draaipotentiometer keuken spotjes (Algemeen)

door Nothandyman @, 16-12-2020, 13:37 (1227 dagen geleden)

Hallo ik ben hier nou al een tijdje mee bezig en wordt er behoorlijk draaierig van misschien dat iemand me hier verder kan helpen.

Ik ben opzoek naar een vervangende potentiometer(en schakelaar ineen) in de keuken die ervoor dient 8 halogeen spotjes te dimmen.
Er zit een transformator tussen.
Ik heb er nu een simpele aan en uit schakelaar aan gehangen dan hebben we in ieder geval licht.
Ik weet ook niet hoe ik hem precies moet aansluiten(Ik heb maar 2 draadjes hangen allebei enkel polig,) ik weet dat de bovenste 2 pootjes voor de schakelaar zijn en de onderste 3 de middelste dient voor dimmen en de buitenste daar gaat de stroom doorheen.
Op de transformator staat 4.7 Mohm (dat is waarschijnlijk de weestand die ik dan nodig hebt). Ik weet ook niet of het een lineaire of logaritmische potentiometer moet zijn.
Op de zijkant van de oude potentiometer staat niet zoveel alleen het merk (omeg) en 4 MW (althans ik denk een W , de W is nogal vaag)

Als iemand mij wegwijs kan maken in de wereld van potentiometers graag.

Op de bijlages zie je de potentiometer niet helemaal in zijn geheel , er zit normaal nog een zwart kopje op (dat is de schakelaar).

[image]

[image]

draaipotentiometer keuken spotjes

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-12-2020, 14:32 (1227 dagen geleden) @ Nothandyman

Welkom op het forum!

Ik zou een lineaire potmeter nemen, inderdaad 4M7 (4,7M) proberen.

Uit het schakelaarblokje kwamen 2 aansluitingen als het goed is. Kwamen die allebei samen met de aansluitingen op het potmetergedeelte?

draaipotentiometer keuken spotjes

door Nothandyman @, 16-12-2020, 16:50 (1227 dagen geleden) @ Maarten Bakker

het was zeg maar 5 aansluitpunten 3 van de potmeter en dan 2 van de schakelaar.
Ik had dus een potmeter met schakelaar besteld maar ik kreeg die niet goed aangesloten.
Of hij dimde wel maar het licht ging niet helemaal uit of hij branden alleen maximaal.

Het zijn ook maar 2 draadjes die ik kan verbinden en volgens mij hebben ze een bepaalde combinatie gesoldeerd die ik echt niet kan achterhalen.

Deze had ik besteld:

https://smorenberg.com/mono-potmeter/2562-47-m-potmeter-mono-lineair-met-schakelaar-04-watt-6-mm-...

draaipotentiometer keuken spotjes

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-12-2020, 18:19 (1227 dagen geleden) @ Nothandyman

Die nieuwe potmeter lijkt me wel het juiste type.

Ik weet alleen niet of de schakelaar parallel met de potmeter gezet moet worden of in serie.

Als je de draadjes volledig los laat hangen, dus geen schakelaar ertussen, zijn je lampen dan aan of uit?

draaipotentiometer keuken spotjes

door Nothandyman @, 16-12-2020, 20:11 (1227 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Als ze los hangen uit elkaar zijn ze uit hou ik ze tegen elkaar aan dan aan.

draaipotentiometer keuken spotjes

door Peter1952 @, Almere, 16-12-2020, 21:03 (1227 dagen geleden) @ Nothandyman

Begrijp ik nou dat er maar twee draden aan de print zitten?
In dat geval zullen de potmeter en de schakelaar in serie moeten staan: Eén draad vanaf de print gaat naar één van de lippen van de schakelaar op de potmeter. De andere lip van de schakelaar gaat naar de middelste lip van de potmeter, de buitenste lip van de potmeter die de meeste weerstand t.o.v. de middelste lip heeft met de potmeter helemaal naar links gedraaid gaat naar de tweede draad naar de print.

Als de potmeter dan helemaal naar links is gedraaid dan zijn de twee draden a.h.w. onderbroken en is de verlichting uit. Bij naar rechts draaien komt er steeds minder weerstand tussen de draden en gaat de verlichting feller branden.

Groeten,
Peter

draaipotentiometer keuken spotjes

door soundman2 @, Wouw, 16-12-2020, 19:03 (1227 dagen geleden) @ Nothandyman

Tip:
Voordat je wat los haalt, of demonteert, is het handig om een paar scherpe foto's te maken uit verschillende hoeken. Dan is het later een stuk gemakkelijker om de zaak weer terug in elkaar te zetten.
Helaas kan dat nu niet meer.

draaipotentiometer keuken spotjes

door Nothandyman @, 16-12-2020, 20:12 (1227 dagen geleden) @ soundman2

Ja weet ik maar doordat de oude potentiometer binnenin meedraaide was heel het zaakje van binnen afgebroken en kon ik dus ook niet meer zien welk draadje precies waar zat.
Ik heb op een ander forum een plaatje met aansluiting gekregen dus ga ik dat maar proberen.
Het zag er wel logisch uit.

draaipotentiometer keuken spotjes

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-12-2020, 04:20 (1227 dagen geleden) @ Nothandyman

Ik denk dat de beschrijving van Peter1952 de juiste is, dus als je dat in dat plaatje herkent zit je waarschijnlijk goed, anders kijk ik even of ik het vanmiddag kan uittekenen.

powered by my little forum