Wat is gaande met de N6325 (Algemeen)

door somecrazycat @, 15-01-2021, 06:18 (1195 dagen geleden)
Gewijzigd door Forumbeheer, 15-01-2021, 09:36

Ik heb een hoofdtelefoon wat gebruikmaakt van statische dingen en natuurkunde met verklaringen die logisch zijn maar ik niet begrijp.

Is het mogelijk mijn Philips N6325 tot nieuw te brengen? Ik bedoel niet als luie DIY-oer-selver maar is het mogelijk om met veel inzet deze techniek van Philips van toen na te maken? Ik ben benieuwd hoe Philips met 2 kleine transformatoren in een box toen deze hoofdtelefoon kon brengen.

Nu kan het ook maar dan hangt er wel meteen een fikse trafo aan. Kan iemand me de techniek van toen uitleggen?

Groetjes Leon

Wat is gaande met de N6325

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-01-2021, 09:34 (1195 dagen geleden) @ somecrazycat
Gewijzigd door Forumbeheer, 15-01-2021, 09:36

De trafo's zijn een bijkomstigheid, geen idee waarom die groot of klein moeten zijn, dat lijkt me geen technisch inherente eigenschap. Het gaat bij dit model vooral om het membraan. Als je met de zoekfunctie kijkt, is er een jaar geleden ook een topic over geweest, misschien staat daar nog wat nuttigs voor je in.

Voor het werkingsprincipe moet je bij de oorspronkelijke fabrikant AKG zijn, ik denk dat die nog bestaan. Hebben die geen vergelijkbaar modern model?

Wat is gaande met de N6325

door Laurens @, Zaandam, 15-01-2021, 10:41 (1195 dagen geleden) @ somecrazycat

Kleine trafo's kun je gewoon (laten) maken hoor. Het zijn impedantietrafo's, ze leveren geen vermogen.

Als je voldoende nauwkeurig de transducer na kan maken, dan heb je het grote probleem opgelost. Je moet dan wel een methode vinden om de juiste hoeveelheid lading in het membraan te injecteren.

Check de wikipedia pagina over elektret materialen en microfoons eens.

Wat is gaande met de N6325

door soundman2 @, Wouw, 15-01-2021, 14:33 (1195 dagen geleden) @ Laurens
Gewijzigd door soundman2, 15-01-2021, 14:37

De trafo's zijn benodigd om de meestal vrij lage spanning op de hoofdtelefoonuitgang van de versterker op te voeren tot een spanning die geschikt is voor electrostatische luidsprekers in de hoofdtelefoon.
Die trafo's hebben secundair vermoedelijk heel veel windingen van zeer dun draad.
Een jaar geleden was er ook een thread over.
http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=52251

Wat is gaande met de N6325

door Jac Janssen @, Eindhoven, 15-01-2021, 17:48 (1195 dagen geleden) @ somecrazycat

Ik heb 3 exemplaren van de N6325 (1 ervan is een Schneider).
Geen idee of ze nog werken (zal wel niet), maar ze hebben de snoeren met trafo's nog.
Een goed uitgangspunt om te experimenteren en zelf te verbeteren/bouwen!

Ze mogen weg voor 15 euro samen. Ze kunnen opgestuurd worden - kosten en risico verzending voor u uiteraard :-) Ophalen mag ook (graag zelfs).

Laat u maar weten of u interesse heeft.

Vriendelijke groeten,
Jac Janssen, Eindhoven

Wat is gaande met de N6325

door Menno @, 23-02-2021, 12:25 (1156 dagen geleden) @ somecrazycat

De N6325 die ik een jaar geleden 2dehands kocht, geeft een slecht geluidsbeeld. Maar was zeker een goede hoofdtelefoon toendertijd in 1978!

Ik vond net een artikel van de RB: https://docplayer.nl/186081704-Uitgeverij-de-muiderkring-bv-tsj.html
maar ik vrees dat anno 2021 echt het vergane glorie is...

powered by my little forum