Philips draaitafel F7213: onbekend onderdeel of drukfout? (Toestel of techniek)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 09-07-2020, 13:48 (1359 dagen geleden)

Beste forumlezer,

Ik heb een Philips draaitafel op de werkbank staan uit de jaren '80. Leuk ding, alleen is de snelheid niet constant. Er zit een elektronische regeling (motor met tacho), vermoedelijk gaat daar iets mis.

Wat mij opvalt aan de onderdelenlijst is C726:

[image]

Het lijkt mij een condensator, maar met een waarde van 39 kilo ohm vind ik dat raar: of zou het een drukfoutje zijn? Ik moet de print nog uit de draaitafel halen, misschien levert dat meer op.

Voor de volledigheid het hele schema:

[image]
(schema met dank aan Will)

In het schema is het een condensator..... Ik ben benieuwd wat ik tegenkom....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Philips draaitafel F7213: onbekend onderdeel of drukfout?

door Peter1952 @, Almere, 09-07-2020, 14:10 (1359 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Ik denk inderdaad een drukfout. Er zal moeten staan 39 nF.

Groeten,
Peter

Philips draaitafel F7213: onbekend onderdeel of drukfout?

door Jan Dirk @, Stadskanaal, 09-07-2020, 14:28 (1359 dagen geleden) @ Peter1952

Staat er ook bij in het schema 39 n(F) ;-)

[image]

mvg JD

Philips draaitafel F7213: onbekend onderdeel of drukfout?

door soundman2 @, Wouw, 09-07-2020, 15:11 (1359 dagen geleden) @ Jan Dirk
Gewijzigd door soundman2, 09-07-2020, 15:31

Kan de bedoeling geweest zijn 39KpF wat gelijk is aan 39nF.
het zijn van die halfdoorzichtige condensatoren met een groengelige behuizing, micropoco. Erg stabiel.
[image]

Philips draaitafel F7213: onbekend onderdeel of drukfout?

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 09-07-2020, 15:59 (1359 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Inmiddels ben ik erachter: typefoutje in de documentatie. Er moet staan 39nF (zoals al eerder opgemerkt)

Ik kwam nog wat anders tegen:

[image]

Dit had een BC558 moeten zijn, maar was iets Japans (waarschijnlijk waren de BC558's op tijdens productie). Nou ja, met al die haren is het niet verwonderlijk dat je rare effecten krijgt.:-D :-D

Evengoed blijft het toerental een beetje zwalken rond het juiste toerental. Volgens documentatie alles gecontroleerd en dat lijkt allemaal goed. De transistors zijn goed (de zwartpoter is vervangen door een BC558), het IC lijkt goed (beide opamps werken) en wat er omheen zijn lijkt ook te werken. Het enige wat ik nog niet gecontroleerd heb is de tacho generator zelf. Dat moet ik nog doen.

Iemand nog een suggestie?

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Philips draaitafel F7213: onbekend onderdeel of drukfout?

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-07-2020, 17:11 (1359 dagen geleden) @ Leo Snoeren

33/45 omschakelaar, potentiometers en het plateau moet op de schijf liggen, anders gaat die ook rond het toerental gaan zwalpen.

Philips draaitafel F7213: onbekend onderdeel of drukfout?

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 09-07-2020, 17:18 (1359 dagen geleden) @ kris

33/45 omschakelaar, potentiometers en het plateau moet op de schijf liggen, anders gaat die ook rond het toerental gaan zwalpen.

Hallo Kris,

Op 33 toeren maakt de schakelaar voor het toerental geen contact en ook daar "wiebelt" het toerental. Zoals ik in een andere post schreef is de potmeter vervangen, ik weet dat deze niet betrouwbaar meer zijn. Uiteraard met het draaiplateau op de draaischijf gemeten, maak blijft zwalken.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Philips draaitafel F7213: onbekend onderdeel of drukfout?

door soundman2 @, Wouw, 09-07-2020, 18:44 (1359 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door soundman2, 09-07-2020, 18:46

Het motortje kan ook nog een probleem hebben met de borsteltjes. Als er tenminste een borstelmotortje in zit. Sluit eens een Ohm meter aan en draai het langzaam rond met de hand. De Ohmse waarde mag niet onderbreken en alleen veranderen als een borstel kennelijk op twee lamellen gelijk staat.

Philips draaitafel F7213: onbekend onderdeel of drukfout?

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 09-07-2020, 19:51 (1359 dagen geleden) @ soundman2

Het motortje kan ook nog een probleem hebben met de borsteltjes. Als er tenminste een borstelmotortje in zit. Sluit eens een Ohm meter aan en draai het langzaam rond met de hand. De Ohmse waarde mag niet onderbreken en alleen veranderen als een borstel kennelijk op twee lamellen gelijk staat.

Daar had ik nog niet aan gedacht! Ik ken deze motortjes als onverwoestbaar, maar het kan natuurlijk wel kapot.....

[image]

Inmiddels de motor gemeten en dat lijkt niet slecht. In elk geval geen onderbrekingen of wat dan ook. Toch maar even gewisseld, ik had een zelfde motor liggen uit een sloop apparaat.

[image]

Hierboven het bewuste motortje. Na verwisseling met een ander exemplaar uit een sloper is het resultaat hetzelfde: een wat "wiebelige" gang. Bij sommige platen niet erg :-D , maar voor de meeste muziek is het niet om aan te horen.....

Om de opamp uit te sluiten heb ik deze gewisseld, maar dat maakte (zoals ik eigenlijk al verwachte) niets uit.

Ook de tacho heb ik gemeten en die werkt perfect. Op de scoop een mooie sinus zichtbaar waarvan de frequentie afhankelijk is van de draaisnelheid. Toch de elektronica, maar wat dan? Zoveel zit er niet in.......

Voor de duidelijkheid: het is geen mechanisch probleem, het plateau draait soepel en raakt nergens. Ik kan nog een andere snaar proberen bedenk ik me nu.......

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Philips draaitafel F7213: onbekend onderdeel of drukfout?

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 09-07-2020, 19:57 (1359 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hallo Leo
Bij het type 22AF777 staan "reparatiewenken'die hier wel eens nuttig kunnen zijn.
Elektronica is wel iets uitgebreider maar wel het zelfde IC.
Misschien heb je er wat aan.
vr grt Andries.

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Philips draaitafel F7213: onbekend onderdeel of drukfout?

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 09-07-2020, 16:14 (1359 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Als de klacht bij beide snelheden optreed kan de instelpotmeter R450 de boosdoener zijn.

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Philips draaitafel F7213: onbekend onderdeel of drukfout?

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 09-07-2020, 17:14 (1359 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Hallo Andries,

Dat dacht ik ook. De klacht treed inderdaad bij beide snelheden op. De potmeters die Philips gebruikte zijn berucht na zo'n 25 jaar. Dus deze heb ik vervangen om zeker te weten dat hier het probleem niet door veroorzaakt werd. Helaas geen verschil....

Ik probeer echt de fout te vinden, klakkeloos alle onderdelen vervangen schiet vaak niet op. Maar de transistor en de potmeter zijn vervangen, het probleem is gebleven. Wat ik verder ook controleer, alles lijkt in orde.

Nou ja, terug naar de werkbank, het kan niet veel zijn....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Philips draaitafel F7213: onbekend onderdeel of drukfout?

door Jan Dirk @, Stadskanaal, 09-07-2020, 18:55 (1359 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Jan Dirk, 09-07-2020, 19:10

Leo,
Voor hetzelfde geld ligt het aan de motor zelf en niet aan de elektronica, gewoon de motor loskoppelen externe regelbare voeding erop en meten of de tacho-spanning wel stabiel blijft.....Twee vliegen in een klap :-D
p.s. ik zag zojuist dat soundman dezelfde aanwijzing gaf.:m:

Philips draaitafel F7213: onbekend onderdeel of drukfout?

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 09-07-2020, 20:16 (1359 dagen geleden) @ Jan Dirk

Dank je voor de tip. Verder naar onderen lees je mijn eigen stommiteit..... weer wat geleerd dus....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Philips draaitafel F7213: onbekend onderdeel of drukfout?

door Bredero @, Vlaanderen, 09-07-2020, 18:42 (1359 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Is de waarde van de afvlak condensator (elco 1000uF) al door gemeten ?

Philips draaitafel F7213: onbekend onderdeel of drukfout?

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 09-07-2020, 20:16 (1359 dagen geleden) @ Bredero

Is de waarde van de afvlak condensator (elco 1000uF) al door gemeten ?

De elco had ik gemeten en die was perfect. Er is ook nauwelijks rimpel op de voeding te zien.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Probleem opgelost, iedereen bedankt voor het meedenken!

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 09-07-2020, 20:14 (1359 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Leo Snoeren, 09-07-2020, 20:36

Nou, dat was wat! Heel stom van mij, maar de originele snaar lag er nog op. Niets mis mee op het eerste gezicht, mooi strak, zeker niet aan het vergaan tot snot......

Maar toen ik hier afsloot met de woorden "Ik kan nog een andere snaar proberen bedenk ik me nu.......", had ik blijkbaar een vooruitziende blik.....

Inmiddels ligt er een nieuwe snaar op en het apparaat werkt perfect! Geen jengel of andere ongerechtigheid meer. Voor de volledigheid het tachosignaal nog even op de scoop bekeken en dat blijft keurig stabiel......

Dus; stom, stom, stom, voortaan eerst de snaar wisselen voordat ik iets anders ga doen! Waarschijnlijk zou de zwartpoter op termijn toch wel problemen hebben gegeven, maar goed, dat was het probleem niet......

Nou ja, weer wat geleerd

Iedereen bedankt voor het meedenken:yeah :wk: en ik kan platen draaien :m: :m:

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Probleem opgelost, iedereen bedankt voor het meedenken!

door Peter1952 @, Almere, 09-07-2020, 22:13 (1359 dagen geleden) @ Leo Snoeren

De oude snaar kan kleverig geworden zijn waardoor deze a.h.w. blijft kleven aan de snaarwielen. Ik heb zelf al eens meegemaakt dat de snaar vervangen is, maar dat er nog kleverige resten aan de snaarwielen zaten waardoor het plateau met rukjes liep. Door de soepele ophanging van het plateau gaf die daardoor ook schokjes. Had men verholpen door de vering min of meer vast te zetten. De zaak goed schoonmaken loste het probleem op.
Het kan geen kwaad om ook de loopvlakken van de snaar goed schoon te maken. Als het kleverige rubber resten zijn gaat dat prima met Dasty.

Groeten,
Peter

Probleem opgelost, iedereen bedankt voor het meedenken!

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-07-2020, 22:33 (1359 dagen geleden) @ Peter1952

denk dat het eerder om een te slappe snaar gaat... heeft hetzelfde effect als geen draaiplateau aanwezig:te weinig inertie . en de regeling is nogal nerveus, dat werkt enkel goed bij de volle belasting.

Probleem opgelost, iedereen bedankt voor het meedenken!

door Bredero @, Vlaanderen, 10-07-2020, 21:10 (1358 dagen geleden) @ kris

Philips en rubber ? gaan niet samen :-)

Probleem opgelost, iedereen bedankt voor het meedenken!

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-07-2020, 21:59 (1358 dagen geleden) @ Bredero

Nuanceren, Alles na ca 1970.
Overigens geldt dit voor erg veel merken.

Heb hier Philips Bandrecorder uit 1958 en nog fabrieks nieuwe snaren er is.

Probleem opgelost, iedereen bedankt voor het meedenken!

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-07-2020, 23:07 (1358 dagen geleden) @ Maurice

In een turbodrive heb ik ook nog nooit een snaar hoeven vervangen. De aandrukrollen daarentegen verglaasden.

powered by my little forum