10,7 MHz FM injector (Toestel of techniek)

door leemhuis01 @, Coevorden, 08-12-2020, 21:47 (1234 dagen geleden)

Beste Forumleden,
Ik beschik niet over een hoogfrequent generator.
Nu ben ik dit leuke apparaatje tegengekomen.
10,7 MHz FM injector
Schema:
[image]

Dit lijkt mij erg handig om te maken en te gebruiken.
Ben op dit moment bezig met een buizenradio met een ontregeld middenfrequent.
Dus denk dat ik dit dan goed kan gebruiken.

Nu kan ik alleen een aantal onderdelen niet vinden.
Weet iemand waar ik de volgende onderdelen kan scoren?

- 78L05 voltage regulator
- BB106 varicap diode
- 15 Pf trimmer
- 4,7 uH spoel
- 1x BF224 en 1x BF199 transistor (voor beide kan ook de BF173 worden gebruikt)

En kan ik verder gewoon keramische condensatoren en 1/4 watt weerstanden gebruiken?

10,7 MHz FM injector

door soundman2 @, Wouw, 08-12-2020, 22:31 (1234 dagen geleden) @ leemhuis01
Gewijzigd door soundman2, 08-12-2020, 22:50

Het lijkt op het ontwerp van een FM zendertje.
Om iets af te regelen, heb je er weinig aan. Omdat het niet kristal gestuurd is, weet je ook de frequentie niet waar het op uitzend. Afregelen op 10,7MHz bijvoorbeeld, wat toch behoorlijk kritisch is kan dan ook niet goed aflopen.
Afregelen op muziek, dus met een voortdurend variërend signaal is ook al geen beste keuze.
Om een FM strip af te kunnen regelen heb je feitelijk een wobbulator nodig (sweep generator), om de juiste doorlaatkarakteristiek in te stellen en de detector af te regelen op symmetrie
Levert alleen maar ergernis op en slechte FM ontvangst.
Het is een hard gelag, maar door gebrek aan kennis van hf techniek zie je helaas ook niet de tekortkomingen van het ontwerpje.
De onderdelen die je vraagt zijn geen bijzondere dingen. Elke goede onderdelen leverancier heeft ze wel.
Hoe denk je het zendertje zelf af te regelen?
Een goed werkende gebruikte echte meetzender lijkt me een betere optie. Soms komen ze gewoon voorbij op dit en op het buizenforum.
Zoals deze
https://www.nfor.nl/index.php?mode=thread&id=287474

10,7 MHz FM injector

door kris ⌂ @, Gent, België, 08-12-2020, 23:17 (1234 dagen geleden) @ leemhuis01
Gewijzigd door kris, 08-12-2020, 23:21

van dit idee van Hugo heb ik een andere versie gemaakt. geen stabilisatie meer nodig en geen moeilijke onderdelen meer:

http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=55451

@Henk: het is een signaalinjector, vooral bedoeld om de defecte trap te vinden. tevens loopt die héél stabiel , dat is in het aanverwante topic al getest en bewezen. Ook het nut van de injector is bewezen :-) (gezien de reacties).

ook voor afregelen is van het mf is het veel beter dan niets.

10,7 MHz FM injector

door eric-radio @, Arnhem, 09-12-2020, 08:48 (1234 dagen geleden) @ kris

Ik heb Kris zijn ontwerp nagebouwd en werkt perfekt voor storing zoeken.
Omdat het oog ook wat wil heb ik een printplaat laten maken van dit ontwerp. (China)


Ik heb er nog een paar over, mocht je belangstelling hebben dan stuur ik er een naar je op.

Vr gr Eric


[image]


[image]

10,7 MHz FM injector

door francois129 @, Aartselaar - België, 09-12-2020, 09:17 (1234 dagen geleden) @ eric-radio

Dag Eric,

Graag voor mij een printje.
Rest via mail?

François

10,7 MHz FM injector

door franc @, Loosbroek, 09-12-2020, 09:47 (1234 dagen geleden) @ eric-radio
Gewijzigd door franc, 09-12-2020, 09:51

Hoi Eric,

Ik heb ook wel belang bij een printje.
Mits nog beschikbaar.

Alvast bedankt,

Groet Frank

10,7 MHz FM injector

door leemhuis01 @, Coevorden, 09-12-2020, 09:56 (1234 dagen geleden) @ eric-radio

Dag,

Ik heb wel belangstelling voor zo'n printje.

met vriendelijke groet,
Leemhuis01

10,7 MHz FM injector

door harry @, Oisterwijk, 09-12-2020, 20:43 (1233 dagen geleden) @ eric-radio

Hallo Eric,

Als er nog een printje over is dan heb ik interesse.
Graag vervolg via PM.

Groet Harry

10,7 MHz FM injector

door soundman2 @, Wouw, 09-12-2020, 09:54 (1234 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 09-12-2020, 10:17

In het bericht van ts lees ik:
"Ben op dit moment bezig met een buizenradio met een ontregeld middenfrequent."
Dat is wat anders als foutzoeken. Een defecte kring krijg je na reparatie wel weer in de pas.
Een signaalinjector in in mijn optiek niet geschikt om een superhet af te regelen, net als een spanningszoeker geen goed instrument is om spanningen te meten, of af te regelen.
Op het printje zie ik voor de uitkoppeling 1nF staan. Dat mag best een heel stuk kleiner, wil je de mf filters niet te ver verstemmen.
10PF zou meer in de lijn liggen. Bovendien, als de uitgangsspanning veel te hoog is blaast de injector overal doorheen, zelfs een defect filter.
Als je weet wat je doet kan zo'n ding wel nut hebben.

10,7 MHz FM injector

door leemhuis01 @, Coevorden, 09-12-2020, 09:58 (1234 dagen geleden) @ soundman2

Op het een buizenforum wordt gedacht dat het midden frequent is ontregeld.
Maar waar is nog niet bekend.
Dat is hiermee op te sporen toch? of in ieder geval wat andere kringen uit te sluiten?

groet Leemhuis01

10,7 MHz FM injector

door eric-radio @, Arnhem, 09-12-2020, 10:03 (1234 dagen geleden) @ leemhuis01

Afhandelen via PM

Francois, Franc, Leemhuis

Printplaatjes zijn nu op....

10,7 MHz FM injector

door soundman2 @, Wouw, 09-12-2020, 10:06 (1234 dagen geleden) @ leemhuis01
Gewijzigd door soundman2, 09-12-2020, 10:18

Op het een buizenforum wordt gedacht dat het midden frequent is ontregeld.
Maar waar is nog niet bekend.
Dat is hiermee op te sporen toch? of in ieder geval wat andere kringen uit te sluiten?

groet Leemhuis01
Ik zie het net als een spanningszoeker. die brandt ook als er spanning is, maar zegt verder weinig.
In een andere bijdrage in deze thread schreef ik al over mijn bedenkingen.
Omdat je in een buizenradio gaat meten, is het zinvol om de uitgangs transistor te beschermen tegen hoge spanningspieken.

10,7 MHz FM injector

door leemhuis01 @, Coevorden, 09-12-2020, 15:56 (1233 dagen geleden) @ soundman2

U bedenkingen ga ik zeker meenemen in mijn verder besluit.
Nog even over de beveiliging van de transistor.
Dat wordt toch gedaan door middel van de condensator op het einde?

10,7 MHz FM injector

door soundman2 @, Wouw, 09-12-2020, 16:22 (1233 dagen geleden) @ leemhuis01
Gewijzigd door soundman2, 09-12-2020, 16:28

Doorgaans is de condensator ontladen en het spanningsverschil tussen beide aansluitpunten nul volt. Sluit je hem aan op een punt waar bijvoorbeeld 250 volt op staat, dan wordt die spanningssprong door de condensator ongehinderd doorgegeven, totdat de condensator opgeladen is. Hoe groter de capaciteit, hoe groter de stroom die nodig is om de condensator op te laden. Die stroom wordt geleverd, door in dit geval de weerstand van 1K Ohm en de transistor, via het aarddraadje van de injector naar het chassis. Die laatste kan daar best wat moeite mee hebben.
Een veel toegepaste methode die bescherming biedt, is twee diodes over de uitgangsschakeling, aan de kant van de uitgangstransistor. Een diode van massa naar de uitgang en een van de uitgang naar plus voeding van de injector, beide in sperrichting. Eventuele laadstromen worden dan door de diodes kortgesloten naar de voeding van de signaalinjector.
[image]

10,7 MHz FM injector

door leemhuis01 @, Coevorden, 09-12-2020, 17:09 (1233 dagen geleden) @ soundman2

Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg.
Ik zal dit meenemen bij het uitvoeren van dit project

10,7 MHz FM injector

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-12-2020, 19:40 (1233 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door kris, 09-12-2020, 19:42

Hoe groter de capaciteit, hoe groter de stroom die nodig is om de condensator op te laden. Die stroom wordt geleverd, door in dit geval de weerstand van 1K Ohm en de transistor via het aarddraadje van de injector naar het chassis. Die laatste kan daar best wat moeite mee hebben.


wel, het aangekaarte probleem kan zich nooit stellen, want er is gewoon geen aarddraadje naar het chassis, en daar is in het topic over de constructie ook geen enkele sprake.
reden:
Bij 10,7 Mhz en de grote amplitude van de clapp-oscillator is de capacitieve koppeling via de hand ( die het kastje met schakeling erin vasthoud) en de omgeving meer dan voldoende. Dat staat er met zoveel woorden.

Ik zie het net als een spanningszoeker. die brandt ook als er spanning is, maar zegt verder weinig.
In een andere bijdrage in deze thread schreef ik al over mijn bedenkingen.

ja Henk, Je bedenkingen geef je zo wat bij ieder topic, maar zo gaat het niet meer vooruit... iedereen moet tenslotte ergens beginnen.. of is het alleen maar lijden? https://www.youtube.com/watch?v=23kzjzdXzx4 nee toch?

de injector is gewoon heel handig in gebruik. je weet meteen welke MF trap er niet meewil. (mits enige ervaring op te doen in een goede radio) en dat zonder een uitgebreid instrumentarium. Nu heb ik generatoren en wobbulatoren tot aan het dak, maar liever lui dan moe zijnde blijkt de injector toch steeds een leuk praktische en geriefje. alleen opletten in oude Saba's/Graetz radio's. die zitten met een andere MF frequentie, maar das héél lang geleden. Als dat soort radio's de hobby is, gewoon een tweede exemplaar bouwen op 6,75Mhz. (of 5,5Mhz voor de Graetz TV /radiocombinaties)

10,7 MHz FM injector

door soundman2 @, Wouw, 09-12-2020, 23:14 (1233 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 09-12-2020, 23:16

Kris,
ik wil het niet te somber maken en ook niemand ontmoedigen. Uiteindelijk is een mislukking ook een goede leermeester. Ik probeer alleen duidelijk te maken, dat te weinig kennis en dan ook nog gebrekkige meetapparatuur geen goede basis is om wat te herstellen. Als je weet hoe het werkt, is feitelijk een natte vinger genoeg om vast te stellen wat er aan de hand is. Die gave heeft helaas niet iedereen.
Met gebrekkige tools en weinig kennis van de materie is het lastig om tot goed resultaat te komen. Helaas het is niet anders.
Ik heb in het verleden ook wel signaal injectortjes gebouwd. Die gaven blokgolven af tot ook achter in de megahertzen. Ze liggen al jaren ongebruikt in de junction box.
Overigens is het niet ondenkbaar dat de signaal injector bij gebruik in buizen toestellen het loodje legt. Mij is dat ook overkomen. Vandaar de tip met de diodes.
Ik snap best als je alleen maar beren op de weg ziet, dat je nergens komt, maar dat je met een paar truukjes alles kunt herstellen is ook een desillusie.
OK al doende leert men.

10,7 MHz FM injector

door Oldtimer @, Oegstgeest, 10-12-2020, 02:22 (1233 dagen geleden) @ soundman2

dat je met een paar truukjes alles kunt herstellen is ook een desillusie.

Nee, dat is een illusie en als je die hebt dan komt de desillusie daarna. :th

Willem

10,7 MHz FM injector

door soundman2 @, Wouw, 10-12-2020, 10:01 (1233 dagen geleden) @ Oldtimer

Ik zou je graag tegenspreken, maar ik moet je volkomen gelijk geven:fir

10,7 MHz FM injector

door Oldtimer @, Oegstgeest, 10-12-2020, 11:39 (1232 dagen geleden) @ soundman2

:)

Willem

10,7 MHz FM injector

door leemhuis01 @, Coevorden, 10-12-2020, 10:07 (1233 dagen geleden) @ soundman2

Ik snap dat een aantal dingen lastig zijn door gebrek aan kennis en apparatuur.
Maar ik ben druk bezig om mijn kennis te vergroten, dat gaat nu ook niet in 1 week ofzo.
Ook probeer ik beetje bij beetje mijn collectie apparatuur te vergroten.
Mij ontmoedigen gaat sowieso niet gebeuren, want daar vindt ik het te leuk/interessant voor.
Maar het afgelopen jaar heb ik gaande weg al erg veel geleerd op het gebied van de techniek.
Dus we gaan verder.

En ondanks het gebrek van kennis aan mijn kant, heb ik toch al een aantal toestellen weten te repareren.
weliswaar met aardig wat hulp via forums en mail. Maar het is wel gelukt.
Daardoor wel al veel kennis opgedaan.

10,7 MHz FM injector

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 09-12-2020, 21:22 (1233 dagen geleden) @ kris

Hierbij een uitwerking van deze 10,7 MHz injector voor de "doe het zelver".
Het blikje is van een Flipse TV unit en L1 komt van het sloopprintje daaruit.
De componenten zitten op een gaatjesprint met draadjes aan de onderzijde.
Voor mijzelf is het met smd opgebouwd maar is getekend voor normale componenten.
Dit is mogelijk een leidraad voor de zelfbouwer gedurende de winter.
Succes en groet, Ben

[image]
[image]
[image]

10,7 MHz FM injector

door soundman2 @, Wouw, 09-12-2020, 23:34 (1233 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 09-12-2020, 23:45

Die blikjes waren heel handig voor alternatieve toepassingen.
Ik heb er een o.m. FM modulatortje ingebouwd en ook een digitale deler voor 19KHz voor een FM stereo meetzendertje. (nabouw PM6456)
[image]
[image]
[image]

10,7 MHz FM injector

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 10-12-2020, 12:00 (1232 dagen geleden) @ soundman2

Mooi gedaan en met veel geduld.:)
Tegenwoordig kun je voor een appel en een ei een printje laten maken.
In de tijd dat je deze unit maakte was dat waarschijnlijk nog niet zo.
Een mooie print vereist een goed layoutontwerp en dat kan niet iedereen.
Print layoutontwerper was een beroep, tot de multilayers kwamen.
Toen kon elke laborant wel wat componenten op een printje plakken.
En ik schrijf dit met ervaring.
Groet, Ben

powered by my little forum