Marantz SR1000 met instabiele kanalen (Toestel of techniek)

door Anthom @, 18-11-2020, 12:35 (1227 dagen geleden)

Hallo allen,

Als nieuwe gebruiker zou ik graag gebruik maken van de verzamelde kennis op dit forum.
Ik heb van mijn opa een Marantz SR1000 geërfd en ik vind het een prachtig stukje techniek, maar hij heeft nog wat nukken (de radio dus).

Ongeacht de audio bron valt soms een van de kanalen weg. Als ik erg veel pech heb allebei tegelijk.
Er komt dan nog wel geluid uit de boxen, maar heel zacht en vervormd.
Dit suggereert (denk ik) een probleem met de versterking maar hier heb ik in de handleidingen geen oplossing voor kunnen vinden.
https://www.vintageshifi.com/repertoire-pdf/pdf/telecharge.php?pdf=Marantz-SR-1000-Service-Manual...

In het begin gebeurde het vooral als ik het volume veranderde, dus ik heb de potmeters schoon gemaakt en het printplaatje steviger aangedraaid.
Dit verhielp de instabiliteit bij het aanpassen van het volume (en ook het gekraak was weg) maar het probleem zelf bleef.
Als het nu gebeurt kan ik het verhelpen door de aux kabel die ik heb aangesloten kort te sluiten wat een luide brom geeft.
Dit helpt na een paar tikken meestal wel maar het lijkt me niet per se goed voor de radio.

Wie weet er wat er mis is met mijn radio, wat ik kan doen om het te verhelpen of wat ik kan testen om te ontdekken wat het is?

Met vriendelijke groet,
-Anthom

Marantz SR1000 met instabiele kanalen

door soundman2 @, Wouw, 18-11-2020, 13:32 (1227 dagen geleden) @ Anthom
Gewijzigd door soundman2, 18-11-2020, 13:40

Als je een AUX kabel kortsluit, zou de versterker juist stil moeten zijn en niet brommen.
Probeer eens een andere kabel. Soms zit in de tulpstekerjes de afscherming los.
Een andere mogelijkheid is, dat het tulp chassisdeel losgekomen is in het soldeer. De pennen doorsolderen is dan voldoende. Ik ga er dan even van uit, dat een tuner verbonden is met een versterker, als het één apparaat (receiver) is zit daar natuurlijk geen kabel tussen.

Marantz SR1000 met instabiele kanalen

door Anthom @, 19-11-2020, 10:11 (1226 dagen geleden) @ soundman2

Het zou wel eens iets met de input kunnen zijn ja, de FM radio doet het wel consistent op beide kanalen. Ga ik naar kijken!

Marantz SR1000 met instabiele kanalen

door kris ⌂ @, Gent, België, 18-11-2020, 13:37 (1227 dagen geleden) @ Anthom

als het euvel zich nog eens voordoet, even "rammelen"(=heen en weer draaien, of indrukken,afhankelijk van het type schakelaar) aan de speaker selection switch en de tapemonitor switch . als die slecht doorgeven krijg je enkel nog wat vervormd en krakerig geluid uit dat kanaal.

Marantz SR1000 met instabiele kanalen

door Anthom @, 19-11-2020, 10:12 (1226 dagen geleden) @ kris

Het gebruiken van de tape monitor knop heeft het ooit een keer opgelost maar dat kan ook toeval zijn want daarna is nooit weer gebeurd.

Marantz SR1000 met instabiele kanalen

door maarten van dijk @, 18-11-2020, 18:56 (1227 dagen geleden) @ Anthom
Gewijzigd door maarten van dijk, 18-11-2020, 19:13

Zit er een beveiligingsrelais in? Zo ja, ga daar eens voorzichtig op tikken.Regelmatig relais aangetroffen die vuile contacten had.Uitsolderen en de contacten reinigen.
Suk6!
Edit, schema gezien, relais zit er niet in.Maar wel IC eindtrappen, de STK's?Wat Oldtimer zei,ingang kortsluiten, volume op max. en met scoop werken, dan kom je er wel achter.Ik heb vroeger veel STK's vervangen die een eigen leven aan het leiden waren.Dat werd dan fohn en vriesspray werk.Ook losse solderingen waren berucht.

Marantz SR1000 met instabiele kanalen

door soundman2 @, Wouw, 18-11-2020, 21:27 (1226 dagen geleden) @ maarten van dijk

Met de STK's is het lonend om te controleren of de pootjes niet losgekrompen zijn in het soldeer. Dat zou ik zeker controleren. Het is een oorzaak waardoor veel STK's voortijdig sneuvelen. Doen! Nu zijn ze kennelijk nog heel.

Marantz SR1000 met instabiele kanalen

door soundman2 @, Wouw, 19-11-2020, 11:12 (1226 dagen geleden) @ soundman2

Met de STK's is het lonend om te controleren of de pootjes niet losgekrompen zijn in het soldeer. Dat zou ik zeker controleren. Het is een oorzaak waardoor veel STK's voortijdig sneuvelen. Doen! Nu zijn ze kennelijk nog heel.

STK modules zijn geintegreerde eindversterkers, complete schakelingen discreet opgebouwd en ondergebracht in een behuizing. Ze hebben een tamelijk groot aantal soldeerpennen naar de buitenwereld. Door krimp en uitzetten van het materiaal door opwarming, raken de soldeerpennen na jaren los in de soldeerverbindingen van de module en de versterkerprint.
Op de foto's een paar willekeurige voorbeelden van dergelijke modules.
[image]

[image]

[image]
De pennen die omcirkeld zijn, raken vaak los van de hoofdprint

Marantz SR1000 met instabiele kanalen

door Kees van Dijke ⌂ @, Heerlen, 19-11-2020, 12:52 (1226 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb wel vaker losse solderingen gezien op de print. Ook bij de verticale afbuig IC's in TV's kwam dat ook vaak voor.

Dat de (inwendige) soldeerverbindingen in de STK modules los raken, heb ik nog niet meegemaakt.

groetjes,
-=Kees=-

Marantz SR1000 met instabiele kanalen

door soundman2 @, Wouw, 19-11-2020, 14:33 (1226 dagen geleden) @ Kees van Dijke
Gewijzigd door soundman2, 19-11-2020, 14:36

Ik heb wel vaker losse solderingen gezien op de print. Ook bij de verticale afbuig IC's in TV's kwam dat ook vaak voor.

Dat de (inwendige) soldeerverbindingen in de STK modules los raken, heb ik nog niet meegemaakt.

groetjes,
-=Kees=-

Hoi Kees,
ik vreesde al, dat het toch niet duidelijk genoeg was. Ik gaf als locatie dan ook de hoofdprint aan. Tja wat is duidelijk, zeker als TS aan geeft niet te weten wat een STK module is.
Het losraken van de solderingen kwam inderdaad hoogst zelden voor in de modules, maar vrijwel altijd bij de overgang naar de print. Het kwam voor bij alle soorten ic's die vast zitten op koelblokken etc, dus ook bij de drie-poot stabilisatoren. Toestellen als bijv. SONY tv-toestellen hadden er in mijn beleving dan veel meer last van als andere merken.

Marantz SR1000 met instabiele kanalen

door Anthom @, 20-11-2020, 09:11 (1225 dagen geleden) @ soundman2

Helder, dankjewel!

Marantz SR1000 met instabiele kanalen

door Anthom @, 19-11-2020, 10:26 (1226 dagen geleden) @ maarten van dijk

Sorry, ik ben niet bekend met de terminologie..
Wat zijn STK's?
Scoop is een oscilloscoop?
Met een beetje gepuzzel kom ik er wel uit waar welk signaal op de printplaat zou moeten zijn, maar als je iets meer uit wil wijden over het proces wat je voorstelt dan gaat mijn kans op succes flink omhoog!

Marantz SR1000 met instabiele kanalen

door Goldline @, Oranjedorp, 19-11-2020, 10:56 (1226 dagen geleden) @ Anthom

bij de gele pijl vind je de STK die met 2 boutjes op de koelplaat geschroefd zit.
de 15 ? pennen aan de onderzijde doorsolderen.

[image]

foto inet.

--
Cees PA1DBA

Marantz SR1000 met instabiele kanalen

door Goldline @, Oranjedorp, 20-11-2020, 07:55 (1225 dagen geleden) @ Goldline

voordat je doorsoldeerd, even de 2 dikke zwarte elko's ontladen met een 12 volt lamp.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een STK sneuvelt tijdens het solderen met nog geladen elko's .

--
Cees PA1DBA

Marantz SR1000 met instabiele kanalen

door Anthom @, 27-11-2020, 14:12 (1218 dagen geleden) @ Goldline

Hoi!
Eindelijk weer tijd om hier aan te gaan zitten dus ik heb de kappen er af gehaald, elco's leeg laten lopen en de STK gevonden maar de verbindingen zien er eigenlijk prima uit...
Daarna pin tot pin weerstand gemeten van de STK naar het dichtstbijzijnde volgende element en overal verwaarloosbare weerstand gemeten.
Zou je schade aan de contactpunten niet moeten kunnen zien?[image]

Marantz SR1000 met instabiele kanalen

door Goldline @, Oranjedorp, 27-11-2020, 14:17 (1218 dagen geleden) @ Anthom

Soms is het niet duidelijk zichtbaar, doorsolderen is geen dure bezigheid :-)

--
Cees PA1DBA

Marantz SR1000 met instabiele kanalen

door soundman2 @, Wouw, 19-11-2020, 11:17 (1226 dagen geleden) @ Anthom
Gewijzigd door soundman2, 19-11-2020, 12:13

Gezien je vragen schat ik de kans op een succesvolle reparatie een stuk kleiner in.
Repareren is geen trukendoos, willekeurig vervangen van onderdelen helpt in de meeste gevallen niet verder en een kortsluiting per ongeluk gemaakt door een uitschietende testpen bijvoorbeeld betekent dan helemaal einde verhaal.
Helaas, repareren is een vak en kost veel tijd om te leren.
Wat ik nog wil zeggen, het is niet de bedoeling de module te openen........

Marantz SR1000 met instabiele kanalen

door Anthom @, 20-11-2020, 09:24 (1225 dagen geleden) @ soundman2

Bedankt voor je hulp en voor je zorgen.
Ik repareer al langer, alleen nog nooit een radio.
Bij informatie verzamelen is het beter om onwetend over te komen dan onwetend te blijven en zoals je zelf zegt zit een ongeluk in een klein hoekje.
Ik ga in eerste instantie alleen meten en kijken en als ik dan nog twijfels heb weet ik jullie te vinden ;-)

Marantz SR1000 met instabiele kanalen

door soundman2 @, Wouw, 20-11-2020, 16:26 (1225 dagen geleden) @ Anthom

Het (preventief) doorsolderen van de eindverserkermodules, zou ik niet uitstellen. Als ik de foto bekijk kun je er zo bij mits de onderplaat van het apparaat verwijderd kan worden.

powered by my little forum