POV klok met Arduino NANO (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 20-09-2020, 13:56 (1313 dagen geleden)
Gewijzigd door Hans van Kampen, 20-09-2020, 14:42

Hallo furumlezers,

Een leuk projectje onder handen gehad zoals het maken van een P.O.V. klok (Persistence of vision). Simpel gezegd op een arm gemonteerd in rij totaal 17 LEDs. 1 voor de rand, 5 blauwe voor de ''cijfer'' indicatie, 10 voor de wijzers en 1 voor de kleine cirkel in het midden. Het geheel draait met hoge snelheid in het rond waardoor een beeld ontstaat doordat de LEDs razendsnel op het juiste moment worden aangestuurd en iets, in dit geval een klok optekenen in de lucht. Men ziet wel eens op beurzen van die ventilatortjes die een tekst weer geven.

[image]
De ontbrekende taartpunt komt (snapt iedereen wel) door camera traagheid maar in werkelijkheid mooi rond.

Ik had nog een mooi stille krachtige 12 volt DC motor liggen die op de foto door mijn labvoeding wordt aangedreven op 9,2 volt bij 570mA slechts. Het frame heb ik van trespa gemaakt en de bodemplaat van een dik stuk aluminium plaat. Het geheel is mooi stabiel en uitgebalanceerd.

Hieronder even wat close kiekjes van de arm.

[image]
Boven opzij gezien de Arduino nano met geheel links de HALL sensor die langs een stationair magneetje draait om het programma te starten steeds. Een 9 volt batterijtje draait mee om het spul te voeden maar ik denk aan een oppik spoel die eveneens langs een stationair magneetje draait die met wat componenten een accutje onder spanning houd.

[image]
Heel wat bedrading ook met de voorschakel weerstanden op een apart printplaatje.

[image]
De klok zet je niet even gelijk, ik denk een DCF module toe te passen maar dan zal er heel wat in de Arduino sketch moeten worden aangepast wat mijn petje nog wel te boven gaat.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

POV klok met Arduino NANO

door HM @, Hilversum, 20-09-2020, 17:47 (1313 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Netjes gedaan Hans.

Even zo wat spulletjes op een print zetten en dat snel laten draaien zonder dat het er af vliegt of enorm slingert vraagt behoorlijk wat aandacht voor evenwicht en krachtenspel.

POV klok met Arduino NANO

door Hans van Kampen @, Voorhout, 20-09-2020, 18:50 (1313 dagen geleden) @ HM

Dank je Hans,

Alles zit degelijk in elkaar en is uit gebalanceerd, het M4 draadeindje met enkele moeren er op (vast) daarmee is de zaak verder uit gebalanceerd.

Het 9 volt batterijtje gaf nog aardig tegengewicht aan de rest en zit tegen een degelijk metalen hoekplaatje aan tegen de middelpunt vliegende kracht dus kan ook niet worden weg geslingerd.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

POV klok met Arduino NANO

door soundman2 @, Wouw, 20-09-2020, 20:44 (1313 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 20-09-2020, 20:47

Dank je Hans,

Alles zit degelijk in elkaar en is uit gebalanceerd, het M4 draadeindje met enkele moeren er op (vast) daarmee is de zaak verder uit gebalanceerd.

Het 9 volt batterijtje gaf nog aardig tegengewicht aan de rest en zit tegen een degelijk metalen hoekplaatje aan tegen de middelpunt vliegende kracht dus kan ook niet worden weg geslingerd.

;-)
Hans

Mooi gedaan. Het principe kende ik wel. Je ziet ook vaak doorzichtige bollen waarin met een aantal leds tekst wordt geschreven.
Misschien kun je via bluetooth de tijdinfo sturen. Voeding kan via de as en een sleepcontactje, dat werkt best betrouwbaar..
Draadloos voeden kan ook als het energieverbruik niet te hoog is. Met een paar spoeltjes en wat magneetjes, kun je een soort dynamo bouwen.

POV klok met Arduino NANO

door Hans van Kampen @, Voorhout, 20-09-2020, 21:01 (1313 dagen geleden) @ soundman2

Inderdaad Henk, dat laatste heb ik ook aan zitten denken.

Via Bluetooth tijd inbrengen moet mogelijk zijn alleen vergt dat een hele verandering in de sketch en dat wordt een hele studie. Op het web kan ik totaal niets vinden een dergelijke POV klok voorzien van een DCF moduul of via Bluetooth tijd inbrengen.

Je kan in programma starttijd inbrengen en uploaden naar Arduino nano. Als je de klok uit doet en dan weer aan begint hij weer bij de ingestelde tijd dus als ie op 8u00 staat ingesteld begint hij dus weer bij 8u00.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

POV klok met Arduino NANO

door kris ⌂ @, Gent, België, 21-09-2020, 00:26 (1313 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Heel mooi gedaan, Hans.

Ik kijk graag naar die dingen, betoverende combinatie van toverlantaarn en Nipkowschijf in een modern jasje :-)

POV klok met Arduino NANO

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-09-2020, 18:35 (1312 dagen geleden) @ kris

Dank je Kris.

Ik denk er over om de witte rand uit te schakelen of in ieder geval een groter voor schakelweerstandje te gebruiken voor dat lesje want die vind ik te fel.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

POV klok met Arduino NANO

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-09-2020, 19:08 (1312 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Je hebt mooi werk verricht.
Heel mooi gemaakt.

Leuk hoor.

POV klok met Arduino NANO

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-09-2020, 19:15 (1312 dagen geleden) @ Maurice

Dank je Maurice,

Ja, mechanisch ben ik veel sterker dan elektronisch, ik heb een draai en freesbank staan. Aan de trespa delen is ook het nodige freeswerk verricht, zo ook het wegwerken van bedrading naar motor en afwerken voor het spuiten met epoxy vulmiddel.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

POV klok met Arduino NANO

door P. de Koning @, Castricum, 21-09-2020, 19:40 (1312 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Wat een ontzettend leuk ding, Hans:)

mvg
Peter de Koning

--
Ik heb elke dag Koningsdag

POV klok met Arduino NANO

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-09-2020, 20:34 (1312 dagen geleden) @ P. de Koning

Dank je Peter. Met Arduino kan je hele leuke dingen maken, ik zie het als LEGO op elektronicagebied. Er zijn talloze programma’s zomaar gratis van het web te halen op je Arduino te programmeren.

Zo deze klok gemaakt. Mechanisch meest zelf bedacht maar Arduino programma gedownload en alles conform voorbeeld aangesloten. Heb al enkele leuke klokken zo ook een klok op een oscilloscoop scherm, nixieklokken en nou deze POV klok met Arduino.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

POV klok met Arduino NANO zonder rand

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-09-2020, 19:39 (1311 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo forumlezers,

Ik heb de klok een beetje dermate verbouwd dat ik het buitenste ledje die de rand van de klok tekent uit kan schakelen. Op foto geen rand om de klok wat ik persoonlijk mooier vind.

[image]
Tabletfoto wat overbelicht omdat de ruimte wat donker was.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum