Chinese componententester (Algemeen)

door FredDijksman @, 21-01-2021, 15:15 (1163 dagen geleden)

Ik gebruik al jaren een Chinese componententester zoals op bijgevoegde, deze zijn nog steeds te koop maar er zijn behoorlijk wat andere uitvoeringen voor hetzelfde type meter.
In China is het nog steeds ongebruikelijk om gebruiksaanwijzing bij de geleverde apparaten te voegen. Nu moet ik wel eerlijk zijn ze kosten natuurlijk bijna niks en ik heb er al heel veel mee getest en gemeten , werkelijk een zalig ding om te gebruiken.
Nu liep ik echter recent tegen een probleempje aan waar ik wel benieuwd naar ben of iemand dat hier weet.
Bij het testen van darlington eindtransistoren geeft hij soms in het beeld het symbool van een darlington maar daar staat dan een diode bij geschakeld tussen de collector en emitter.
Dit symbool van een transistor met tussen collector en emitter een diode is mij helemaal niet bekend , is er iemand die weet wat dat is of wat dat teken betekend?
Alvast bedankt
Fred[image]

Chinese componententester

door FredDijksman @, 21-01-2021, 15:38 (1163 dagen geleden) @ FredDijksman

Hier nog een foto van het symbool op de tester

[image]

[image]

Chinese componententester

door soundman2 @, Wouw, 21-01-2021, 15:56 (1163 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door soundman2, 21-01-2021, 16:12

Die diode komt wel voor bij sommige transistoren, maar dan moet hij wel in sper staan. De diode op het display legt de collectorspanning aan de emitter en dat gaat dus niet werken.
Mogelijk heb je de transistor verkeerd aangesloten Vf zou kunnen staan voor de diode spanning.
De meter zit er trouwens helemaal naast. De verzadigingsspanning voor deze tor is ca 2 Volt en de versterking hFE ligt ergens in de buurt van 1000.
Ook de lay-out op het scherm klopt voor geen meter. Met deze tester zou je dus moeten concluderen dat de transistor in de prullenbak kan. Lekker toestel:fir

Chinese componententester

door Willem.H.N. @, Enschede, 21-01-2021, 16:26 (1163 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door Willem.H.N., 21-01-2021, 16:28

Hier nog een foto van het symbool op de tester

[image]

[image]

Ik gebruik ook al een aantal jaren dezelfde tester en heb ook even een
BDV64B ( Motorola )aangesloten en bij mijn weten een goede maar laat niet de diode zien op display.
In display wel aangeduid als een BJT-PNP / hFE=28 Vf=1.35v

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

Chinese componententester

door Harm Klaassens @, Breda, 22-01-2021, 21:20 (1162 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door Harm Klaassens, 22-01-2021, 21:38

Tester heeft gelijk, bij deze power darlington zit er inderdaad een diode tussen
collector en emitter. Dit komt veel voor bij power darlington transistors, Hoogfrequent
transistors en power FET's.
Kijk maar eens met google op BDV64.
Omdat er tussen de emitter van de stuurtransitor en de emitter van de eindtransistor een weerstand zit zal deze meter waarschijnlijk alleen de stuurtransitor meten.
De stuurspanning op de basis is waarschijnlijk te laag om de darlington volledig aan te sturen.
stuurspanning lager dan 1,4 volt.

Chinese componententester

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 22-01-2021, 21:32 (1162 dagen geleden) @ Harm Klaassens

Tester heeft gelijk,

Een beetje dan misschien, maar het lijkt mij sterk dat de diode on doorlaat zit tussen collector en emitter. Heb je de foto gezien:

[image]

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Chinese componententester

door FredDijksman @, 22-01-2021, 21:50 (1162 dagen geleden) @ Harm Klaassens

Inderdaad op google staat het symbool van de BDV64 met de diode. De tester geeft een symbool met de diode verkeerd om. Ik heb een oudere en goede BDV64 getest die geeft een symbool zonder diode , die heb ik in de versterker gemonteerd en die werkt nu weer goed.
Ik heb de versterker al dicht gemaakt maar ik denk toch dat ik morgen de verdachte BDV weer ga monteren om eens te kijken of hij echt kapot is.
In ieder geval ben ik weer iets wijzer geworden , het symbool bestaat dus (hoewel de diode verkeerd om staat) en de tester is beter dan ik dacht.
Een ieder zeer bedankt voor het meedenken.
Fred

Chinese componententester

door soundman2 @, Wouw, 23-01-2021, 12:41 (1161 dagen geleden) @ FredDijksman

Terugmonteren hoeft toch niet.
Sluit de transistor met een weerstand aan op een DC Spanning, E op - en C op +, Bijv 12 volt en 10 Ohm.
Zet met een weerstand van bijv 10K Ohm een regelbare spanning op de basis.
Door de collectorstroom te meten, kom je al aardig wat over de transistor te weten.
De weerstanden dienen enkel voor begrenzing, zodat je de transistor of je voeding niet meteen opstookt, als bijv de transistor alleen nog maar een driepolige kortsluiting is..

Chinese componententester

door FredDijksman @, 23-01-2021, 16:58 (1161 dagen geleden) @ soundman2

Je hebt gelijk dat is een stuk eenvoudiger als alles weer terug te bouwen

Chinese componententester

door g-rely @, Lelystad, 21-01-2021, 16:07 (1163 dagen geleden) @ FredDijksman

De BU208D welke gebruikt werd in K9 of K11 TV's (sturing van de lijntrafo) had deze antiparallel diode, echter zoals Soundman al schreef, in het voorbeeld van jouw tester klopt de polariteit van de diode niet.
Groet, Gerard

[image]

Chinese componententester

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 21-01-2021, 17:12 (1163 dagen geleden) @ g-rely

Denk dat dit type lijneindtor vanaf het K40 chassis of nog later gebruikt werd
Eerdere chassis gebruikten een losse diode parallel aan de c-e aansluiting.

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Chinese componententester

door kris ⌂ @, Gent, België, 21-01-2021, 16:33 (1163 dagen geleden) @ FredDijksman

waarschijnlijk stuurt de tester niet voldoende spanning uit om de darlington vol uit te sturen en is de aangeduide hfe daarom veel kleiner dan hij echt is.
anderzijds is de ingang van de Darlington heel gevoelig. Als de snoertjes iets van parasieten kunnen opvangen kan dat het meten verstoren en oa daardoor kan de meter denken dat er een reverse diode inzitten.

Chinese componententester

door soundman2 @, Wouw, 21-01-2021, 18:19 (1163 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 21-01-2021, 18:20

Hoe dan ook, ik vind het testresultaat veel te matig om een oordeel over de conditie van de transistor te geven.
Zelf de nummering van de pootjes klopt niet.

Chinese componententester

door FredDijksman @, 21-01-2021, 18:28 (1163 dagen geleden) @ soundman2

Je kent hem blijkbaar niet want je mag de 3 testdraden willekeurig aansluiten hij ontdekt zelf hoe het moet en geeft dan met 1,2 of 3 aan wat het aansluitschema is.

Chinese componententester

door FredDijksman @, 21-01-2021, 18:25 (1163 dagen geleden) @ FredDijksman

Ik had mijn vraag niet helemaal duidelijk gesteld.
Deze tor is inderdaad defect maar dan geeft de tester normaal de tekst dat het component defect is maar in dit geval geeft hij de melding niet maar komt met een vreemd symbool.
En iets wat niet kan want de diode staat niet anti parallel , maar ik vroeg me af of hier iets mee bedoeld kan worden.
Ja het is Chinese bouw maar door het schermpje vast te lijmen en de 3 aansluitdraden erbij maakt het een zeer handig ding voor iets van € 8 inclusief de verzendkosten. Het enige irritante aan het ding is als hij na een aantal metingen of maanden toe is aan een zelftest dan is hij bijna niet uit deze melding te krijgen.
Ik hoopte dat iemand ooit eens ergens een gebruiksaanwijzing had kunnen vinden die dit vreemde symbool kan verklaren

Chinese componententester

door soundman2 @, Wouw, 21-01-2021, 19:27 (1163 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door soundman2, 21-01-2021, 20:01

Als je een probleem voor legt, dan is het handig dat je vertelt wat je doet, waarmee en wat het resultaat is. Dan kan iemand wellicht daar een fatsoenlijk antwoord op geven.
Ik heb een weerstandsmeter en soms geeft die oneindig aan. Wat zou er kunnen zijn?
Als ik er niet bij vertel dat het dan over een onderbroken weerstand gaat, dan zijn de gis antwoorden niet van de lucht...........
Bij de defecte transistor is het best mogelijk dat er nog een enkele diode overgang bestaat en omdat de meter zelf maar moet uitzoeken, kan dat best mis gaan. Het resultaat wordt wellicht beter als je de meter kunt vertellen waar je de draden op aansluit. Per slot van rekening doe je dat ook als je de overgangen test met een diodemeter.
Ik heb een hekel aan dingen die alles volautomatisch doen, je ziet nu dat dat falikant mis kan gaan.
Zo kan een verkeersagent soms het verkeer beter regelen als de slimste stoplicht automaat. (Heeft iets te maken met intelligentie)
Overigens heb ik om een defecte transistor te testen geen transistortester nodig, maar dat terzijde. Defecte transistoren meet ik er meestal uit in de schakeling, alvorens deze uit te solderen. Achteraf wil ik de transistor dan nog wel eens aan de diodetester hangen.
Ik heb dus geen transistortester. Repareren is niet het louter doormeten van onderdelen.
Kun je trouwens aangeven wat er stuk is aan de transistor. Als ik de viltstift notatie bekijk die op het kastje staat, dan heeft het apparaat de B C en E wel goed gevonden. Het lijkt dus nog steeds op een transistor.
Ik heb dan wel eens een datasheetnodig, maar daar staan dan ook meer wetenswaardigheden in.
Sorry dat ik even uit mijn vel spring.

Chinese componententester

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-01-2021, 21:27 (1163 dagen geleden) @ FredDijksman

Ah IS al defect, maar dan is antwoord nee.

Als het defect aan de Tor oplevert dat het zich gedraagt als een diode
krijg je diode in beeld.

Sluit bv maar eens 2 draden aan op een gewone Tr, bv BE alleen.

Blijft een "dom" ding die maar gewoon het lijstje afloopt.

We zijn er allemaal over eens dat het getoonde plaatje Nooit in echt voor komt.

Doe de proef op de som en pak bv een BU208D inderdaad en bekijk dan eens
of plaatje dan wel klopt. Zoals G-Rely aangeeft.
Of pak een gewone Transistor en plak zelf een diode over C_E .
Zie wat toestel doet.
Draai dan de diode om en zie of plaatje veranderd.

Kan heel goed zijn dat het plaatje simpel fout geprogrammeerd is.

Even wat experimenteren.

powered by my little forum