Philips versterker LBB1251 of toch niet? (Toestel of techniek)

door cees59 @, Assen, 19-11-2020, 17:28 (5 dagen geleden)

een Philips LBB1251 versterker

ik heb het het schema gevonden, echter klopt deze uitvoering wel met het type nummer * ) en met
het schema?

De LBB1251 heeft 8 ingangen deze 4; heeft een spanning schakelaar deze niet, het circuit van dit model
komt niet overeen met het LBB1251 circuit.

Wie kan me helpen?

*1) of is er nou een "1251" opgeplakt?

[image]

[image]

[image]

Philips versterker LBB1251 of toch niet?

door soundman2 @, Wouw, 19-11-2020, 17:44 (5 dagen geleden) @ cees59
Gewijzigd door soundman2, 19-11-2020, 18:42

Het is wel een LBB1251.
Het schema heb ik ook wel.Een 1251 met 8 ingangen ken ik niet. Er is nog wel een versie zonder gestabiliseerde voeding die is 25 Watt, de 1251 is 50 watt.
Edit:
Hij is anders als de LBB1251, die heeft inderdaad 8 din pluggen. Het voorfront is wel van de 1251 (SQ2 serie van Philips/
Heb je een foto van het binnenwerk?
Bij de versies die ik ken, zat een typesticker op de onderkant is dat hier ook?
Ook de luidsprekeraansluiting is afwijkend.

Philips versterker LBB1251 of toch niet?

door soundman2 @, Wouw, 19-11-2020, 19:11 (4 dagen geleden) @ soundman2

Zou ook nog een proto geweest kunnen zijn van SQ22, maar later geproduceerd in een ander model kast in Frankrijk.

Philips versterker LBB1251 of toch niet?

door cees59 @, Assen, 19-11-2020, 21:03 (4 dagen geleden) @ soundman2

Bedankt voor jullie reacties. bij deze de gevraagde foto's..

Ik zoek inderdaad ook de 'correcte' schema,

Ben benieuwd welke type dit nou is.

[image]

[image]

[image]

[image]

Philips versterker LBB1251 of toch niet?

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 19-11-2020, 23:10 (4 dagen geleden) @ cees59
Gewijzigd door Forumbeheer, 19-11-2020, 23:22

De enige datumcode die ik zo kan lezen, is of juni 1974 of april 1976. Op de ene trafo kan ik de nummers nog net lezen, op de andere niet, zou je eens kunnen kijken wat daar op staat? De datering is interessant ook voor andere dingen die ik nog aan het uitzoeken ben (herkomst trafo's, kleinere fabriek waar vaker voor custom, prototypes en service gewikkeld werd). Misschien kun je ook eens kijken naar de datumcodes op halfgeleiders, bijvoorbeeld de eindtransistoren, om dit te bevstigen?

En kun je ook eens kijken wat voor nummers er in de koperlaag van de printplaat staan, als dat makkelijk te zien is? Dat is een hint voor de herkomst van het ontwerp.

Het vreemde is dat de print er ouder uitziet dan de transistoren die erop zitten.

Philips versterker LBB1251 of toch niet?

door cees59 @, Assen, 20-11-2020, 08:19 (4 dagen geleden) @ Forumbeheer

Goede morgen

- TRAFO NUMMER (beiden identieke nrs)

4312 802 50061 GK 664

- PRINT PLAAT NUMMER

3911 101 50 0 (?) 23

zie foto[image]

Philips versterker LBB1251 of toch niet?

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 20-11-2020, 12:35 (4 dagen geleden) @ cees59
Gewijzigd door Forumbeheer, 20-11-2020, 12:40

Dankjewel!

Zeker weten 4312 en niet 4322? Ik denk ook niet dat de trafo's hetzelfde nummer hebben, want ze zien er heel anders uit. GK664 is de datumcode dus die kan wel hetzelfde zijn.

4312 zou betekenen dat de trafo's in Duitsland ontwikkeld zijn bij een mij onbekende afdeling, dat zou dus de moeite waard zijn om zeker te weten.

Het 3922-nummer op de printplaten wijst wel op een gewone Nederlandse ontwikkeling.

Philips versterker LBB1251 of toch niet?

door cees59 @, Assen, 20-11-2020, 14:22 (4 dagen geleden) @ Forumbeheer

sorry ik had dit bericht gemist

bij deze ..

[image]

[image]


4312

bedankt

Philips versterker LBB1251 of toch niet?

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 20-11-2020, 14:30 (4 dagen geleden) @ cees59

Dankjewel! Heel apart. Soundman2 dacht aan een Noorse ontwikkeling, ik zie nu een vreemde combinatie van Duits en Nederlands werk. De trafo's zijn waarschijnlijk dan wel weer in Nederland gewikkeld maar in Duitsland gespecificeerd. Ik vind het altijd wel leuk als een bericht meer vragen oproept dan dat het beantwoord, maar jij bent er natuurlijk niet direct mee geholpen.

Ik zie dat ik de hele tijd onder m'n Forumbeheer-account aan het antwoorden ben, ik ga nu uitloggen dus volgende antwoorden zijn als het goed is gewoon als Maarten Bakker.

Philips versterker LBB1251 of toch niet?

door Jac Janssen @, Eindhoven, 20-11-2020, 14:43 (4 dagen geleden) @ Forumbeheer

4312 80xxxx heb ik genoteerd staan als Reichelsheim (M. Gerhard); stopped

Het zegt mij verder niets.

Jac

Philips versterker LBB1251 of toch niet?

door Maarten Bakker @, Haarlem/Delft, 20-11-2020, 15:52 (4 dagen geleden) @ Jac Janssen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 20-11-2020, 16:01

Dankje! Ik had juist in mijn bestanden teruggevonden dat je dat eerder ook eens gemeld had en zag dat je me voor was geweest :) . Dus toch niet helemaal nieuw voor me maar inderdaad zoals jij zegt wel onduidelijk hoe dat bedrijf precies binnen Philips paste en waarom die trafo's voor deze toestellen leverden.

Ik dacht uit mijn hoofd te weten dat ik iets dat leek op die 4312 80 ook in een Nederlandse variant had gezien maar ik was in de war met 3522 81 dus een compleet andere tak van sport (telecommunicatie industrie en geen ela of overigen).

Ik moet misschien ook mijn hypothese over het 'gewikkeld in Nederland' van deze trafo's bijstellen. Ik weet in elk geval dat de letters GK slaan op een bedrijf dat kleine series trafo's wikkelde en met 3 trafo's bekend, is de link met dit Duitse bedrijf misschien geen toeval.

Philips versterker LBB1251 of toch niet?

door soundman2 @, Wouw, 20-11-2020, 16:04 (4 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Opvallend zijn ook de "schuif"potentiometers.
In de versies die ik ken waren dat uitgerekte wormwielen, gewone potmeters met daaraan een gedraaide staaf. Door het bewegen van de knop draaide de staaf.
Op de foto's van RMORG kun je de constructie zien. In de versterker van TS zitten m.i. de modernere echte schuifpotentiometers (PREH?).
[image]

Philips versterker LBB1251 of toch niet?

door cees59 @, Assen, 19-11-2020, 21:09 (4 dagen geleden) @ soundman2

Vrg: Bij de versies die ik ken, zat een typesticker op de onderkant is dat hier ook?

Antw: nee aan de onderkant zit niets helaas.

Philips versterker LBB1251 of toch niet?

door soundman2 @, Wouw, 19-11-2020, 21:20 (4 dagen geleden) @ cees59
Gewijzigd door soundman2, 19-11-2020, 21:59

De eindtrap en de voeding lijkt op de versie die ik ken als 50watter. De printplaat niet.
Bij RMORG staat de versie zoals ik hem ken, met 8 dinconnectors en preset potmeters
[image]
[image]
[image]


In een catalogus van 1978 staat de 1251/10. met een rond lampje.
Geen foto van de achterzijde helaas. Er is ook nog een 100Watt uitvoering
[image]

Philips versterker LBB1251 of toch niet?

door Peter1952 @, Almere, 19-11-2020, 19:30 (4 dagen geleden) @ cees59

Dit zou een LBB1251/10 kunnen zijn, die is anders qua uitvoering dan de standaard 1251.
Zelf heb ik het schema van de LBB1250/10 en die wijkt op dezelfde manier af als de hier afgebeelde versterker.

Bij de standaard uitvoeringen van de LBB1250/1251 zit alles op één print en vindt omschakeling van kanaal 3 en 4 door de plug in een andere aansluiting te steken. Bij de /10 zit de ingangssschakeling op een aparte print tegen de achterzijde en is ingang 3 omschakelbaar voor platenspeler of microfoon (omsolderen verbinding of omzetten schakelaar aan binnenzijde).

Groeten,
Peter

Philips versterker LBB1251 of toch niet?

door soundman2 @, Wouw, 19-11-2020, 20:31 (4 dagen geleden) @ Peter1952
Gewijzigd door soundman2, 19-11-2020, 21:16

Ik heb hier een manual voor de LBB1251/10, staat overigens ook bij Elektrotanya, en daar zitten dezelfde aansluitingen, met de schakelaarplugjes op. Kennelijk is er nog een uitvoering.
De gewone 1250/51 heeft volgens mij ook geen rond maar een vierkant indicatielampje op het front
Van de /10 heb ik geen schema waar dat nummer /10 echt opgedrukt staat.

Philips versterker LBB1251 of toch niet?

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 19-11-2020, 23:12 (4 dagen geleden) @ soundman2

De /10 zou wel terug moeten komen in de commerciële 12NC (verkoopsnummer), als ik het uit mijn hoofd goed zeg op de 9e en 10e positie. Dat wil ook nog wel eens voorop de documentatie staan.

Philips versterker LBB1251 of toch niet?

door cees59 @, Assen, 20-11-2020, 08:33 (4 dagen geleden) @ Forumbeheer

op de achterzijde het serie nr:

000 1365

[image]

Philips versterker LBB1251 of toch niet?

door soundman2 @, Wouw, 20-11-2020, 11:38 (4 dagen geleden) @ cees59

Ergens heb ik gelezen dat het een Oslo versterker is, net als de SQ4 serie.

Philips versterker LBB1251 of toch niet?

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 20-11-2020, 12:37 (4 dagen geleden) @ soundman2

Daar kwam iig ook het nodige vandaan, maar de printplaat draagt wel gewoon een Nederlands nummer dus zo Noors is hij in dit geval nou ook weer niet.

Bij de trafo's komt het nummer nog niet door de basischeck heen dus ik wacht nog even op bevestiging van Cees59.

Is het bouwjaar van 1976 dat ik er in gedachten aanhang, plausibel voor dit model?

Philips versterker LBB1251 of toch niet?

door soundman2 @, Wouw, 20-11-2020, 14:54 (4 dagen geleden) @ Forumbeheer

Volgens RMORG komt de LBB1251/00 uit Noorwegen, dat is een andere versterker als die van TS

Philips versterker LBB1251 of toch niet?

door Maarten Bakker @, Haarlem/Delft, 20-11-2020, 16:34 (4 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 20-11-2020, 17:28

Ah, dat zou het verschil kunnen verklaren. Alleen is er op rmorg geen duidelijke reden te zien dat het toestel in Noorwegen geplaatst is; er zit zelfs een in Frankrijk ontwikkelde en in Turnhout gewikkelde trafo in. Ik weet dat er wel andere versterkers bewezen uit Noorwegen kwamen, dus het zou kunnen. Mogelijk is er verschil tussen vroege of late productie of hebben meerdere fabrieken een deels eigen ontwerp gebruikt.

Philips versterker LBB1251 of toch niet?

door verbeek @, Winterswijk, 22-11-2020, 12:55 (1 dag en 17 uur geleden) @ cees59

Als je dit typestickertje goed bekijkt, heeft er een ander stickertje over heen gezeten (kleurverschil). De rechterkant van dat stickertje heeft een deel van de oorspronkelijke "1" meegenomen en het vlaggetje van de "1" laten staan. Staat op dezelfde hoogte als de "1" van 1251-enen. Er zou dus 1251-10 hebben kunnen staan.

Wat zou er op dat verdwenen stickertje hebben gestaan? Toch custom made?

Gr. Paul

powered by my little forum