Bandspreiding (probleempje) (Algemeen)

door Bert V. @, Amstelveen, 01-07-2020, 21:05 (1366 dagen geleden)

Daar de afstemming (schaalaflezing) van mijn BCL-1 niet zo plezierig werkte heb ik, buiten mijn reeds daarvan voorziene B40, nu ook deze ontvanger uitgebreid met een handig "recept" van Gerard Tel, namelijk een digitale frequentie-uitlezing.
[image]

Was dit keer nog eenvoudiger, daar deze ontvanger is voorzien van een oscillator-uitgang.

Werkt perfect, je kunt ook nu weer zeer nauwkeurig afstemmen via het display.

Maar nu mijn probleem betreffende de bandspreiding van deze ontvanger; de knop hiervan geeft een bandspreiding van circa 600 kHz over 320 graden, vrij grof naar mijn mening; echter bij het bedienen van deze knop verandert er niets in de frequentie-uitlezing!

Heb je nu een andere zender gevonden via deze bandspreiding, en je gaat verder zoeken met de normale afstemknop, dan werkt deze uitlezing weer, maar geeft dan een foutieve uitlezing, je moet eerst weer terug naar de beginstand van de bandspreiding voor een correcte uitlezing, niet handig!
De werking van deze bandspreiding is mij ook nog niet helemaal duidelijk.

Ik heb het schema van deze bandspreiding (rood omlijnd gedeelte, "automatic spred dial") hier bijgesloten.
[image]

Deze ontvanger is ook geleverd onder het merk KENTEC met hetzelfde typenummer, onder het merk NEC met het typenummer CQ-R700, en onder het merk Lafayette met het typenummer BCR-101.

(de roterende afstemtrommel moet nog bijgesteld worden)

Bert

Bandspreiding (probleempje)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-07-2020, 21:42 (1366 dagen geleden) @ Bert V.
Gewijzigd door Maurice, 01-07-2020, 21:43

Bert,
Ik roep ook maar wat.
Volgens mij pak je nu de uitgang zie linker zijde A.
Na de band spreiding volgens mij no'g een uitlees punt, B.

Echter die B is niet ontkoppeld.
Zou daar mogelijk zo'n zelfde trapje bouwen als bij A.

[image]

Bandspreiding (probleempje)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 01-07-2020, 22:23 (1366 dagen geleden) @ Bert V.

Je fijnafstemming werkt door de tweede oscillator te verstemmen. In feite dus een variabele middenfrequent. Dat kun je niet zomaar even in een tellertje programmeren vrees ik.

Bandspreiding (probleempje)

door Bert V. @, Amstelveen, 01-07-2020, 23:41 (1366 dagen geleden) @ Bert V.

Bedankt voor jullie reacties Maurice en Gerard; bandspreiding in deze ontvanger had wat simpeler gekund lijkt mij; ik had ook nog gedacht het oscillator-signaal naar de mixer te onderbreken en naar punt B te voeren, maar dat is te simpel gedacht, want dan omzeil of werkt de mixer/ bandspreiding niet lijkt mij.
[image]

Wellicht komt er nog een helder idee langs :-D

Bert

Bandspreiding (probleempje)

door soundman2 @, Wouw, 01-07-2020, 23:48 (1366 dagen geleden) @ Bert V.

Misschien de twee oscillatorfrequenties in een gebalanceerde mixer stoppen. Daar komen twee nieuwe frequenties uit, de som en het verschil. Met een filter de goede frequentie eruit filteren en die aan de teller toevoeren met de juiste offset?

Bandspreiding (probleempje)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 02-07-2020, 08:42 (1365 dagen geleden) @ soundman2

Misschien de twee oscillatorfrequenties in een gebalanceerde mixer stoppen. Daar komen twee nieuwe frequenties uit, de som en het verschil. Met een filter de goede frequentie eruit filteren en die aan de teller toevoeren met de juiste offset?

Het filter zal dan mee moeten lopen met de afstemming, dat lijkt me nog niet zo makkelijk te doen.

Misschien is het nog eerder te proberen, de beide oscillatoren te meten en de waarden met een processortje te verrekenen. Zoiets moet met een arduino of zo wel te doen zijn, maar het gaat de capaciteit van een enkele teller te boven.

Ik heb eeb tijdje een Siemens E566 scheepsontvanger gehad, ook met afstembare MF. Daar was de 1e MF rond de 1200kHz en dit was 100kHz regelbaar. Een zwaai van 600 bij een mf van 2150 vind ik wel hoog, je loopt de kans wat gevoeligheid te verliezen als je op de randen van je mf filter terecht komt.

https://www.staff.science.uu.nl/~tel00101/FotoAlbum/RadioCorner/Articles/Siemens566.htm

Ik heb gevonden dat de eerste drie banden als enkelsuper werken. Dat zal dan op de mf van 455kHz zijn. Werkt je teller daar wel goed? Of stel je dan voor die banden een andere offset in?

Bandspreiding (probleempje)

door Bredero @, Vlaanderen, 03-07-2020, 15:48 (1364 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

De beste oplossing is een frequentiemeter met een instelbare aanpassing.
Je leest de frequentie van de oscillator met dergelijke frequentiemeter en stel deze in naar boven of naar onder rekening houden met de 1°midden frequentie.De Chinezen zijn sterk in dergelijke tellertjes.

Bandspreiding (probleempje)

door Bert V. @, Amstelveen, 03-07-2020, 16:08 (1364 dagen geleden) @ Bredero

Dat is hier ook gebeurd, mijn beste, maar hierna komt de bandspreidings-schakeling (met een andere instelbare MF-frequentie); en daar is de teller niet op aangesloten.

Bert

Bandspreiding (probleempje)

door Goldline @, Oranjedorp, 03-07-2020, 16:30 (1364 dagen geleden) @ Bert V.

Beide frequenties door een prescaler halen zodat ze "leesbaar"zijn door een microprocessor,
en dan daar in de conversietabel in wegschrijven.
Een Basicstamp met 20mhz klok zou voldoen, de stamp kan ook het display laten aansturen.
Vergt wel wat avondjes programmeren.

--
Cees PA1DBA

Bandspreiding (probleempje)

door Bredero @, Vlaanderen, 03-07-2020, 19:04 (1364 dagen geleden) @ Bert V.

De lokale oscillator heeft bij dit ontwerp een (+ of - 2,15 MHz) frequentie ten opzichte van de ontvangst frequentie.Met een frequentiemeter zonder MF instelling kan onmogelijk de juiste frequentie afgelezen worden. De MF uitgang heeft alleen als doel om een spectrum aan te sluiten.Niet om frequentie af te lezen.

Bandspreiding (probleempje)

door Bert V. @, Amstelveen, 04-07-2020, 17:10 (1363 dagen geleden) @ Bert V.

Ik zie er vanaf om verder te "knutselen" aan/in deze ontvanger, (het is niet mijn hoofd-ontvanger), en de bandspreiding te gebruiken als fijn-afstemming indien nodig.
Ik kan met deze digi-afstemming zeer nauwkeurig afstemmen, wanneer de juiste frequentie bekend is, en dat was eerder een probleem.
Nog even een plaatje van de afstem C, met daarnaast de ingeblikte bandspreidings-unit.
[image]

en nog een opname van gisteravond op: https://youtu.be/Z-wxXBeQFqU

In ieder geval bedankt voor uw reactie's :-)

73

Bert

Bandspreiding (probleempje)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 04-07-2020, 22:17 (1363 dagen geleden) @ Bert V.

Ja Bert, het wordt anders een te ingewikkeld geknutsel wat je nodig hebt.

Ik heb nog naar het schema zitten kijken en over je probleem nagedacht.
Het ontwerp van de fijnregeling is wel solide. Ik heb gezien dat de bandspreiding niet alleen de tweede oscillator verstemt, maar ook het bandfilter tussen eerste en tweede mengtrap. Dus echt wel een solide ontwerp. Als het allemaal goed is afgeregeld en gelijkloopt, heb je volledige gevoeligheid over de hele fijnregeling.

Zoals zo veel fijnregelingen op analoge ontvangers, is de gecombineerde frequentie niet af te lezen. Je hebt een soort hoofdschaal en een aanwijzing voor de bandspreiding, die je in je hoofd moet combineren. En de hoofdschaal is alleen exact bij een bepaalde “nul” stand van de fijnregeling. Een digitale aanwijzer is hiervoor een heel mooie oplossing wanneer de fijnregeling werkt op de eerste oscillator, want dan pakt je display de werking van hoofdregeling en fijnregeling gecombineerd mee.
Jij hebt op je display een decrement moeten instellen, waardoor de waarde alleen klopt bij precies die waarde als MF. Wat je nog zou kunnen doen met de Chinese Cymomters, is een tweede koppelen aan je tweede oscillator! Die zou dan aangeven, hoeveel kHz de MF verschilt op dat moment van de waarde die ingesteld is in de hoofdCymometer. Bovenop je ontvanger zitten dan twee tellers, de eerste geeft aan op hoeveel je hoofdafstemming staat en de tweede hoeveel je ervan afwijkt met je fijnregeling. Dat is nog steeds een heel prettig werkend systeem, waarmee je bv je hoofdschaal op 14000 zet, begin van de 20m band, en je dan met je fijnregeling comfortabel door die band afstemt. Waarbij je tweede teller dan waarden tussen 0000 en 0350 aangeeft.

Wat geeft je Cymometer aan op Lang, Midden en Tropengolf? Daar werkt je radio als enkelsuper, ik denk met middenfrequent 455.

Bandspreiding (probleempje)

door Bert V. @, Amstelveen, 05-07-2020, 00:23 (1363 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Bert V., 05-07-2020, 00:48

Hallo Gerard,

Die gevoeligheid klopt wel; de (signaalsterkte)meter geeft bij een zender, of deze nu met de hoofdafstemming, of met bandbreedteregeling (in de uiterste standen) afgestemd is, dezelfde uitslag.
Een 2de display aansluiten op de door jou voorgestelde wijze, lijkt mij niet zo nodig, daar zich op de grote knop van de bandspreiding een schaalverdeling in kHz bevindt, met een middenstand (die ik gemerkt heb voor snel terugvinden).

Frappant dat je vraagt, wat het display aangeeft op de lagere banden; ik zit meestal op de hogere, en het is mij nog niet opgevallen, maar op Lang en Midden géén aanwijzing, en op de tropenband komt het display vanaf circa 1.6 mHz tot leven met incorrecte waardes.
Op de hogere banden daarentegen, band D,E en F vanaf 3.5 mHz, dus ook de meeste amateurbanden, geeft het display de juiste waardes aan.

Leuk dat je je nog even hebt verdiept in deze kwestie :)

Met vriendelijke groet,

Bert

powered by my little forum