Digital RX01 floppy drive (Computertechniek)

door Roland Huisman @, Zwolle, 03-01-2021, 10:14 (1180 dagen geleden)
Gewijzigd door Roland Huisman, 03-01-2021, 10:15

Afgelopen maandag had ik een mooie Digital RX01 floppy drive mee naar huis gesleept.

Omdat ik toch moest wachten op onderdelen uit de US voor een ander project, bedacht ik
mij dat ik wel even snel naar die RX01 kon kijken. Nou dat 'snel' kon ik snel vergeten :-)
Want toen ik hem neerzette hoorde ik al iets klepperen in de kast. Dat bleek de bovenste
print te zijn die los lag. Dus is hij eerst maar even op de sofa gaan liggen en heeft
zijn levensverhaal gedaan... De drive ziet er allereerst erg goed uit.

[image]

[image]


Iemand heeft alleen de datakabel gestolen vanaf het bord naar de connector achterop de kast.
Geen man overboord, is zo na te maken.

[image]


De bovenste print zat dus niet vast. Iets met US schroefjes die ik altijd te
weinig heb. Ook de onderste print zat maar met twee schroefjes vast.
Blijkbaar moesten ze "ergens" vaak bij? Of te lui om alles weer vast te zetten?

[image]

Toen zag ik deze groene connector... Is dat voor de KM11 testinterface met lampjes?

[image]

't zal toch niet zo bedoelt zijn?

[image]

Ja dus wel :-D :-D :-D

[image]

Toch maar eens onderin kijken hoe de snaren zijn en hoe de lagers klinken.
Hmm één vieze plakboel... Heeft iemand lagers willen smeren? Snaar er afgehaald en een
slinger aan het vliegwiel gegeven... GRAUWWWW Vooral de lagers van DX0 zijn total loss...

[image]

De spindel heeft twee lagers, onder en boven. Vooral de onderste is slecht. Maar beide gaan er uit.

[image]


Automonteur... Iemand?

[image]


En het lager bovenin niet vergeten, daar heb ik al eens een floppy mee stuk getrokken...

[image]

En ja, ook tochtstrip is na 45 jaar niet meer wat het geweest is. Dat moet de hoes van de flop
net naast de kop aandrukken. Dat kan het viltje aan de andere kant van de disk niet alleen...

[image]


Nou ja, snel nieuwe lagertjes met 15% feestdagenkorting besteld.
Tochtband slingert nog wel ergens en voor die datakabel is het spul wel in huis.

En ik heb de drive gelijk maar even zwemles gegeven. Hij moest aardig ver uit elkaar
om bij de diverse items te komen. Dan is dit maar een kleine stap extra.

[image]

Alleen het was mij niet helemaal duidelijk wanneer ik die reinigingsdisk er bij in moest gooien... ;-)

[image]


Ook maar voorkomen dat dit soort dingen weer rotzooi door de drive heen blazen...

[image]


Al was vuurwerk verboden, toch maar even een exploded view gemaakt! :-D

[image]


En de lagerboer had met turbosnelheid de nieuwe lagers geleverd! 30e besteld, 31e al binnen!

[image]


Altijd maar weer afwachten of je de juiste lagers erbij hebt gevonden.
Die oude nummers op de lagers zijn niet gangbaar meer. Maar ze passen mooi :-)

[image]


Nieuw luchtfiltertje, lang leve wasemkapdoek...

[image]


Nieuw foam om de disk aan te drukken

[image]


Dec gebruikte veel Boxer fan ventilatoren. Die dingen zijn echt fantastisch weer te gebruiken.
Alleen je moet ze niet eerst uren droog laten lopen. Want ook hier het oliereservoir
(klein stukje vilt) helemaal uitgedroogd in de fan en is de as droog. Recept voor lawaai/slijtage...

[image]


Het aan/uit knopje ging wel heen en weer, maar ik miste de klik...
En het knopje bewoog ook maar moeizaam. Waarom verbaasd me dat niet?

[image]


Leek wel alsof iemand de vetspuit erop had gezet... Wat een bagger :-| De meeste drek kon ik er wel
uit scheppen met een schroevendraaier. Daarna een tijd laten zwemmen in de wasbenzine.
Het spul loste daarin op dus nu is hij weer schoon... En schakelt weer prima.

[image]


Alles weer snel in elkaar gepropt. Maar nu wel nieuwe spindellagers, nieuwe luchtfilters,
ventilatoren schoongemaakt, motorlagers gesmeerd, glijlager voor koppen gesmeerd,
koppen schoongemaakt, nieuw viltje om de disk aan te drukken én schoon knopje...

Dus nu een schone frisse drive welke in elk geval al mooi stil loopt. Hop in de testopstelling!

[image]


Maar we zijn er nog niet hoor... Doet nog geen head load... Ook geen -kloenk- bij het
resetten van de PDP11. Die -kloenk- ben ik van de RX02 gewent. Wellicht doet een RX01 dat niet?
Het testprogramma geeft ook duidelijk aan dat er geen INIT plaatsvindt.
Ik kan wel aan de KM11 zien dat er wat data heen en weer gaat... Snel even een
andere drive (RX02) aangesloten om te zien of mijn testopstelling wel werkte..
En dat ging wel goed. Okay, dus het is echt de RX01 drive zelf.

[image]


Na een kleine zoektocht bleek er een SN74194 defect te zijn.

[image]

En bingo! Toen kreeg ik als reactie "NO DRIVES READY" tijdens het draaien van de test.
Ja dat kon wel kloppen, ik had de drive nog op de kant staan zonder floppen erin.
Daarnaast hoorde ik nu ook de duidelijke KLOENK van de head load. Mooi!
Floppen er in en waarlijk, de hele test werd foutloos uitgevoerd :-)


[image]

Mooie gereviseerde floppydrive erbij -blij- :-D

Groeten, Roland

Digital RX01 floppy drive

door Onno-I @, 03-01-2021, 11:09 (1180 dagen geleden) @ Roland Huisman

Wow. Wat een klus. Elektronisch en mechanisch. Goed en leerzaam verhaal.

Die lagers, hoe demonteer je die?
Heb je daarvoor speciaal gereedschap nodig?

Digital RX01 floppy drive

door Roland Huisman @, Zwolle, 04-01-2021, 10:48 (1179 dagen geleden) @ Onno-I

Wow. Wat een klus. Elektronisch en mechanisch. Goed en leerzaam verhaal.

Die lagers, hoe demonteer je die?
Heb je daarvoor speciaal gereedschap nodig?

Bedankt! De lagers zaten gelukkig niet heel vast. Met een pen vanaf de
achterkant kon ik de eerste er voorzichtig uit tikken.

Groeten, Roland

Digital RX01 floppy drive

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-01-2021, 11:18 (1180 dagen geleden) @ Roland Huisman

:)

Digital RX01 floppy drive

door Roland Huisman @, Zwolle, 04-01-2021, 11:19 (1179 dagen geleden) @ kris

:)

:-)

Digital RX01 floppy drive

door Sietze Osinga @, Koekange, 03-01-2021, 12:40 (1180 dagen geleden) @ Roland Huisman

Een prachtig verslag in woord en beeld.Komplimenten voor de uitgebreide klus.
Veel plezier ermee.
Groeten,
Sietze.

Digital RX01 floppy drive

door Roland Huisman @, Zwolle, 04-01-2021, 11:19 (1179 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Een prachtig verslag in woord en beeld.Komplimenten voor de uitgebreide klus.
Veel plezier ermee.

Hoi Sietze, bedankt!

Digital RX01 floppy drive

door DirkHartland @, Rhoon, 03-01-2021, 13:16 (1180 dagen geleden) @ Roland Huisman

Proficiat Roland,

Een aardige revisie; krukas lagers, luchtfilter en v-snaar vervangen.
Vergeet niet de bougies en contactpunten anders start hij niet meer :-)

Knap stukje werk ! Altijd weer leuk dit te lezen !
Goetjes, Dirk

Digital RX01 floppy drive

door Roland Huisman @, Zwolle, 04-01-2021, 10:51 (1179 dagen geleden) @ DirkHartland

Hoi Dirk,

Een aardige revisie; krukas lagers, luchtfilter en v-snaar vervangen.
Vergeet niet de bougies en contactpunten anders start hij niet meer :-)

Knap stukje werk ! Altijd weer leuk dit te lezen !

Bedankt! Oh en vergeet het doosje bougievonkjes niet :-D

Digital RX01 floppy drive

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-01-2021, 14:11 (1180 dagen geleden) @ Roland Huisman

Wat een klus, maar netjes opgelost allemaal! Hoe vond je die defecte TTL chip?

De groene kleur van de prut in de schakelaar suggereert een product op oliezuurbasis, bijvoorbeeld contactspray. Misschien eerst een halve bus Kontakt 60 er in en daarna smeervet.

Digital RX01 floppy drive

door Roland Huisman @, Zwolle, 04-01-2021, 11:10 (1179 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten,

De groene kleur van de prut in de schakelaar suggereert een product op oliezuurbasis, bijvoorbeeld contactspray. Misschien eerst een halve bus Kontakt 60 er in en daarna smeervet.

Nou het was echt heel dik. De knop zelf zat er ook helemaal onder.
Nooit eerder zóveel vet in een schakelaar aangetroffen...

Wat een klus, maar netjes opgelost allemaal! Hoe vond je die defecte TTL chip?

Wha, ik had net een uitleg gegeven over hoe dat te doen aan een kennis van mij.
Dus even wat knip en plakwerk nu :-)

Mijn krachtigste tool bij het digitale foutzoeken is de HP 10529A logic comparator.
Daar vis ik zo'n 75% van de fouten mee uit digitale borden.

Even als voorbeeld mijn M9301 boot rom kaart in mijn PDP11/10. Deze M9301 heb ik van
Epay gehaald. "getest en werkend..." Je kent het wel... Wat ze er daar ook bij zetten,
je wordt toch bedonderd... Maar goed, ik had tenminste een kaart!
Daarbij zag ik een "stuck bit" op de front LED's. Je krijgt daarbij dan al een vermoeden dat er iets
rond de busdrivers niet goed zal zijn... Dus je krijgt al een beetje een zoekrichting van een groepje IC's.

Een 7402 (viervoudige NOR poort) was één van de verdachten. Om dat IC te controleren zet je in de
HP een "known good" 7402 chipje. De HP is tenslotte een "logic comparator". Hij gaat de gedragingen
van beide chips met elkaar vergelijken.

Wat gebeurt er in de tester: De tester verbindt alle afzonderlijke ingangen van de 7402 in de tester,
met die van de 7402 op de M9301. De uitgangen worden niet met elkaar verbonden! De uitgangen van
de chip in de tester vergelijkt hij met de uitgangen van de chip op de M9301.

De uitgangen van beide chips horen zich identiek te gedragen zodra er data aangeboden wordt.
Indien er een verschil optreedt dan gaat het LEDje van de bijbehorende pin branden/knipperen.
Hieronder kun je zien dat de tester een verschil heeft opgemerkt tussen beide chips op pin 4.

Dan vervang ik de betreffende chip en daarna weer testen... Op het bord was
nog een andere chip defect, deze vond ik op dezelfde manier.

[image]

Deze tester kan geen grotere chips testen. Maar die vind ik vaak niet zo belangrijk...
Want als je alle kleine chips eromheen kunt testen, kun je concluderen of zo'n grote
chip alsnog defect zou zijn.

Het nadeel van zo'n HP tester is wel dat je de IC's die je wilt testen ook in huis moet hebben.
Bij de HP tester heb je (officieel) per IC een printplaatje waarop je aangeeft
wat de in en uitgangen zijn. Maar laat dat nu toch ook bij veel chips hetzelfde opgebouwd zijn...
Voorbeeld is onderstaand bordje welke al 3 IC's ondersteund. Die printjes kun
je tegenwoordig makkelijk in China voor weinig geld laten maken.

[image]

Hier zie je de achterkant van zo'n bordje. Het staat er al op uitgelegd, je moet
de rondjes er uitboren om te voorkomen dat de uitgangen aan elkaar komen te hangen.

[image]

Nu zijn er een paar dingen waar je op moet letten. Het bord met de verdachte chip moet bezig zijn
met data te verwerken. Maakt niet uit als het corrupt is. Maar je wilt dat de foute toestand zich voordoet.
Een klok die stilstaat geeft tenslotte ook tweemaal per dag de juiste tijd aan.

Het kan ook zo zijn dat de uitgang van een chip toevallig de juiste stand heeft.
Stel je hebt een AND poort waarbij de uitgang stuk is en altijd laag is...
Die toestand is correct als ook maar één van de ingangen laag is. Dan gaat die tester
géén fout aangeven... Door nu toch continu het bord te triggeren met een testfile oid
dan zal de fout zich laten zien.

Een flipflop (7474 bijvoorbeeld) kan een verschil aan geven met de tester. Veelal is het bij inschakelen
ongedefinieerd in welke stand een flip flop staat. Dus je moet ook hier even een cyclus hebben waarbij
zowel de chip in de tester als ook op het bord dezelfde pulsen te verwerken hebben gehad.

Een geheugen/schuifregister is net zoiets. Bij het aanzetten is de inhoud vaak ongedefinieerd.
Dus je moet een reset hebben, of zorgen dat beide chips in elk geval dezelfde data
hebben binnen gekregen. Dus na een paar cycli kan het zijn dan de verschillen pas weg zijn.

En dan een gemene... Chips met een open collector uitgang... Veelal zijn deze niet op deze
manier te testen. De open collector uitgang is bedacht om meerdere uitgangen parallel te
kunnen zetten. Dus de uitgang zal in deze ook beïnvloed worden door andere chips.

Maar hey, daarom zei ik ook dat ik maar 75% van de fouten ermee uit kan halen.
Toevallig heb je dan al wel 75% van je bord al uit kunnen sluiten van fouten. Dan blijft er
vaak nog maar weinig over waar de fouten nog in verborgen kunnen zitten...

Analoge printen en sturingen van core geheugen is vaal weer lastiger. Daar moet je echt
met de oscilloscoop aan de gang. Maar dat is de hobby en vind ik leuk.

Voor die RX01 floppy drive heb ik het verstand even op nul gezet en de chips in het begin van de data
interface nagelopen. Na een handje vol was het al raak. Maat het gaat niet altijd zo soepel hoor...

Euhh ik hoop dat ik een beetje te volgen was...

Groeten, Roland

Digital RX01 floppy drive

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 04-01-2021, 15:04 (1179 dagen geleden) @ Roland Huisman

Prima te volgen :) Dankje voor de uiteenzetting.

Digital RX01 floppy drive

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-01-2021, 14:29 (1180 dagen geleden) @ Roland Huisman

Roland,

Pracht verslag en weer een mooi werkende RL01.

Die kunststof Center Flop ring is heden oppassen je breekt zo een flapje af.
Een Tandy 8"drive bij mij had er last van.

Handig die test print KM11 , ben je sneller klaar met zoeken.

Ik ben vaker in schakelaars dat groene spul tegen gekomen.
Ben altijd uitgegaan van reactie en corrosie vet en messing.

Ziet er weer 100% uit.

Digital RX01 floppy drive

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-01-2021, 15:05 (1180 dagen geleden) @ Maurice

Corrosie vet en messing zou heel goed kunnen, dan hoeft er nog niet eens contactspray bijgespoten te zijn. Er zijn waarschijnlijk ook wel zurige vetten (oliezuur heet niet voor niets zo, zit onder andere ook in olijfolie en vast ook wel in andere vettige producten). Dat er nadrukkelijk "zuurvrije vaseline" bestaat, suggereert dat er ook een zure variant is.

Digital RX01 floppy drive

door Roland Huisman @, Zwolle, 04-01-2021, 11:26 (1179 dagen geleden) @ Maurice

Hoi Maurice,

Pracht verslag en weer een mooi werkende RL01.

Bedankt!

Die kunststof Center Flop ring is heden oppassen je breekt zo een flapje af.
Een Tandy 8"drive bij mij had er last van.

Ja dat plastic uit die tijd begint steeds kwetsbaarder te worden.
Een tijdje terug een Apple uit de jaren 90 waar ik de HD uit wou halen.
Die zal op een kunststof slede met klemmetjes die je in moest drukken.
Dat was gelijk *KRAK* :-(

Handig die test print KM11 , ben je sneller klaar met zoeken.

Ja super handig inderdaad. Er zijn tegenwoordig ook replica's van.
Gek genoeg hebben ze deze optie in de opvolger RX02 niet meer toegepast...

Ik ben vaker in schakelaars dat groene spul tegen gekomen.
Ben altijd uitgegaan van reactie en corrosie vet en messing.

Ja daar ging ik ook in eerste instantie van uit... Want ook ik heb dat vaker gezien.

Maar het messing had ook aan de aansluitkant dezelfde kleur en was niet aangevreten.
En de prut bij het kunststof schakeldeel was ook helemaal groen. Dus wat het nu was
durf ik ook niet te zeggen... Het leek wel van de buitenkant af ingespoten te zijn...

Groeten, Roland

Digital RX01 floppy drive

door Hans van Kampen @, Voorhout, 03-01-2021, 15:23 (1180 dagen geleden) @ Roland Huisman

Hallo Roland,

Complimenten voor je aanpak en de wijze van een verslag met foto's neerzetten zoals we dat van Loek ook gewend zijn:) :)

'' Na een kleine zoektocht bleek er een SN74194 defect te zijn. ''

Vraagje, hoe heb je dat gevonden in een woud van ic's ? Dat IC heb je met een dremel schijfje los geslepen en de pootjes een voor een uit gesoldeerd neem ik aan, zie hier ic zonder pootjes.

[image]

Veel plezier ermee Roland.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Digital RX01 floppy drive

door soundman2 @, Wouw, 03-01-2021, 16:41 (1180 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 03-01-2021, 16:43

Vraagje, hoe heb je dat gevonden in een woud van ic's ? Dat IC heb je met een dremel schijfje los geslepen en de pootjes een voor een uit gesoldeerd neem ik aan, zie hier ic zonder pootjes.

Dat is een gangbare methode. Met een fijn snijtangetje de pootjes afknippen en daarna de pootjes een voor een uit de print solderen.
Als je geen goede desoldeerpomp hebt of je gaat met desoldeerlitze aan de gang, is de kans bijna 100% dat de doormetalliseringen sneuvelen.
De ic's zijn niet zo kostbaar of zeldzaam, dat je je geen misser kunt riskeren.

Digital RX01 floppy drive

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-01-2021, 18:01 (1180 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Onthoud die tip maar.
Anders met de-solderen grote kans dat je de print beschadigd.
Is ook een snelle methode.

Soms lukt met Soldeer Litze het prima mits de oogjes ruim genoeg zijn.
Of goede vacuum pomp.
Maar als de oogjes wat krap zijn is het knoeien.
Ik test meestal een pootje, werkt het De-soldeer Litze, Werkt niet -> Dremel.

Er bestaan, of bestonden, Soldeerbout inzet stukken in de vorm DIL-ICs.
Maar prijzig.

Speciale Soldeer hete lucht werkt ook, echter ook daar kans dat je toch die
print verbrand.

Alles opgeteld is de methode die Roland laat zien, snel zeker en veilig.

Hoewel 1 klein nadeel, stel de fout zat toch in het andere IC en was deze nog goed.
Heb je pech, zo duur zijn ICs niet.

Digital RX01 floppy drive

door soundman2 @, Wouw, 04-01-2021, 13:24 (1179 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 04-01-2021, 13:28

Er bestaan, of bestonden, soldeerbout inzet stukken in de vorm DIL-ICs.
Maar prijzig.

In een grijs verleden kreeg ik tientallen printen van iemand van ICL. Daar heb ik toen een desoldeerhulpstukje voor gemaakt. Men neme:
Een stukje koperen waterleidingbuis, dat je open zaagt en uitbuigt, dat het over een IC past. In het stukje buis een gaatje geboord en daarop een draadbusje bevestigd met een M3 boutje. Het geheel paste dan in een 80 Watt hobbysoldeerbout van de bouwmarkt.
Een beetje flux aanbrengen en de ic's komen er zo uit.
Als de rest van de print niet belangrijk is, kun je de ic's er ook uit föhnen.
Voor de SMD ic's gebruik ik nog steeds een verkleinde versie.

Digital RX01 floppy drive

door Roland Huisman @, Zwolle, 04-01-2021, 11:31 (1179 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hoi Hans,

Complimenten voor je aanpak en de wijze van een verslag met foto's neerzetten zoals we dat van Loek ook gewend zijn:) :)

Bedankt!

'' Na een kleine zoektocht bleek er een SN74194 defect te zijn. ''
Vraagje, hoe heb je dat gevonden in een woud van ic's ?

Net dezelfde vraag van Maarten beantwoord.

Dat IC heb je met een dremel schijfje los geslepen en de pootjes een voor een uit gesoldeerd neem ik aan, zie hier ic zonder pootjes.

Dat klopt, alles om de print niet te belasten. Spul is bijna 50 jaar oud en de
banen of eilanden liggen er zo af. En iets te lang stoken en de print delamineert.
Daarom knip ik de pootjes langs de chip eraf. En pak ik ze er één voor één uit.
Ook met het leegmaken van de gaatjes sla ik telkens even een paar over. Anders
houd je alsnog lang warmte geconcentreerd op één plaats op de print.

Groeten, Roland

Digital RX01 floppy drive

door peters0176 @, Capelle aan den ijssel, 03-01-2021, 19:10 (1180 dagen geleden) @ Roland Huisman

Mooie gereviseerde floppy drive
Mij zegt dergelijk apparaat niet zo veel maar
vind het een geweldig foto verslag van de restauratie
en daardoor erg boeiend om te lezen
Respect voor u vakmanschap dit te doen.
Mooi apparaat

Proficiat :) :) :)

Gr Peter

--
p steketee

Digital RX01 floppy drive

door Roland Huisman @, Zwolle, 04-01-2021, 11:32 (1179 dagen geleden) @ peters0176

Bedankt! :-)

powered by my little forum