DVD drive ratelt (Toestel of techniek)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 05-01-2021, 18:51 (1200 dagen geleden)

Hallo forum, ik heb hulp nodig met mijn LG HX551 home cinema DVD speler.
Bij het afspelen van dvd's ratelt de drive alsof de dvd niet goed in op de motor ligt. Het is soms zo luid dat het afspeel geluid overstemd word en de drive ook gaat haperen.
Ik zie dat het afspeel mechanisme schuin naar onderen zakt om de dvd te laden en daarna naar boven komt en de dvd tegen een draaischijfje in het deksel van de drive drukt.
[image]
[image]
Het middelste pinnetje in dit draaischijfje moet volgens mij in het conische busje van het draaiplateautje komen:
[image]

Hier gaat het mis volgens mij maar ik heb geen idee hoe ik dit goed krijg, hopelijk heeft iemand hier ervaring mee? Het deksel past strak en zit goed. Het draaischijfje in het deksel heeft een bolvormige bovenkant en ook behoorlijk wat speling en kan dus er behoorlijk naast zitten denk ik, maar het ziet er absoluut niet versleten uit het lijkt zo ontworpen te zijn.

Mvg,

Ludo

DVD drive ratelt

door franc @, Loosbroek, 05-01-2021, 19:17 (1200 dagen geleden) @ Ludo

Het pukje waarop de CD rust kan ook iets naar beneden gedrukt zijn op de as.
Komt wel eens voor.
Probeer het pukje 1 of 2 mm naar boven te heffen.

Mvg Frank

DVD drive ratelt

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 06-01-2021, 22:26 (1199 dagen geleden) @ franc

Het pukje waarop de CD rust kan ook iets naar beneden gedrukt zijn op de as.
Komt wel eens voor.
Probeer het pukje 1 of 2 mm naar boven te heffen.

Mvg Frank

Het pukje zit behoorlijk vast, ik ben bang dat als ik dit omhoog forceer er mis-alignment ontstaat tussen dvd schijf en laserkop.

DVD drive ratelt

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 06-01-2021, 10:26 (1199 dagen geleden) @ Ludo

Een bijkomend effect is dat de dvd draaiend in de uitwerplade komt, de lade gaat dus open met een draaiende dvd erin...

DVD drive ratelt

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-01-2021, 12:49 (1199 dagen geleden) @ Ludo

Toestel aan,
DVD er in.
Stekker er uit.

Voel aan plaatje of er speling in zit.

Denk snaartje gammel, dan wordt lensmechaniek niet goed omhoog gezet.
Test maar of je met de hand laatje verder kan draaien.
Even snaartje met wieltje opzoeken en bestuderen of werkelijk mechaniek
goed ver genoeg omhoog gedrukt wordt.


Al dit soort spelers met laatjes die snaren gammel.

DVD drive ratelt

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 06-01-2021, 22:38 (1199 dagen geleden) @ Maurice

Toestel aan,
DVD er in.
Stekker er uit.

Voel aan plaatje of er speling in zit.

Denk snaartje gammel, dan wordt lensmechaniek niet goed omhoog gezet.
Test maar of je met de hand laatje verder kan draaien.
Even snaartje met wieltje opzoeken en bestuderen of werkelijk mechaniek
goed ver genoeg omhoog gedrukt wordt.


Al dit soort spelers met laatjes die snaren gammel.

Goede tip Maurice! maar het lensmechaniek komt goed omhoog, ik kan het niet met de hand hoger krijgen er zit totaal geen speling in. Wat ik vreemd vind is dat er in het contra-schijfje in het deksel
[image]

horizontale speling zit; je kunt dit schijfje een paar millimeter naar voor/achter of links/rechts bewegen, hoe kan dit schijfje nu op de juiste positie komen als de drive omhoog komt? Het binnenste pennetje van dit schijfje moet precies in het gaatje vd draaitafel vallen:
[image]
De dvd speler werkt goed en geruisloos zonder dat het deksel erop zit, maar ja de dvd ligt dan los op de draai-tafel en word er soms dan afgeworpen.

DVD drive ratelt

door kris ⌂ @, Gent, België, 06-01-2021, 23:00 (1199 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door kris, 06-01-2021, 23:06

hoe kan dit schijfje nu op de juiste positie komen als de drive omhoog komt? Het binnenste pennetje van dit schijfje moet precies in het gaatje vd draaitafel vallen:

het aandrukgewicht op de DVD is zelfzoekend / positionerend door de conische randen en valt dan mooi op zijn plaats. Hiervoor moet dit een zekere massa hebben. is er niks "afgevlogen"? (metalen ring bvb) of een (plastic) drukveertje oid ?

DVD drive ratelt

door snameroc @, Etten Leur, 06-01-2021, 23:13 (1199 dagen geleden) @ kris

Aak is er ook een magneet ring die het geheel koppelt.

DVD drive ratelt

door kris ⌂ @, Gent, België, 07-01-2021, 00:36 (1198 dagen geleden) @ snameroc

ja, was vroeger zo, maar dan moet de plateau wel in metaal zijn, of er wat van metaal inzitten, wat ik uit de foto's niet kan opmaken.

Toen ik nog even naar de foto's van Ludo keek.. dan viel het me op dat er blijkbaar toch iets ontbreekt aan de puk (het schijfje dat op de DVD gaat rusten). het is de middenste van de drie foto's van TS. de puk heeft een cirkelvormige uitsparing waar waarschijnlijk iets in thuishoorde.
Kan in het toestel rondslingeren of... samen met een DVD schijf naar buiten zijn gekomen.

DVD drive ratelt

door Goldline @, Oranjedorp, 07-01-2021, 20:48 (1198 dagen geleden) @ kris

Heb vandaag een zelfde defect loopwerk bekeken, maar bij jou is de clamper wel compleet.
De bovenkant is niet bereikbaar, tenzij je hem uit de deksel klikt.
De fout zit hem in het niet willen lezen van de dvd/blueray.
Hij gaat op volle snelheid spinnen,en draait dan nog bij openen van de lade.
Speelt hij nog wel cd's ?
zo niet is het lastig terug te vinden waar het fout gaat : in het loopwerk of de laser of de servoprint.
Kortom het beste is het complete loopwerk vervangen.
Van dit model zijn er genoeg te vinden met een defecte processor,maar met een goed loopwerk.
Succes!

--
Cees PA1DBA

DVD drive ratelt opgelost!

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 07-01-2021, 22:52 (1198 dagen geleden) @ Goldline

Ik kwam er vandaag achter dat het metalen ringetje in het aandrukschijfje van het deksel los kan.. Het blijkt een magneetje te zijn.
Johan en Kris duiden hier ook al op.
[image]
[image]
Dit magneetje heeft vastgelijmd gezeten in het draaitafeltje, het draaiende plaatje in het deksel heeft een metalen achterkant en wordt bij het laden vd dvd aangetrokken door de magneet vd draaitafel. Zo word de dvd vastgeklemd.
[image]
Hij speelt weer als een zonnetje, bedankt voor het meedenken!
Groeten,

Ludo

DVD drive ratelt opgelost!

door Goldline @, Oranjedorp, 08-01-2021, 09:42 (1197 dagen geleden) @ Ludo

Goed gevonden Ludo,
op de eerste foto leek hij nog vast te zitten.

--
Cees PA1DBA

powered by my little forum