Grundig 4000 IF probleem (Algemeen)

door eric-radio @, Arnhem, 22-11-2020, 10:08 (1244 dagen geleden)
Gewijzigd door eric-radio, 22-11-2020, 10:11

Hallo,

Na een tijd goed gespeeld te hebben valt de radio plotseling uit op FM en blijft uit.

Uit meting blijkt er sluiting te zitten in de IF trafo tussen primair en secundair. (ZF-X)

[image]

IF transformator open gemaakt maar gezien het kleine formaat een kansloze reparatie.

Wie heeft er misschien nog een dergelijke trafo liggen ter overname?

[image]

Als alternatief heb ik wel een lege kern die precies past maar het wikkelen is een wetenschap op zich en ik weet de huidige waarde niet.
Wel zie ik in het schema dat er primair een aftakking zit op een derde van de winding.
Dit zelf wikkelen moet wel zelf uit te voeren zijn, maar mij ontbreekt de kennis hoe e.e.a. te berekenen?
Zegt de blauwe en rode stip op de trafo iets over de impedantie?

Graag een reactie,

Vr gr Eric

Grundig 4000 IF probleem

door soundman2 @, Wouw, 22-11-2020, 10:40 (1244 dagen geleden) @ eric-radio

Kansloos?
Niet denk ik, maar priegelwerk wel. Is de sluiting er ook als de mf uit de radio is?
Verder is het een kwestie van netjes afwikkelen, alles noteren en terug nieuw draad erop...
Kost een avond, maar dan heb je wat. Het grootste probleem is wellicht het inspannen van de kern in een of ander houdertje, zodat je twee handen vrij hebt. Een stuk gaatjesprint kan daarbij behulpzaam zijn.

Grundig 4000 IF probleem

door eric-radio @, Arnhem, 22-11-2020, 11:10 (1244 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door eric-radio, 22-11-2020, 11:23

Hallo Soundman,

De foto van de trafo is een macro foto, en de spoel is zo klein dat de wikkelingen nauwelijks zichtbaar zijn en ze zijn in een soort hars ondergedompeld.

De trafo meet sluiting als deze is gedemonteerd.

De kleurcode op de spoel lijkt 2,6 uH of 6.2 uH te duiden?
Is dit de inductie van de primaire kant?

Vr gr Eric

Grundig 4000 IF probleem

door kris ⌂ @, Gent, België, 22-11-2020, 14:49 (1243 dagen geleden) @ eric-radio


De kleurcode op de spoel lijkt 2,6 uH of 6.2 uH te duiden?
Is dit de inductie van de primaire kant?

die kleurcode heeft niks met de inductie te maken, denk ik. gewoon een soort stempels in functie van het productiestadia en/of identificatie.
Heb je een foto van het lichaam met het hulsje eraf?

Grundig 4000 IF probleem

door soundman2 @, Wouw, 22-11-2020, 17:10 (1243 dagen geleden) @ eric-radio

Van de trafo heb ik geen gegevens. Ik ging even uit van de situatie dat ik ooit eens een Philps mf trafootje heb hersteld. Dat was zeker niet meer dan 5x5mm.
Als het in de kunsthars zit zal het moeilijk gaan, maar als het een thermoplast is, is er misschien nog hoop.
Komt niet vaak voor dat een spoeltje wordt volgegoten met een of ander resin. De kans is dan heel groot dat de kern vast zit en als die er nog niet in zit, dat de ruimte vol hars zit.

Grundig 4000 IF probleem

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 22-11-2020, 14:39 (1243 dagen geleden) @ eric-radio

Hallo Eric,

Enige dagen terug was er ook iemand met een probleem met spoeltjes, ik heb toen een foto geplaatst van de spoelen die ik had liggen. Mogelijk zit er iets voor jou bij? Ik wil best zoeken, maar dan heb ik de maten nodig en hoe de aansluitingen zijn gepositioneerd. Dit laatste kun je in een tekening duidelijk maken.

Laat maar weten,

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Grundig 4000 IF probleem

door eric-radio @, Arnhem, 22-11-2020, 15:41 (1243 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hallo Leo,

Dank "alweer" voor de moeite!
Er lijkt wat tussen te zitten zag ik.

Ik stuur je even een PM

Vr gr Eric

Grundig 4000 IF probleem

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 29-11-2020, 09:20 (1237 dagen geleden) @ eric-radio

Alhoewel ik me slecht voor kan stellen dat zo´n spoeltje spontaan sluiting veroorzaakt, zijn deze 10,7 Mhz bandfilters gewoon te koop voor niet al te veel geld.

Kijk hier: http://www.amidon.de/contents/de/d228.html

Met wat handigheid zit het nieuwe bandfilter er zo weer in!

powered by my little forum