Info gezocht (Algemeen)

door Mick @, 01-10-2020, 20:42 (1297 dagen geleden)

Beste Forummers, in een apparaat dat rond 1970 is gebouwd door onze technische werkplaats bevindt zich een aantal "blokjes" waarover ik graag meer wil weten. Het zijn metalen doosjes die niet eenvoudig te openen zijn met typenummers als OS10, TU10, 2GI10. Aan de onderzijde bevinden zich circa 15 aansluitpunten. Er is geen merk op te vinden.

[image]

Ik vermoed dat het digitale schakelingen (combinaties van poorten) zijn. Omdat het apparaat nog werkt, wil ik geen poging wagen om er een open te breken. Komt iemand van jullie dit bekend voor?
Alvast dank en groeten, Mick

Info gezocht

door soundman2 @, Wouw, 01-10-2020, 20:56 (1297 dagen geleden) @ Mick
Gewijzigd door soundman2, 01-10-2020, 21:05

Kan echt van alles zijn. Discrete (logische) schakelingen die ingegoten zijn. Philips had ook iets dergelijks in de NOR serie.
Op de foto een 2NOR60 naast een 74LS20

[image]

Info gezocht

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 01-10-2020, 21:10 (1297 dagen geleden) @ Mick
Gewijzigd door Forumbeheer, 01-10-2020, 21:16

Dit zijn digitale schakelingen en/of (analoge) periferie voor digitale schakelingen. Ze zijn van Philips en zijn een voorloper van de kleinere schakeling die soundman toont.

De letters zoals OS geven de functie aan, waarbij OS staat voor one shot, dus een monostabiele multivibrator die een nette getimede puls maakt uit een ingangssignaal. Ik ken ze zo even niet allemaal uit het hoofd, maar er is online wel iets over te vinden. Philips noemde ze 'building blocks' of 'circuit blocks'. Zie onder andere https://www.cryptomuseum.com/crypto/philips/blocks/index.htm , https://en.wikipedia.org/wiki/NORBIT , http://www.wylie.org.uk/technology/computer/ICs/package/package.htm

Het exemplaar waar nog een 2P-codenummer op te zien is op de foto, dateert al van een paar jaar eerder; ergens midden jaren '60 kregen ze een 2722-codenummer. De typenummers bleven hetzelfde.

Info gezocht

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 01-10-2020, 21:45 (1297 dagen geleden) @ Mick

Heb er wel eens 1 opengemaakt zie foto.
De diodes zijn zo klein als een speldenknop.
Groet, Ben

[image]

Info gezocht

door Goldline @, Oranjedorp, 01-10-2020, 21:49 (1297 dagen geleden) @ Ben

Aan de gebruikte onderdelen te zien Duitse fabricage.

--
Cees PA1DBA

Info gezocht

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 02-10-2020, 00:30 (1297 dagen geleden) @ Goldline

Terwijl degene die ik ken waarschijnlijk van Nederlandse oorsprong zijn. Ben wel benieuwd van welk type dit was. Behalve dat het Duits is zit er geen enkel Philipsonderdeel in, hooguit de transistor maar mogelijk zelfs die niet.

Info gezocht

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 02-10-2020, 11:02 (1296 dagen geleden) @ Forumbeheer

In de laat '60 / begin '70 jaren werden er ook dergelijke modules gemaakt door Klöckner-Moeller (tegenwoordig Eaton-Muller) de latere versies hiervan hadden de vorm van een reusachtige DIL IC, inclusief de halfronde uitsparing aan de pen 1 zijde.
Mogelijk dat deze modules ook aan andere fabrikanten zoals Philips geleverd werden.
Had er jarenlang nog eentje als "conversation item" in een bakje liggen op mijn bureau en heb nog even gezocht om een fotootje te maken, maar heb geen flauw idee waar het ding gebleven is.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Info gezocht

door soundman2 @, Wouw, 02-10-2020, 12:44 (1296 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Dezelfde als op mijn foto?

Info gezocht

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 02-10-2020, 23:24 (1296 dagen geleden) @ soundman2

Dezelfde als op mijn foto?

Inderdaad ja, die bedoel ik.
Had de foto in eerste instantie niet gezien, blijkbaar heb je deze iets later toegevoegd en heb ik het bericht vrij vroeg al gelezen.
Maar inderdaad, deze modulen zaten in ooit in machine's als vervanger van logica met relays.
Ik heb in de jaren '80 div. schakelkasten met dit spul gesloopt en vervangen door PLC's.
Leuk om er weer eens eentje te zien. :)
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Info gezocht

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 02-10-2020, 12:56 (1296 dagen geleden) @ Forumbeheer

Maarten op de transistors staat niets, waarschijnlijk komt dit uit zo'n plastic moduul.
Heb er nog meer, maar weet niet zo direct waar dat opgeborgen zit.
Deze heb ik wel gevonden en heeft een metalen huis, zie foto.
Groet, Ben

[image]

Info gezocht

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-10-2020, 22:11 (1297 dagen geleden) @ Mick

Philips Components and Materiaals
Part 7 Sept 1971
Circuit bloks

Heb ik voor mij liggen.
Helaas zoals zo vaak bij Philips staat gezochte er weer niet in.
Dat ik die boeken nog bewaar, ze doen het er om.
OS10 staat wel genoemd om rollen sticker vellen te bestellen....???

Maar goed OS11 wel, SERIE-10
Je komt denk ik een heel eind met deze gegevens.

[image]
[image]
[image]

OS 11
[image]
[image]
[image]

Info gezocht

door Mick @, 06-10-2020, 22:50 (1292 dagen geleden) @ Mick

Heren hartelijk dank voor jullie bijdragen. Ik weet voorlopig voldoende!

Groeten, Mick

powered by my little forum