B&O Beomaster 5000 probleem (Algemeen)

door FredDijksman @, 16-08-2020, 12:20 (1369 dagen geleden)

Hallo ik zoek wat hulp bij de volgende 2 problemen met de Beomaster 5000.
De eerste
De klacht was hij gaat niet aan, of beter gezegd, hij ging wel aan maar direct weer uit. Dit werd veroorzaakt door de ruststroominstellingen van de eindtrappen. Dit goed ingeregeld en bij bleef toen goed spelen. Tijdens het samenbouwen moet er iets fout zijn gegaan want nu gaat hij aan maar blijft in de mute stand.
Dit wordt veroorzaakt door de chip MM5450 PIN 39 ( volgens de specificatie output bit 19)
en hij wordt aangestuurd door de de uitgang van IC2 Data export .
[image][image]

Hierboven de specs en de schakeling van de beomaster.
Ik ben weinig ervaring met dit soort "moderne" elektronica ( was een beetje na mijn tijd)
en ik weet niet precies waar het probleem kan zitten.
Het blind vervangen van chips en torren is niet mijn manier van werken dus ik zoek wat hulp bij deze storing.
Als extra informatie heb ik dat bij beide de IR afstandsbediening niet werkt, ik weet dat de AB wel goed werkt want ze doen met andere toestellen wel.
Heb je meer info nodig laat het maar weten

Alvast bedankt
Fred

B&O Beomaster 5000 probleem

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-08-2020, 13:49 (1369 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door Maurice, 16-08-2020, 13:50

Fred,

In schema zie je IC MM5450, de pijlen in de tekening geven aan
welke kant het signaal oploopt.

Behalve de 21-22-23 welke ingangen zijn, is de rest allemaal uitgang.

Dit betekend dat al die uitgangen alleen door de 3 ingangen worden bepaald.
23-enable valt al af, deze hangt continue aan de massa.

Blijft over 22-serieel en 21 CLP, welke de klokpuls is om zaakje te laten lopen.

De Mute opdracht komt dus uit seriële data signaal.

Ga dus opzoek naar de voorwaarde voor "Mute"

B&O Beomaster 5000 probleem

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-08-2020, 14:24 (1369 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door Maurice, 16-08-2020, 14:28

Fred ,

Volg de Mute lijnen.
Ook vind je dan dat Relais Luidsprekers door 2 zaken wordt bediend.
Of via TR7 die door 39-IC MM5450 (draad 15) wordt geschakeld,
OF
Door de schakelaar in dikke zwarte vierkant.

Signalen en spannings niveaus staan er bij.

Vervolgens zie je dat als Relais aan massa gelegd wordt door TR7 of schakelaar
vervolgens nog wat gebeurd.
Via TR6 wordt TR5 geschakeld.

20V is een voedingspunt. +Vb

De > pijl geeft de richting aan,
Stukje naar links vind je de >20 pijl en gaat ook naar draad 7.(P11-4) van
IC3 LM317 20V.
En zo volg je het schema.


Een 2e mute komt vanuit de voeding volg draad 11.
Je ziet dat TR202 dan de uitgang IC3 aan massa gelegd wordt door TR202.
Vervolgens volg je draad 12 en zie je dat ingang voorversterker dus aan massa ligt.
[image]
[image]

B&O Beomaster 5000 probleem

door FredDijksman @, 16-08-2020, 15:06 (1369 dagen geleden) @ Maurice

Hoi Maurice,
Dank voor het meedenken,
Die dikke schakelaar in het vierkantje is zover ik kan achterhalen de schakelaar die wordt bediend door de koptelefoon stekker zo'n dikke van 6 of 8mm .
Die rondjes in jouw blauwe cirkel rondje met rondje erin zeggen mij niets en ben ik nog niet achter wat dat is.
Het groene in je tekening gaat over RL1 dat is het standby relais die wordt niet geactiveerd.
Er blijft spanning op staan het gaat zover ik kan nagaan alleen om het mute relais die word geactiveerd en verbreekt de luidspreker signalen.
Alle schakelaar werken ook ( nadat ik de 10 aderige lint kabel vervangen had door draadjes want er waren er 6 onderbroken.

Ik ga straks weer meten want zo'n geval kruipt me onder de huid en laat me niet los. Vervelend maar waar zo zit ik in elkaar ik moet en zal het vinden. Ik heb ook de printen uitgewisseld behalve print 3 en de bedrading, maar de storing blijft , wat beide apparaten wel hebben is dat ze niet reageren op de IR ab
Fred

B&O Beomaster 5000 probleem

door FredDijksman @, 16-08-2020, 15:18 (1369 dagen geleden) @ Maurice

RL1 werd bediend toen ik begon aan het apparaat, toen ging hij direct uit na inschakelen.

Dat werd veroorzaakt door de ruststroominstelling van de eindtrappen, toen de afgeregeld waren bleef hij ingeschakeld en gaf prima geluid.

Ik had ook nog even contact met Martin van Beoworld en Beoparts, maar zijn advies is altijd alle elco's vervangen daar heeft hij de setjes voor. Ja ik kom regelmatig kapotte of slechte elco's tegen bij B&O en oude buizenradio's maar alle elco's vervangen is niet mijn manier van werken.

Ik ben zeker geen expert reparateur maar kan best aardig meekomen, maar wat ik bij B&O soms zie en meemaak zijn vreemde storingen waarbij alle componenten van een schakeling goed zijn en toch werkt het niet, ik denk kritische instellingen bovendien is vaak het volgen van de bedrading een regelrecht drama.
Nogmaals ik ben geen expert maar bij Philips heb ik dat maar zelden meegemaakt.
Ik zou graag willen horen of er meer zijn met die mening.

Fred

B&O Beomaster 5000 probleem

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-08-2020, 16:37 (1369 dagen geleden) @ FredDijksman

R226 o.a. heb je dus aan gezeten.
Je ziet dan R230 TR210 circuit en
Circuit met TR11-Tr12
DAT is het controle circuit.
Check dus of 0,3V staat over C213.
Evt die elko ook nazien.
Is ook tijd gebonden en met die micro controller kan dat belangrijk zijn.

P19-7
draad C71
Betekend ga naar tekening C nr 71

Onderaan Pag 17 staat pijl met C70-C75 die bundel volgen
naar volgende schema.

Volgens mij wordt dat dan schema C B71 (Pag 18) P26-9
Ga naar tekening B nr 71.
Naar R2 en Pin 30 IC1 = Power Down , Laag actief.

39-IC1 is Stby /Mute OOk laag actief, naar B98
Of 38 Volume Mute

Je ziet 2 mute zoals al eerder ik aangegeven heb.
Gaat relais uit dan moet je staby/Mute hebben.

Dus B98 naar C98 naar R29 en TR9 en zie activeer TR10 RL1
en de opamp IC4 waarmee verschil ingang gemeten wordt.
Met verschil meting ingang klapt draad 11 weer om.

Slechte elko's is dus met name C65 100uF van Reset Power-up
nazien. Als dat niet goed gaat heb je ook ellende.

[image]

B&O Beomaster 5000 probleem

door FredDijksman @, 16-08-2020, 17:10 (1369 dagen geleden) @ Maurice

Dank je Maurice ik ga straks weer even meten , ik kom er op terug
Fred

B&O Beomaster 5000 probleem

door Goldline @, Oranjedorp, 20-08-2020, 12:04 (1365 dagen geleden) @ FredDijksman

Hoi Fred,

Is je bekend dat dit apparaat niet met een Beolink 1000 te bedienen is maar zijn 2 weg MCP ?
Vanaf Master 5500 werkte ook de 1000 en Beo4 enz.

Wat ik mij afvraag of het apparaat nog wel te bedienen is, of geheel "bevroren "

--
Cees PA1DBA

B&O Beomaster 5000 probleem

door FredDijksman @, 20-08-2020, 16:46 (1365 dagen geleden) @ Goldline

Hoi Cees, dank voor je reactie.
Ja dat is mij bekend ik heb hier 2 MCP 5500 2 weg bedien eenheden en op beide werkt de communicatie niet.
Ik heb de MM5450 besteld om uit te wisselen. Ik kan wel bedienen met de uitklap knoppen , behalve een paar functies zoals de klep openen , dit relais staat continue bekrachtigd, zo ook de muting ook dit relais staat continue bekrachtigd.

B&O Beomaster 5000 probleem

door Goldline @, Oranjedorp, 20-08-2020, 20:00 (1365 dagen geleden) @ FredDijksman

Lijkt er op dat er een toets blijft hangen en daardoor de bediening blokkeert.
mcp5000 heeft naar ik meen een andere dataset dan mcp5500.
Als je dat na reparatie van je apparaat wilt weten kan ik daar wel induiken.

--
Cees PA1DBA

B&O Beomaster 5000 probleem

door Paul B2 @, 22-08-2020, 09:59 (1363 dagen geleden) @ FredDijksman

Hallo Fred, MCP5500 werkt niet op een BM5000 want de codes zijn (dus) comaptible met de latere 5500 en hoger serie die ook met de link 1000 enz te bedienen zijn.
Voor een BM5000 heb je MCP5000 of de kleine (vrij zeldzame) 5000 afstandsbediening nodig (commander ? iig niet de Beolink 5000 want die is weer van de latere generatie).
Ik denk dat je het te 'ver' zoekt met chips vervangen, dikke kans dat de flexfoil tussen lokale toetsenbord en chassis gaar is en daarom (enkele) toetsen niet werken, is een veel voorkomend probleem.

B&O Beomaster 5000 probleem

door FredDijksman @, 22-08-2020, 13:30 (1363 dagen geleden) @ Paul B2

Hoi dank voor je reactie, ik heb inderdaad 2x de MCP5500 en ik ben blij met je opmerking dat die niet werken met de Beomaster5000 .
De flexkabel vanaf de schakelaars naar de print was inderdaad gaar en liefs 7 ware onderbroken.
10 draadjes getrokken toen was dat weer in orde.
Alles werkt nu behalve de Infrarood, en dat lijkt allemaal goed, maar met een MCP5500 gaat dat dus niet werken.
En dat is waarschijnlijk ook niet te veranderen?
Fred

B&O Beomaster 5000 probleem

door Goldline @, Oranjedorp, 22-08-2020, 16:18 (1363 dagen geleden) @ FredDijksman

Nee Fred, BM5500 heeft een totaal ander processor blik.
BM5500 zijn defect nog wel betaalbaar te vinden.

--
Cees PA1DBA

B&O Beomaster 5000 probleem

door FredDijksman @, 25-08-2020, 11:34 (1360 dagen geleden) @ Goldline

Hier een update over de storingen.
De storing met de MCP5500 bleek dus geen storing te zijn, de 2 systemen werken dus niet op de Beomaster5000 dus dan kun je lag zoeken naar een storing. Op zoek naar 2 stuks MCP5000 om de set compleet te maken.
De mute storing in een van de twee heeft zich wonderbaarlijk genoeg vanzelf opgelost , het enige wat ik nog kan verzinnen is dat de buitentemperatuur erg hoog was de afgelopen week , hij werkte voor die tijd goed en nu ook weer prachtig geluid.Dus mijn vermoeden is de hoge temperatuur die iets mechanisch of elektronisch veroorzaakte.
Hij doet het nu weer prima dus ik laat het maar even zo.
Fred

powered by my little forum