt niet altijd.
Maar ik heb heel veel zelf geleerd en ook heel veel met een duw in de goede richting.
En soms gaat er wel eens iets mis of pak ik iets verkeerd aan waardoor toch meer werk ontstaat dan nodig.
Die dingen gebeuren tijdens een leerproces nu eenmaal en daar na ook nog wel eens als je niet oplet.

Het K12 videocenter(Dan spreek ik over de eerste complete die ik kocht) dat was bijvoorbeeld een hele goede leerschool.
Buizenradio’s en tv’s lukte aardig maar toen kwam ik voor het eerst met een serieus transistor project in aanraking.
Ik wist in mijn achterhoofd nog hoe een transistor in principe werkt en daar hield het ver mee op!
Nu kwamen er ook nog eens ic’s om de hoek dat werd dus helemaal spannend want daar wist ik helemaal niets van af!
Maar goed wat je niet weet kan je vaak leren , dus toch er aan begonnen.
Een heel gedoe om de juiste doc te pakken te krijgen... niemand beseft hoe veel modellen er geweest zijn en daar weer afgeleiden van.
En dan nog eens het groot aantal wijzigingen die ieder type heeft ondergaan...
Toen ik dat eenmaal had kon ik eens kijken in hoe verre ik het begreep.
Spelen deed ie vrij snel maar de bedieningslogica wilde niet echt meewerken.
Dan ga je zoeken en loopt vast en met hulp via het forum werd ik de goede kant op geduwd en uiteindelijk de fout gevonden.
En nee het had weinig met de beruchte printhouders te maken.
Die had ik ook Klakkeloos kunnen vergangen omdat ze berucht zijn en ze in één adem genoemd worden bij het type k12.
Maar dit had weinig opgelost.

Dan pak je de vr2020 aan ook een en al problemen met de logica en de beruchte lekkende accu was ook in dit geval niet de oorzaak.
Ik leerde gaandeweg vanaf het k12 project dat op sommige plekken alleen lijnen hoog of laag gemaakt worden.
En dan snap je dat deel van het schema en kan je gaan meten.
Geloof me ik heb heel wat uren er aan gespendeerd om de werking van dingen uit te zoeken , maar op het eind van de rit kon ik de besturing van het loopwerk zowat dromen qua werking en ging foutzoeken heel snel.
En ik heb gek genoeg een band met vooral een K12 gekregen.
Mensen vervloeken ze maar het zijn mijn favoriete toestellen uit die periode!
Het zijn geen slechte toestellen als ze werken!
Maar door de vele problemen die ze hadden hebben ze een slechte reputatie gekregen.
Als ik kan kiezen tussen een k12 en een van de opvolgers zal ik altijd k12 kiezen.
En ja er zijn betrouwbaardere toestellen haha

Verslagen van deze toestellen moeten hier nog ergens op het forum staan.

Ik had bij deze projecten ook eerst alle elko’s en zo kunnen vervangen maar dat had de oplossing niet gebracht.
En dit is jammergenoeg vaak niet de aanpak voor anderen.
En dan gaan ze vaker kapot.... ja die kans zit er in .
de vr2020 heeft inderdaad nu na paar jaar weer kuren.
Maar ik vind als je een apparaat van deze leeftijd koopt dat je er rekening mee moet houden dat er wel eens iets kapot kan gaan.
Wil je meer betrouwbaarheid kan je sommige componenten Na reparatie wel beter vervangen .
Is het voor mezelf wil ik wel eens alleen repareren , is het voor anderen zou ik het het liefst uitgebreider aanpakken.
Maar diegene die de opdracht geeft denkt er vaak anders over.
Wel waarschuw ik altijd het blijft een apparaat op leeftijd , dus het kan best eens kapot gaan.
Als je dat niet wilt .... laat de oude apparaten dan staan of pak het grondiger aan.

En over de aanpak:

Het hangt beetje af van welke bestemming heeft het toestel.

Groetjes Bjorn

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door soundman2 @, Wouw, 02-06-2020, 18:00 (1395 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Onderdelen die niet stuk zijn door nieuwe onderdelen, kan zelfs de servicevoorraden van Philips uitputten.
Ik weet niet meer welke serie het was, maar in een serie videorecorders van Philips was op zeker moment de voeding dood. Er zat niet echt een alledaags ic in. Het is schijnbaar talloze malen vervangen, maar dan zonder resultaat. Naast het IC zat een kleine elco van ik meen 10uF. Door de voortdurende opwarming door het ic, droogde dat elcootje in een paar jaar uit. Dat was de oorzaak. Door de vraag baar het ic waren de servicevoorraden uitgeput...

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-06-2020, 18:26 (1396 dagen geleden) @ soundman2

Mee eens, bovendien zo'n motor is relatief makkelijk uit te sluiten en dan weet je alvast dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken (of dat je op zoek moet naar een motor, want ook onderdelen die bijna nooit stukgaan zijn soms stuk).

Ohja, dat doet me denken aan iets dat ik wel altijd even noem als risico bij preventief vervangen of bij elke vervanging/reparatie eigenlijk: ook een gloednieuw onderdeel kan stuk zijn!

Naarmate je meer onderdelen vervangt wordt de kans groter dat er een onderdeel tussenzit waarbij de nieuwe vervanger (ook) stuk is.

Revox A77 - Capstan motor loopt niet

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-05-2020, 14:14 (1397 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Oh en als de potmeters goed lijken en de vaagsteller kan ze mogelijk niet goed afregelen dan kan het handig zijn om al direct na de elco's te stoppen.

En een shortcut als je een "kandidatenlijstje" van defecte onderdelen hebt, is om die dan door zo simpel mogelijke metingen of tests uit te sluiten of te bevestigen.

powered by my little forum