Los nemen hoogspannings nap (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-06-2020, 20:21 (1359 dagen geleden)

Hallo Forumlezers,

Van een klein tv-tje wil ik de rubberen hoogspannings nap losnemen van het beeldbuisje omdat ik beeldbuisje even weg wil hebben voor reparatie aan de print. Beeldbuis voet is los alsmede afbuigspoel aansluiting maar zit nog aan vervelende HS kabel vast.

Knijpen en trekken lukt niet.

Dank alvast.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Los nemen hoogspannings nap

door soundman2 @, Wouw, 28-06-2020, 20:35 (1359 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 28-06-2020, 20:37

Hallo Forumlezers,

Van een klein tv-tje wil ik de rubberen hoogspannings nap losnemen van het beeldbuisje omdat ik beeldbuisje even weg wil hebben voor reparatie aan de print. Beeldbuis voet is los alsmede afbuigspoel aansluiting maar zit nog aan vervelende HS kabel vast.

Knijpen en trekken lukt niet.

Dank alvast.

;-)
Hans

De dop is vaak van rubber oid. Kun je een zijkant niet wat optillen om te zien of het een veer is die uitzet of een dopje als op een radiobuis.?
Op de datasheet van de buis kun je waaarschijnlijk ook zien wat het is.

Los nemen hoogspannings nap

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-06-2020, 20:45 (1359 dagen geleden) @ soundman2

Ik ga morgen verder kijken Henk, dank alvast voor de tip.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Los nemen hoogspannings nap

door Jac Janssen @, Eindhoven, 28-06-2020, 21:11 (1359 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

De meeste zitten met een soort veer aan de kabel in een gat met een rand eraan in de beeldbuis.
Geen erg duidelijke foto's, maar hopelijk toch van nut:

[image]
[image]

Het zijdelings bewegen van de kabel maakt dat 1 kant van de "veer" uit het gat te halen is, en dan meteen de andere ook uiteraard.

Jac

Los nemen hoogspannings nap

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-06-2020, 21:55 (1359 dagen geleden) @ Jac Janssen

Prima Jac, dank. Ga morgenavond verder. Ik laat succes weten.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Gelukt

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-06-2020, 20:16 (1358 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Inderdaad de tip van Jac. 2 haakjes die achter een rand zitten die je stevig naar elkaar moet knijpen.

Nu kan ik enkele capjes vervangen waarbij het beeldbuisje hinderlijk in de weg zat.

Het is het kleinste kleuren tv-tje van PANASONIC de CT-101. Ik heb er 2, een perfect werkend in nieuwstaat en deze die gedeeltijk moet worden gerecapt.

Hier onder even het binnenwerk.

[image]

Hieronder het kleinste schaduwmasker beeldbuisje ooit gemaakt met 3 guns. Beelddiagonaal 35 mm.

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum