Defecte capaciteit (Algemeen)

door ecc802 ⌂ @, Bilzen Limburg België, 29-10-2020, 20:17 (1278 dagen geleden)

Hallo

Momenteel heb ik een inductie kookplaat in herstelling waarvan er een aantal capaciteiten aan vervanging toe zijn. Ik heb reeds enkele jaren ervaring met het herstellen van deze apparaten
maar bij deze kookplaat zijn er enkele grote capaciteiten stuk en kortgesloten.
Het zijn erg grote componenten met een waarde van 680nF/630Vdc (afm. L_40mm x B_24mm x H_19mm) maar helaas kan ik deze dingen nergens vinden in een elektronicashop of andere speciaalzaak.

Mijn vraag is nu, zijn dit speciale condensatoren of kunnen deze gewoonweg vervangen worden door een standaard foliecondensator met identieke waarden of eventueel vervangbaar door een batterij van meerdere capaciteiten in parallel waarvan de totale waarden overeenstemt met de originele capaciteit.

Is er misschien iemand op het forum die meer weet over deze grote capaciteiten, informatie hieromtrent is altijd welkom . . .

Mvg,
Ludo[image][image]

Defecte capaciteit

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 29-10-2020, 20:33 (1278 dagen geleden) @ ecc802

Ludo,
Het opschrift zegt 68uF in plaats van 680nF. Een factor 100 grotere capaciteit

Defecte capaciteit

door Hersteller @, Haarlem, 29-10-2020, 20:38 (1278 dagen geleden) @ Leo Bolier

Er staat .68 naar mijn bescheiden mening.

Defecte capaciteit

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 29-10-2020, 22:37 (1278 dagen geleden) @ Hersteller

Je hebt gelijk.

Defecte capaciteit

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-10-2020, 20:41 (1278 dagen geleden) @ ecc802
Gewijzigd door Maarten Bakker, 29-10-2020, 20:46

Dit zijn pulsvaste condensatoren (aanduiding KP dus metaalfolie samen met polypropyleenfolie gewikkeld) van 680n 630V. Die van AVX zijn redelijk van kwaliteit dus eenzelfde type terugplaatsen en je bent weer minstens een paar jaar verder, maar als betere vervanger zou je kunnen kijken naar de FKP1 reeks van Wima. Zelfde principe, maar naar mijn indruk een wat betere productiekwaliteit.

Een gewone polyestercondensator zal erg snel sneuvelen, een gewone polypropyleencondensator zal er ergens tussenin zitten qua levensduur. Het is dus wel belangrijk om voor een echte pulsvaste te gaan. De hele stroom van de pit loopt erdoor.

Defecte capaciteit

door ecc802 ⌂ @, Bilzen Limburg België, 31-10-2020, 12:56 (1276 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dag Maarten,

Ja, ik had ook al iets gelezen over pulsvaste condensatoren en over condensatoren van het type metaalfolie, gewone foliecondensatoren zijn sowieso kleiner van afmetingen en zijn dus waarschijnlijk niet goed genoeg.

Avast bedankt voor de info . . .
Ludo

Defecte capaciteit

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-10-2020, 20:50 (1278 dagen geleden) @ ecc802

Zo dat zijn flinke.

Probeer eens bij RADIOBBB.nl
dat is een website voor witgoed onderdelen.
Magazijnen staan divers in EU en div websites refereren daaraan.
Met RadioBBB het ik al jaren goede ervaringen.

Op model nummer toestel zoeken.
En vergeet niet te kijken in meerdere versies van je toestel.
Per versie kunnen de onderdeel lijsten verschillen.

Defecte capaciteit

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-10-2020, 21:13 (1278 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Maarten Bakker, 29-10-2020, 21:14

Ik zou in dit geval een generieke condensator kiezen. Als BBB zo'n condensator al op toesteltype kan leveren (voor veel witgoedfabrikanten krijg je op toestelnummer een complete module aangeboden en geen losse onderdelen), is het precies dezelfde als je bij een gewone onderdelenleverancier kunt krijgen maar dan tegen een in verhouding hoge prijs omdat het een officieel reserve-onderdeel van de fabrikant is. Soms kun je dan nog doorklikken naar een generieke, die zijn wèl netjes geprijsd meestal, maar die staan er lang niet altijd bij.

RadioBBB (eigenlijk een Euras/Aswo eshop dropshipper) is wel een prima eerste keus als je de complete print vervangt en geen toegang hebt tot goedkopere manieren om bij Aswo te bestellen.

Defecte capaciteit

door g-rely @, Lelystad, 29-10-2020, 22:14 (1278 dagen geleden) @ ecc802

Ik heb 4 van deze condensatoren gesloopt uit een inductieplaat voor je.
Verder via mail?

Groet, Gerard

[image]

Defecte capaciteit

door Marbel @, Hoorn N-H, 30-10-2020, 15:47 (1277 dagen geleden) @ ecc802

Mijn ervaring met inductie kooktoestellen is dat wanneer er vermogens condensatoren defect zijn er ook IGBT's defect zijn en vaak ook de schakelende voeding.
Even een paar C's vervangen geeft meestal geen resultaat...

Defecte capaciteit

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-10-2020, 18:03 (1277 dagen geleden) @ Marbel

Dan zou een doorslaande of onderbroken C dus de oorzaak zijn van IGBT's die eruit klappen? Andersom lijkt me minder waarschijnlijk.

Defecte capaciteit

door Marbel @, Hoorn N-H, 01-11-2020, 01:43 (1276 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Klopt, meestal doorslaan.

Defecte capaciteit

door ecc802 ⌂ @, Bilzen Limburg België, 31-10-2020, 13:01 (1276 dagen geleden) @ Marbel

Dag Marbel,

Alleen condensatoren vervangen heeft zeker geen zin, er zijn nog meerdere componenten defect waaronder de IGBT's en de bruggelijkrichter. Het zou onlogisch zijn mocht dit niet het geval zijn.
Het was me eerder te doen om de capaciteiten die ik nergens kon vinden.

Alvast heel erg bedankt voor de reactie hoor . . .

Mvg,
Ludo

powered by my little forum