Cookies (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 14-08-2020, 14:17 (1322 dagen geleden)
Gewijzigd door Forumbeheer, 14-08-2020, 21:34

Het wordt tijd, dat de massa zich verzet tegen de cookies. Waren het vroeger handige tools, dat is nu wel anders. Het was voor mij een reden om cookies na iedere sessie te verwijderen, anders kon je sowieso veel websites niet meer gebruiken. In rap tempo beginnen ze nu je voorkeuren voor cookies te vragen,
mag ik advertenties laten zien?
mag ik je gegevens doorverkopen?
mogen derden meekijken?
etc. etc.
Ik moet nu dus iedere keer mijn voorkeuren opgeven. Ook al staan alle opties uit, de vragen kun je niet omheen. Vandaag was het dan ook zover met de (gratis) hotmail.
Een fysieke winkel die aan de deur van alles vraagt, zou ik gewoon links laten liggen. Waar het kan betaal ik contant. Dat laatste is ook een gewild middel om iemand tot op het bot te volgen, ondanks de privacy.
Gezien het aantal privacy hacks, zou dat best wel eens "legaal" georganiseerd kunnen zijn.
De enige manier om ooit van die dwingelandij af te komen, is het negeren van websites die cookies hanteren. Helaas, hoe krijg je de massa zover.

Cookies

door franc @, Loosbroek, 14-08-2020, 15:03 (1322 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door franc, 14-08-2020, 15:04

Ja idd is dat de gewoonste zaak van de wereld geworden.
Iedere keer dat bij een bezoek weer iets aan je fiets hangt, verschrikkelijk!
Voor mij ook vaak een reden om die sites dan maar over te slaan.

Maar iedere keer opnieuw moeten inloggen bij het buizenforum terwijl je de toets “ ingelogd blijven” iedere keer opnieuw activeert.
Daar word ik ook niet blij van.
Navragen gaf geen oplossend antwoord.
Alsof het een voorrecht is om suf maar in te blijven mogen inloggen:no
Mij irriteert dit al langer.
Ik weet niet of dat ook een cookie aktie is.

Groet Frank

Cookies

door Paul Brouwer @, Haarlem, 14-08-2020, 16:17 (1322 dagen geleden) @ franc

Dat "ingelogd blijven" is cookie gebonden.

Groeten,
Paul

--
[image]

Cookies

door soundman2 @, Wouw, 14-08-2020, 19:50 (1322 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door soundman2, 14-08-2020, 19:57

Dat "ingelogd blijven" is cookie gebonden.

Groeten,
Paul

Daarom heb ik FF toestemming gegeven om de cookies van bijv. de fora te bewaren.
Die functie zit er gewoon in

[image]

Cookies

door soundman2 @, Wouw, 14-08-2020, 20:06 (1322 dagen geleden) @ franc

Ja idd is dat de gewoonste zaak van de wereld geworden.
Iedere keer dat bij een bezoek weer iets aan je fiets hangt, verschrikkelijk!
Voor mij ook vaak een reden om die sites dan maar over te slaan.

Maar iedere keer opnieuw moeten inloggen bij het buizenforum terwijl je de toets “ ingelogd blijven” iedere keer opnieuw activeert.
Daar word ik ook niet blij van.
Navragen gaf geen oplossend antwoord.
Alsof het een voorrecht is om suf maar in te blijven mogen inloggen:no
Mij irriteert dit al langer.
Ik weet niet of dat ook een cookie aktie is.

Groet Frank

In Firefox kun je gewoon opgeven van welke sites het wel cookies mag of moet bewaren.
Als je dan het vinkje ook nog een keer goed zet, is jouw probleem opgelost.
Waarschijnlij hebben andere browsers die mogelijkheid ook.

[image]

Cookies

door franc @, Loosbroek, 14-08-2020, 21:24 (1322 dagen geleden) @ soundman2

Wel raar dat bij dat ene forum er soms dagelijks meerdere keren ingelogd moet worden terwijl de knop “ingelogd blijven” er vlak naast zit, kan niet missen!
Bij NFOR en dit forum is dit niet aan de orde en ben ik netjes altijd ingelogd tenzij ik opschoon en bv alle cookies verwijderd heb.
Bij dit forum zit de uitlogknop overigens wel heel direct binnen handbereik.
Even een te dik vingertje en je bent uitgelogd.
Maar verder nooit geen gedoe.

Hifi Engine laat me ongeveer iedere week opnieuw inloggen.
De meeste sites op hobby gebied laten je echter indien gewenst gewoon ingelogd blijven.

Groet Frank

Cookies

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-08-2020, 21:16 (1322 dagen geleden) @ franc

Dat is waar cookies oorspronkelijk voor bedoeld zijn.

Alle cookies elke keer weggooien is als oplossing erger dan de kwaal. Je kunt afhankelijk van je browser of je schoonmaaksoftware, instellen dat je bepaalde cookies wel bewaart.

Cookies

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 14-08-2020, 15:24 (1322 dagen geleden) @ soundman2

Dat zijn van die dingen die deze samenleving proberen ziek te maken.
Het lijkt me een schone taak voor journalisten van dagbladen om hier
eens bovenop te duiken.Het is toch komkwammertijd.:-)

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Cookies

door Goldline @, Oranjedorp, 14-08-2020, 16:05 (1322 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Het wordt tijd dat er een programma'tje komt waarin je de "goede cookies"opbergt voor hergebruik.
cq. het inloggen en winkelen bij vaste adressen.
En alle andere cookies bij afsluiten meteen gewist worden.

--
Cees PA1DBA

Cookies

door soundman2 @, Wouw, 14-08-2020, 19:47 (1322 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door soundman2, 14-08-2020, 19:48

Het wordt tijd dat er een programma'tje komt waarin je de "goede cookies"opbergt voor >hergebruik.
cq. het inloggen en winkelen bij vaste adressen.
alle andere cookies bij afsluiten meteen gewist worden.

--
Ik gebruik Firefox browser en die biedt een mogelijkheid om "vertrouwde sites" toestemming te geven om cookies te gebruiken. Ik ben ook niet echt tegen fucntionele cookies. De diverse fora hebben dan ook expliciet toestemming om cookies te plaatsen en die blijven bewaard.
Ik denk dat veel mensen inmiddels cookies meteen opruimen na het sluiten van een browser, volgens mij een reden dat ze het weer een stuk moeilijker gemaakt hebben, om met een simpel ja een website te bezoeken. Even later is het cookie immers verdwenen. Waarschijnlijk hoopt men dat de websitebezoeker het beu wordt en cookies gewoon aanzet. Bij mij niet dus. Die websites sla ik in elk geval over.

Cookies

door Julius ⌂ @, Dronten, 15-08-2020, 21:02 (1321 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Julius, 15-08-2020, 21:05

En niemand van bovenstaande zich druk makende zit op "Feesboek" ?

Over privacy gesproken.........................................

Juul

Cookies

door soundman2 @, Wouw, 16-08-2020, 00:03 (1321 dagen geleden) @ Julius

Klopt, ik zit niet op facebook!

Cookies

door franc @, Loosbroek, 16-08-2020, 07:42 (1320 dagen geleden) @ Julius

Nee, deze jongen ook niet!

Groet Frank

Cookies

door Poldie @, Zwolle, 14-08-2020, 16:21 (1322 dagen geleden) @ soundman2

Ik gebruik Ccleaner werkt perfect
Groeten uit een bloedheet Zwolle

Leo

Cookies

door Hersteller @, Haarlem, 14-08-2020, 19:10 (1322 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Hersteller, 14-08-2020, 19:21

Er zijn goede extensies in Chrome en Firefox (mogelijk ook Edge) zoals Ghostery en Privacy Badger, waarmee je cookies kan blokkeren en sommige kan toestaan. Bij ons op het bedrijf zijn we geen fan van Crapcleaner (dat is de originele naam), zeker niet als het altijd actief is. Elk programma dat automatisch opstart vertraagt de computer.

Cookies

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 14-08-2020, 19:48 (1322 dagen geleden) @ soundman2

Zoals aangegeven gebruik CCleaner.
Bij OPTIONS
dan COOKIES
EN selecteer van Links naar rechts welke je tbv reinigen wilt behouden.

Slimste is, ivm vaak hele lijsten.
Run cleaner - is je cookie lijst leeg.
Bezoek de inlog sites die je wilt behouden.
Open na alle acceptaties en inlog procedures opnieuw CClean
opties Cookies
en selecteer je sites die je wilt behouden en klik op Pijl naar Rechts.

Nu blijven deze sites behouden na een Clean opdracht.

Ik heb ook de OORLOG verklaard aan reclame.

OK, n site moet ook wat verdienen maar er zijn echt grenzen.
JouwBuis is ook een nieuwe oorlog verklaard.
De maker krijgt nu automatisch halverwege zijn verhaal door YT BEPAALD hoeveel en waar reclame opgedrongen wordt.
Deze kan dat handmatig wijzigen, maar sinds 27juli is wat gewijzigd en kunnen ze al hun video's handmatig gaan aanpassen.

Reclame content IN de video besproken en vaak dus ook gerelateerd aan die video heb ik totaal geen problemen mee.Licht moet ook branden.

Maar en technisch Vlog onderbroken door de een of andere zinloze reclame, nop.

Dave legt het haarfijn uit.
eevBLAB #76 - HUGE Youtube Ad Changes will impact YOU!

Cookies

door Hersteller @, Haarlem, 14-08-2020, 20:13 (1322 dagen geleden) @ soundman2

Cookies

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-08-2020, 21:19 (1322 dagen geleden) @ Hersteller
Gewijzigd door Maarten Bakker, 14-08-2020, 21:21

Tsja, waar heeft niet ooit per ongeluk een achterdeurtje ingezeten? Dat is een reden om die versie te vermijden, niet om een programma dat verder goed werkt, te vermijden.

En tsja, Windows 10.

Cookies

door P. de Koning @, Castricum, 15-08-2020, 11:46 (1321 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dat zelfde geldt ook voor de instellingen van diverse sites: men negeert deze gewoon.
Kijk bijvoorbeeld eens op Buienradar.nl. Daar vraagt men “mogen wij uw precieze locatie gebruiken?” Als je met “nee” beantwoordt en kijkt daarna naar het overzicht dan zie je precies waar je bent.


Mvg Peter

--
Ik heb elke dag Koningsdag

Cookies

door HM @, Hilversum, 15-08-2020, 11:47 (1321 dagen geleden) @ P. de Koning

Dat is niet zo.
Je IP adres verraadt ongeveer waar je vandaan komt.

Cookies

door soundman2 @, Wouw, 15-08-2020, 13:27 (1321 dagen geleden) @ HM

Dat is niet zo.
Je IP adres verraadt ongeveer waar je vandaan komt.

Dat is zeker geen toeval.......

Cookies

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 16-08-2020, 17:48 (1320 dagen geleden) @ soundman2

Dat is niet zo.
Je IP adres verraadt ongeveer waar je vandaan komt.

Dat is zeker geen toeval.......

Dat is min of meer toeval. Ik zat tot voorkort in Dronten volgens mijn IP en dat is niet echt in de buurt, en tegenwoordig in Nijkerk dat minstens zo ver weg is. In principe verraadt het IP adres altijd het land en de provider, en berust de rest eigenlijk op toeval hier en daar geholpen door providers die bepaalde ranges aan een bepaalde regio koppelen en misschien het overelkaar heenleggen van openbare gegevens (gescande wifinetwerken door bijvoorbeeld telefoons waar dat vinkje aanstaat door diensten zoals Google.

Cookies

door Marotick ⌂ @, Huizen, 15-08-2020, 19:08 (1321 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Marotick, 15-08-2020, 19:10

Ik gebruik Firefox en heb een addon dat heet Adblokplus. En daar heb ik veel schik van.
Daarmee worden er zeer veel irritante cookies al geblokkeerd en je kan elementen blokkeren.
Je kent het wel, een pagina komt op en wordt donker met een bericht dat je de cookies moet accepteren. Ik activeer in Adblokplus dat ik een element wil blokkeren en klik op het donker geworden scherm en kies daarna dat ik dat niet meer wil zien. Vaak verdwijnt dat dan en kan ik gewoon de site bekijken zonder problemen. Kennelijk moet de maker van zo'n site voor iedere resolutie een blokkeerscherm maken want als ik ergens op wil inzoomen dan is dat blokkeerscherm er ook weer, maar dat kan dan ook weer weg.
Ik heb geen Facebook maar met element blokkeren kan ik iedere inlog melding wegwerken en kan ik door heel Facebook wandelen.

Jack Marotick

powered by my little forum