Philips N2554 -reparatie verslag (Toestel of techniek)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-06-2020, 22:10 (1396 dagen geleden)
Gewijzigd door Maurice, 01-06-2020, 22:37

Onlangs deze Philips N2554 CassetteDeck overgenomen bij de T8000 set.
Een cassettedeck met CCS systeem wat alleen toegepast is ooit op de N2554 en de N5846.
Pas 15 jaar later werd een dergelijk zoeksysteem weer toegepast op de DCC van Philips.

VIDEO -werking CCS systeem,volg de link.
[image]

Het deck had in zijn leven nogal wat meegemaakt reeds en functioneerde maar half.
Zo was om te beginnen er al geen geluid uit te vernemen.

In de map schema's de gehele set N2554 gevonden, incl Supplement1 (Foutzoek Boom) en de Cricuit Description van het C.C.S.Systeem (Coputer Coded Search).
Altijd handig.
[image]

Als eerste bleek dat de voeding niet in orde was, de +15Vdc lag er uit, 78M15.
[image]

Er kwam al meer leven in.
Na reiniging van koppen en drukrol was daar de ellende, de drukrol is aan einde van latijn en de band zwabbert over de koppen.

In de bak reserve drukrollen een vervanger gevonden, NOS, hopen dat die nog even mee gaat.
Cassette loopwerk Mechaniek gaat er vrij eenvoudig uit.
Het zit met 4 rubbers opgehangen en door bovenzijde 2 beugels losschroeven,
wat stekkers los nemen heb je gehele deck zo in je handen.
Was even puzzelen hoe de rol van de as gaat, maar na EERST goed kijken blijken de asjes Taps te zijn, een klein tikje aan de juiste zijde en asje kon uitgenomen worden.
Ook direct beide Cassette detectie schakelaars gereinigd, was hard nodig.

[image]
[image]

UITERAARD viel mijn oog direct op die pracht gele tandwielen, uhmmm hoe lang zou dat nog heel blijven, nu ja werkt nog, afblijven.

Hierna speelde het deck zowaar diverse tapes.
Bij gebrek aan een Gebruikershandleiding, stond gelukkig in de SM de beschrijving hoe
het CCS systeem werkt.
Wat tests uitgevoerd en systeem werkt enig.
Codering komt op de band, bij afspelen worden de index nummers herkend, echter
bij zoeken voor of achteruit wordt de index niet meer gevonden.

Bij dit steeds zoeken en spoelen, tja was te verwachten.
[image]

Rap 2 tandwielen besteld bij MFB webshop.
Ondertussen front gereinigd, rode glaasje weer vast gelijmd,knoppen recht gebogen etc.

Na demontage van loopwerk en plaatsing van de 2 nieuwe tandwielen,
wat overigens wel even een klusje geweest is, ook omdat de tandwielen wat dunner zijn. En pas later vond ik de beschrijving, volg de link, LoL.Nu ja voor de liefhebber.
[image]

Daar deck mechanisch weer in orde is kon weer verder gegaan worden met het Index zoeksysteem.
Voor de opname kies je een Indexnummer, tikt dat in en wordt dat nummer op de band gezet met een totaal tijdsduur van 5sec.
Middels een 3e kopje wordt dat geschreven en gelezen.

[image]

Conclusie was al snel duidelijk dat groot deel van dit systeem werkt, immers in Play wordt code herkend en ook na een zoek opdracht en je laat de tape in play lopen stopt de tape keurig bij gekozen index getal.
Probleem zat dus duidelijk in het FF en REV zoek systeem.
Daar uiteraard de frequentie wijzigt van de index codering wordt een ander deel van detectie circuit geschakeld.
Na metingen bleek als eerste enkele condensatoren in beide netwerken behoorlijk verlopen.
Vervangen, helaas.
Nu het lastige, daar de pulsen maar totaal 2,6sec lang zijn daarna stukje vrij, is erg lastig tijdens spoelen die index voorbij te zien komen met een scoop.
Alle transistoren en dioden waren in orde, zo volgens de foutzoek boom als advies, check dioden.
Bij verder lezen over CCS codering en hoe en wat dat snel spoelen.
Filtering anders en omschakeling vanuit uP. Ook dat werkte.
Toongenerator er bij gepakt en dan maar zo trachten te vinden.
5Hz zou code signaal zijn.Voor Play kwam dat signaal door tot na de OpAmp.
Het filter voor FF/REV zit goed in elkaar, ik moest eerst even de freq ophogen naar ca 250Hz om ook signaal door te krijgen na filter, echter NIET na de OpAmp.
Bleek dus helft van de LM358N er mee opgehouden te zijn. Na vervanging en opnieuw afregelen van ingangssignaal na de kop versterker werkt het CCS systeem weer naar behoren.

Zie de VideoHoe dat zoeken in zijn werk gaat.

CCS systeem print.
[image]

[image]

Nog even alles extra nazien.
Is de Tork In orde? Yeb.
[image]

De bandsnelheid klopt die, hiervoor heb ik een kastje met test cassette.
Hierop staat 50Hz, door dit nu met de netfrequentie te vergelijken kun je strak
de snelheid afregelen.Ook is dan de WoW-Flutter te zien, maar aangezien dit een directDrive Capstan is zit dat wel snor.
Ook nog even getest met 8kHz en klopt allemaal.
[image]

De linker VU-Meter bleef wat achterlopen en dus ook Weergave en Opname niveaus
afgeregeld.

Tuurlijk de AB N6721, hiervan werkte de helft van de schakelaars niet of slecht.
De REC schakelaar was helemaal defect en moest uit elkaar genomen worden.
Het inwendige Verenstaal plaatje was verbogen, ik heb het redelijk kunnen herstelen,
en de klik is weer voelbaar en schakelt weer.
[image]

Kortom, behoorlijk wat werk maar resultaat is er.
Deck is weer tip Top en mag weer meedoen.

De set T8000,N2554, AF967 en beide AH468 's Samen met de AB N6721 voor cassettedeck
Maakt het een set uit de Folder 1979.:-P :-P
[image]

Philips N2554 -reparatie verslag

door Bert K @, Elst Gelderland, 01-06-2020, 23:08 (1395 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,
Een mooi uitgebreid verslag en een hele klus waar ik mijn petje voor afneem.:)

--
Mg.
Bert.
Audio liefhebber

Philips N2554 -reparatie verslag

door franc @, Loosbroek, 01-06-2020, 23:49 (1395 dagen geleden) @ Maurice

Ziet er geweldig uit!

Was in 1979 ook niet zomaar een setje wat je met je vakantiegeld bij elkaar spaarde.
Waren doorgaans setjes van een treetje of 3-4 lager.

Toen kon je nog met je neus tegen de ruiten de etalages bekijken naar al dat moois wat er stond te glimmen.

Verder knappe prestatie om alle logica in dit apparaat in ere te herstellen naast het mechanisch gedoe oa met de gele tandwielen.:)
Da’s wat anders dan een “Industrie Diesel”!:-P

Mvg Frank

Philips N2554 -reparatie verslag

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-06-2020, 00:49 (1395 dagen geleden) @ franc

Ziet er geweldig uit!

Was in 1979 ook niet zomaar een setje wat je met je vakantiegeld bij elkaar spaarde.
Waren doorgaans setjes van een treetje of 3-4 lager.

Toen kon je nog met je neus tegen de ruiten de etalages bekijken naar al dat moois wat er stond te glimmen.

Verder knappe prestatie om alle logica in dit apparaat in ere te herstellen naast het mechanisch gedoe oa met de gele tandwielen.:)
Da’s wat anders dan een “Industrie Diesel”!:-P

HAha JA frank
In dat jaar 1979 heb ik mijn Cassette deckje N2228 gekocht, FL 100,- zag ik in een folder. Daarvoor had ik een N2220 te leen gehad.

En inderdaad is bij mij tandwielen periode.
Deze heeft óók toevallig 40 tanden maar as-maat van 8 cm ipv 2 mm:-D
15 kg brons. Gegoten en bewerkt in 1938.

Voor de liefhebber oude techniek, filmpje 1e start en testen of ie weer doet.

[image]

Philips N2554 -reparatie verslag

door soundman2 @, Wouw, 02-06-2020, 09:55 (1395 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 02-06-2020, 10:08

Mijn eerste bandrecorder had ook zo'n motor voor het bandtransport. Daar moest je nog rollen staalband voor gebruiken:-D
Gelukkig gebruik jij bij de reparatie/restauratie van de cassetterecorder wel meetapparatuur. Gaat toch sneller als alle op-amps uitwisselen en transistoren doormeten.........
Zonodig eigen bekende signalen toevoeren en meten of de schakeling doet wat je er van verwacht. Ik herken dat heel goed.

Philips N2554 -reparatie verslag

door soundman2 @, Wouw, 02-06-2020, 11:23 (1395 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb even op ms FRAM gegoogled, ziet er niet verkeerd uit Maurice.;-)

[image]

Philips N2554 -reparatie verslag

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-06-2020, 18:23 (1395 dagen geleden) @ soundman2

Die is ook mooi, maar dit is hm Fram "Heen en weer III (1901) "

Philips N2554 -reparatie verslag

door kris ⌂ @, Gent, België, 02-06-2020, 20:15 (1395 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door kris, 02-06-2020, 20:16

Mooi.

vergeten ze nog te vermelden dat Heen en Weer zijn eigen nummer heeft van Drs.P.. dan doe ik het maar..

https://www.youtube.com/watch?v=z8_kFhxfoFw

nooit gedacht dat ik op dit forum ooit naar dit nummer zou mogen verwijzen.. kronkels :-D

Philips N2554 -reparatie verslag

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-06-2020, 21:26 (1395 dagen geleden) @ kris

Hoewel off-topic om te vermelden, zou het zomaar kunnen dat de Drs. ook daadwerkelijk aan die rederij dacht, hij heeft een tijd in Rotterdam doorgebracht.

Philips N2554 -reparatie verslag

door Dave @, Omg. Leiden, 02-06-2020, 21:50 (1395 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten, jouw vermoeden wordt hier bevestigd..!:-)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Heen_en_Weer_(rederij)

Philips N2554 -reparatie verslag

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-06-2020, 00:02 (1394 dagen geleden) @ Dave
Gewijzigd door Maurice, 03-06-2020, 00:06

Groot deel van onderzoek van deze veerboten heb ik uitgezocht.

Dit onder andere om schip de A-status Mobiel Erfgoed schip te verkrijgen.
Van de gehele vloot varen er nog 3.
De oude H&W III, H&W X en de H&W XV, sinds 2016 die laatste weer terug regio Rotterdam.
Alle 3 hebben ze nog de gemotoriseerde diesel uit eind jaren 40 begin 50 staan.
Voorheen stoom schepen.

Voor Rotterdam zijn deze veerboten een enorme bak geschiedenis, immers de haven mede groot gemaakt.

Helaas tov oud schilderij waar musea vol mee hangen,en kelders vol staan,is net als met oude radio techniek het maar aanrommelen om erkenning te verkrijgen.
Laat staan geld om functioneel te houden en zichtbaar.
Het zit niet zo bij die gevestigde "cultuur' mensen, zo eenzijdig volk.

Zoek in YT maar hier op "FN12 Fram 2VD6" geniet er van.

Betreft liedjes, vergeet Lisbeth List Niet met haar
"Het Pontje naar Katendrecht"

In de jaren eind 1980 begin 90 opgenomen op de "Boekanier" ex H&W X.
Op de Nieuwe Maas. Helaas een *.WMV -formaat Video, eens zien of ik dat op YT krijg.

[image]
[image]

Philips N2554 -reparatie verslag

door soundman2 @, Wouw, 03-06-2020, 12:27 (1394 dagen geleden) @ Maurice

Pondje? Het is iets meer, mag dat?

Philips N2554 -reparatie verslag

door Sietze Osinga @, Koekange, 02-06-2020, 10:27 (1395 dagen geleden) @ Maurice

Alweer een kundige en sublieme herstelling.Hiermee heb je weer een geluidsset die gezien en gehoord mag worden.:||:
Groeten,
Sietze.

Philips N2554 -reparatie verslag

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-06-2020, 11:08 (1395 dagen geleden) @ Maurice

Netjes!

Bij toe dat ze in 1938 nog geen breekplastic (of breekbakeliet) gebruikten in zo'n keerkoppeling :-D Of een rubberen schijf voor de trillingsdemping zoals tegenwoordig in machines en voertuigen.

Philips N2554 -reparatie verslag

door soundman2 @, Wouw, 02-06-2020, 11:11 (1395 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Netjes!

Bij toe dat ze in 1938 nog geen breekplastic (of breekbakeliet) gebruikten in zo'n keerkoppeling :-D Of een rubberen schijf voor de trillingsdemping zoals tegenwoordig in machines en voertuigen.

Samac is overigens ook berucht

Philips N2554 -reparatie verslag

door snameroc @, Etten Leur, 06-06-2020, 17:31 (1391 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door snameroc, 06-06-2020, 17:38

Je mist een oor.
Dit is mijn set.
Die opamps gaan vaker defect bij deze in de motorregeling.
Is veel werk geweest om alles weer goed te krijgen alle reedcontacten waren lek, de tandwielen waren tot poeder vergaan, de microproccessor wou alleen starten als er geen cassette inzat etc.
[image]

Philips N2554 -reparatie verslag

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-06-2020, 21:25 (1391 dagen geleden) @ snameroc

Prachtige set.
Met de N2546
En zie ik het goed 22AH790
Nooit gezien dat Philips dat type codering op front zo in geheel gebruikte.

Zo te lezen heb je er ook veel werk aan gehad maar mooi resultaat.

Klopt dat bij mij alu stripje mist rechter zijde.
Ik plak daar wel een nieuw stripje tegen.
Moet nog even langs de bouwmarkt en er aan denken.
Beetje zagen en vijlen.

Philips N2554 -reparatie verslag

door snameroc @, Etten Leur, 06-06-2020, 23:58 (1390 dagen geleden) @ Maurice

Het is een 799
Ja het is echt veel werk geweest. Ik viel zogezegt van het een in het ander.
Maarja vroeger was het echt onbereikbaar en nu moest ik er de hersens voor kraken.
Bij koud wilde de cpu niet starten als er een bandje in zat. Dan verdenk je de voedingselkos en de reset elko. Maar voor je het weet was het warm genoeg en deed hij het gewoon. Uiteindelijk ondekte ik dat het kristal niet oscilleerde als hij het niet wilde doen. Ik heb met een glasstift de onderkant van het kristal schoon gemaakt waar de pootjes naar buiten komen en sindsdien doet hij het goed. Maar dat heeft wel een paar dagen gekost.

powered by my little forum