High-end uitwassen (was zin of onzin van Panasonic condensatoren) (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 08-06-2020, 14:55 (1418 dagen geleden)
Gewijzigd door Forumbeheer, 08-06-2020, 19:15

Hallo Jack,

De beste resultaten zoals een rustiger en schoner klank timbre krijg je met aangepaste Elna condensatoren.

De buitenmantel vervang je door hardhout natuurlijk het beste is Amasoko hout.
En aan de binnenkant uitsluitend rijstpapier gebruiken dus geen wc papier.

Wil je precies weten hoe je de condensatoren kan ombouwen zie onderstaande linken :-)

https://www.dhtrob.com/projecten/elna2.php
https://www.dhtrob.com/keesolaf/condensator.php

Met vriendelijke groet,

Loek

High-end uitwassen (was zin of onzin van Panasonic condensatoren)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-06-2020, 16:04 (1418 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Forumbeheer, 08-06-2020, 19:16

Deskundigen beweren dat Elna's na deze ombouwactie minder snel lekken dan ervóór :fir

High-end uitwassen (was zin of onzin van Panasonic condensatoren)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-06-2020, 16:30 (1417 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Forumbeheer, 08-06-2020, 19:16

Haha,
duidelijk iemand die helemaal klaar is met die audio dwazen.

Kan de humor van die pagina wel inzien.


Maar goed, zoals ik eerder aangaf en terug naar TS vraag.
Er zijn wel degelijk kwaliteits verschillen in elko's.

Of T allemaal in audio te horen is is andere vraag.
Maar T gaat hier over een oude bandrecorder en dan kun je beter effect halen
uit een betere band dan elko's.

Stop er gewoon goede in, lange levensduur versie.
Zit je niet over een jaar met lekke troep.

High-end uitwassen (was zin of onzin van Panasonic condensatoren)

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 08-06-2020, 16:54 (1417 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Forumbeheer, 08-06-2020, 19:16

Haha,
duidelijk iemand die helemaal klaar is met die audio dwazen.

Kan de humor van die pagina wel inzien.

Dat denk jij! Maar dit is geen grap doch bloedserieus! |-(
Je zal ze de kost moeten geven die dit al hebben nagebouwd.
Jaren geleden ook eens wat modificatie's aan "hifi" apparatuur gedaan voor een clubje Hifi fanaten onder het mom van: Ach, de klant is koning.
In het begin viel het nog wel mee, andere buizen, andere weerstanden en condensatoren, vergulde entrees e.d.
Zo ook reparatie's na zelf uitgevoerde modificaties (ik weet nog een geval van draadgewonden weerstanden in serie met het schermrooster)
De verhalen werden echter steeds gekker, zo wilde iemand opeens stoppen met zijn Luxman buizenversterker omdat iemand anders hem verteld had dat de buizen konden ontploffen.:-D
Maar toen een van die gasten eens terloops vertelde dat hij aan zijn buizen likte (en ja, je leest het goed en dit is geen gein!) dacht ik van waar ben ik mee bezig en ben er meer of minder abrupt mee gestopt.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

High-end uitwassen (was zin of onzin van Panasonic condensatoren)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 08-06-2020, 17:33 (1417 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Gewijzigd door Forumbeheer, 08-06-2020, 19:17

Maar toen een van die gasten eens terloops vertelde dat hij aan zijn buizen likte (en ja, je leest het goed en dit is geen gein!) dacht ik van waar ben ik mee bezig en ben er meer of minder abrupt mee gestopt.

:-D :-D :yeah :lol :-D :-D :yeah :lol :-D :-D :yeah :lol :-D :-D :yeah :lol

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

High-end uitwassen (was zin of onzin van Panasonic condensatoren)

door Goldline @, Oranjedorp, 08-06-2020, 16:38 (1417 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Forumbeheer, 08-06-2020, 19:17

Natuurlijk wel met Zilversoldeer monteren, anders krijg je een dramatische versmering van het geluid :-D Aansluitdraden uiteraard vervangen voor van der *ul kabel.

--
Cees PA1DBA

High-end uitwassen (was zin of onzin van Panasonic condensatoren)

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 08-06-2020, 17:07 (1417 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Forumbeheer, 08-06-2020, 19:17

Tja Loek, dergelijke modificatie's hebben natuurlijk alleen maar zin als je begint in de meterkast: KLIK
;-)
m.vr.gr.
Anton van den Oever

p.s. leuke pagina om aan je favorieten toe te voegen, leuk verzetje voor zo'n dag dat alles lijkt tegen te zitten. :-D

High-end uitwassen (was zin of onzin van Panasonic condensatoren)

door kris ⌂ @, Gent, België, 08-06-2020, 17:26 (1417 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Forumbeheer, 08-06-2020, 19:18

Beste Loek,

minstens twee spreekwoorden zijn van toepassing op je links..

1) Zot zijn doet geen zeer.
2) Het oog wil ook wat.

enfin, back to reality..

High-end uitwassen (was zin of onzin van Panasonic condensatoren)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 08-06-2020, 17:42 (1417 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Forumbeheer, 08-06-2020, 19:18

En vergeet ook de belangrijkste factor niet:

De luidsprekerkabels!

Ze moeten absoluut even lang zijn om looptijd verschillen te voorkomen. Verder verdiend het aanbeveling om uitsluitend gebruik te maken van zuurstofarm koper.:th Maar doe je het echt goed dan gebruik je natuurlijk zilverdraad!

Ook is het van belang dat deze kabels worden ingespeeld zodat het geluid er vlot doorheen kan.
Na het inspelen niet vergeten de kabel te markeren: de versterker kant en de luidspreker kant. Zou je dit omdraaien dan moet het geluid de tegengestelde richting de kabel door en dat loopt stroef. Het uit zich door minder openheid in het midden en een te geprononceerde laagweergave.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

High-end uitwassen (was zin of onzin van Panasonic condensatoren)

door franc @, Loosbroek, 08-06-2020, 17:50 (1417 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Forumbeheer, 08-06-2020, 19:18

Leo,

Gewoon een kwestie van puntje of komma verzetten, dan maakt het ineens indruk.
Ooit wel een interlink gezien die door de stugheid zowat de versterker optilde.

Heel grappig allemaal, vooral als de kabels een factor 10 of meer duurder zijn dan de versterker.

Groet Frank

High-end uitwassen (was zin of onzin van Panasonic condensatoren)

door soundman2 @, Wouw, 08-06-2020, 21:47 (1417 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Ik heb eens een experimentje gedaan met mijn luidsprekerkabels (95mm2 en links-rechts getwist) en heb ze een weekje in de diepvries gelegd, met de thermostaat op 10.
nadat ik de kabels weer aangesloten had, was het stereobeeld opener breder en vooral dieper. E.e.a. is te wijten aan supergeleiding bij koude temperaturen. De weerstand van de kabel neemt dan af tot nul Ohm. Helaas warmt de kabel snel op, dus na een uurtje zou je hem weer moeten koelen. Je hoorde het stereobeeld terug slechter worden.......
Zie ook:
www.breem.nl
ruis op het lichtnet of de meterkast?
http://www.kempelektroniks.nl/en/185/kemp-elektroniks

High-end uitwassen (was zin of onzin van Panasonic condensatoren)

door kris ⌂ @, Gent, België, 08-06-2020, 21:58 (1417 dagen geleden) @ soundman2

ach Henk.. we kunnen nog even doorgaan :-)

maar heb dat afgeleerd... waarom?


Uiteindelijk zijn die mensen gelukkig. Ok, ze zijn dubbel en dik genaaid, maar gelukkig.

Verkoper is ook gelukkig.. makkelijk geld verdiend.( althans een hoge winstmarge..)

twee partijen gelukkig.

wij zijn wij om dat te verstoren? :-D

High-end uitwassen (was zin of onzin van Panasonic condensatoren)

door soundman2 @, Wouw, 08-06-2020, 22:10 (1417 dagen geleden) @ kris

Kris, ik heb het meegemaakt hoor.
Een klant van mij belde om naar de stereoset te kijken. De vrouw des huizes ergerde zich aan de bossen kabels achter de luidsprekers. Kan me dat voorstellen. De kabel was zo dik dat die met geen fatsoen in de toch forse luidsprekerklemmen paste , misschien wel 10mm2 en een lengte van wel 10 meter, terwijl de luidsprekers nauwelijks 2 meter afstand hadden van de versterker. de leverancier had er van alles over verteld en inkorten was geen optie.
Ik heb ze toen aangeboden om een setje kabels te maken op basis van teruggave als het niet voldeed.
Ik maakte twee kabeltjes van een meter of drie 2,5mm2 tweelingsnoer en kneep daar de bekende adereindhulsjes aan. Als het niet meer goed klinkt mag u alles teruggeven meneer!.
Ik ben er nadien nog geweest voor wat andere zaken en hij roemde de nieuwe kabels. Ze klonken even goed. Hij liet zelfs doorschemeren dat hij zich toch een beetje opgelicht voelde met de kabels van de hifi-man.

High-end uitwassen (was zin of onzin van Panasonic condensatoren)

door Johan TEAC @, Steenbergen, 28-06-2020, 10:08 (1398 dagen geleden) @ soundman2

:lol :dev

High-end uitwassen (was zin of onzin van Panasonic condensatoren)

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 28-06-2020, 15:14 (1398 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Ron Kremer, 28-06-2020, 15:33

Ik heb eens een experimentje gedaan met mijn luidsprekerkabels (95mm2 en links-rechts getwist) en heb ze een weekje in de diepvries gelegd, met de thermostaat op 10.

Het kan nog gekker, op Ebay worden o.m. "Cryotreated" elektronenbuizen aangeboden door een Spanjaard (afgaand op de prijzen niet de ons aller bekende goedheiligman).

Een van de voordelen van deze behandeling is: "increases the longevity of the tube, by decreasing the operating temperature ( 10%-15% )". Blijkbaar minder dissipatie....

Vr. groet, Ron

High-end uitwassen (was zin of onzin van Panasonic condensatoren)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-06-2020, 17:25 (1397 dagen geleden) @ Ron Kremer

Och heden die heeft ook wat gevonden wat duur klinkt...
Iets met klepel en een bel die in dit geval beide ver te zoeken zijn.

"...dramatic improvement in wear resistance...."
Bedoeld wordt hier de slijtage ten gevolge van mechanische belastingen.
NIET de elektrische!

Zoals we weten wordt een buis , als goed is, inwendig niet mechanisch belast:-P

De hoofd slijtage vindt plaats op de kathode materiaal.
Door dacht vervuiling en ontstaan van gaten.

Verder het vacuum door gebruik van matig glas kwaliteit waardoor toch lucht partikels
intreden en dus vervuiling veroorzaken.

Maar dat de slijtage wordt verminderd door deze behandeling?
Of wel door veranderen van de kristalstructuur?
Daarbij betreft de behandeling bekent met metalen kristal structuren en
niet dat van kathode materiaal.

Ze verzinnen ook alles om die buizen duur te verkopen

High-end uitwassen (was zin of onzin van Panasonic condensatoren)

door soundman2 @, Wouw, 08-06-2020, 21:57 (1417 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door soundman2, 08-06-2020, 21:59

De beste resultaten zoals een rustiger en schoner klank timbre krijg je met aangepaste Elna condensatoren.

Moet je wel even wat wegfrezen op de printplaat om ruimte te maken!
Dat kan met een Dremel, maar mooier met een kolomboor en een houtfreesje (voor de goede klank) met een diameter van ca een inch. Dat klinkt dan net even beter als een metrische frees.

High-end uitwassen (was zin of onzin van Panasonic condensatoren)

door Johan TEAC @, Steenbergen, 28-06-2020, 10:14 (1398 dagen geleden) @ loek

Versterker ietsje achterover zetten dan loopt het geluid wat makkelijker naar de aansluit klemmen toe. daarom staat meestal ook de versteker ook onder. als de versterker om een of andere reden boven staat wordt meestal een voorversterker gebruikt om de zwaartekracht te compenseren. Als je dan weer spiraal kabel gebruikt krijg je een mooi ronddraaiend surround effect.

powered by my little forum