Garrard Zero 100SB platenspeler zoek nieuwe motorpoelie. (Gezocht)

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 08-10-2020, 17:44 (1268 dagen geleden)

Wie kan mij helpen !

Ik ben voor mijn Garrard Zero 100SB platenspeler op zoek naar een nieuwe motorpoelie.
Deze is dusdanig versleten waardoor het toerental niet meer synchroon is.

Ik heb in de documentatie het onderdeel nummer kunnen vinden.
Dat is voor het Nederlandse 50 Hz net: onderdeelnummer 61086 (50 Hz versie)

De Garrard Zero 100SB platenspeler is uit de begin jaren '70 en ik weet niet of Garrard nog bestaat, laat staan of er nog nieuwe onderdelen zijn te bestellen.

Wie weet of, en waar dit onderdeel nog is te bestellen ?
Mocht iemand een goede hebben uit een sloper, verneem ik dat graag.
Alvast dank voor antwoorden.

[image]

Garrard Zero 100SB platenspeler zoek nieuwe motorpoelie.

door soundman2 @, Wouw, 08-10-2020, 18:15 (1268 dagen geleden) @ A. Ouwehand
Gewijzigd door soundman2, 08-10-2020, 19:15

Als het een poelie is voor snaaraandrijving, is er niet veel mis. Op zo'n poelie zoekt de snaar het hoogste punt, dus het midden van de poelie. Het zwarte spul op het dunne stuk hoort daar niet thuis.Het zou rubberafzetsel van de snaar kunnen zijn.
In deze thread staat een stroboscoopschijf om af te drukken en uit te knippen.
https://www.nfor.nl/index.php?id=284736
[image]
Echte diameter 90MM


Edit:Het is inderdaad een speler met snaaraandrijving. De poelie is m.i. niets mis mee. De zwarte smurrie moet je er afhalen, die hoort er niet op,lost mogelijk op in wasbenzine. Niet teveel schuren aan de poelie. De diameter is klein en als je teveel afslijpt zou het toerental zo maar minder worden. Als na het schoonmaken het toerental niet klopt (te laag), dan het volgende controleren
De snaar, ook de juiste breedte!
Als je de motor met de hand een zetje geeft, loopt hij dan soepel uit? Anders de lagers schoonmaken en het onderste steunpunt van de as controleren (kuiltje in draagplaatje.

Garrard Zero 100SB platenspeler zoek nieuwe motorpoelie.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-10-2020, 18:47 (1268 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Vreemd,

Wat kan er nu slijten aan een as waar rubber snaar overheen rolt.

Zou eerst reinigen en met wat Brillo schuur sponsje mooi maken.
Evt een rimpeltje met schuurpapier 600 of 800 mooi maken.

Ergste geval nieuw asje draaien.
Asje gaat door messing blok en geborgd met dat schroefje.

Iemand met draaibankje zou dat moeten kunnen maken.

Garrard Zero 100SB platenspeler zoek nieuwe motorpoelie.

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 08-10-2020, 19:37 (1268 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Tony
Een poelie kan niet slijten onmogelijk.
Maak eerst poelie schoon was bezine
Dan kijk je de motor lagerss druppie olie
Poelie moet tijdje door draaien tussen wijsvinger en duim als je een zet geeft valt meteen stil dan een tik met heft schroevendraaier tegen poelie
Zodat deze zich zet in het lager.
Ook kan de dikte van je snaar het toerental bepalen..
Maar poelie kan het niet zijn of er moet een met vijl en schuurpapier bezig zijn geweest.
Poelies worden bijna nooit vervangen of de speler moet uit een land komen van 60 hz wisselstroom 110-220 volt usa
Dan moet er een andere poelie op.
Succes met Repareren.
Grt René

Garrard Zero 100SB platenspeler zoek nieuwe motorpoelie.

door soundman2 @, Wouw, 08-10-2020, 19:59 (1268 dagen geleden) @ RenéDaemen

Poelie moet tijdje door draaien tussen wijsvinger en duim als je een zet geeft valt meteen stil dan een tik met heft schroevendraaier tegen poelie

Een tik op de poelie is niet aan te raden. Je slaat hem gemakkelijk krom en dan heb je echt een nieuwe nodig.
Kennelijk doel je op de tik tegen het motorblok na de- en montage voor het schoon maken van de lagers bijv. De lagers moeten zich dan even opnieuw instellen en een tik met het heft van een schroevendraaier tegen de zijkant van het blikpakket, is meestal voldoende om de motor weer soepel te laten lopen

Garrard Zero 100SB platenspeler zoek nieuwe motorpoelie.

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 09-10-2020, 15:43 (1267 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Dank voor de antwoorden.
Ik ga er mee aan de slag.
Als eerste ga ik die schijf van Henk uitprinten en uitproberen.

Garrard Zero 100SB platenspeler zoek nieuwe motorpoelie.

door soundman2 @, Wouw, 09-10-2020, 17:01 (1267 dagen geleden) @ A. Ouwehand
Gewijzigd door soundman2, 09-10-2020, 17:03

Wel vooraf even de zwarte afzetting op de poelie verwijderen. Niet met scherpe voorwerpen, of schuurpapier dan beschadig je de aluminium poelie. Lichte oplosmiddelen, zoals wasbenzine, etc mag gewoon. Soms kun je het met je nagels al verwijderen.
Als de snaar slipt, dan is hij te ruim, of verhard en is de grip te klein.

Garrard Zero 100SB platenspeler zoek nieuwe motorpoelie.

door soundman2 @, Wouw, 14-10-2020, 10:53 (1262 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Hoe is het nu met de platenspeler? Ik ben altijd nieuwsgierig naar de oplossing van een defect.

Garrard Zero 100SB platenspeler zoek nieuwe motorpoelie.

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 14-10-2020, 18:29 (1262 dagen geleden) @ soundman2

Beste Henk,

Ik ben er nog niet uit !
Wat me wel opviel is dat ik toen de poelie demonteerde, de poelie een versleten doorzichtig omhulsul had op de as van de poelie!

Ik heb het vermoeden dat de poelie een 60 Hz versie is, en door iemand ooit een soort van sokje van een doorzichtig omhulsel heeft geplaatst om de as om deze zoveel mogelijk tot 50 Hz te maken/krijgen.

Nu ik de poelie schoon heb gemaakt lijkt de speler iets langzamer te spelen.

Ik moet nog de probe schijf op goede afmeting van 9cm uit printen om te controleren.

Maar mijn printer heeft weer ruzie met de inkt cardridges !

Garrard Zero 100SB platenspeler zoek nieuwe motorpoelie.

door soundman2 @, Wouw, 16-10-2020, 15:33 (1260 dagen geleden) @ A. Ouwehand
Gewijzigd door soundman2, 16-10-2020, 16:27

Edit:
Het relaas hieronder is waarschijnlijk niet van toepassing. De hieronder beschreven docu gaat weliswaar over een Zero 100, maar een platenspeler met tussenwiel aandrijving!
De goede docu heb ik nog niet, maar wellicht geldt het verhaal over de markering van een poelie ook voor de beltdrive. Overigens geeft de typeplaat meestal wel aan hoe de speler is afgeleverd.
Zelden worden twee poelies meegeleverd, maar dat is natuurlijk niet onmogelijk.


De diameter van de schijf is inderdaad 9 cm en past daarbij binnen het etiket van een plaat. De diameter van de print is echter van geen enkele invloed op het meetresultaat.
Of er de goede poelie in zit, kun je meteen controleren met de docu van Garrard. Bij een van de twee, ik meen 50Hz is aan de onderzijde een randje gefreesd.

De docu die ik heb, geeft niet precies het goede typeno. dus mogelijk is het toch een andere platenspeler.

[image]

Hoewel ik al jaren kan inloggen op Hifi-engine,
lukt me dat niet op het zusterforum Vinyl engine over grammofoons.
Als ik een account wil maken, dan lijkt de hele regio met de zelfde groep IP nummers in mijn regio geblokkeerd.

Blocked Registration
Sorry, but due to abuse registration is not currently available in your region
IP Range:84.84.0.0 - 84.87.255.255 (planet.nl)

[image]

[image]

Garrard Zero 100SB platenspeler zoek nieuwe motorpoelie.

door soundman2 @, Wouw, 16-10-2020, 19:27 (1260 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb inmiddels de juiste doc.
Ook deze poelie is gemerkt voor 50 of 60 Hz
[image]
[image]
[image]

Garrard Zero 100SB platenspeler zoek nieuwe motorpoelie.

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 19-10-2020, 17:02 (1257 dagen geleden) @ soundman2

Dank Henk voor de info.
Ik ga er mee aan de gang, maar met mijn tempo kan het even duren :-)
Alvast dank, en ik laat het je nog weten hoe of wat.

powered by my little forum