Programmering datum en tijd Funai video recorder (Algemeen)

door frits @, Meppen Dtsl., 27-10-2020, 21:04 (1280 dagen geleden)

Beste Forummers,
Na de mislukte poging de voedingsunit van de Aristona te repareren kwam ik via de kringloop in het bezit van een Funai videorecorder die na wat kleine werkzaamheden weer speelde.
Bij het programmeren van tijd en datum kwam ik bij de jaartallen niet verder dan 2017 met als onderste grens 1990. Nu mijn vraag worden deze jaartallen er bij het bakken van de chip al meteen ingezet of wordt deze later extern geprogrammeerd en valt het alsnog te wijzigen.
Ik kan goed leven op de manier waarop e.e.a. nu werkt dus vraag dit puur uit nieuwsgierigheid
van de techniek.
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Met vriendelijke groet,
Frits Jansen

Programmering datum en tijd Funai video recorder

door kris ⌂ @, Gent, België, 28-10-2020, 01:12 (1280 dagen geleden) @ frits

Nu mijn vraag worden deze jaartallen er bij het bakken van de chip al meteen ingezet of wordt deze later extern geprogrammeerd en valt het alsnog te wijzigen.
Ik kan goed leven op de manier waarop e.e.a. nu werkt dus vraag dit puur uit nieuwsgierigheid

Als het een recorder is uit begin jaren 90, dan zat het in de chip "ingebakken".
"Firmware" en herprogrammeren was toen nog niet aan de orde in consumentenapparatuur.

Programmering datum en tijd Funai video recorder

door soundman2 @, Wouw, 28-10-2020, 20:34 (1279 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door soundman2, 28-10-2020, 20:38

De jaartelling herhaalt zich periodiek. Het jaar 1992 telt hetzelfde als 2020. 1993 telt hetzelfde als 2021.
Hier staat een rekenformule om andere jaren uit te zoeken
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/vraag/600567/voorbije-jaren-2017-20182019-2020/

nog een andere
https://www.timeanddate.com/calendar/repeating.html?year=2021

Programmering datum en tijd Funai video recorder

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-10-2020, 20:58 (1279 dagen geleden) @ frits

Ik heb nog nooit een VHS gezien waar je zelf firmware kon flashen. De kalender maakt onlosmakelijk onderdeel uit van de firmware, dus aanpassen zal niet mogelijk zijn.

Programmering datum en tijd Funai video recorder

door kris ⌂ @, Gent, België, 28-10-2020, 21:06 (1279 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De kalender maakt onlosmakelijk onderdeel uit van de firmware, dus aanpassen zal niet mogelijk zijn.

firmware is hier = "hardware" :-). het zat gewoon hardwarematig ingebakken in de timerchip.

Programmering datum en tijd Funai video recorder

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-10-2020, 21:28 (1279 dagen geleden) @ kris

Zouden ze een losse timerchip gebruikt hebben? Ik denk dat het meestal gewoon in de bedieningsprocessor zit.

Programmering datum en tijd Funai video recorder

door kris ⌂ @, Gent, België, 28-10-2020, 22:01 (1279 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Zouden ze een losse timerchip gebruikt hebben? Ik denk dat het meestal gewoon in de bedieningsprocessor zit.

die bedoel ik :-), . doet de klok/timer functies en de bediening, zat vaak achter het display. maar werd dikwijls timer chip genoemd (of display driver/ timer etc..). Een aparte timer chip was idd niet gebruikelijk bij tafelrecorders. In camcorders zat er wel eentje.

Programmering datum en tijd Funai video recorder

door frits @, Meppen Dtsl., 28-10-2020, 22:45 (1279 dagen geleden) @ kris

Heren bedankt voor Uw reacties het is dus een vast gegeven in de chip a.h.w. ingebakken.
Met vriendelijke groet,
Frits Jansen

Programmering datum en tijd Funai video recorder

door soundman2 @, Wouw, 28-10-2020, 22:56 (1279 dagen geleden) @ frits

Ik had uit je bijdrage begrepen dat de klokinstellingen bij 1990 beginnen. Dan kun je het jaartal toch gewoon op 1992 zetten?. De naam van de dag klopt dan ook.
Als de dag niet in naam gegeven wordt, kun je elk jaar gebruiken afhankelijk of het een schrikkeljaar of niet.

Programmering datum en tijd Funai video recorder

door frits @, Meppen Dtsl., 29-10-2020, 23:21 (1278 dagen geleden) @ soundman2

Beste Henk,
Ik gebruik de speler alleen nog maar om oude video's af te spelen dus het jaartal maakt mij niets uit. Ik was alleen nieuwsgierig of de jaartallen al in de chip ïngebakken" zaten of dat die er later dmv een programmaatje ingezet konden worden.
Toch bedankt voor je reactie,
Groet Frits

powered by my little forum