VT100 Dec Terminal -reparatie (Computertechniek)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-07-2020, 19:46 (1362 dagen geleden)
Gewijzigd door Maurice, 05-07-2020, 19:57

In periode 1988-1989 ging ik geregeld in Hilversum naar de maandelijkse personeels verkoop overtollig materiaal.

Ik denk bijna zeker dat het in gebouw Jan van der Heijdenstraat was Voormalig NSF.
Die deur komt me bekend voor, 16.00u ging deze open en vooraf gluren wat er stond.

Zo eens stonden daar de monitoren VT100 en VT131 incl keyborden.
Uit die periode weet ik dat de VT100 werkte en de VT131 niet.
Ook gedoe met de toetsenborden, 1 mistte al nodige knoppen , 1 werkte geheel niet,
1 werkte.

Destijds ontdekte ik dat de Hoogspanningstrafo VT131 defect was, en daar de VT131 wat meer uitbreiding had deze verder in orde gemaakt toen.
VT100 opgeborgen samen met de keyborden.

De VT131 heeft later nog dienst gedaan op een computer van mijn broer.
Deze staat nog daar incl toetsenbord, moet nog ophalen.
Wel blijkt daar nu heden juist de HV-uit te zijn en mijn VT100 heeft de HV trafo nu.
Kennelijk eens terug gewisseld.VT131 wordt nog opgepakt voor herstel.

Enfin HEDEN, weer de oude computer hobby opgepakt en dus nu eens tijd die VT100 en Vt131 oppakken.
Paar maanden geleden 2 HV'trafo's kunnen bemachtigen.
De oude welke al 30jr in kasten en latjes rondslingert als voorbeeld blijkt bij meting nog steeds defect, haha, bewaren helpt dus niet.

Goed VT100 van de kast gepakt. Staat al sinds 1988 werkeloos.
Bende stof en vuil, eerst die voeding voorzichtig opstarten.
[image]

Niets mis mee, werkt perfect:)
Monitor PCB, ah zie een knutsel zekering, geen draad 2A op voorraad dus nog even zo laten.(Bestellen)
Elko's getest, voorzichtig opstarten, werken:)

Goed het complete keybord er aan hangen, niets
[image]

Andere gammele missende knoppen keybord er aan en na flink rommelen.
Defecte schakelaars die sluiting maken even snel hersteld als ook door vuil etc de
vast zittende knoppen, zowaar enig leven. (top kap heb ik ook,is hier er af)
[image]

Toch dat andere keybord, kap er af en meten.
[image]

Niets te zien van data of iets op de TMP8084, wel valt op de missende
eprom 2716 en de 74LS373, maar mogelijk zit alles in de 8084 geprogrammeerd.
Kristal loopt wel.

Zoeken op Internet stuitte ik op forum VCFED een draad met zowaar de BIN-File 2716.
Ik las de draad verder niet maar viel mij wel op dat daar beide IC-s op foto wél waren geplaatst.
Dus een 2716 opgezocht, gewist, geprogrammeerd, een 74373 geplaatst helaas.
Ook geen enkele reactie op invoer knoppen.
Met een hagel nwe 8084 gingen zowaar de ledjes scrollen en kon ik weer zien dat knoppen in ieder geval reageerde op de buffer ICs.

Tja LEZEN! Had de draad toch gevonden lees dan ook. Blijkt een C-ITOH 101 keybord te
zijn en die werken NIET op een VT100.

Ok kan ik dan de knoppen cq met schakelaars over zetten?
Nee ook dat is totaal verschillend. Ondanks dat beide toetsenborden er uiterlijk exact identiek uit zien is inwendig alles anders.
Dammm..

Dan toch maar dat gammele defecte LK07 toetsenbord aanpakken, zien hoe ver ik kom.
Herstellen contact veertjes, diverse verbogen enz.
Vuil en zand er uit peuteren,de knoppen die ik heb reinigen.
zo waar er kwam leven in toetsenbord.

Komt de zoektocht naar knoppen. Ik weet dat geregeld knoppen van ding afvielen.
Soms duwde ik ze er weer op, dan vielen ze er weer af, dan vond ik er weer paar en verdwenen dan in doosjes, laatjes etc. Zo slingeren enkele knoppen al 30jr incl 3 verhuizingen.Vandaag alles overhoop en zie.
[image]
Huhhh???? Ik houd er nu 2 OVER! TAB en de 8, is dat wat.
al die jaren, en denk te weten dat ik destijds ook wat knoppen uit die bak
waar ze in stonden mee gesjeesd had. wonderlijk, is compleet ook nog.
[image]

Ding in elkaar en aan de VT100, Ingesteld voor de Teletype 33, en werken.
Alle knoppen werken, monitor werkt, grandiooooos.
Dacht al even aan senario een LK07 keybord te moeten aanschaffen á $ 175,-excl verzen uit VS, dan weet je het wel. Ik had totaal FL 7,50 voor beide betaald in 1988.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

VT100 Dec Terminal -reparatie

door DirkHartland @, Rhoon, 06-07-2020, 11:07 (1361 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,
Weer een geweldig verhaal (net zoals die van Roland), proficiat met je renovatie/reparatie.
Leuk om al dat oude DEC spul weer terug te zien, doet me weer terugdenken aan m’n v R&H periode in de 70’er - begin 80’er jaren! Succes met je prachtige hobby.

Groet, Dirk

VT100 Dec Terminal -reparatie

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 07-07-2020, 12:03 (1360 dagen geleden) @ Maurice

Leuk om te lezen! Ik werkte toen bij het toenmalige AT&T & Philips Telecom. De afdeling, waar je spullen als deze kon kopen heette ABR (Afdeling Bruikbare Restmaterialen). Deze afdeling heeft in mijn beleving altijd op het Lemmet-terrein aan de Larenseweg gezeten, tegenover de Philips/APT flats op de hoek Jan van der Heijdenstraat/Larenseweg. Ik ben daar zelf heel vaak geweest. Zoals we dan tegen elkaar zeiden : "Op zolder is nog plek zat ":) Ik kwam daar toen deze nog eens per week open was, ook via zo'n groene deur. Mogelijk dat ze later verhuisd zijn naar het fabrieks terrein (Het Lemmet terrein werd toen parkeerplaats) en dat ze toen maar één per week geopend waren.

Deze monitor komt zo te zien van gebouw KOB, kamer 201 aan de Kamerlingh Ohnesweg in Hilversum, van de afdeling SMS-CS. CS Zal wel voor Computer Services hebben gestaan ;).

Geweldige klus van je na zoveel jaren!

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

VT100 Dec Terminal -reparatie

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-07-2020, 18:29 (1360 dagen geleden) @ BenM

Ben , leuk,
Ja dat zou heel goed kunnen,
rechts overzijde weg stond dat gebouw met AT&T er op.
Links dan dat oudere gebouwtje tbv verkoop.

Kwam je binnen had je links een kamer met kantine tafels klein spul
en de afreken weegschaal. :-P
Binnen rechts af een magazijn, vaak met pallets en karren oude rommel.
Mijn Philips PE4804 lab voeding komt daar ook vandaan, kilo prijs.
Heeft ook nog steeds de sticker "Philips PTI"

Leuk dat je te tekst op keybord herkend.
Ik sla het op bij de map VT100.

De VT131 is inmiddels weer hier gearriveerd.

Dit is de achterzijde VT100.
[image]

VT100 Dec Terminal -reparatie

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 07-07-2020, 22:51 (1359 dagen geleden) @ Maurice

Hi Maurice,

Ik zie CA-OT achterop de monitor staan. Dat staat voor Commerciële Afdeling Openbare Telefonie. Ik schreef dat deze van het KOC kwam. In de KO gebouwen zat het trainingcenter en veel commerciële afdelingen.

Het bedrijf is denk ik begonnen als NSF. Toen ik in dienst kwam in 1978 was het PTI. In 1983 begon de samenwerking met AT&T onder namen als AT&T en Philips Telecom, APT en AT&T. Daarna werd met Lucent Technologies, Alcatel-Lucent en nu heet het Nokia en is gevestigd in Hoofddorp. Daarnaast zijn er nog afsplitsingen geweest van bedrijfsonderdelen. Uiteindelijk heb ik ruim 41 jaar bij hetzelfde bedrijf gewerkt, waarbij het bedrijf allerlei verschillende namen had en het een Nederlands, Amerikaans, Frans en Fins bedrijf was :)

En je voeding komt inderdaad bij hetzelfde bedrijf vandaan.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

powered by my little forum