Fm module ? (Toestel of techniek)

door Pevan0 @, België, 20-06-2020, 20:51 (1377 dagen geleden)

Hallo ,

Ik heb een soort fm module gevonden van het merk braun . Mijn duits is echter niet fantastisch en ik vraag mij af of dit een gewone fm module is die bvb in een lampenradio kan ingebouwd worden zodat er ook fm zenders ontvangen kunnen worden?

Mvg. Peter

[image]
[image]
[image]

Fm module ?

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 20-06-2020, 21:51 (1377 dagen geleden) @ Pevan0
Gewijzigd door Andries van Dekken., 20-06-2020, 21:54

Hallo Peter.
Dit is een FM detectieunit waar je een mf van ik denk te lezen 455kHz in kunt
stoppen en dan kun je een FM gemoduleerd signaal hoorbaar maken.
Stamt denk ik uit de tijd dat 27 MC van AM naar FM omschakelde.
De tweede mf frequentie in 27MC bakkies was meestal deze frequentie.
Heb in die tijd wel oude AM "bakkies"omgebouwd,ook het zendgedeelte natuurlijk.
Hoefden ze geen nieuwe aan te schaffen en waren zodoende hier toen de eersten en het uitgangsvermogen was ook wat hoger.(Was hier de eerste tijd maar 0,5 Watt.)

vr grt Andries.

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Fm module ?

door Oldtimer @, Oegstgeest, 20-06-2020, 22:17 (1377 dagen geleden) @ Andries van Dekken.
Gewijzigd door Oldtimer, 20-06-2020, 22:21

Ter ondersteuning van dit verhaal.
Het gaat hier om een smalband FM detector-unit, in principe bedoelt voor transistorontvangers.
Je kunt deze niet gebruiken voor de ontvangst van gewone breedband FM omroepzenders.

Willem

Fm module ?

door Goldline @, Oranjedorp, 20-06-2020, 22:19 (1377 dagen geleden) @ Pevan0

In antwoord op je vraag, Nee deze module is niet geschikt om in een radio toestel te monteren.

--
Cees PA1DBA

Fm module ?

door Pevan0 @, België, 21-06-2020, 10:15 (1376 dagen geleden) @ Pevan0

Heren ,

Bedankt voor de info , als er iemand iets kan mee doen dan hoor ik het wel.

Mvg. Peter

Fm module ?

door PA2JAN @, Marknesse, 21-06-2020, 21:56 (1376 dagen geleden) @ Pevan0

Beste Peter,
Dit is een module uit de jaren zeventig van Braun Funktechnische Geräte uit Nürnberg, Duitsland. Braun maakte onder andere apparatuur voor 27 MHz. In die tijd was de markt vergeven van Japanse 27 kanaals AM transceivers, en daarmee kon je de uitzendingen van de nieuwere FM CB-transceivers niet volgen. Met zo'n smalband FM detector ingebouwd lukte dat dan wel.
Braun produceerde ook hoogwaardige (kostbare) apparatuur voor de radio amateur. Ik heb van Braun een SE 600 en een SE 280, beide zendontvangers voor de twee meter amateurband.
Groet, Jan

powered by my little forum