Zwarte voeten voor een K12 (Gezocht)

door henkk56 @, 17-10-2020, 01:01 (1259 dagen geleden)

Voor de verandering heb ik me eens op het restaureren van een K12 geworpen.
Er zit al wat leven in en de beeldbuis blijkt nog heel goed wat weer motiveert
om verder te gaan.
Zo te zien is er door diverse reparateurs al flink gevochten met dit toestel,er was flink wat extra lood toegevoegd.
Zoals iedere reparateur uit die tijd wist had dat dit allemaal niet veel zin,het was veel beter de grijze voeten voor de modules door zwarte te vervangen dit was de "verbeterde" versie.
Dus vandaar mijn oproep.

Henk

Zwarte voeten voor een K12

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 17-10-2020, 11:03 (1258 dagen geleden) @ henkk56

Betwijfel of het veel betere zijn.
Mijn ervaring is zoveel mogelijk afblijven als niet nodig is.

Als je goed naar de steekprinten kijkt zie je wat probleem feitelijk is.
De punt contact druk op de printen vormen holle indruk in tin van de koperbaan.
Hierdoor ontstaat ook vervuiling en door warmte verlies van veerdruk.

Remedie is alleen die printen aanpakken die problemen geven.
Zeker heden na jaren zijn de hulpstaanders erg bros geworden en breken zo af.
Gevolg print heeft geen ondersteuning meer.

Beste is houders contacten schuren, enig buigen voor meer veerkracht.
Printen met litze reinigen van oud tin, dan fijn polijsten en met name dat contact vlakje glad maken. WEINIG vers tin en proberen dat contact rondje mee te vullen.
Heb je daarna weer jaren plezier.

Dan ga nooit aan de keramische kleur versterkers rommelen.
1x uitgenomen na jaren is succes verzekerd dat je uren bezig bent alle 3 de kleuren
weer werkend te krijgen. In jaren 90 raakte ik ze al niet meer aan als niet nodig was.
Bij problemen wisselde ik de gehele buis print uit.

Zie hier alleen de meest rechter boven is vervangen ooit voor 1 zwarte medio jaren 90.
Toestel is al 31 jaar in mijn bezit.
[image]

Zwarte voeten voor een K12

door soundman2 @, Wouw, 17-10-2020, 11:14 (1258 dagen geleden) @ Maurice

Meer dan eens heb ik de voeten eruit gesoldeerd, de modules van draadjes voorzien en vast gesoldeerd op de hoofdprint........
Met een goede zuigbout, was de module indien nodig voor latere reparatie er zo weer uit.

Zwarte voeten voor een K12

door Marinus J @, 17-10-2020, 12:29 (1258 dagen geleden) @ soundman2

Er is toen speciale tin gebruikt op de printen die men toen 'graaf tin noemde'.
Was een zachtere tin als normaal , die zich dan om de contacten van de connector
moest graven.
Dit was een voor de fabriek veel goedkopere oplossing
dan de vergulde contacten.
Schelde per apparaat minstens 1 gulden dus winst voor de fabriek.
Helaas daarna veel problemen met slechte contacten, maar dat was dan jaren later.

Gr. René D.

Zwarte voeten voor een K12

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 17-10-2020, 12:39 (1258 dagen geleden) @ Marinus J

'graaf tin noemde'

Die kende ik nog niet.
Verklaart wel de inkepingen in tin

Zwarte voeten voor een K12

door kris ⌂ @, Gent, België, 18-10-2020, 12:22 (1257 dagen geleden) @ Marinus J

Er is toen speciale tin gebruikt op de printen die men toen 'graaf tin noemde'.
Was een zachtere tin als normaal , die zich dan om de contacten van de connector
moest graven.
Dit was een voor de fabriek veel goedkopere oplossing
dan de vergulde contacten.
Helaas daarna veel problemen met slechte contacten, maar dat was dan jaren later.

Gr. René D.

Zoveel jaren later was dat niet. Sommige exemplaren deden er slechts weken over voor de problemen begonnen.

We spreken steeds over "vertinnen" maar het gaat over een Lood/Tin mengsel. Het is het lood dat voor de problemen zorgt, door zijn kruipwerking en de oxidehuid. "graafsoldeer" (kende de uitdrukking niet) is dus zachter. Dan denk ik nog meer lood erin.. en dus nog meer problemen :-).

Philips heeft toen een harde les geleerd : blijvend contact maken door contactdruk op een klassiek soldeerpunt = vragen om problemen. Denk dat als de de contacten overdoet met loodvrij soldeer, 90% van de problemen weg zijn. enkel de contacten waar grote stroomdichtheid voor inbrandputjes zorgt kan je zo niet helemaal oplossen. (draadbrugje blijft daar de zekerste oplossing.

Zwarte voeten voor een K12

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18-10-2020, 14:20 (1257 dagen geleden) @ kris

Ik zeg gewoon reinigen en weer
jaren plezier.

Toestellen staan vast niet meer dagelijks uren aan.

Mijn toestel en een 2e k12 hebben
na jaren echt geen problemen.

Schoonmaken en maar weer zien.
Niet te veel problemen zoeken

Zwarte voeten voor een K12

door henkk56 @, 18-10-2020, 15:48 (1257 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door henkk56, 18-10-2020, 15:53

Dun laagje verse tin,daarna flink poetsen met pannenspons want lood is zachter dan tin,dan is in ieder geval de oxidatie die door de soldeerwarmte ontstaat verwijderd en misschien wordt het loodgehalte aan het oppervlak ook verminderd.
Loodvrije tin zou ook een idee kunnen zijn,maar ik ben bang dat met de hogere temperatuur de kartonnen Philips print wel uit elkaar gaat vallen...
Overigens heeft de 12 volt stabilisatorprint wel verzilverde contacten,begonnen ze het toen al te leren:-P
Komt wel een ongelofelijk beeld uit,de K9 is er een gloeiende spijker bij...
Hier zit de laatste versie 20AX beeldbuis in,hi bri.
[image]

Henk

Zwarte voeten voor een K12

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 18-10-2020, 20:57 (1257 dagen geleden) @ kris

Ik vermoed áls ik me de contacten goed voor de geest haal, dat er nauwelijks nog lood tussen het contact en het koper zit, dus dat het meer dient om oxidatie te voorkomen dan om zelf contact te maken. Vandaar dat verhoging van de contactdruk (oplossing Philips?) een betere oplossing zou kunnen zijn dan het uitermate dun vertinde contactvingertje zelf dik te vertinnen. Dan graaft het contactveertje zich ergens vast in de legering en gaat de boel vast vrolijk door met oxideren.

Zwarte voeten voor een K12

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18-10-2020, 23:26 (1257 dagen geleden) @ Forumbeheer

Ik heb eens tijdens studie mede student geholpen met berekeningen aan contact drukken
van connectors.

O.a. hoe lang die druk zich houd. Dacht minstens 25jaar eis,de druk bepaalde waarde moest houden.

Enkele jaren later kom ik zowaar die stekkers beroepsmatig tegen.

Men snapt dat zo'n brokje veer staal werk onderspanning van een indrukkende pin
gevolgen kan hebben op den duur.

Zwarte voeten voor een K12

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 17-10-2020, 14:30 (1258 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Forumbeheer, 17-10-2020, 14:32

Ik denk dat de voeten wel wat uitmaken (hogere contactdruk?). Philips raadde ze zelf aan, en in de latere chassis zoals de K30 en K35 waren er vrijwel nooit meer problemen. Deels misschien omdat er minder vermogensspul op modules zat, maar toch.

Trouwens volledig eens met je ervaringen met de RGB modules, heb ik ooit een keer aangezeten...

@MarinusJ: interessant, die graaftin!

Zwarte voeten voor een K12

door Marinus J @, 19-10-2020, 15:32 (1256 dagen geleden) @ Forumbeheer

Is zelfs nog een speciale code voor geweest om buiten de garantie de connectoren gratis te vervangen. Maar ja dat was ver in de vorige eeuw en we zijn in die jaren ook allemaal ouder geworden net als die connectoren en ouderdom komt met gebreken.

Gr. René D.

Zwarte voeten voor een K12

door franc @, Loosbroek, 17-10-2020, 19:50 (1258 dagen geleden) @ Maurice

Ook ik heb wel enkele K12 toestellen ter reparatie gehad.
Intussen denk ik wel zo’n 25-30 jaar geleden.

Ik had bij een gerepareerd toestel een beeld met dubbele randjes.
Daartoe verwisselde ik de keramische plaatjes met goed resultaat.
Ik bekeek de oude plaatjes nog eens goed en zag wat brosse verbindingen aan de SMD torretjes.
Even opnieuw gesoldeerd en ook de oude plaatjes deden het weer goed.
Wel erg lastig solderen overigens!

De grotere insteekprinten kwam ik vaak tegen met doorsolderingen met draden over de contacten heen, was destijds ook al nodig!
Zeker de stroomvoerende contacten.

Mvg Frank

Zwarte voeten voor een K12

door Goldline @, Oranjedorp, 19-10-2020, 19:55 (1256 dagen geleden) @ franc

Staat mij iets bij over het printje met de oost-west correctie dioden,
daar liep een flinke stroom door de connector.

--
Cees PA1DBA

Zwarte voeten voor een K12

door henkk56 @, 19-10-2020, 21:48 (1256 dagen geleden) @ Goldline

Op die plek van de 2 contacten waar veel stroom loopt heb ik de contacten met een paar draadjes geshunt.
Daarna had ik wel prachtig beeld maar geen geluid,bij nader onderzoek bleek het mf gedeelte ook totaal omgespit:-(
Voorlopig heeft dit toestel een enkele reis naar het schuurtje gekregen,ben er nu wel weer klaar mee.

Henk

powered by my little forum