Barlow Wadly XCR30 mk2 (Algemeen)

door louis Schaeffer @, De Ronde Veenen (Mijdrecht), 20-06-2020, 15:33 (1378 dagen geleden)

Hallo mede forum mannen,

Ik zal me eerst even voorstellen: mijn naam is Louis Schaeffer, ik ben nieuw op dit forum.
Ben gepensioneerd brandermonteur. Elektronica is mijn hobby, al sinds de jaren 70.Vooral buizenversterkers, maar ook allerhande transistor apparatuur.

Mijn vraag: kent iemand de Barlow Wadly XCR30 mk2 ? Ik heb deze ontvanger vele jaren geleden gekocht
en bij een zolder opruiming kwam ie weer in zicht. Speelt een beetje, veel ruis en geknetter, Slechts
1 station op de middengolf. wie heeft hier een schema van? eventuele tips? de signaalsterktemeter
slaat niet uit. USB en LSB lijken te funktioneren.

vriendelijke groet: Louis Schaeffer

Barlow Wadly XCR30 mk2

door Paul Brouwer @, Haarlem, 20-06-2020, 16:11 (1377 dagen geleden) @ louis Schaeffer

Welkom op dit forum. :-)

Het zou onderstaand toestel moeten zijn. Een Zuid Afrikaans toestel.
[image]

Op Radiomuseum kan je deze vinden.
Hier kan je ook het schema opvragen/downloaden.

Groeten,
Paul

--
[image]

Barlow Wadly XCR30 mk2

door louis Schaeffer @, De Ronde Veenen (Mijdrecht), 20-06-2020, 16:52 (1377 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Hallo paul,

Dat is hem! bedankt voor de tip!

vriendelijke groet:Louis schaeffer.

Barlow Wadly XCR30 mk2

door Goldline @, Oranjedorp, 20-06-2020, 18:03 (1377 dagen geleden) @ louis Schaeffer

Kijk eens bij onze gewaardeerde Gerard in Zeist:
https://www.staff.science.uu.nl/~tel00101/FotoAlbum/RadioCorner/Articles/Barlow30.htm

--
Cees PA1DBA

Barlow Wadly XCR30 mk2

door maarten van dijk @, 20-06-2020, 18:22 (1377 dagen geleden) @ louis Schaeffer

Drie jaar geleden heb ik er een overgenomen via dit forum.Het is een geweldige radio.Toen ik voor het eerst het toestel beluisterde,had ik ongeveer het zelfde als jij hebt.Iemand heeft me de raad gegeven de microswitches met tuner spray te behandelen.Het resultaat was verbluffend!In 2018 en 2019 met de mooie zomers in de tuin gezeten, met het zonnenscherm als antenne....op de 40 meter amateurband vele amateurs gespot...
Veel plezier er mee!

mvg, Maarten.

Barlow Wadly XCR30 mk2

door louis Schaeffer @, De Ronde Veenen (Mijdrecht), 21-06-2020, 21:17 (1376 dagen geleden) @ maarten van dijk

Hallo Maarten,

Ik heb de microswitches ook met tunerspray behandeld; echter zonder goed resultaat. ook de signaalsterkte meter werkt niet.
De antenne heb ik gerepareerd( gemaakt van een oude selfie stick)
Ik denk, dat er elektronisch iets fout zit; maar wat?

vriendelijke groet: Louis Schaeffer.

Barlow Wadly XCR30 mk2

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 22-06-2020, 14:58 (1376 dagen geleden) @ louis Schaeffer
Gewijzigd door Andries van Dekken., 22-06-2020, 15:04

Hallo heb ook al heel lang deze ontvanger en ook het probleem met de schakelaars op de
antennekringafstemming gehad.Heb de schakelaars gedemonteerd om goed resultaat te hebben
Schakelaars zijn volledig dicht,spuiten op de buitenzijde zal weinig resultaat hebben.
Schakelaars los maken en dan kun je voorzichtig de voorste kapjes loshalen en de contacten reinigen,beetje vaseline er op en is weer jaren goed,althans hier.
Je kunt op elke volle MHz controleren of er ontvangst is door de harmonischen van de X-tal oscillator.Met usb of lsb ingescakeld is er dan een toontje te horen.:-) Meter werkt op het avr signaal,je kunt makkelijk met de ohmmeter controleren of het meterspoeltje nog goed is.

vr grt Andries

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Barlow Wadly XCR30 mk2

door louis Schaeffer @, De Ronde Veenen (Mijdrecht), 22-06-2020, 21:59 (1375 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Hallo Andries,

De behandeling van de micro switches heeft wel een positief effect gehad. ik kan nu op alle frequenties wel wat ontvangen.
maar hoe kom ik bij de aansluitdraden van de signaalmeter?
moet dan de voorkant gedemonteerd worden?

vriendelijke groet: Louis Schaeffer

Barlow Wadly XCR30 mk2

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 23-06-2020, 08:19 (1375 dagen geleden) @ louis Schaeffer

Mooi dat gelukt is met de behandeling van de schakelaartjes.
Als je de printtekening hebt kun je de aansluitdraden naar de onderdelenzijde
(achterkant) herleiden en daar ook de meting doen,anders moet inderdaad de voorzijde
er af.

succes en vr grt andries

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Barlow Wadly XCR30 mk2

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 21-06-2020, 15:01 (1377 dagen geleden) @ louis Schaeffer

Beste Louis,
Ik heb deze radio ook, en de beschrijving met ook het schema.

Mvg,
Tony Ouwehand

Barlow Wadly XCR30 mk2

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 21-06-2020, 19:05 (1376 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Een oudcollega heeft deze ontvanger na zijn verschijning gekocht.
En ik heb hem later van hem overgenomen en enkele jaren geleden (aan wie ook alweer ?) verkocht.
Prima stabiele ontvanger. Het enige wat we destijds gedaan hebben is voor de twee "afstemassen" links en rechts, aan de binnenkant van de kast ,tegen de kastwand aan, een plaatje aluminium gemonteerd met daarin een gat/bus waardoor die twee "afstemassen" ondersteund worden tijdens het afstemmen.
Ik heb daar echter geen foto's van gemaakt.
Misschien de nieuwe eigenaar?
ruud exPA0ROJ

powered by my little forum