Oude tv aanpassen voor composite signaal (Algemeen)

door Martin72 @, 23-01-2021, 21:01 (1189 dagen geleden)

Ik heb een vraag over kleuren tv' s uit de jaren 80 zoals bv de CF1014/00 waar alleen een RF ingang op zit. Is zo'n toestel makkelijk aan te passen zodat ik een homecomputer uit de jaren 80 zoals een Commodore 64 met composite uitgang daar op kan aansluiten? Ik weet dat er ook een RF signaal op de computer zit maar ik vind daarvan de beeldkwaliteit veel minder dan via een composite signaal.

Oude tv aanpassen voor composite signaal

door kris ⌂ @, Gent, België, 23-01-2021, 21:09 (1189 dagen geleden) @ Martin72

zo eenvoudig is dat niet, omdat het meestal om een niet netgescheiden chassis gaat.

overigens zou het verschil tussen RF en video in niet zo groot mogen zijn. beiden sturen het composite signaal. Uiteraard gaat het via RF met een extra omweg maar daar merk je doorgaans weinig van. Als het erg opvalt is de RF modulator in de commodore waarschijnlijk een beetje kaduuk. oplossing kan zijn het composite naar een andere, externe modulator te sturen.

Oude tv aanpassen voor composite signaal

door Martin72 @, 23-01-2021, 23:28 (1188 dagen geleden) @ kris

Dat is jammer dat een aanpassing niet zo makkelijk is te maken, ik vind zo'n retro scherm wel erg leuk staan bij de oude computers.

Oude tv aanpassen voor composite signaal

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-01-2021, 00:07 (1188 dagen geleden) @ Martin72

het is niet eenvoudig, maar niet onmogelijk :-)
bvb elektuur Halfgeleidergids 1980, (schakeling 50) scheiding met optocoupler type 6N136. loopt tot 10Mhz, dus meer dan voldoende voor composiet video.

Oude tv aanpassen voor composite signaal

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 24-01-2021, 00:14 (1188 dagen geleden) @ Martin72

Het wisselt per merk en type TV hoe moeilijk het is (sommige chassis hebben een officiele uitvoering met ingang dus daar kun je het fabrieksschema aanhouden) en je kunt ook een scheidingstrafo gebruiken zoals Philips zelf in hun eerste generatie toestellen met SCART deed (K35).

Oude tv aanpassen voor composite signaal

door L.v.H. @, Ablasserdam, 24-01-2021, 10:24 (1188 dagen geleden) @ Martin72

Martin,
Ik had deze TV ook en gebruikte hem voor mijn CBM64.
Philips heeft voor deze TV een zgn. VIVO mudule gemaakt.
Waarmee je de tv van een video en audio in/uitgang kunt voorzien.
Deze mudule heb ik toen zelf aan de hand van de Serv. Doc. na gemaakten hij voldeed prima.
Als je meer info wilt stuur dan een PM.

Mvg.

Leo

[image]

[image]

[image]

[image]

Oude tv aanpassen voor composite signaal

door soundman2 @, Wouw, 24-01-2021, 11:01 (1188 dagen geleden) @ L.v.H.

De module is toepasbaar omdat de 14CF1014 een netgescheiden voeding heeft. Dat geeft dan de mogelijkheid om met eenvoudiger schakelingen te experimenteren.

Oude tv aanpassen voor composite signaal

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-01-2021, 11:04 (1188 dagen geleden) @ L.v.H.

dit gaat enkel op voor een netgescheiden chassis..
NU, ts specificeert dat niet, dus jaren 80 ga ik uit van een niet net gescheiden chassis.

Oude tv aanpassen voor composite signaal

door Martin72 @, 24-01-2021, 11:39 (1188 dagen geleden) @ L.v.H.

Dit is inderdaad een goede oplossing, ik zie af en toe dit model langskomen op de bekende veilingsite. Ik weet dat er monitoren zijn met composite ingang zoals de Philips monitoren voor de MSX computers maar ik vind zo'n CF1 mooi retro staan bij de oude home computers en daar gaat de voorkeur naar uit. Voordeel is dat deze dus een netscheiding heeft. Ik ga dit verder uitzoeken en goed om te weten dat ik u via PM kan benaderen met vragen.

Oude tv aanpassen voor composite signaal

door L.v.H. @, Ablasserdam, 24-01-2021, 12:10 (1188 dagen geleden) @ L.v.H.

Er zit inderdaad een net gescheiden voeding in.
[image]

Voor de VIVO module zitten in de kast sleuven waar hij zo ingeschoven kan worden.
En ook op de hoofdprint zitten aansluit voorbereidingen.
De omschakelaar intern/extern zit op de VIVO print.

Leo

Oude tv aanpassen voor composite signaal

door Martin72 @, 24-01-2021, 12:22 (1188 dagen geleden) @ L.v.H.

Ik zie in jouw bericht dat je er zelf een print voor hebt gemaakt, zit daar de schakelaar ook op en welk type is dit want hij moet nogal wat punten schakelen?

Oude tv aanpassen voor composite signaal

door soundman2 @, Wouw, 24-01-2021, 12:28 (1188 dagen geleden) @ Martin72
Gewijzigd door soundman2, 24-01-2021, 12:29

Als je alleen CVBS aanbiedt, kun je het hele RGB stuk weglaten.Hetzelfde geldt voor Video Out.

Oude tv aanpassen voor composite signaal

door Martin72 @, 24-01-2021, 12:49 (1188 dagen geleden) @ soundman2

Dat is inderdaad het geval, bedankt voor de tip!

Oude tv aanpassen voor composite signaal

door L.v.H. @, Ablasserdam, 24-01-2021, 14:58 (1188 dagen geleden) @ Martin72

Er zit een 6 voudige omschakelaar direct op de print.

!! Let op de schakelaar als voorbeeld op de foto is maar 4x wissel.!!

[image]

Ik heb de TV niet meer in mijn bezit en heb er ook geen foto’s van.

Oude tv aanpassen voor composite signaal

door soundman2 @, Wouw, 24-01-2021, 15:25 (1188 dagen geleden) @ L.v.H.

6-voudig om, is noodzakelijk bij RGB bedrijf en sync on green.
CVBS in, dan de doorverbindingen voor cvbs tekenen in het schema, zie je meteen wat kan vervallen

Oude tv aanpassen voor composite signaal

door L.v.H. @, Ablasserdam, 24-01-2021, 15:40 (1188 dagen geleden) @ soundman2

Natuurlijk, maar ik merkte ook alleen maar op dat de schakelaar op de print niet overeenkomt met de schakelaar die ik gebruikt heb in het voorbeeld.
Het gaat er alleen maar om welk “model” schakelaar op de print gebruikt is.

Oude tv aanpassen voor composite signaal

door g-rely @, Lelystad, 25-01-2021, 12:58 (1187 dagen geleden) @ Martin72

Ik heb eventueel nog deze (NOS) schakelaar 8 x om gratis ter aanbieding.
Groet, Gerard

[image]

Oude tv aanpassen voor composite signaal

door Martin72 @, 27-01-2021, 21:20 (1184 dagen geleden) @ g-rely

Dat is interessant, in ieder geval kontakten genoeg! Ik neem graag een schakelaar over.
Ik zal een bericht sturen.

Oude tv aanpassen voor composite signaal

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 26-01-2021, 17:26 (1186 dagen geleden) @ Martin72

Nog een tip: het beste beeld uit een CBM64 heb ik ooit gehaald door Y en C gescheiden te houden.
Beide worden apart aangeboden op de a/v din-bus, pen 1 en 6 (middelste) als ik het me goed herinner.

Verschil tussen 'direct' composiet en composiet via een modulator vond ik de moeite niet waard, hoewel het ene moederbord van een Commodore het andere niet was. De latere hadden een betere modulator dacht ik.


Rob

Oude tv aanpassen voor composite signaal

door Martin72 @, 27-01-2021, 21:22 (1184 dagen geleden) @ Rob Krabbendam

Bedankt voor de tip, ik neem deze zeker mee. Het is alleen zo dat het niet alleen voor een Commodore 64 hoeft te zijn maar kan ook voor een Atari 600XL en daar heb je volgens mij alleen een composite uitgang.

powered by my little forum