onderwerp in Hobby-Bulletin (Gezocht)

door loek @, Exloo (Drenthe), 25-06-2020, 22:08 (1372 dagen geleden)

Halo forum lezers,

Ik ben al heel lang op zoek naar een artikel dat in Hobby Bulletin uit de periode 1967-1968 nr 06 staat.

Het artikel heet "Treinverlichting onafhankelijk van rijstroom". Het gaat over modelspoor treinen waarvan de verlichting via hoog frequente wissel spanning wordt aangebracht.

Ik heb al verschillende modelbouw hobbyisten aangeschreven maar zonder reactie terug.
Misschien heeft één van jullie deze bladen.

Al vast bedankt met vriendelijke groet,

Loek

onderwerp in Hobby-Bulletin

door soundman2 @, Wouw, 25-06-2020, 22:26 (1372 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door soundman2, 25-06-2020, 22:32

Die HF trein verlichting heb ik gebouwd en het artikel heb ik ook nog ergens. Ik zoek het op. Je moet wel twee diodes toevoegen over de uitgang anders sneuvelen de AD161/162.
Volgens mij stond mijn schakeling in RB

onderwerp in Hobby-Bulletin

door Ad Zijlmans @, Made, 26-06-2020, 00:08 (1372 dagen geleden) @ loek

Loek,

Ik heb de HB van 1967/1968 ergens in de opslag staan. Kan een weekje duren voor ik er weer kom, maar mocht het artikel van Soundman toch anders zijn dan wat je in gedachten hebt, kan ik het voor je nakijken.


Met vriendelijke groet,

Ad

onderwerp in Hobby-Bulletin

door soundman2 @, Wouw, 26-06-2020, 12:03 (1371 dagen geleden) @ Ad Zijlmans
Gewijzigd door soundman2, 26-06-2020, 12:35

Komt er aan. Ben ik weer nieuwsgierig hoe het in 1968 er uit zag.
Nog geen mailtje ontvangen. Werkt niet altijd via het forum.
mijn emailadres staat ook in mijn profiel. Anders via NFOR.
Als je de versie uit '68 vind, dan ben ik daar ook wel nieuwsgierig naar.

onderwerp in Hobby-Bulletin

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 26-06-2020, 13:03 (1371 dagen geleden) @ soundman2

Komt er aan. Ben ik weer nieuwsgierig hoe het in 1968 er uit zag.
Nog geen mailtje ontvangen. Werkt niet altijd via het forum.

Dat zou al sinds de verhuizing naar de nieuwe server (bij overname forum) goed moeten werken. Wel kan het dat mail aan de ontvangende kant in de spambox terechtkomt.

Als er een mail wel verzonden is maar echt niet aankomt, hoor ik dat graag.

onderwerp in Hobby-Bulletin

door soundman2 @, Wouw, 26-06-2020, 14:43 (1371 dagen geleden) @ Forumbeheer

Later ontving ik wel een email. misschien was het nog niet weg toen ik keek.

onderwerp in Hobby-Bulletin

door soundman2 @, Wouw, 26-06-2020, 17:37 (1371 dagen geleden) @ Forumbeheer
Gewijzigd door soundman2, 26-06-2020, 17:42

Dat zou al sinds de verhuizing naar de nieuwe server (bij overname forum) goed moeten werken. Wel kan het dat mail aan de ontvangende kant in de spambox terechtkomt.

Ik gebruik al jaren een oude maar simpele versie van Mailwasher, misschien wel de eerste versie.
Het is een handig tooltje, en doet precies wat je wil.
Het laat de inhoud van alle mailservers zien. Je kunt aanvinken wat je niet wil en dat onthoudt hij. Je kunt zelf filters definiëren op woorden etc.
Met de spatiebalk kun je ook nog wat van de inhoud zien.
Op commando "process mail" wordt alles gewist wat je aangevinkt hebt, met een extra vinkje wordt het ook gemerkt voor de volgende keer etc. Laat het wel weer zien, maar dan staan de vinkjes er al bij. De mailservers worden ontdaan van de troep en het mailprogram gestart. Ik heb dus geen spambox. Goed wordt gedownload, troep wordt (meteen voorgoed ) weggegooid.
Ik krijg dus nooit troep op de pc, anders dan bij een gewoon mailprogramma, dat alles binnenhaalt en sorteert. Dan staat de troep wel op je PC
Maak je een foutje, jammer dan, weg is weg, dat kun je een nadeel noemen. Het is me in jaren slechts eenmaal overkomen.

onderwerp in Hobby-Bulletin

door Piet van der Pol @, 26-06-2020, 09:04 (1371 dagen geleden) @ loek

Dit is niet het artikel, dat je zoekt. Maar misschien ook nuttig voor je.

Piet

[image]
[image]
[image]

onderwerp in Hobby-Bulletin

door soundman2 @, Wouw, 26-06-2020, 10:23 (1371 dagen geleden) @ Piet van der Pol
Gewijzigd door soundman2, 26-06-2020, 11:21

Ook toevallig, mijn HF trein verlichtting heb ik niet in mijn database staan, maar deze wel. Deze kan een wat grotere stroom leveren.
Als TS deze bedoelt uit HB, dan maak ik een scan/pdf voor je.
Het artikel is gepubliceerd in februari 1974

[image]

Mijn zelfgebouwde versie
[image]
Hoe kan een mens zich vergissen, ik dacht dat het uit RB kwam, maar het is wel degelijk Hobby Bulletin

De scan is klaar.

onderwerp in Hobby-Bulletin

door Ad Zijlmans @, Made, 26-06-2020, 12:01 (1371 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Soundman,

Ik ben nu toch wel nieuwsgierig geworden.
De HB's van 1974 heb ik niet in mijn verzameling.

Zou je mij misschien ook de scan willen mailen?
Ik stuur je een pm.

Gr.
Ad

onderwerp in Hobby-Bulletin

door Hersteller @, Haarlem, 26-06-2020, 12:56 (1371 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Ook in elektuur november 1982.

onderwerp in Hobby-Bulletin

door soundman2 @, Wouw, 26-06-2020, 13:20 (1371 dagen geleden) @ Hersteller
Gewijzigd door soundman2, 26-06-2020, 13:32

onderwerp in Hobby-Bulletin

door soundman2 @, Wouw, 26-06-2020, 13:49 (1371 dagen geleden) @ loek

Loek,
Voor zover ik nu heb kunnen nagaan is mijn versie een nieuwere uitgave als wat je vraagt.
Als je wil kan ik daarvan een pdfje sturen
Reageer op dit bericht

onderwerp in Hobby-Bulletin

door loek @, Exloo (Drenthe), 26-06-2020, 20:01 (1371 dagen geleden) @ loek

Hallo forum lezers,

Bedankt voor de reacties. Ik zal eerst duidelijk maken waarom ik dit artikel zocht.
In mijn lagere school tijd heb ik van ongeveer de 3e klas tot aan de 6e klas gewerkt aan een treinentafel die achter in het klaslokaal stond opgesteld. De bedoeling was dat de leerlingen op deze manier ervaring konden opdoen bij de handwerk lessen zoals huisjes bouwen etc.
Ik heb me in deze periode voornamelijk bezig gehouden met de techniek.

De initiatief nemer was het hoofd van de school de heer Krupe (Capadoseschool in Den Haag).

Na het verlaten, door mij, van de lagere school (ik was toen 16) is Krupe ook opgehouden met de treinentafel op school. We zijn bij hem thuis begonnen aan een nieuwe tafel.

Ergens tussen mijn 16 en 19 jaar heb ik toen een hoogfrequente treinverlichting gemaakt met de zendbuis 807. Deze buizen waren toen zeer goedkoop bij radio Twenthe uit Den Haag. Dit was dumpmateriaal uit de tweede wereld oorlog. De gelijkrichter was een AZ1 en als het apparaat aan stond dan was er altijd een blauwe gloed te zien rondom de zendbuis en de trimmer. De schakeling was van het type Colpitts-oscillator.

Uiteindelijk zijn we met deze schakeling op een grote modelbouw beurs geweest voor demonstratie. Op deze beurs stond ook een demonstratie met een transistor uitvoering maar deze ging al snel tijdens de demonstratie defect ;-) ;-) . Die van ons trok daardoor extra veel belangstelling.

Krupe had het schema ook laten publiceren in een tijdschrift. Maar dat ging niet helemaal goed. Ik had een schema gemaakt en daar stond in de onderdelen lijst niet alles op volgorde. De redactie van dat blad had dit netjes op volgorde gezet maar vergeten de juiste waarde ook mee te nemen. Dus netjes R1,R2,etc. maar compleet verkeerde waarden. Wij zijn daarvoor avonden op pad geweest bij hobbyisten om het apparaat werkend te maken.

Dit was dus de voorgeschiedenis. Puur uit nostalgische reden was ik dus op zoek naar informatie uit deze perioden. Ik wil het apparaat niet nabouwen.

Ik weet dus niet in welk blad het schema heeft gestaan
Ik weet dus niet welke beurs het is geweest
Ik weet dus ook niet in welk jaar precies dit geweest moet zijn.
Ik weet ook niet welke transistor schakeling er ook op deze beurs stond.

Het moet zich wel allemaal afgespeeld hebben rondom mijn 19 jaar dus tussen 1964 en 1967. Nu zag ik een inhoudsopgaven van het Hobby Bulletin uit de perioden 1967-1968 nr 06 de tekst “Treinverlichting onafhankelijk van rijstroom”. Mijn gedachte was dat dit misschien de buizen versie zou kunnen zijn.

Je zou denken dat met internet je met al deze informatie wat zou kunnen vinden. Maar tot nu toe is het niet gelukt.


Dus als iemand een buizen versie ziet (sorry op dit transistor forum :-) :-) ) in welk blad dan ook ik hou me aanbevolen.

Met vriendelijke groet,

Loek

onderwerp in Hobby-Bulletin

door soundman2 @, Wouw, 26-06-2020, 20:25 (1371 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door soundman2, 26-06-2020, 20:28

De uitvoering uit 1967-1968 was ik ook wel nieuwsgierig naar. Ook ik speelde met de gedachte buizen of torren. Ik hoop dat het schema nog boven water komt.
Een schakeling met een 807 zou best kunnen. De transistorversie, die ik heb uit 1974 levert uiteindelijk ook maar 6 watt, 1amp bij 6 volt. Een 807 trekt dat ook wel.
Uiteindelijk is het niet meer dan een oscillator op een vrij hoge frequente en een versterkertrap.

onderwerp in Hobby-Bulletin

door Ad Zijlmans @, Made, 26-06-2020, 23:38 (1371 dagen geleden) @ soundman2

Goede kans dat dat gaat lukken. Ik ga dit weekend een kijkje nemen in de opslag.
Daar staan zowel de HB's als de RB's uit de periode 1964-1968.

Gr.
Ad

onderwerp in Hobby-Bulletin

door loek @, Exloo (Drenthe), 27-06-2020, 12:19 (1370 dagen geleden) @ soundman2

Hallo soundman2,

Over het vermogen heb ik me toen niet zo mee bezig gehouden. Vanaf de oscillator gingen twee draden naar een rail met allemaal blokcondensatoren van 1 uF. Op verschillende plaatsen werd dan op het spoor via deze condensatoren de hoogfrequent spanning aangesloten.

In de trein en de wagons werd de DC weg naar de verlichting onderbroken door een condensator van 0,1 uF in serie te plaatsen.

Er reden 5 treinen tegelijk en ook automatisch iedere trein veranderde steeds van baan.
Het geheel werd volledig bestuurd met (PTT) relais.

Er waren dan gemiddeld 15 wagons met verlichting en dan ook nog de lampen van de locomotieven. Al deze lampen waren origineel dus zeker geschikt voor 12 Volt.
De verlichting was altijd goed zichtbaar. Maar als je me vraagt wat het vermogen was ik weet het niet.

Wel denk ik me te herinneren dat de gelijkspanning op de 807 iets van 500 Volt was maar zeker weet ik dit niet meer.

In het begin hadden we wel problemen met het storing veld. Als wij aan het "treinen tafelen waren" had iedereen in de flat zeer slecht TV beeld.

Dit is opgelost door de schakeling in een stalen prullenbak te monteren en afgesloten met gaas. En dat geheel aan aarde verbonden.

Het geheel heeft zeker 8 jaar zo gewerkt toen is de heer Krupe overleden en is de treinentafel (door mij) gesloopt.

Met vriendelijke groet,

Loek

onderwerp in Hobby-Bulletin

door Ad Zijlmans @, Made, 28-06-2020, 21:25 (1369 dagen geleden) @ loek

Loek,

Ik heb dit weekend met plezier zitten bladeren in de HB's en RB's uit de periode 1964-1968. Mooi om al die artikelen eens voorbij te zien komen. Het artikel wat jij noemt zat er ook bij "Treinverlichting onafhankelijk van de rijstroom".

Maar helaas, het is geen ontwerp met schema maar een bespreking van een Schwaiger verlichtingsgenerator. Het apparaat is niet gebaseerd op buizen maar het principe is hetzelfde. Het is een transistoromvormer (17 kHz in 8W of 20W uitvoering).

Hieronder een screenshot. Als je graag een pdf in hogere resolutie hebt, dan stuur maar een pm.


Met vriendelijke groet,

Ad


[image]

onderwerp in Hobby-Bulletin

door loek @, Exloo (Drenthe), 29-06-2020, 14:04 (1368 dagen geleden) @ Ad Zijlmans

Hallo Ad,

Bedankt voor alle moeite. Ik weet nu in ieder geval dat dit artikel niet geschreven is door Krupe.

Het zal wel in een lokaal clubblad (van Den Haag) gestaan hebben. Ik heb wel diverse clubleden onder andere de voorzitter van de "Haagse modelbouw club" een mail gestuurd, maar tot nu toe zonder succes. Ik merk wel dat veel van de model treinen liefhebbers nogal op zichzelf gericht zijn. Veel laten zien van wat ze hebben en nog willen hebben, maar verder weinig meedenken:-( :-( .

Nogmaals bedankt voor je moeite met vriendelijke groet,

Loek

onderwerp in Hobby-Bulletin

door soundman2 @, Wouw, 29-06-2020, 16:25 (1368 dagen geleden) @ loek

Ik denk dat het onderwerp ook minder leeft.
De digitale techniek voor de treintjes koop je gewoon, ik niet dat daar nog veel zelfbouw aan te pas komt. De digitale systemen hebben altijd spanning op de rails en de rest wordt digitaal via de rails aangestuurd. Het probleem met de verlichting in de trein bestaat eigenlijk niet meer.

powered by my little forum