Bandrecorder Revox A77 (Algemeen)

door D.M.van Brenk @, Leersum, 07-12-2020, 11:12 (1229 dagen geleden)

Zoek voor de Revox A77 de teller .
Wie kan mij hier tegen vergoeding aan helpen?

Bandrecorder Revox A77

door Marotick ⌂ @, Huizen, 07-12-2020, 14:26 (1228 dagen geleden) @ D.M.van Brenk

De teller van de A77 is er ook in een digitale variant en is te koop bij Rol. Is wel wat prijzig iets van 120 euro.
Maar het is leuk om de teller zelf te repareren en de techniek achter de teller te zien.
Meestal stopt de teller met het doorgeven van het draaien naar de volgende schijf doordat er een tandje is afgebroken. Vermoedelijk komt dat door dat de teller tijdens het draaien op nul wordt gedrukt. Ik haal de teller uit elkaar en als er een tandje weg is boor ik op die plek een klein gaatje 0,8mm met de dremel in dat gaatje gaat een een minuscuul druppeltje seconde lijm en daar steek ik dan een afgeknipsel in van een condensator o.i.d.
als dat hard geworden is dan kan het draadje op de hoogte van de andere tandjes afgeknipt worden en met een vijltje de scherpe kantjes er af en zorgen dat het inderdaad op gelijke hoogte is met de omringende tandjes. Ook aan de achterkant van de telschijfjes zitten 2 tandjes en een ruimte waar 1 tandje in past. Ook die moet er zijn. Als alle tandjes gedaan zijn dan kan de teller weer in elkaar moet de teller het weer doen. Kijk ook even of alle assen schoon zijn want dan draait het wat makkelijker.
Het is een lekker priegelwerkje maar het is te doen.
Mocht het toch niet lukken, ik heb wel wat tellers te koop, stuur me maar een berichtje.

Jack Marotick

Bandrecorder Revox A77

door D.M.van Brenk @, Leersum, 09-12-2020, 12:41 (1227 dagen geleden) @ Marotick

Bedankt voor de tip ga het proberen . Denk dat ik het zelf heb gedaan,door tijdens spoelen op 0 te drukken . Maar het echte probleem is na opname de weergave sterkte nogal verschilt . Zocht het in de opname versterkers , maar als ik deze verwissel blijft hetzelfde kanaal achter . Heb je enig idee? Met een opgenomen band via een andere recorder werkt het wel goed .

Bandrecorder Revox A77

door soundman2 @, Wouw, 09-12-2020, 15:24 (1226 dagen geleden) @ D.M.van Brenk
Gewijzigd door soundman2, 09-12-2020, 15:34

De opname en de weergave kop zijn bij de A77 apart. Het zou zomaar kunnen dat de opnamekop vuil is of versleten.
Je kunt eventueel de opnamespanning of stroom door de kop meten, bij uitgeschakelde bias oscillator. Die moet voor beide helften praktisch gelijk zijn. Bij een versleten kop wijzigt ook de zelfinductie en is de hoge tonen weergave meestal slechter.
Bij een viersporenapparaat zou het ook nog kunnen dat het randspoor door een verkeerde bandloop niet geheel op de band valt, die kans is klein als de verzegeling van de koppen niet verbroken is.

powered by my little forum