Trimmer (Gezocht)

door Paul B2 @, 19-11-2020, 21:17 (1244 dagen geleden)

Hallo, uit een Beosystem 10 (gerebadgde Hitachi radio-recorder) komt deze defecte spoel, een Mitsumi met geel schroefje.
Heeft iemand toevallig nog zoiets liggen en/of weet iemand of de kleur bepalend is voor het type of dat het een specifiek nummer moet zijn ?
Ik vind op Ebay wel 'gele' Mitsumi's maar daar staat dan 455Khz bij en deze komt uit de osc[image]illator trap van de FM.

Trimmer

door soundman2 @, Wouw, 19-11-2020, 22:09 (1244 dagen geleden) @ Paul B2
Gewijzigd door soundman2, 19-11-2020, 22:18

Dat is geen trimmer, maar een middenfrequentspoel of een oscillatorspoel. Raken zelden defect, raken wel stuk met verkeerd afregelgereedschap.
De kleur geeft vaak, maar niet altijd de toepassing aan.
Over welke spoel gaat het?

[image]

Trimmer

door Paul B2 @, 20-11-2020, 00:22 (1243 dagen geleden) @ soundman2

Het gaat over L7, de eerste was al defect en uit een donor 1 overgezet die nu ook wrs defect is (want zelfde defect/resultaat).
Het is niet voor het eerst dat ik defecte spoeltjes rond dit circuit defect meemaak...
Er zit verder eigenlijk niets omheen wat de spoel zou kunnen slopen dus ik gok op pech.
Hoe dan ook: een vervanger vinden zou leuk zijn en anders houdt het op.

Trimmer

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 20-11-2020, 08:17 (1243 dagen geleden) @ Paul B2

Ik ga vanavond voor je kijken Paul, mogelijk heb ik iets liggen.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Trimmer

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 20-11-2020, 16:41 (1243 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Beste Paul,

Deze spoelen heb ik liggen:

[image]

Best veel keuze dus.... Maar welke zoek je? Ik begrijp dat het een MF trafo is? Met gele kleur? en welke afmetingen heeft deze? Ik heb trafo's van 5X5 mm, 7X7 mm en 10X10 mm in het vierkant.

Ik vond ook nog een knipsel in een van de bakjes met spoelen met deze informatie:

[image]

Vermoedelijk ooit bij Barend Hendriksen gekocht, maar dat is zo lang geleden, het kan ook ergens anders vandaan gekomen zijn. Mogelijk kun je hier iets mee. De meeste spoeltjes die ik heb zijn overigens van TOKO, maar als het 10.7 MHz is dan is het wellicht bruikbaar.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Trimmer

door Paul B2 @, 20-11-2020, 20:37 (1243 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hallo Leo, dank voor het zoeken, mooie bonte verzameling :)
Het nadeel van neit dezelfde kan wat experimenteren betekenen, want dan is het een beetje gokken qua pinning en waarde.
Ik twijfel of ik daar tijd in wil steken.
Dus ik kijk nog even uit of er een 'gelijke' ergens opduikt...
Het zou gaan om 10,7 MHz trafo-tje.

Trimmer

door soundman2 @, Wouw, 20-11-2020, 22:06 (1243 dagen geleden) @ Paul B2

Het nadeel van niet dezelfde kan wat experimenteren betekenen, want dan is het een beetje gokken qua pinning en waarde.
Ik twijfel of ik daar tijd in wil steken.

Wij vragen ons ook af of we er nog tijd in gaan steken.

Trimmer

door soundman2 @, Wouw, 20-11-2020, 11:30 (1243 dagen geleden) @ Paul B2

Als de spoel niet onderbroken of verbrand is en ook de kern niet vernield, kan het alleen het condensatortje zijn wat er in zit. De spoel is waarschijnlijk redelijk dik draad.
Het condensatortje kun je er uit halen en aan de buiten zijde een testexemplaar monteren.
Met een 10,7MHz signaal moet de waarde wel terug te vinden zijn.
Als je een origineel vind, is dat mooier, maar als je al twee van die bandfiltertjes defect hebt........

Trimmer

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 24-11-2020, 22:06 (1239 dagen geleden) @ soundman2

een gele kern is meestal AM, de 1e m.f. kring, op 455 kHz.

Trimmer

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 24-11-2020, 22:16 (1239 dagen geleden) @ wvogel58

Voor middengolf radio's:

De "rode" transfo is de oscillatortransfo.
De "gele" transfo is de eerste middenfrequenttransfo.
De "witte" transfo is de tweede middenfrequenttransfo.
De "zwarte" transfo is de derde middenfrequenttransfo (detector)

Afregeling zonder meetapparatuur ("op gehoor") gebeurt als volgt :
(een voltmeter met hoge inwendige weerstand, geschakeld tussen massa en detectiediode, is wel een ideale afstemindicator, maar hoeft niet !)
werkwijze :
1- MG inschakelen.
2- een zender zoeken bij zover mogelijk ingedraaide afstemcondensator (rond 600 khz) en proberen deze zender te identificeren voor zijn plaats op de afstemschaal. (bv Brussel 1 (frans))
3- de afstemcondenator verdraaien tot de naald op de afstemschaal deze zender aanduidt.
4- de rode transfo bijregelen totdat deze zender hoorbaar wordt.
5- de MG spoel op de ferrietstaaf zover verschuiven totdat deze zender zo sterk mogelijk doorkomt. (= maximale uitlezing op voltmeter). daarna de ferrietantennespoel vastzetten met bijenwas, warm maken met de soldeerbout en laten afkoelen.
6- achtereenvolgens de zwarte, witte en gele transfo afregelen op maximale geluidssterkte.
7- de afstemcondensator verdraaien tot de naald op de afstemschaal een gekende zender aanduidt rond 1500 khz.
8- de (oscillator-)trimcondensator op de afstemcondensator voorzichtig bijregelen totdat deze zender hoorbaar wordt.
9- de (antenne-)trimcondensator op de afstemcondensator voorzichtig bijregelen totdat deze zender zo sterk mogelijk te horen is.
... de regelingen enkele keren herhalen .

Trimmer

door soundman2 @, Wouw, 24-11-2020, 22:21 (1239 dagen geleden) @ wvogel58

TS geeft aan dat de kern geel is en dat het gaat over L7. Volgens de tabel is dat een FM -IF transformator.

Trimmer

door Paul B2 @, 28-11-2020, 09:52 (1235 dagen geleden) @ soundman2

Inderdaad gaat het echt om het FM deel.
Op Ebay kwam ik ook al 'gele' spoeltjes tegen met de aanduiding 455 Khz.
Vandaar dat ik inzet op een gelijke spoel (qua merk etc) want anders wordt het wel een echt experiment (andere pinning, ander type).

powered by my little forum