Philips Eprom programmer (vervolg) (Algemeen)

door loek @, Exloo (Drenthe), 09-02-2021, 14:57 (1144 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 09-02-2021, 15:00

Hallo Forum Lezers,

Hier een update over de Eprom programmer van Philips type 8122 284 24001 waar ik eerder in dit forum een vraag over gesteld had zie ook de link: http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=59342

Om eventueel met hulp van Leo Bolier via de micro processor er achter te komen hoe dit apparaat nu werkt ben ik begonnen met, zoveel als mogelijk was, het schema op te tekenen.

Dat is voor veel verbindingen zoals de adres en data lijnen vrij eenvoudig omdat daar een herhalend patroon in zit. Voor een paar adreslijnen is dat weer lastig omdat deze via relais omgeschakeld kunnen worden.

Ook is extra onderzocht wat nu de rol van de RS232 poort was. Uiteindelijk na metingen met een oscilloscoop bleek in de stand COPY de baudrate 150 te zijn met 7 data bits en 1 stop bit.

Hierna via het terminal programma PUTTY (Linux-mint) zie je bij het indrukken van START het serie nummer van de besturing Eprom die in de programmer zit. Bij een goed geprogrammeerde Eprom zie je de Checksum. Bij een fout geprogrammeerde (dus een Error led) zie je de reden .

In de stand SERIAL en in de stand 150 bd reageerde de programmer wel op sommige toetsen van de aangesloten terminal. Maar tot nu is onduidelijk wat nu precies de bedoeling was.

Door het intensief meten/kijken bij het optekenen van het schema zag ik een verbrande weerstand.
Alleen de eerste kleur ring was nog zichtbaar (geel) en de laatste (rood). Bij dit type is de laatste de tolerantie. De weerstand meet 40 Ohm en vanuit beide kanten gemeten op de helft naar beide buiten zijde 20 Ohm. Dus denk ik dat de waarde tussen de 40 en 49 Ohm moet zijn . Ik heb een nieuwe van 40 ohm geplaatst.

Al de programmeer experimenten zoals eerder beschreven zijn uitgevoerd met de drie Eproms type 2716 waar van de herkomst onbekend was.

Het controleren van deze Eprom’s op leeg zijn en data doe ik met de (werkelijk) fantastische Chinese programmer type Xgpro TL866II plus. Met de Xgpro zijn ook alle TTL-IC’s (zaten op voetjes) gecontroleerd op juiste werking.

[image]


Na al de mislukkingen en, inmiddels, toch het beeld dat er geen foute onderdelen in de programmer zaten zijn voor de zekerheid met de Xgpro de drie Eproms gecontroleerd op kunnen programeren.
En wat blijkt alle drie de 2716 zijn defect:-( :-( :-( . Ze geven allemaal aan dat ze leeg zijn maar als je er data in probeert te schrijven gaat het fout.

Zou ik dan al die tijd gewerkt hebben met defecte Eproms en zou de programnmer dan toch gewoon “stand alone” goed werken?

Nu had ik nog twee Eproms type 2764. Deze eerst gelezen op de Xgpro en daarna één gewist met UV.
Hierna de gewiste Eprom gecontroleerd met de Xgpro op leeg zijn. Dat was goed en daarna een copy gemaakt van de beschreven Eprom op de Philips programmer. Er gingen geen error leds branden en na een redelijke lange tijd (elke byte kost ongeveer 50 ms) ging de BUSY led uit.

Hierna weer op de Xgpro de beide Eproms met elkaar vergeleken en er waren geen verschillen dus de Philips programmer had zijn werk goed gedaan.

Conclusie de Philips programmer werkt dus “stand alone” goed:-) . De terminal functie is beperkt en is niet noodzakelijk.

Ik wil ieder nogmaals bedanken voor de reacties en eventuele aanbod om mee te helpen.
Ik ga nog wel zoeken naar een paar goede Eproms type 2716 om zeker te weten dat dit ook echt werkt. Misschien heeft iemand van jullie een aantal van deze type in de aanbieding?

Nogmaals bedankt met vriendelijke groet,

Loek

Philips Eprom programmer (vervolg)

door Oldtimer @, Oegstgeest, 09-02-2021, 16:35 (1144 dagen geleden) @ loek

Na al de mislukkingen en, inmiddels, toch het beeld dat er geen foute onderdelen in de programmer zaten zijn voor de zekerheid met de Xgpro de drie Eproms gecontroleerd op kunnen programeren.
En wat blijkt alle drie de 2716 zijn defect:-( :-( :-( . Ze geven allemaal aan dat ze leeg zijn maar als je er data in probeert te schrijven gaat het fout.

Zou ik dan al die tijd gewerkt hebben met defecte Eproms en zou de programnmer dan toch gewoon “stand alone” goed werken?

Tja, als je mijn reactie (informatie Eprom programmer Philips - Oldtimer, 02-02-2021, 08:55) begrepen had dan wist je waarom ik die vraag gesteld had...

Willem

Philips Eprom programmer (vervolg)

door loek @, Exloo (Drenthe), 09-02-2021, 17:02 (1144 dagen geleden) @ Oldtimer

Hallo Willem,

Ik had jou vraag wel degelijk begrepen en uitgevoerd. Je kreeg een error melding (voet 1) bij stap 1 (van jou vraag) en ook een error melding (voet 2)bij stap 2 (verwisselen Eprom). Daar kon ik voor fout bepalen ook niet ver mee. De enige mogelijkheid waarbij je geen error melding kreeg was in beide voeten geen Eprom.

Met vriendelijke groet,

Loek

Philips Eprom programmer (vervolg)

door Oldtimer @, Oegstgeest, 09-02-2021, 18:34 (1144 dagen geleden) @ loek

Bedoel je dat de error-melding bij voet 1 bij de verwisseling van de EPROM's meeverhuisde met EPROM 1?

Willem

Philips Eprom programmer (vervolg)

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 09-02-2021, 19:52 (1144 dagen geleden) @ loek

Dag Loek,
We hebben toch wel over een bijna pre-historische programmer als er nog met 150 baud gewerkt kon worden. Maar aan de alleerste foto te zien was de vorige gebruiker al met 4800 baud bezig.

Mooi opgeschoten.
Ik heb mijn 2716 en 2732 eproms al een hele tijd geleden weggedaan.
Maar ik kan je nog wel aan een paar 2764's of 27256's helpen. Zou ook nog 128-ers moeten hebben maar die kan ik zo gauw niet vinden. Stuur maar even een pm als je interesse hebt.
Mijn aanbod om de code te onderzoeken en op zijn minst de user interface te achterhalen blijft gewoon staan.

Groet, Leo

Philips Eprom programmer (vervolg)

door loek @, Exloo (Drenthe), 10-02-2021, 12:19 (1143 dagen geleden) @ Leo Bolier

Hallo Leo,

Bedankt voor je aanbod Ik zou wel enkele 27128 en 27256 willen hebben om te controleren of deze werken op deze programmer. Geef maar via mail door wat het gaar kosten en dan zal ik je mijn adres doorgeven.

Bedankt nogmaals voor je aanbod om via de Eprom code (en dis-assembleren) te gaan onderzoeken hoe het apparaat werkt. Maar ik denk dat dit nu niet echt meer nodig is.
Ik had al wel veel opgetekend (adres/data en schakelaar-lijnen) van het schema maar was nog niet zover dat ik ook wist hoe deze weer aangesloten waren op de Micro Processor. Verder zaten er nog 8 relais in met veel verbindingen die nog niet uitgezocht waren. Omdat het apparaat nu werkt is het denk ik zonde om daar nog veel tijd in te steken.

Maar toch bedankt voor het aanbod. Met vriendelijke groet,

Loek

Philips Eprom programmer (vervolg)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-02-2021, 12:53 (1143 dagen geleden) @ loek

Dit soort documentatie bestaat niet, misschien zelfs niet meer in de archieven van Philips of VDL ET. Als Leo het met plezier doet, zou ik er gebruik van maken. Ik neem het ook graag in mijn Philipsarchief op, samen met jouw tekeningen. En desgewenst in de schematheek van het forum.

Philips Eprom programmer (vervolg)

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 10-02-2021, 20:03 (1143 dagen geleden) @ loek

Hallo Loek,

Ik heb een aantal 2764, 256 en 512'ers liggen. 128'ers heb ik blijkbaar niet meer.
Het is al weer even geleden dat ik ze gebruikt heb en ik herinner dat er enkele bij waren die problemen leken te geven. Moesten soms 2 x geprogrammeerd worden. Achteraf denk ik dat het te maken had met de wisser die al oud was en wellicht een matige lamp heeft.
Ik zal ze dus eerst even nakijken zodat je in elk geval werkende krijgt.
Als ik voldoende werkende heb kun je er wel een paar krijgen.
Je hoort van me.

Gr, Leo

Philips Eprom programmer (vervolg)

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 13-02-2021, 10:45 (1140 dagen geleden) @ loek

Loek, ik heb je een PM gestuurd.
[image]

Philips Eprom programmer (vervolg)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-02-2021, 20:05 (1144 dagen geleden) @ loek

Loek,
geweldig resultaat op deze manier.
Tja dan stink je er in dat je net 3 defecte hebt kunnen bemachtigen.

De les is weer geleerd,Ga eerst terug naar een werkende toestand,
dan verder stap voor stap naar de probleem maker.

De programmer stamt nog uit de oer tijd, leuk hoor zo.
zou met behulp uitlezen serieel niet al te moeilijk moeten zijn om er wat
mee aan te vangen.

Lezen en schrijven lijkt me vrijwel identiek aan de wat modernere.
Zou volgens mij in de diverse bladen wat eprom programmer ideenen en software
listings moeten staan.
Destijds werd geregeld dat in bladen als projectje benoemd.

Daarmee zou je jouw programmer toch ook moeten kunnen aansturen.

Is een uitdaging.

Philips Eprom programmer (vervolg)

door Roland Huisman @, Zwolle, 09-02-2021, 21:15 (1144 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Roland Huisman, 09-02-2021, 21:18

Hoi Loek,

Volgens mij kan jouw TL866 kan niet de hoge programmeerspanning
leveren welke voor de 2716 benodigd is. Lezen gaat echter prima...
Daar is die programmeerspanning niet voor nodig :-)

[image]

Groeten, Roland

Philips Eprom programmer (vervolg)

door Oldtimer @, Oegstgeest, 10-02-2021, 00:03 (1143 dagen geleden) @ Roland Huisman
Gewijzigd door Oldtimer, 10-02-2021, 00:04

Volgens mij kan jouw TL866 niet de hoge programmeerspanning
leveren welke voor de 2716 benodigd is.

Klopt, de 2716 heeft 25V nodig, de 2716A 21V en de 2716B 12.5V.
Bij de instelling voor de AM2716 geeft de programmer aan dat de programmeerspanning 18V is, te laag dus. Bij de MDM2716 wordt zelfs een spanning van 12.0V genoemd terwijl de fabrikant zelf aangeeft dat ook die spanning 25V moet zijn.
De spanning voor de AM2716B is bijna correct. Deze moet 12.5V zijn en de programmer geeft 13V aan. Controleer dus voor alle zekerheid m.b.v. de datasheet van de fabrikant of de programmeerspanning van deze programmer wel klopt.

Willem

Philips Eprom programmer (vervolg)

door loek @, Exloo (Drenthe), 10-02-2021, 11:52 (1143 dagen geleden) @ Roland Huisman

Hallo Roland,

Dat is mij ook opgevallen dat de maximale programmeer spanning bij de TL866II plus 18 V is.
Bij de 2764 die ik gebruikt heb moest de spanning 21 Volt zijn en dat gaat wel goed ondanks de maximale 18 Volt.

Ik heb de 2716 ook op een andere programmer (was nog eigen bouw) getest welke wel de juiste spanning van 25 Volt afgeeft en daar was het resultaat ook dat alle drie de 2716 defect waren.

Maar programeren van een 2716 op de TL866II plus zal niet goed gaan.

Met vriendelijke groet,

Loek

Philips Eprom programmer (vervolg)

door Goldline @, Oranjedorp, 10-02-2021, 15:19 (1143 dagen geleden) @ loek

Is het voedingsgedeelte nog wel in staat om die hogere juiste programmeer-spanning te leveren ?
Denk aan slechte elko's in een spanningsverdubbeling schakeling.

--
Cees PA1DBA

Philips Eprom programmer (vervolg)

door loek @, Exloo (Drenthe), 10-02-2021, 15:25 (1143 dagen geleden) @ Goldline

Hallo Cees,

De voeding spanning heb ik tijden het programmeren gemeten met een scoop en is 25 Volt bij de 2716.

Er is veel aandacht geschonken aan de verzorging van de spanning er zitten maar liefst 4 spanningstabilisatoren in en ook nog een A/D converter met OpAmp. Hiervan heb ik nog geen schema gemaakt.

Met vriendelijke groet,

Loek

Philips Eprom programmer (vervolg)

door Otto @, Drenthe, 10-02-2021, 11:42 (1143 dagen geleden) @ loek

Hallo Loek,

Ik weet niet of het al genoemd is, maar ik zou voor de zekerheid even de EEPROM in het apparaat uitlezen en opslaan op je PC. Eventueel er ook direct een fysieke kopie van maken. Deze EEPROM ziet er nu al meer dan tien jaar in, en kan dus bitjes gaan verliezen. Door een verse kopie te maken, kun je weer jaren vooruit.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Philips Eprom programmer (vervolg)

door loek @, Exloo (Drenthe), 10-02-2021, 12:07 (1143 dagen geleden) @ Otto

Hallo Otto,

Ik heb voor dat ik begon aan dit apparaat eerst een kopie gemaakt van deze Eprom.
Deze kopie zou ook nodig geweest zijn om eventueel via een dis-assembler de werking van de programmer te achterhalen. Dat is nu, achteraf gezien, niet meer nodig.


Bedankt voor de tip met vriendelijke groet,

Loek

powered by my little forum