Liko Radio (Algemeen)

door Ronald On The Way @, 21-11-2020, 23:30 (1223 dagen geleden)

Goedenavond, mijn naam is Ronald en ik heb me zojuist geregistreerd. Geweldig om dit forum te vinden! Ik heb een aantal oude radio's en ben in het algemeen geinteresseerd in vintage (audio) apparatuur. Ik ben al een tijdje op zoek naar informatie over een Liko radio, waar ik tot nog toe eigenlijk niks over kan vinden. Weet iemand hier iets meer over? Ik ben erg benieuwd.

[image]

[image]

Liko Radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-11-2020, 23:56 (1223 dagen geleden) @ Ronald On The Way

Welkom op het forum! Heb je misschien ook foto's van de achterkant en de binnenkant?

Als ik een wilde gooi moet doen zou ik Japans zeggen, maar er zijn meer mogelijkheden.

Liko Radio

door Ronald On The Way @, 22-11-2020, 00:42 (1223 dagen geleden) @ Ronald On The Way

Hier nog foto's van de achterkant en onderkant.

[image]

[image]

Liko buizenradio

door hanswal @, Hoorn, 22-11-2020, 01:24 (1223 dagen geleden) @ Ronald On The Way
Gewijzigd door hanswal, 22-11-2020, 01:26

Het blijkt een buizenradio te zijn. Ik adviseerde Ronald Onderweg ten onrechte om op dit forum een zoektocht te ondernemen.

hans

Liko buizenradio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-11-2020, 03:05 (1223 dagen geleden) @ hanswal

Geen probleem! Ronald zal vast ook nog wel eens een vraag over een transistortoestel hebben. Ik heb hem in mijn antwoord inmiddels doorverwezen naar het Buizenforum / NFOR.

Liko Radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-11-2020, 03:03 (1223 dagen geleden) @ Ronald On The Way
Gewijzigd door Forumbeheer, 22-11-2020, 03:12

Dankjewel voor de foto's!

Ik vind het een mooi en interessant toestel. Als ik het schema op de onderkant wat beter kon lezen (misschien kun je een foto proberen te maken met betere belichting, of met een beter toestel) zou dat nog een aanwijzing voor de herkomst kunnen zijn, net als een foto van het binnenwerk.

Japans staat nog steeds bovenaan mijn lijstje, gevolgd door Amerikaans. Het gaat waarschijnlijk om een schema dat gebaseerd is op het Amerikaanse "All American 5" ontwerp, en dus mogelijk in een variant die ik zelf ooit "All Japanese 5" heb gedoopt. Dit omdat er 5 buizen inzitten, helaas voor dit forum geen halfgeleiders (transistoren, IC's).

Daarom zou ik je (uit hoofde van m'n rol als forumbeheerder) willen vragen om de vraag opnieuw te stellen op het zusterforum (linkje Buizenforum bovenin de gele balk), waar je dan wel ook weer een account zult moeten aanmaken. Er zitten daar ook wel een paar liefhebbers van dit soort toestellen, en mogelijk heb ik na het zien van extra foto's ook nog weer wat toe te voegen.

Ik zal dit topic straks met enige spijt in het hart op slot gooien. Voor transistorapparatuur en hybride modellen (met zowel buizen als transistoren) ben je natuurlijk altijd weer van harte welkom om een nieuw topic te openen!

P.S. Japan deed in die jaren een beetje wat China tegenwoordig doet, vandaar ook dat ik daar direct aan dacht: andermans ontwerpen (zoals dus de AA5) kopieeren en er allerlei naampjes op plakken al naar gelang de wens van de wederverkoper. Dat kan een reden zijn dat je zoekend op de merknaam niet direct wat kunt vinden.

powered by my little forum