Transistor BU3150BF gezocht (Toestel of techniek)

door frits @, Meppen Dtsl., 22-01-2021, 20:27 (1188 dagen geleden)

Beste Forummers,
Buurmeisje kwam langs met een Philips CD speler/radiocombinatie de AZ 385 die het niet meer deed. Na testen met spanning van 9 volt via het batterijvak bleek het apparaat gewoon te spelen.
Er zit een apparte voeding in dit apparaat en deze bleek niet meer te werken. Als eerste een verbrand (beveiligings) weerstandje gezien en een transistor die er ook niet meer fris uitzag.
Nadat ok het typenummer van de tor had ingevoerd BU3150BF kwam ik meteen bij een Indiase site
waar een reparatieverslag van hetzelfde probleem werd getoond.
Ik dacht er verder uit te zijn maar heb een probleem om die transistor te vinden. Ik ken eigenlijk allen Farnell maar die heeft hem niet en bij Ali ben ik hem ook niet tegengekomen.
Weet iemand misschien waar je dit onderdeel kan bestellen?
Hoor het graag.
Met vriendelijke groet,
Frits

Transistor BU3150BF gezocht

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-01-2021, 20:42 (1188 dagen geleden) @ frits

Frits,
Hier data gegevens en evt vervangers te selecteren.
Zal niet tot achter de komma identiek hoeven zijn.

Als maar voldoet aan de minimale eisen.
Is maar schakel ding.

Transistor BU3150BF gezocht

door MarcelvdG @, 22-01-2021, 20:46 (1188 dagen geleden) @ frits

Het zal lastig worden, Mouser en Digi-Key hebben 'm ook niet (en Stuut en Bruin bestaat al jaren niet meer). Ik denk dat je naar een min of meer equivalente tor moet gaan zoeken, zoals voorgesteld door Maurice.

Transistor BU3150BF gezocht

door soundman2 @, Wouw, 22-01-2021, 22:10 (1188 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door soundman2, 22-01-2021, 22:18

en een transistor die er ook niet meer fris uitzag.

Hoeft niet mooi te zijn, als hij maar niet defect is.
Zitten in de voeding geen opgeblazen elco's?
Zoja, dan moet je die vervangen door nieuwe met een lage ESR waarde. Vaak zijn elco's het probleem in schakelende voedingen.
in de voeding zit naast een ic , maar een schakeltransistor. Praten we niet over hetzelfde?
[image]

Transistor BU3150BF gezocht

door frits @, Meppen Dtsl., 23-01-2021, 23:42 (1187 dagen geleden) @ frits

Allen hartelijk bedankt voor jullie raad. Ik ben toch maar gegaan voor de makkelijkste oplossing nl. het apparaat op een externe adapter te laten spelen. Ik heb geen vertrouwen in een aantal van de componenten in de voeding en ben technisch niet zo op de hoogte van deze schakelingen om ermee te experimenteren. Nogmaals dank,
Groet Frits

powered by my little forum