Vervanger voor AD155 transistor in Greatz radio (Algemeen)

door Arno @, 22-10-2020, 11:38 (1283 dagen geleden)
Gewijzigd door Forumbeheer, 15-03-2023, 18:52

Goedemorgen.

Ik zal mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Arno, 48 jaar en woon in Leeuwarden.
Mijn hobby's zijn o.a. oude radio's, tv's en mijn Solex uit 1961 waar ik met mooi weer veel op rondrijd. Ik vind alle techniek interessant en ben werkzaam in de ICT.

Ik heb even een vraag aan de kenners op dit forum. Ik heb een Greatz Superpage 47C transistorradio welke sinds kort problemen heeft met de versterking. Het geluid is vervormd ook op de audio ingang. Dus ik zoek het in de eind versterking. Hier zitten 2 AD155 transistoren in en deze wil ik graag vervangen door moderne types. Weet iemand welke moderne torren te gebruiken zijn?

Gegevens AD155:

Material of Transistor: Ge

Polarity: PNP

Maximum Collector Power Dissipation (Pc): 6 W

Maximum Collector-Base Voltage |Vcb|: 45 V

Maximum Collector-Emitter Voltage |Vce|: 23 V

Maximum Emitter-Base Voltage |Veb|: 12 V

Maximum Collector Current |Ic max|: 1 A

Max. Operating Junction Temperature (Tj): 85 °C

Transition Frequency (ft): 0.4 MHz

Forward Current Transfer Ratio (hFE), MIN: 35

Bedankt alvast, Groeten Arno.;-)

Vervanger voor AD155 transistor in Greatz radio

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 22-10-2020, 11:57 (1283 dagen geleden) @ Arno
Gewijzigd door Leo Snoeren, 22-10-2020, 11:59

Welkom Arno!


Ik heb even een vraag aan de kenners op dit forum. Ik heb een Greatz Superpage 47C transistorradio welke sinds kort problemen heeft met de versterking. Het geluid is vervormd ook op de audio ingang. Dus ik zoek het in de eind versterking. Hier zitten 2 AD155 transistoren in en deze wil ik graag vervangen door moderne types.

Dan wordt dat wel een serieuze uitdaging: vervangen door een nieuwere transistor, je bedoeld daarmee een silicium transistor? In veel gevallen moet je een belangrijk deel van de versterker aanpassen omdat je met een geheel andere drempelspanning te maken gaat krijgen.

Maar waarom niet gekeken wat er aan de hand is? Denk je dat de eindtransistoren defect zijn, of heb je dat gemeten? Vervorming kan ook uit de voorversterker komen (die kans is best groot).

Ik zou eerder de met rood omcirkelde condensatoren verdenken:

[image]

Controleer ze eens.....

Edit: ik zie net dat er een oortelefoon uitgang op zit: plug hier eens een koptelefoontje in en lijster eens of de vervorming weg is of niet. Geen vervorming, dan heb je gelijk en zit de fout in de eindtrap. Wel vervorming? Dan is de eindversterker zeer waarschijnlijk prima in orde....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Vervanger voor AD155 transistor in Greatz radio

door Arno @, 22-10-2020, 13:21 (1283 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Goede tip! Bedankt Leo. Ik laat t hier weten.:)

Vervanger voor AD155 transistor in Greatz radio

door soundman2 @, Wouw, 22-10-2020, 12:17 (1283 dagen geleden) @ Arno
Gewijzigd door soundman2, 22-10-2020, 12:26

In een Philips vergelijkingsboekje uit 1972 zou de AD162 een vervanger zijn. De AD162 is vermoedelijk minder zeldzaam als de AD155.
[image]
Twee parameters hebben hogere specificaties (Spanning VCBO en VCEO)Dat is hier niet van belang, de toegepaste spanningen in de radio zijn veel lager.

Vervanger voor AD155 transistor in Greatz radio

door Goldline @, Oranjedorp, 22-10-2020, 12:54 (1283 dagen geleden) @ Arno

Vervanger voor AD155 transistor in Greatz radio

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 22-10-2020, 23:42 (1282 dagen geleden) @ Arno

Als het signaal op de audio ingang al vervormd is, zie ik geen reden om meteen de eindtransistors te verdenken. Best mogelijk dat de vervorming in het HF of MF deel van de ontvanger ontstaat. Kun je aangeven waar in het schema de vervorming al aanwezig is (en waar nog niet)?

petrus bitbyter

Vervanger voor AD155 transistor in Greatz radio

door Arno @, 23-10-2020, 09:29 (1282 dagen geleden) @ Arno

Bijzonder....

Gisteravond even getest met de koptelefoon en na wat gekraak en brom speelt de radio ineens weer super! (Page)

Er lijkt dus een slecht contact op de print ofzo.

Ik kijk t nog even aan.;-)

Vervanger voor AD155 transistor in Greatz radio

door franc @, Loosbroek, 23-10-2020, 10:08 (1282 dagen geleden) @ Arno

Of slecht contact bij de hoofdtelefoon aansluiting die vrijwel niet gebruikt werd en nu juist met deze test weer gangbaar gemaakt is.
Wordt vaak niet bij stilgestaan bij zo’n euvel.

In ieder geval mooi opgelost zo!:)

Mvg Frank

Vervanger voor AD155 transistor in Greatz radio

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 23-10-2020, 10:12 (1282 dagen geleden) @ Arno
Gewijzigd door Leo Snoeren, 23-10-2020, 10:13


Er lijkt dus een slecht contact op de print ofzo.

Hallo Arno,

Zoals je in het schema kan zien wordt de eindversterker uitgeschakeld op het moment dat je een hoofdtelefoon aansluit. In de connector zit een schakelaar die de eindtrap afschakelt. Mogelijk maakt die schakelaar slecht contact en heb je door het insteken van een stekker de contacten even verplaatst waardoor het nu weer werkt.

Kijk het even aan. Mogelijk kun je het contact schoonmaken (geen contactspray of zo erin spuiten!)

Schoonmaken van een degelijk contact gaat goed met een stukje stevig papier wat een beetje bevochtigd is met een contactolie. Dit haal je enkele malen tussen het (gesloten) contact op en neer.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

powered by my little forum