TV kijken via netwerkkabel, (Algemeen)

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 03-12-2020, 15:00 (1234 dagen geleden)
Gewijzigd door Bapaktua, 03-12-2020, 15:01

Op dit moment heb ik een Ziggo contract en gebruik in mijn woonkamer een Next box voor de woonkamer TV en een Humax kastje voor de keuken TV.
Via een Ziggo app kunnen we ook overal in huis TV kijken op onze apple tabletten en HP-Notebook.
Nu willen we ook in de slaapkamer TV kijken. Een tweede UMAX kastje en een kabelsplitser is geen optie, het binnenkomende signaal is al beroerd.
Wel heeft mijn te gebruiken TV (Samsung UE32D5000)een Netwerk aansluiting en kan ik van af mijn router een kabel trekken naar deze TV.
Een app op mijn TV plaatsen? Is dat wel mogelijk? Of is er een andere mogelijkheid?
Alvast bedankt, ruud

TV kijken via netwerkkabel,

door L.v.H. @, Ablasserdam, 03-12-2020, 15:58 (1234 dagen geleden) @ Bapaktua

Ruud het lijkt erop dat de ziggo app er voorlopig nog niet is voor Samsung tv’s
Zie
https://community.ziggo.nl/ziggo-go-96/ziggo-app-voor-samsung-smart-tv-67156

Mvg
Leo

TV kijken via netwerkkabel,

door Mans Veldman @, Leidschendam, 03-12-2020, 17:15 (1234 dagen geleden) @ L.v.H.
Gewijzigd door Mans Veldman, 03-12-2020, 17:18

Als de TV wel een webbrowser heeft kun je misschien via de Ziggo Go website kijken. Of je neemt de laptop en sluit de tv via HDMI als extern scherm aan.

https://www.ziggogo.tv/nl/tv/tv-kijken.html

Inloggen met je bestaande ziggo account wat je ook voor de tablets/laptop gebruikt.

TV kijken via netwerkkabel,

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 03-12-2020, 17:20 (1234 dagen geleden) @ Mans Veldman

OK Leo,
begrepen dat deze app er nog niet is.
En Mans, ik ga morgen kijken of ik verbinding met de buitenwereld kan krijgen .
Even en nood UTP-kabel maken.
En kijken of ik de browser kan bereiken.
Ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt, ruud

TV kijken via netwerkkabel,

door Otto @, Drenthe, 03-12-2020, 18:58 (1234 dagen geleden) @ Mans Veldman

Als de TV wel een webbrowser heeft kun je misschien via de Ziggo Go website kijken. Of je neemt de laptop en sluit de tv via HDMI als extern scherm aan.

Ik heb een smart TV van 5 jaar oud, en daar is de webbrowser al weer enkele jaren verdwenen. "Ja, meneer, uw TV is te oud voor de nieuwste apps". Ik denk dat het handiger is om zo'n Android HDMI dongel te kopen. Voor een paar tientjes heb je er al één. Mocht die na een paar jaar weer oud zijn, dan hoef je alleen de dongel te vervangen, en niet de hele TV.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

TV kijken via netwerkkabel,

door soundman2 @, Wouw, 03-12-2020, 20:02 (1234 dagen geleden) @ Otto

Als de TV wel een webbrowser heeft kun je misschien via de Ziggo Go website kijken. Of je neemt de laptop en sluit de tv via HDMI als extern scherm aan.


Ik heb een smart TV van 5 jaar oud, en daar is de webbrowser al weer enkele jaren verdwenen. "Ja, meneer, uw TV is te oud voor de nieuwste apps". Ik denk dat het handiger is om zo'n Android HDMI dongel te kopen. Voor een paar tientjes heb je er al één. Mocht die na een paar jaar weer oud zijn, dan hoef je alleen de dongel te vervangen, en niet de hele TV.

Otto

Nieuw past dan vaak niet meer op oud.
Om maar wat te noemen, we hadden CVBS in, daarna scart, nu weer HDMI. Techniek gaat zo snel dat apparaten van een paar jaar oud al niet meer op elkaar passen.
Hoeveel mensen kunnen hun zuinig bewaarde video-opnames nog afspelen op een moderne TV.
Mijn nog niet eens zo oude DVD recorder heeft niet eens HDMI.....
De nieuwe kabelkastjes, hebben zelden nog scart. Dat wordt een serieus probleem, als de analoge zenders op de kabel uitgezet worden, voor mensen met TV's zonder HDMI en die zijn er. Er zijn echt nog mensen die langer met een TV doe dan een jaar of vijf.

TV kijken via netwerkkabel,

door soundman2 @, Wouw, 03-12-2020, 17:58 (1234 dagen geleden) @ Bapaktua

Een tweede UMAX kastje en een kabelsplitser is geen optie, het binnenkomende signaal is al beroerd.

Dan zou ik de kabelaar toch maar op laten draven.
Jouw geld mankeert toch ook niets aan, dan hebben zij de verplichting om een goed signaal aan te leveren. Let wel de verantwoording voor een goed signaal eindigt bij het abonnee overname punt. Daarachter is het de verantwoording voor de gebruiker. Een slechte distributieversterker, of rotte snoeren zijn niet de verantwoording van de kabelaar.

TV kijken via netwerkkabel,

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 03-12-2020, 19:30 (1234 dagen geleden) @ Bapaktua

Als glasvezel beschikbaar is meteen ziggo vaarwel zeggen.

TV kijken via netwerkkabel,

door soundman2 @, Wouw, 03-12-2020, 19:55 (1234 dagen geleden) @ Jeroen Visser

Glasvezel heeft zeker voordelen (het meeste voor Ziggo), maar om nou te zeggen dat de kabel slecht is......

TV kijken via netwerkkabel,

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-12-2020, 21:09 (1234 dagen geleden) @ Jeroen Visser

Hangt ervan af. Met KPN glasvezel kun je juist alleen nog maar via je internetkabel TV kijken, en niet op teveel toestellen tegelijk. Ziggo heeft dus ook voordelen als je actief TV kijkt.

TV kijken via netwerkkabel,

door soundman2 @, Wouw, 03-12-2020, 21:51 (1233 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hangt ervan af. Met KPN glasvezel kun je juist alleen nog maar via je internetkabel TV kijken, en niet op teveel toestellen tegelijk. Ziggo heeft dus ook voordelen als je actief TV kijkt.

Ik dacht dat in huis de glasvezel weer werd omgzet in coax. Bij ons ligt glasvezel sinds kort, maar daar zit voorlopig nog een verzegeld doosje aan. Wordt de bekabeling in huis ook glasvezel? Het maken van een las of verlengkabel vereist al speciale werktuigen.

TV kijken via netwerkkabel,

door Dirk 1964 @, Velsen, 03-12-2020, 22:04 (1233 dagen geleden) @ soundman2

Sommige glasvezel providers hebben of hadden de mogelijkheid voor DVB-C dat wordt dan inderdaad omgezet. Het wijknet van Ziggo is echter volledig coax de backbone is wel glasvezel.

TV kijken via netwerkkabel,

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-12-2020, 22:23 (1233 dagen geleden) @ soundman2

Bij kwaliteitsproviders komt er gewoon weer een coax uit met DVB-C signaal. Bij dure budgetprovider KPN, komt er alleen een zooitje IPTV-streams uit via een internetkabel.

TV kijken via netwerkkabel,

door Dirk 1964 @, Velsen, 04-12-2020, 21:21 (1233 dagen geleden) @ Maarten Bakker

IPTV is de toekomst ook kabelaars stappen steeds meer over op deze techniek, al heeft het huidige TV kijken wel zijn langste tijd gehad denk ik. Steeds meer mensen nemen internet only.

TV kijken via netwerkkabel,

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-12-2020, 03:16 (1232 dagen geleden) @ Dirk 1964

Tsja, we zullen zien, vroeg of laat verandert er natuurlijk wel wat. Het blijft desondanks technisch de minst handige oplossing voor degenen die nog "lineair TV kijken". Vrijwel gegarandeerd een "kastje" nodig, want standaardisatie en compatibiliteit langer dan een paar jaar is een stuk minder vanzelfsprekend dan bij DVB-varianten (DVB-T2 H.265 was dan wel even lastig maar wel gewoon een standaard die voorlopig nog wel blijft)...

En je trekt sneller je verbinding vol (zonder glasvezel zou ik er sowieso niet aan beginnen). Ik zou iedereen aanraden om dat wel in de overweging mee te nemen bij het overstappen van provider.

TV kijken via netwerkkabel,

door Dirk 1964 @, Velsen, 03-12-2020, 21:16 (1234 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Dirk 1964, 03-12-2020, 21:18

De oplossing in Haarlem is nabij ze zijn in Noord al begonnen met de aanleg van glasvezel, de andere wijken zullen daarna snel volgen! Ik kijk al een paar jaar op de slaapkamer via XS4all met de KPN app werkt prima. Glasvezel is de toekomst andere kabelproviders zijn al overgestapt op glasvezel of zijn dit aan het aanleggen.

TV kijken via netwerkkabel,

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-12-2020, 22:21 (1233 dagen geleden) @ Dirk 1964
Gewijzigd door Maarten Bakker, 03-12-2020, 22:25

Alleen op KPN glasvezel zit bijna nooit DVB-C, dus dan verleg je alleen het probleem van de slaapkamer naar de huiskamer.

TV kijken via netwerkkabel,

door Hersteller @, Haarlem, 04-12-2020, 00:07 (1233 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Hersteller, 04-12-2020, 00:29

Ik heb een ontvanger van Ziggo in de huiskamer en in alle andere kamers met TV een eenvoudige PC met HDMI als mediaplayer. Vanaf 24-11 niet meer via de app maar met browser op ZiggoGo. Tot 4 gebruikers op Ziggo basic (50 Mb) nooit problemen gehad. Ook in Haarlem. Als afstandsbediening draadloos keyboard met ingebouwd pad. Kan je ook nog films met Popcorn (mag niet) kijken. Ethernet in elke kamer en WiFi (1 extra accespoint op zolder)werken goed.
Met een Chromecast dongle in je TV kan je zelfs je telefoon als mediaplayer gebruiken als je WiFi in orde is.

TV kijken via netwerkkabel,

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 04-12-2020, 10:43 (1233 dagen geleden) @ Hersteller

@hersteller.
Ik heb een ontvanger van Ziggo in de huiskamer en in alle andere kamers met TV een eenvoudige PC met HDMI als mediaplayer. Vanaf 24-11 niet meer via de app maar met browser op ZiggoGo. Tot 4 gebruikers op Ziggo basic (50 Mb) nooit problemen gehad. Ook in Haarlem. Als afstandsbediening draadloos keyboard met ingebouwd pad"".

Tja, dat is dan een goede oplossing, maar om bij 1 of twee extra TV's een PC te zetten met een keyboard en twee netwerkkabels door het huis heen te trekken gaat mij net even te ver.
Ik heb wel de beschikking over (via Ziggo) een TP-Link Deco Router M4 met twee satellieten.
Dit om binnen ons huis met dikke betonnen wanden overal WiFi te hebben.
Dat werkt, echter mijn Epson draadloze printer was met Epson-scan niet meer bereikbaar.
Foutmelding over router conflicten. Dus de boel maar weer terug gebouwd naar de oorspronkelijke WiFi Router.
Ik ga nog even afwachten en nadenken. Ik krijg óók volgend jaar KPN-glas in mijn woning tot aan de router. Mijn dochter heeft KPN en is daar niet tevreden over, gaat over naar Ziggo.
Iedereen bedankt voor de reacties, tips en mogelijke oplossingen.
ruud

TV kijken via netwerkkabel,

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-12-2020, 14:23 (1233 dagen geleden) @ Bapaktua

Staat die Epson soms op een vast IP-adres ingesteld? Of verwacht de computer hem op een vast adres? Dat zou wel op te lossen moeten zijn.

TV kijken via netwerkkabel,

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 04-12-2020, 18:03 (1233 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten
bij dezen het rapport.
De printer aansturing via WIFI van mijn Notebook en mijn PC (UTP-Kabel) werkt om te printen gewoon.
Ik had de nieuwe router dezelfde naam/ww gegeven. Was aangeraden.
Groet, ruud
[image]

TV kijken via netwerkkabel,

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 05-12-2020, 13:42 (1232 dagen geleden) @ Bapaktua

Inmiddels weer wat geprobeerd.
1. WiFI Notebook in de slaapkamer> ZiggoGo>HDMI>TVHDMI.
Dit werkt natuurlijk. Maar wel een notebook erbij.
2. Netwerkkabel tussen mijn Ziggo Router en de TV netwerk aansluiting.
Autmatisch gegevens tabel laten invullen.
Ik zie dan op mijn TV-scherm wél mijn PC met naam vermeld staan.
Dus UTP-kabel en instellingen in orde.
Echter geen Router te zien, mijn TV gaat dan weer terug naar "extern".
En dus ook geen browser. Dus opgeven maar?
ruud

TV kijken via netwerkkabel,

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-12-2020, 15:41 (1232 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Maarten Bakker, 05-12-2020, 15:50

Een router zou je ook niet moeten zien tenzij die zelf een bron van bestandsdeling of streaming is. Je TV heeft geen mogelijkheden voor IPTV ingebouwd, ik dacht wel gewoon internet (voor de zekerheid kun je dat nog nazoeken, ik heb dat nog niet gedaan).

Voor je TV zou de router dan dienst moeten doen als "standaard gateway" naar het internet. Je kunt dan naar buiten met een browser of andere ingebouwde apps, zonder dat je de router zelf "ziet". Als je TV automatisch een IP adres heeft gekregen, weet hij als het goed is ook dat hij het adres van de router als gateway moet gebruiken.

Terug naar EXT klinkt niet als normaal gedrag van de TV als hij het internet niet kan vinden, dan zou je eerder een foutmelding verwachten.

TV kijken via netwerkkabel,

door loek @, Exloo (Drenthe), 06-12-2020, 13:42 (1231 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door loek, 06-12-2020, 13:47

Hallo Maarten,

Jij lijkt me iemand die redelijk veel af weet van alle toegepaste systemen. Nu ben ik op technisch gebied geen "groentje" maar het duizelt me wel een beetje als ik alle opmerkingen lees in dit artikel.

Ik denk dat jij bijvoorbeeld via een blokschema of tabel? uitstekend zou kunnen uitleggen wat er nu met de huidige techniek allemaal mogelijk is op het gebied van televisie en internet.

Ongeveer 5 jaar geleden ben ik overgestapt naar een Samsung digitale TV. Ik had al een Ziggo aansluiting voor een analoge TV. Internet heb ik via KPN en dat wilde ik ook zo houden (ja oud medewerker he:-) :-) ).

Voor mij is bij het kiezen van welke technische mogelijkheid zeer belangrijk dat niemand kan volgen waar ik naar kijk en hoeveel. Verder natuurlijk zo goedkoop mogelijk.

Bij mijn prille begin naar het zoeken van een TV wilde men al snel je aanpraten dat een keuze zonder "SMART" onmogelijk was. Ook wilde men mij een TV aanpraten die al direct voor Ziggo geschikt was en dat daarvoor geen Smartcard meer voor nodig was.

Door verder te zoeken en alle info even niet serieus te nemen bleek dat ik wel een TV kon kopen met daarbij zelf aanschaffen van een Quantis interactieve CI+ 1.3 module.

Je kon dan (toen nog ) gratis een smartcard bij Ziggo aanvragen en je had dan een abonnement van 80 TV zenders waarvan 36 in HD. De kosten van dit abonnement zijn nu 20 Euro. Had ik de Zogenaamde Ziggo TV gekocht dan is het abonnement voor hetzelfde pakket 27 Euro per maand. Het verhaal erbij was wel dat ik zelf verantwoordelijk was voor defecten aan de eigen gekochte module. En bij de Ziggo TV was dit voor verantwoording van Ziggo. Voor alle duidelijkheid ik heb dus geen connectie via de TV via het internet en ook geen internet van Ziggo.

Daarna heb ik nog een Humax iHDR 5050 TV ontvanger/recorder gekocht. Ook deze werkt alleen met een smartcard welke ik gelukkig nog net op tijd kon kopen en actieveren nu kan dat niet meer. Deze ontvanger zit ook in serie aangesloten direct op de coax kabel.

Kortom dat waren 4-5 jaar geleden mijn eerste ervaringen als leek.

Het zou verhelderend zijn als alle mogelijkheden ook voor wat betreft niet kunnen zien waarna je kijkt, etc. eens op een rij zouden kunnen staan. Wat zijn bijvoorbeeld de extra mogelijkheden voor mij nog?

Lijkt jou dat wat om dat te doen?

Graag je reactie met vriendelijke groet,

Loek

TV kijken via netwerkkabel,

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-12-2020, 14:26 (1231 dagen geleden) @ loek

Hallo Loek,

Helaas schat je mijn kennis nu toch te gedetailleerd in. Ik kan in grote lijnen vertellen wat de technische mogelijkheden van een systeem zijn, maar weet bijvoorbeeld niet welke versie van welke CI+ module met welke TV werkt.

Over jouw ervaring kan ik zeggen dat alle providers graag willen dat je hun kastje gebruikt. Vandaar dat Ziggo geen smartcards voor in de CI+ meer verstrekt. Gelukkig kun je alweer heel wat jaren op elke DVB-C ontvanger het basispakket bekijken met de NPO-zenders in full-HD. Alleen als je een abonnement met meer mogelijkheden neemt, zit je aan hun eigen spullen of een vroeger gekochte smartcard voor het betreffende abonnement vast.

Wat ik kan doen is die grote lijnen binnenkort nog eens op een rijtje proberen te zetten.

TV kijken via netwerkkabel,

door loek @, Exloo (Drenthe), 06-12-2020, 18:00 (1231 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten bedankt al vast,

Ik kijk er naar uit en misschien er andere lezers die aanvullingen kunnen geven.

Al vast bedankt met vriendelijke groet,

Loek

TV kijken via netwerkkabel,

door snameroc @, Etten Leur, 06-12-2020, 17:10 (1231 dagen geleden) @ loek

Als je in plaats van 5555 4444 intypt bij de instellingen heb je geen smartkaart nodig, welliswaar is het beeld dan sd maar je hebt gewoon beeld zonder kaart en module.

TV kijken via netwerkkabel,

door loek @, Exloo (Drenthe), 06-12-2020, 18:01 (1231 dagen geleden) @ snameroc

Hallo ?,

Wat bedoel je met "sd" ?

Met vriendelijke groet,

Loek

TV kijken via netwerkkabel,

door snameroc @, Etten Leur, 06-12-2020, 18:13 (1231 dagen geleden) @ loek

Standaard density in plaats van hd high density

TV kijken via netwerkkabel,

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-12-2020, 20:48 (1231 dagen geleden) @ loek

Het basispakket waarin alleen NPO in Full HD wordt doorgegeven en de rest in SD (of ik dacht eigenlijk 720 lijnen maar ik kan me vergissen, kan het nu even niet controleren). Dit is dus het pakket dat je met elke DVB-C ontvanger kunt ontvangen.

powered by my little forum