power led (Algemeen)

door rudy wouters @, 23-01-2021, 11:23 (1182 dagen geleden)

ik heb een zaklamp met een power led die normaal een heel krachtige lichtstraal geeft
nu licht die maar flauw
de voeding is in orde en heb voor de zekerheid deze aangesloten op mijn voeding maar blijft zwak branden
ligt de oorzaak van de fout in het voorschakelprintje of in de powerled
normaal zou ik denken in het voorschakelcircuitprintje of ben ik verkeerd dat een led ofwel goed is ofwel stuk
mvg rudy

power led

door kris ⌂ @, Gent, België, 23-01-2021, 11:55 (1182 dagen geleden) @ rudy wouters

Leds kunnen wel degelijk in een toestand gebracht worden dat ze nog maar een klein beetje licht geven. meestal na mishandeling (overbelasting, oververhitting)

power led

door soundman2 @, Wouw, 23-01-2021, 12:28 (1182 dagen geleden) @ rudy wouters

Sluit de led met een serie weerstand aan op een regelbare DC voeding, bijv 100 Ohm. Regel de voeding langzaam op en meet gelijktijdig de spanning over de weerstand. Bij een volt loopt er al 10mA. Ik denk dat vanaf 20mA er al een behoorlijke lichtopbrengst moet zijn.

power led

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-01-2021, 15:05 (1182 dagen geleden) @ rudy wouters

Voor zwak branden is soms maar een fractie van een milliampere nodig. Het kan dus naast een defecte LED ook het printje of een slecht contact zijn.

Als je de multimeter in diodestand over de LED zet, moet hij ook al zwak oplichten. Een externe voeding met serieweerstand is inderdaad een goede methode om de LED ook op normale helderheid te testen, liefst losgekoppeld van het printje om te voorkomen dat er daar misschien iets misgaat.

power led

door rudy wouters @, 23-01-2021, 16:18 (1182 dagen geleden) @ Maarten Bakker

dit doormeten had ik al gedaan en licht niets op bij andere gewone leds krijg je wel een oplichting ga de led nog eens via een serieweerstand aansluiten op mijn voeding om zeker te zijn

power led

door Mans Veldman @, Leidschendam, 23-01-2021, 21:30 (1182 dagen geleden) @ rudy wouters

Echte power LEDS hebben meestal veel meer stroom nodig dan de max. 20 mA van een gewone LED. Een 1W Power LED heeft al ruim 200mA nodig.

Power LED's stuur je trouwens het best aan vanuit een (constante)stroombron.

power led

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-01-2021, 22:23 (1182 dagen geleden) @ Mans Veldman

Zo'n power LED licht al bij een verbazend lage stroom op.

Het niet werken op de diodestand van de meter, kan komen omdat de LED stuk is, maar als hij uit 2 in serie geschakelde chips bestaat zal hij ook niet oplichten omdat de drempelspanning niet gehaald wordt.

power led

door soundman2 @, Wouw, 23-01-2021, 23:18 (1182 dagen geleden) @ Mans Veldman

Daarom gaf ik ook aan een voorschakelweerstand te gebruiken. Niet alle voedingen hebben een spannings of stroominstelling. Velen kennen de eigenschappen van een spannings of stroombron niet.

power led

door soundman2 @, Wouw, 23-01-2021, 19:00 (1182 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Voor zwak branden is soms maar een fractie van een milliampere nodig. Het kan dus naast een defecte LED ook het printje of een slecht contact zijn.

Ik gaf daarom aan om de led los te testen. Dan sluit je een van de twee uit.

powered by my little forum