potentiemeter 250k log stereo loudness longshaft (Gezocht)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 19-06-2020, 13:31 (1378 dagen geleden)

Hallo mensen, ik heb al flink wat af gegoogled maar kan alleen een ALP potentiemeter vinden van 250k met een loudness tap. Deze heeft echter een te korte as, deze moet minimaal 33mm zijn liefst met geribbeld uiteinde.
Heeft iemand misschien iets liggen of weet je waar ik deze zou kunnen krijgen?
Hij zit in een Sony STR-6046 als volume regelaar maar blaast bijna je loudsprekers op als je er aan draait zohard kraakt hij. Heb al van alles geprobeerd met contactcleaner of potentiometer olie maar het lijkt eerder erger als beter te worden.
Voor de goede orde ik heb de condensators achter en voor de potmeter vervangen (ivm met mogelijke lek) maar dit mocht niet baten.
[image]

M.v.g.

Ludo

potentiemeter 250k log stereo loudness longshaft

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 19-06-2020, 14:44 (1378 dagen geleden) @ Ludo

Potmeter demonteren.
Lipjes van de potmeter terug buigen.
Koolbanen schoonmaken en desnoods de lopertjes een beetje verbuigen zodat zij over een ander stuk koolbaan lopen.
ruud

potentiemeter 250k log stereo loudness longshaft

door soundman2 @, Wouw, 19-06-2020, 17:35 (1378 dagen geleden) @ Ludo

Zo te zien is er wel ruimte voor een koppelbusje. Op een potmeter met een korte as en een stuk van de oude as kun je dan de juiste lengte maken. Beetje creatieve oplossing maar dan heb je wat. Overigens is elk busje met een gat 6mm bruikbaar. Een paar druppels 2-componentenlijm en de zaak zit vast.
Als je een nieuwe potmeter moet inkorten, dan de as in de bankschroef zetten en zagen. Op die manier wordt de potmeter zelf mechanisch niet belast.

potentiemeter 250k log stereo loudness longshaft

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 20-06-2020, 19:49 (1377 dagen geleden) @ soundman2

Bedankt voor de tips, koppelbusjes (ik wist niet dat deze bestonden) zijn bij Conrad te koop
[image]

Blijkbaar kan ik misschien ook met deze workaround nog een heel eind komen:

[image]
Ik heb een ALPS potentiometer met loudnesstap besteld bij Ali, mogelijk gaat dit heel lang duren, maar misschien kan ik ook met een 500K pot. en bovenstaande workaround een goed resultaat krijgen.

groeten,

Ludo

potentiemeter 250k log stereo loudness longshaft

door Goldline @, Oranjedorp, 20-06-2020, 22:25 (1377 dagen geleden) @ Ludo

verwacht er geen goed resultaat van,
De loudness is dan overall actief.

--
Cees PA1DBA

powered by my little forum