Philips D2999 (Toestel of techniek)

door ruudtx @, Utrecht, 02-06-2020, 15:42 (1416 dagen geleden)

In mijn D2999 zijn sinds kort allerlei spooksignalen aanwezig. Dat zijn frequenties die in de radio zelf worden gegenereerd.

Het gaat waarschijnlijk op 126 kHz. Ik hoor dat alleen in de stand MG, dus op frequenties ca 126 kHz van elkaar. Zoals 630, 882, 1008 enz. Het gaat om een kale draaggolf. Gek genoeg op LG op 252 niets, maar weer wel op 502 - tussen M en L golf.

De radio werkt op netvoeding en in se stand Interne antenne, dus ferriet ant. Op extern kan ik het zo lijkt het niet horen. Verder lijkt de radio nog steeds goed te functioneren, gevoeligheid zeer goed, als vanouds enz. (Maar op genoemde frq is dus geen ontvangst mogelijk, alleen een fluittoon s avonds)

Uiteraard is op meerdere andere radioos gecontroleerd of de frequenties ook daar aanwezig zin, niet.

Ik heb oude log's waaruit blijkt dat op genoemde freq een normale ontvangst was, het is dus in een paar maanden tijd ontstaan.

Waar moet ik het zoeken?

Philips D2999

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-06-2020, 15:52 (1416 dagen geleden) @ ruudtx

Je zou eerst eens kunnen proberen of het op batterijvoeding ook zo is.

Vervolgens kun je eens proberen of de locatie of ontvangstrichting nog verschil maakt.

Als dat allebei niet uitmaakt, kan het een inwendig vogeltje zijn dat fluit. Zit er bijvoorbeeld een 32kHz kristal in het klokje? Als dat een beetje belast wordt door een technisch probleem kan het misschien op 31500 gaan lopen in plaats van 32768 en tegelijk uitstralen.

Philips D2999

door ruudtx @, Utrecht, 03-06-2020, 01:07 (1416 dagen geleden) @ ruudtx

Het is even sterk in elke richting, zelfs als de radio verticaal wordt gehouden.
Ik kreeg aanwijzing van Gerard Tel.

De microprocessors werken met 4,2 MHz klokfrequentie en dat zou een instructiefrequentie van 131 kHz opleveren, en dat ligt bij de ca 126 waar ik last van heb.
In het schema zien we dat de 2e processor verbonden is met het ferriet antenne circuit, om het in of uit en om te schakelen.

Het lijkt er op dat de instructiefreq onvoldoende wordt onderdrukt.

Ik denk dat net of batterijvoeding weinig invloed zal hebben, andere netgevoede radioos hebben er geen last van. De netvoeding is niet schakelend en zal dus geen
producten leveren.

powered by my little forum