Inside Electronics Factory (Algemeen)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-07-2020, 23:57 (1336 dagen geleden)

Inside a Small Chinese Electronics Factory

We zijn met de hobby erg vaak bezig met repareren van apparatuur.

Nu ben ik eind jaren 80 bij diverse Duitse Electronica fabrieken geweest
o.a. 1 die ook SMD prints bestucte.
Hier in deze film gaat het wel even er anders aan toe.
Principes zijn wel identiek als mede uiteraard de nieuwe technieken van de optische controle machines.

In kader kijk en leer, deze inkijk in een Chineese SMD assemblage fabriek.
Als je weet hoe iets gemaakt wordt, is reparatie daarvan soms ook begrijpelijker.

Inside Electronics Factory

door Marbel @, Hoorn N-H, 01-08-2020, 08:49 (1336 dagen geleden) @ Maurice

Leuk en leerzaam!

Thnx voor de link!

Inside Electronics Factory

door soundman2 @, Wouw, 01-08-2020, 12:04 (1336 dagen geleden) @ Maurice

Heel vervelend als er een controle mist en een rol met 5000 onderdeeltjes er op gezet wordt,met de verkeerde waaarde. Kost dan weer uren voor herstel:-(

Inside Electronics Factory

door HM @, Hilversum, 01-08-2020, 13:19 (1335 dagen geleden) @ soundman2

Of als een rol halfgeleiders door statische electriciteit beschadigd is....
Zie geen maatregelen daar tegen.

Kortom, wil je een betrouwbaar product, ver weg blijven van dit soort knutsel firma's.

Inside Electronics Factory

door soundman2 @, Wouw, 01-08-2020, 15:39 (1335 dagen geleden) @ HM

De rollen die ik ken hadden ESD veilige verpakking.
Je kunt dat niet zien, maar ik mag toch aannemen dat de ruimte is voorzien van ESD veilige vloeren en dat ook het schoeisel van de operators is aangepast. Dan is er nog maar weinig te vrezen denk ik. Bij het opzetten van een rol gaan er meestal toch wat componentjes verloren. Die worden weggegooid.

Inside Electronics Factory

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-08-2020, 19:05 (1335 dagen geleden) @ soundman2

Dat principe van rollen wordt al decennia gebruikt.

OOK Philips AT&T gebruikte deze methode , zelfs voor "normale" componenten.

Bv werd voor een printplaat rollen gemaakt met weerstandswaardes die specifiek voor die
print waren.
Dus bv een lint van 10x 1K, 23x 10k, 2x 75, 15x 270 enz.
Die mix ging ook een zet machine in.
Zo werd in 1x alle weerstanden op 1 print gezet.
Die rol bevatte uiteraard voor x-aantal printen.

Heb lang nog div. stukken lint gehad met mix aan waardes.

Zelfde met normale IC's , div pijpen werden op de machine gezet en die via programma
zette de juiste IC op de juiste plek.

Ook hierbij al dit soort methodes geldt uiteraard wel juiste IC pijp op juiste plek
in de machine zetten.

Inside Electronics Factory

door DirkHartland @, Rhoon, 01-08-2020, 12:22 (1336 dagen geleden) @ Maurice

Leuk om te zien !
Zo snel kan ik niet solderen :-)

Inside Electronics Factory

door soundman2 @, Wouw, 01-08-2020, 15:36 (1335 dagen geleden) @ DirkHartland

Leuk om te zien !
Zo snel kan ik niet solderen :-)

Ik heb niet de hele film gezien, maar wel een snelle plaatsingsmachine. Solderen gaat via een gecontroleerd infrarood proces. Normaal gebeurt dat in een tunnel. Alles wordt gelijktijdig gesoldeerd.

Inside Electronics Factory

door Oldtimer @, Oegstgeest, 01-08-2020, 16:10 (1335 dagen geleden) @ soundman2

Zo snel kan ik niet solderen :-)


Ik heb niet de hele film gezien,

Kijk dan maar eens vanaf 23:00.
Dat solderen gaat echt heel snel.

Willem

Inside Electronics Factory

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-08-2020, 18:58 (1335 dagen geleden) @ soundman2

kijk dan de hele film.

Met een masker wordt de soldeerpasta opgebracht, vervolgens componenten geplaatst.
Geheel gaat een hete lucht oven in.

Controle gaat optisch door vergelijking met een optische foto van een 100%
gecontroleerde print vooraf.
Computer vergelijkt de beide foto's.

Inside Electronics Factory

door soundman2 @, Wouw, 01-08-2020, 21:03 (1335 dagen geleden) @ Maurice

kijk dan de hele film.

Met een masker wordt de soldeerpasta opgebracht, vervolgens componenten geplaatst.
Geheel gaat een hete lucht oven in.

Controle gaat optisch door vergelijking met een optische foto van een 100%
gecontroleerde print vooraf.
Computer vergelijkt de beide foto's.

Het gaat niet anders dan als destijds bij ons op de smd afdeling. Alleen het ritsende handsolderen heb ik nimmer gezien.
Er waren feitelijk drie processen. Eerst het plaatsen van smd op de "soldeerzijde" van de print, die componenten werden met lijm bevestigd, nadat eerst een lijmpatroon was aangebracht met een doseer/plaatsings machine. Daarna werd met een zeefdrukproces een soldeermasker aan de componenentenzijde opgebracht, de smd onderdelen geplaatst en infrarood gesoldeerd. Vervolgens werden bij ons met de hand de draadcomponenten ingestoken, waarna de print over de soldeergolf ging. Daar werden zowel de gelijmde smd's als de draadcomponenten gesoldeerd.
Daarna volgde optische controle. De machine deed dat door de print met een ideale printdia te vergelijken. Soms moest dan in het ideaal nog wat gewijzigd worden, als een onderdeeltje bijv. niet altijd op dezelfde manier reflecteerde.

Inside Electronics Factory

door HM @, Hilversum, 02-08-2020, 10:47 (1335 dagen geleden) @ soundman2

De lijmfase wordt alleen gebruikt bij productie van smd en conventionele componenten door elkaar en waarschijnlijk ook voor veiligheids electronica omdat de componenten dan niet alleen aan het tin hangen.

Meeste assemblage gebeurt op de volgorde als in het filmpje, 1 zijde smd waarbij de componenten in de soldeerpasta worden gedrukt waarna de print door een tunnel gaat voor verwarming of solderingen individueel worden verwarmd. Sommige componenten mogen niet al te heet worden.

Maar wat je in het filmpje bij de montage van grotere componenten ziet zul je in Europa niet tegen komen.
[image]
Alle pcb's op een hoop is vragen om beschadigingen.....

Inside Electronics Factory

door soundman2 @, Wouw, 02-08-2020, 13:17 (1334 dagen geleden) @ HM
Gewijzigd door soundman2, 02-08-2020, 13:23

Maar wat je in het filmpje bij de montage van grotere componenten ziet zul je in Europa niet tegen komen.
[image]
Alle pcb's op een hoop is vragen om beschadigingen.....

Alles is ook een beetje afhankelijk van de seriegrootte. Bij ons werden de draadcomponenten ook met de hand ingestoken. Als je dubbelzijdig SMD plaatst en ook draadcomponenten gebruikt, dan heb je een paar mogelijkheden. De top wordt IR gesoldeerd, de bottom + draadcomponenten gaan over de golf. Die SMD's moeten uiteraard gelijmd zijn, anders blijven ze in de golf. Sporadisch komt het voor dat sommige draadcomponenten niet over de golf kunnen. Dan zat op de bottom een zgn peel off masker, dat ook via zeefdruk is aangebracht. Na het golfsolderen kon je het laagje verwijderen en dan alsnog de draadcomponenten plaatsen. Dat was dan vaak wel handsoldeerwerk. Na het golfslderen volgde een cutter, die de draden van de draadonderdelen als een scheermachine de draadjes afsneed.
Ik ben er al sinds 2004 uit. De eerste pick and place machines waren toch wel wat trager als wat je in het filmpje ziet.
Nog even over de draadcomponenten.Bij grote series worden de componenten in een band aangebracht op montagevolgorde. De plaatsingsmachine knipte, boog en plaatste het onderdeel op de print. Soms werden aan de onderzijde de onderdeeltjes uitgebogen, waardoor ze niet meer uit de print konden vallen. Het maken van de banden met componenten is alleen lonend bij grote series.

Inside Electronics Factory

door HM @, Hilversum, 02-08-2020, 14:02 (1334 dagen geleden) @ soundman2

Bij grote series worden de componenten in een band aangebracht op montagevolgorde.

Grappig dat je dat zegt, bij een starterpakket voor de Arduino zag ik pas ook zo'n band met vele verschillende onderdelen erin.
Die versie van een band kende ik dan weer niet maar is uiteraard niet onlogisch al moet de plaatsingskop dat wel aankunnen.

Die siliconen in de gaatjes wordt ook nog steeds toegepast. Bij Eurocircuits kun je een tekening aanleveren waar je dat spul wilt hebben.

Golfsolderen is wat minder populair tegenwoordig en wordt waarschijnlijk alleen nog voor printen met relatief veel through hole componenten toegepast.
Nadeel is dat componenten dan wel gelijmd moeten zijn en dat is voor service nogal lastig.
De lijmt hard uit en is behoorlijk sterk. Een defect component is dan lastiger te wisselen.

Natuurlijk, handmatig onderdelen erop/aan solderen gebeurt nog steeds bij veel producten.
Maar wel op een nette manier, geen stapels pcb's op de tafel maar keurig in bakken.

Inside Electronics Factory

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-08-2020, 16:50 (1334 dagen geleden) @ HM

Zoals ik in vorige bericht aangaf die banden herken je wel als identiek aan bv
hele strip zelfde weerstanden, uiteinde papier plak strip.

Dat wordt dan op spoelen gewikkeld en die gaan de machine in.
Hier als 1 type weerstand, maar werd dus ook wel samengesteld van diverse onderdelen.
[image]

Inside Electronics Factory

door soundman2 @, Wouw, 02-08-2020, 18:29 (1334 dagen geleden) @ HM

Voor het verwijderen van smd onderdelen hadden we een speciaal truukje, Ook ic's met 14 of meer pootjes kwamen feilloos van een print (epoxy)
Met desoldeerlitze werden de pootjes helemaal schoongetrokken.
Vervolgens werd met een platte buigtang met wat bredere poten het ic aan de zijkanten op het lichaam aangepakt. Met enige druk op de tang naaa beneden het ic een kwartslag draaien. Het lijkt dat het niet kan, maar in de praktijk sneuvelde er zelden een soldeereilandje.
Wel goed desoldeerlitze gebruiken, want als je de boel veel te heet moet stoken komen de soldeereilandje waarschijnlijk wel los.
De metode met een dun draadje is ook gangbaar, maar die methode kun je niet overal toepassen. Overigens zijn er hete lucht tools om ic's te verwijderen, maar de nozzles kunnen behoorlijk duur uitpakken, zeker als je maar eens af en toe een ic moet verwijderen.

powered by my little forum