aux ingang maken op wekkerradio (Toestel of techniek)

door frits @, Meppen Dtsl., 13-11-2020, 23:32 (1231 dagen geleden)

Beste Forummers,

Inmiddels heb ik mijn Philips wekkerradio 22RS274 weer spelend. Daar ik een aansluiting van digitenne in de slaapkamer heb leek het mij leuk de audio uitgang hiervan te gebruiken om muziek over de wekkerradio te laten horen. (classicnl bijv.)

Hiervoor heb ik geexperimenteerd met de aansluitingen van de potmeter maar de resultaten waren niet goed. Het audio signaal wat uit het digitenne kastje komt is kennelijk veel te hard want het is bijna niet op een aanvaardbaar volume af te regelen.

Daarna diverse hoog ohmige weerstanden uitgeprobeerd in serie te schakelen dat gaf wat verbetering tot 2 megohm maar was nog niet ideaal. Weerstanden met een nog hogere weerstand gaven hetzelfde beeld veel volume op de beginstand van de potmeter maar daarna geen regelmogelijkheid meer.

Is er een andere regel oplossing mogelijk in dit verband?

PS om geen last te hebben van radio ontvangst plaats ik de bandkeuze schakelaar in een tussenpositie tussen FM en MG.

Bijgaande nog het schema van de eindtrap van deze radio.

Alvast bedankt voor juliie mogelijke reacties

Met vriendelijke groet Frits[image]

aux ingang maken op wekkerradio

door kris ⌂ @, Gent, België, 14-11-2020, 00:18 (1231 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door kris, 14-11-2020, 00:23

Je moet niet enkel een weerstand in serie zetten, maar ook eentje parallel, dan ga je het nivau delen /verzwakken.

BVB 100k in serie en 10k parallel (na die 100k) dan deel je ongeveer door 10.. verzwakking ong 20dB. als het nog te luid is, 10 vervangen door 1Kohm. wordt het 1:100..enzv.

aux ingang maken op wekkerradio

door franc @, Loosbroek, 14-11-2020, 06:06 (1230 dagen geleden) @ frits

Aanvulling op de tip van Kris:
Neem een (instel) potmeter van bv 20-50 k wat een normale waarde is om een audiobron af te sluiten.
De loper daarvan sluit je aan op potmeter van de wekkerradio zoals je al deed.
Nu kun je het signaal afregelen op het nivo van de radio.
Dan kun je de potmeter evt nameten en vervangen door vaste weerstanden.

Groet Frank

aux ingang maken op wekkerradio

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 14-11-2020, 11:12 (1230 dagen geleden) @ frits

Sluit je wel aan op punt B24, voor de elko C56?

aux ingang maken op wekkerradio

door soundman2 @, Wouw, 14-11-2020, 13:03 (1230 dagen geleden) @ Maurice

Mag gewoon op de top van de potmeter hoor. C57 zorgt voor een DC blokkade.

aux ingang maken op wekkerradio

door frits @, Meppen Dtsl., 14-11-2020, 13:36 (1230 dagen geleden) @ frits

Wat een heerlijk forum is dit toch met zulke goede reacties!!!
Ik ga er meteen mee aan de slag,
Hartelijk dank voor jullie goede adviezen,

Met vriendelijke groet,
Frits

aux ingang maken op wekkerradio

door RAAF12 ⌂ @, wolkje, 15-11-2020, 01:20 (1230 dagen geleden) @ frits

Zou de loudness rond de volumepot nog wel goed werken als er een laagohmige preset voor hangt?

--
RAAF12

aux ingang maken op wekkerradio

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-11-2020, 01:42 (1230 dagen geleden) @ RAAF12

Zou de loudness rond de volumepot nog wel goed werken als er een laagohmige preset voor hangt?

jawel. en daarbij dat zijn zorgen voor later..

aux ingang maken op wekkerradio

door soundman2 @, Wouw, 15-11-2020, 11:18 (1229 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 15-11-2020, 11:47

Ik snap trouwens niet dat een serieweerstand van 2M Ohm geen invloed heeft. De potmeter is bijna 200K Ohm. Dat zou zo al een verzwakking van een factor 10 (20dB) opleveren.
Ts heeft de aardverbinding toch wel correct aangesloten?
Al zou je een signaal van 10 volt op de potmeter aansluiten, dan nog hoef je de eindtrap niet te oversturen. De potmeter regelt immers vanaf nul. Dat het regelbereik dan niet erg fijn is snap ik wel. TS doet kennelijk wat anders als wat hij op "papier" zet.
Zijn beide schakelaars die het ontvanggedeelte omschakelen ook echt open? Dat vormt wel een extra belasting, waarin ook nog diodes zitten. TS zou een 3,5mm jack met een schakelaartje op de radio kunnen maken dat het ontvanggedeelte loskoppelt als je een plugje insteekt.
De wijziging is simpel in te bouwen.

[image]
Een weerstandje kun je eventueel in het plugje kwijt.

aux ingang maken op wekkerradio (probleem opgelost)

door frits @, Meppen Dtsl., 15-11-2020, 13:27 (1229 dagen geleden) @ soundman2

Na lang experimenteren met diverse deel weerstanden lukte het mij toch niet het gewenste resultaat te krijgen.
Van begin af aan heb ik op het verkeerde spoor gezeten met de gebruikte aansluitingen op de potmeter. Ik gebruikte voor de massa van de plug de massa aansluiting van de potmeter en voor de warme kant het middencontact (de loper). Op deze potmeter zit er nog een 4e contact waarschijnlijk om de klankleur regeling te beinvloeden.
Daar ik stug met de andere aansluitingen ben blijven doorgaan heb ik deze aansluiting door gebrek aan kennis betreffende de schakeling blijven verwaarlozen.
De oplossing was uiteindelijk kinderlijk eenvoudig gewoon dit 4e contact gebruiken en zonder weerstanden was het in 1x klaar.
In dit geval had ik met een betere technische achtergrond niet zo hoeven puzzelen aan de andere kant zitten we momenteel toch öpgehokt" en heb ik weer vele uren plezier gehad met de hobby en met een uiteindelijk bevredigend resultaat.
Nog erg bedankt voor het support van jullie kant.
Groet Frits

aux ingang maken op wekkerradio

door RAAF12 ⌂ @, wolkje, 15-11-2020, 15:17 (1229 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door RAAF12, 15-11-2020, 15:22

De potmeter is zelfs nog hoger, 220k met fysiologische sterkteregeling aftakking op de koolbaan, daar was het merk heel goed in. Zodat er voldoende bassen en hoge tonen aanwezig waren, zelfs op laag volume. Waarschijnlijk is het signaal zo sterk dat de knop amper kon worden opgedraaid en direct gaat vervormden?
edit : Ah het is opgelost. De aftakking op de koolbaan van de potmeter was gebruikt voor aansluiting op de externe bron!

--
RAAF12

powered by my little forum