AD149 Transistoren Eindtrap 22GH925 (Algemeen)

door verhoem @, 07-10-2020, 22:52 (1289 dagen geleden)

Beste forumleden,

ik ben net begonnen met hopelijk een nieuwe hobby, repareren audio apparatuur, voor de donkere dagen. Een jaren 60 versterkertje gekocht van Philips 22GH925 waarvan 1 uitgang niet werkt, goedkoop dingetje maar om te beginnen en beetje te kunnen experimenteren. De bias weerstanden van linker kanaal bleken doorgebrand te zijn en ook de was er kortsluiting tussen collector en emitter op de 2 AD149 transitoren van dit kanaal. Die heb ik vervangen maar helaas werkte linker kanaal nog steeds niet. Vervolgens heb ik de 2 ad149 links omgewisseld met rechts ( 2 zwarte blokjes met elk 2 ad149 ). En dan werkt links ineens wel en rechts niet meer. Dus de oude AD149's doorgemeten met diode meting multimeter en de nieuwe ( uitgebouwd ) en ik meet op de oude AD149's 0ngeveer 100mv op basis / emitter terwijl op de nieuwe AD149's zo'n 0,6 volt. Terwijl de trap met oude AD149's werkt en met de nieuwe niet. Als ik in schema kijk zie ik trouwens ook dat 100mv ongeveer de spanning daling op basis / emitter zou moeten zijn. Nu ben ik de weg kwijt. Ik dacht dat transistoren altijd zo'n 0,6 volt zouden moeten geven ( diode ) en snap ook niet vanwaar verschil tussen oude AD149's en nieuwe AD149's ? Of zijn er verschillende types ? De oude staat AD149 F op ?

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Mvg Marcel

AD149 Transistoren Eindtrap 22GH925

door Onno-I @, 07-10-2020, 23:03 (1289 dagen geleden) @ verhoem
Gewijzigd door Onno-I, 07-10-2020, 23:29

AD149 is een germaniumtransistor.
Germanium heeft een typische drempelwaarde voor een PN-overgang van 0,2 V
Silicium typisch 0,6V
Dit is de spanning die een PN-overgang (bijv een diode of de BE overgang) als hij " genoeg" stroom voert.
Het kan meer zijn ( een Si gelijkrichtdiode die een grote stroom voert zit vaak wel op 1,0V )
Een BE-spanning van 0,1V in de schakeling is erg weinig, maar het kan wel. Met eencomponententester of multimeter (diodestand) zou je 0,2V moeten meten.

Het lijkt er dus op dat je vervangende AD149's siliciumtransistoren zijn, dus vals.

De ruststroominstelling van de eindtrap werkt niet als je siliciumtransistoren plaatst. Ze trekken dan 0 ruststroom. Ook de temperatuurcompensatie met de NTC's werkt niet, die is uitgerekend op germaniumtransistoren. Met voldoende groot ingangssignaal zou je wel wat output moeten krijgen, sterk vervormd.

Wat bedoel je trouwens met " zwart blokje"? AD149 zit in een TO-3 behuizing. AD149F zegt me niets.
...
Nog even naar het schema gekeken.
De instelling van de eindtrap vanuit R547-R555 en de trafo S413 zou hooguit 0,25 V op de BE overgang moeten geven.
Dat wordt minder door de basisstroom van de transistoren.
Maar je hebt 0,6 gemeten en dat is ook als je de nieuwe torren in de andere eindtrap zet? Dat is gek.
Wat zijn de spanningen als je de eindtransistoren eruit laat?

Heb je de bias-weerstand door de juiste waarden vervangen?

AD149 Transistoren Eindtrap 22GH925

door verhoem @, 07-10-2020, 23:26 (1289 dagen geleden) @ Onno-I

Beste Onno, dank je voor je snelle antwoord. Dat verschil tussen silicium en germaniumtransistoren verklaart een hoop ;-) Die 0,6 volt heb ik gemeten terwijl de nieuwe AD149's los waren. Zijn die germaniumtransistoren nog te krijgen ? En hoe weet ik zeker dat het geen silicium uitvoeringen zijn als ik ze bestel ? Zou natuurlijk wel leuk zijn als ik mijn eerste projectje kan afronden met twee werkende kanalen :-) Fijne avond, Marcel

AD149 Transistoren Eindtrap 22GH925

door Onno-I @, 07-10-2020, 23:29 (1289 dagen geleden) @ verhoem

Ik heb nog wel een paar originele gebruikte voor je.

AD149 Transistoren Eindtrap 22GH925

door verhoem @, 07-10-2020, 23:40 (1289 dagen geleden) @ Onno-I

Hoi Onno,

die ik wil ik graag van je overnemen , hoe kunnen we dit het beste regelen / afspreken ? Ik wil eigenlijk niet zomaar mijn email / tel op publiek forum zetten,

Ps. ben dadelijk wel naar bed, morgen weer vroeg op :-)

Mvg Marcel

AD149 Transistoren Eindtrap 22GH925

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-10-2020, 00:59 (1289 dagen geleden) @ verhoem

Door op het envelopje achter de naam van iemand te klikken, kun je hem een mail sturen. Komt soms aan in de spambox, dus die moet de ontvanger wel even checken als er niets lijkt aan te komen. Daar is niet echt wat aan te doen zonder de forumsoftware om te gooien.

AD149 Transistoren Eindtrap 22GH925

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-10-2020, 00:57 (1289 dagen geleden) @ verhoem

Heb je een foto van de nieuwe AD149's? Ik vermoed dat het vervalsingen zijn, of anders defect.

Echte germaniumtransistoren zullen er als new old stock nog wel zijn, maar daar zitten dus ook rotte appels tussen.

AD149 Transistoren Eindtrap 22GH925

door kris ⌂ @, Gent, België, 08-10-2020, 09:03 (1289 dagen geleden) @ verhoem

En hoe weet ik zeker dat het geen silicium uitvoeringen zijn als ik ze bestel ?

Dat kan je nooit weten zonder ze te meten. Maar belangrijke indicator is waar je ze koopt/besteld. Als je ze van China hebt laten afkomen heb je bijna 100% zeker herstempelde Si torren gekregen. Koop ze dus op een "vertrouwd" adres.

AD149 Transistoren Eindtrap 22GH925

door Oldtimer @, Oegstgeest, 08-10-2020, 08:24 (1289 dagen geleden) @ Onno-I

Het lijkt er dus op dat je vervangende AD149's siliciumtransistoren zijn, dus vals.

Ter ondersteuning van dit verhaal zie:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/25220

met name de reactie van Hugo Welther, gepost op woensdag 7 september 2005 21:36:29

Heb je echte AD149's? Nieuw gekocht?
Er zijn namelijk nep AD149's op de markt. Si torren die als AD149 worden verkocht.
Heb er hier ook zo 6 liggen. :-(
Meet je de BE overgang bij die neppers is deze 0,7V ipv 0,2 à 0,3V bij een Ge-tor.

Willem

AD149 Transistoren Eindtrap 22GH925

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 08-10-2020, 07:51 (1289 dagen geleden) @ verhoem

De oude staat AD149 F op ?

Bij Philips apparaten zie je dit vaker. De transistor is gemerkt met een F of een andere letter. Bij een balans eindtrap hebben beide transistoren dezelfde letter, dit heeft te maken met de versterkingsfactor. Deze loopt bij germanium behoorlijk uiteen. Transistors met dezelfde letter zitten in dezelfde range. Er wordt ook wel gezegd "een paartje". Ik heb dit bij een flink aantal eindtrappen geconstateerd en gemeten. Ze zijn overigens nooit echt gelijk, maar hebben een HFe die wel behoorlijk in de buurt van elkaar komt.

Vervang je beide transistors, probeer dan twee min of meer gelijke types te vinden. Daarna ruststroom opnieuw afregelen.

Succes!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

AD149 Transistoren Eindtrap 22GH925

door verhoem @, 08-10-2020, 14:48 (1289 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hoi Leo,

Ja er staat F op, met beetje geluk kan ik er een paar overnemen van forumlid. Dacht laat ik met een simpel versterkertje beginnen, valt een beetje tegen maar ook wel weer heel leerzaam :-)Hopelijk zijn die ik kan overnemen al een paartje en doen ze het meteen , anders is de volgende stap een klein test printje maken om ze door te meten.

Marcel

powered by my little forum