Pioneer a60 (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 11-02-2021, 18:01 (1159 dagen geleden)

Tussen al m'n in de loop der jaren verzamelde spullen stond een versterker A60 van Pioneer.
Kwam dacht ik uit een cafe, was zo te zien al eens gerepareerd, maar was goed stuk.
Vrijwel alle grote transistoren en drivers en wat weerstanden waren gesneuveld.
Door het ontbreken van een schema en het vinden van de juiste onderdelen (niet uitwisselbaar met Europese transistoren) is het apparaat in de opslag beland.
Nu met internet is er van alles te vinden, zo ook een service manual, helaas leent vrijwel iedereen van elkaar hetzelfde vrijwel onleesbare schema.
Via Ebay een papieren versie gevonden zo ook de speciale transistoren.
Nu alle defecte onderdelen vervangen en testen maar.
Nu had ik toch tijd genoeg en heb scheidingstrafo, variac en serielamp(en) in een behuizing gebouwd.
[image]
Dit is een prima oplossing voor als het niet goed gaat.
De versterker doet het, de lampen gloeien even op en blijven dan donker tot de luidsprekeruitgangen kortgesloten worden!!
De oorzaak: er blijft op 1 kanaal ca 0.6 a 0.7 volt negatief op staan.
Het relais trekt wel aan met deze spanning en ook een luidspreker is geen probleem.
Ik weet nu zo geen oplossing hoe dit te verhelpen.
Er zijn al verschillende onderdelen verwisseld van het goede naar het foute kanaal in de hoop (eigenlijk tegen beter weten in) dat de fout meeverhuisde, niet dus.
Mijn vraag is dus weet iemand wat er mis gaat als de spanning niet op 0 te krijgen is?
De ruststroom is dan ook op een paar ma na niet in te stellen, het goede kanaal wel.
Om dat als het koelblok aanwezig is veel onderdelen niet of nauwelijks bereikbaar zijn is er nu een noodvoorziening getroffen.
Hierbij een deel van het schema.
[image]

Mvg, Dirk

Pioneer a60

door FredDijksman @, 11-02-2021, 19:28 (1159 dagen geleden) @ doktordirk

Het klinkt bekend wat je omschrijft over de eindversterker. Wat ik in zo'n geval doe is , ik maak een kopie van het schema en met een tekst markeerstift ga ik van het slechte kanaal alle onderdelen en verbindingen stuk voor stuk na vanaf de ingang van de versterker of vanaf de eindversterker.
Ook alle weerstanden en condensatoren al zien ze er nog zo mooi uit. Ik test ze dan meestal gewoon op de print want alles los solderen is meestal geen doen.
Krijg je een "vreemde" meting van een component dan vergelijk ik dat met het goede kanaal.

Zo heb ik al heel wat onderbroken weerstanden en lekke condensatoren en andere componenten eruit gehaald. De transistoren kun je testen terwijl ze op de print zitten maar daar ben ik al verschillende malen de mist mee ingegaan omdat ze achteraf toch defect waren, dus uit solderen is beter. En dan test ik ze met een transistor tester.
Deze procedure doe ik alleen bij versterkers want die hebben zeer gevoelige instellingen.
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die zeggen dat het anders hoort te gaan maar bij mij werkt het zo goed. Vooral in die gevallen waar die eindtorren en stuur torren defect waren , die allemaal vervangen en dan werkt het nog niet, dan zet ik deze procedure in.
Succes
Fred

Pioneer a60

door Goldline @, Oranjedorp, 11-02-2021, 19:37 (1159 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door Goldline, 11-02-2021, 19:38

DC offset wordt door de opamp geregeld, C513/514 zijn verdacht, of een verlopen weerstand rond dit circuit, de versterker zou dan vervormingsvrij moeten werken.
Maar je zit ook met een ruststroom probleem, denk dat je dit beter eerst kan oplossen, dan verdwijnt die offsetspanning vermoedelijk ook. D515 is verdacht.

--
Cees PA1DBA

Pioneer a60

door doktordirk @, Noordbeemster, 11-02-2021, 20:25 (1159 dagen geleden) @ Goldline

Helaas, de beide bipolaire c's zijn goed en hebben de juiste waarde, zo te zien had ik ze al verwisseld.
De eerste stuur torren Q507 en Q509 hebben dezelfde basisspanning gelijk aan het goede kanaal.
De viervoudige diode heeft dezelfde spanningsval als in het ander kanaal, had deze al los gehad, doorgemeten en verwisseld van plaats.
Voor Q509 en Q519 waren vervangers geplaatst, daar zitten nu weer de goede in, maar heeft ook niet voor verbetering gezorgd.
Alle verdachte weerstanden (iets verkleurd) zijn ook vervangen en vergleken met het goede kanaal.
Kwam er vandaag nog twee tegen in het dps gedeelte.
Ze hadden nog de goede waarde, toch maar vervangen, ook geen resultaat.
Dat het opamp gedeelte de schuldige zou zijn twijfel ik nog aan.
Pen 1 en 7 met elkaar verbinden gaf ook geen verandering in beide kanalen
Ik zal eens kijken of een staatje met gemeten spanningen van beide kanalen iets verduidelijkt.

Dirk.

Pioneer a60

door soundman2 @, Wouw, 11-02-2021, 22:51 (1159 dagen geleden) @ doktordirk

Als de uitgang wat negatief is, moet Q533 toch wel flink positief zijn. wat is de uitgangsspanning?

Pioneer a60

door doktordirk @, Noordbeemster, 12-02-2021, 00:49 (1159 dagen geleden) @ soundman2

Dat valt reuze mee! -0.38 op pen 4 , het andere deel geeft -0.31 op pen 1
Als je daar op de inverterende ingang de 33k aanmerkelijk verlaagd wordt de negatieve uitgangsspanning wel iets lager, maar zeker geen 0 volt.
Dat eerste regelgedeelte werkt volgens mij naar behoren.
Q509 en Q519 worden behoorlijk warm, dus daar gaat duidelijk wat mis.
Q511, 513, 515, 517 heb ik er al uit gehad, meten goed en zijn van plaats gewisseld zonder resultaat op de uitgangsspanning.
We blijven zoeken, als de ene kant goed werkt waarom dan de andere niet?

Pioneer a60

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-02-2021, 00:23 (1159 dagen geleden) @ doktordirk

IS er wel een voor gevorderden zeg.
Vol met compensatie en filteringen enz.

VR501 moet je gewoon de bias kunnen instellen.
Verder staan nodige stromen aangegeven in schema.
Dan alle dioden nazien of die nog in orde zijn.

Idee lijkt me nog om Q601 en Q615 te vervangen voor dioden tijdelijk.
Eens zien of dan de zaak op 0 te krijgen is met VR501.

Als VR501 niet of slecht werkt wordt dat ergens tegen gewerkt en denk die hele compensatie gebeuren rechts naast eind trap transistoren.
Immers Q601-615 regelen weer

Met dat onderling uitwisselen wordt het iets, maak je alleen maar erger mee.
Nu heb je nog referentie aan een goed kanaal.

Ga van links naar rechts stap voor stap bekijken waar je grote verschillen tegen komt.

[image]

Pioneer a60

door doktordirk @, Noordbeemster, 12-02-2021, 01:08 (1159 dagen geleden) @ Maurice

Ik denk niet dat een tijdelijke diode verandering geeft.
Zo in rust is de collectorspanning van beide kanalen + en - 33.5 volt.
In een andere matig tot slecht leesbare documentatie van deze versterker begrijp ik dat de hogere voedingsspanning alleen op komt bij grotere uitgangsvermogens

Pioneer a60

door kris ⌂ @, Gent, België, 12-02-2021, 06:39 (1159 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door kris, 12-02-2021, 06:40

We blijven zoeken, als de ene kant goed werkt waarom dan de andere niet?

aangezien er een lange DC lus zit kan je blijven meten zonder de fout ooit te vinden, dit omdat de tegenkoppeling alles in balans tracht te houden en je met een kleine afwijking zit omdat een onderdeel een beetje lekt of afwijkt. Maar de plaats waar de afwijking zit wordt er uitgeregeld, dus die valt niet op. Je merkt dan alleen een afwijking in het eindresultaat.

de truuk is de DC loop op een geschikte plaats te onderbreken. Alle spanningen gaan dan te hoog of te laag staan, maar op de plaats van de fout ontstaat dan een sprong die er bij het goede kanaal (dat je als referentie gebruikt) niet is.
En ja, (Maurice zei het al) oorzaak kan een licht lekkende diode zijn.

Pioneer a60

door Pim @, 12-02-2021, 16:36 (1159 dagen geleden) @ doktordirk

Hoi Doktordirk,

Heb je er al een oscilloscoop aan gehangen?, het kan zijn dat hij staat te oscilleren.

Groet,
Pim

Pioneer a60

door doktordirk @, Noordbeemster, 12-02-2021, 20:31 (1158 dagen geleden) @ Pim

Er staat geen vreemde signalen op wat ruis na wat ook op het goede kanaal te zien is.
Als experiment de twee eindtorren uitgesoldeerd met als resultaat nog steeds ca 0.8 volt negatief op de uitgang.
alle weerstanden, diodes en transistoren gecontroleerd en vergeleken met het andere kanaal.
Nauwelijks verschillen, alleen de voltages op diverse punten wijken af.
Zal binnenkort eens een lijstje maken met de voltages op bepaalde punten van beide versterkers.
De opamp lijkt ook goed te werken.
Als de inv. ingang naar 0volt wordt gebracht = normaal de luidsprekeruitgang zakt de 0.8 volt wat in, maar niet genoeg.
Na los maken van de ingang schakelt het relais uit en even later weer in en staat er weer 0.8volt negatief op.
Dirk.

Pioneer a60

door Pim @, 12-02-2021, 21:34 (1158 dagen geleden) @ doktordirk

Hoi Doktordirk,

Het gedeelte wat voor de beveiliging zorgt zou je eens los moeten halen dan weet je ieder geval dat het daar niet aan ligt.

En de servo heb je die vergeleken, kan het ic eruit of zit het gesoldeerd?.

Groet,
Pim

[image]

Pioneer a60

door doktordirk @, Noordbeemster, 13-02-2021, 17:55 (1157 dagen geleden) @ Pim

Het servo ic leek te reageren op spanningsveranderingen, maar blijkbaar niet genoeg,
Na dit ic njm4558 vervangen te hebben door een tl072 is de spanning nu nagenoeg 0 volt.
Zal de versterker een tijdje aan laten staan zonder signaal en controleren of alles werken blijft zoals het hoort.
Nu waren er ook nog enkele veiligheidsweerstanden stuk.
Deze zijn/ waren vervangen door gewone kool weerstanden.
Enig idee waar verkrijgbaar danwel een alternatief?

Mvg Dirk.

Pioneer a60

door doktordirk @, Noordbeemster, 13-02-2021, 18:21 (1157 dagen geleden) @ doktordirk

Ik heb ze gevonden bij de firma TME.
Zouden gewone metaalfilmexemplaren ook brandbaar zijn als alternatief?

Mvg Dirk.

Pioneer a60

door Pim @, 13-02-2021, 19:44 (1157 dagen geleden) @ doktordirk

Hoi Doktordirk,

Kun je nu ook de ruststroom weer instellen?.
Groet,
Pim

Pioneer a60

door doktordirk @, Noordbeemster, 13-02-2021, 20:13 (1157 dagen geleden) @ Pim

Ja hoor, de ruststroom is ook weer in te stellen.
De juiste afstelling doe ik pas als het originele koellichaam weer op zijn plaats zit.
Maar eerst nog enkele weerstandjes vervangen door betere exemplaren.
Ik begon al bijna de hoop op te geven en toen als laatste redmiddel het ic vervangen wat uiteindelijk dus toch de oorzaak was.
Ik had meer het idee dat er transistoren gepaard moesten zijn, hier stond overigens niets over in de documentatie.
Wel dat alles met een uitroepteken veiligheidsonderdelen moeten zijn.
Net gevonden dat die eenvoudig bestelbaar zijn en ze kosten ook de hele wereld niet.

Mvg. Dirk

Pioneer a60

door soundman2 @, Wouw, 13-02-2021, 20:23 (1157 dagen geleden) @ doktordirk

Ik zat er dus niet zo ver naast om eerst maar eens op Q533 te meten!

Pioneer a60

door doktordirk @, Noordbeemster, 14-02-2021, 09:47 (1157 dagen geleden) @ soundman2

Ik kon er zo geen voorstelling van maken omdat het ic wel wat reageerde op weerstandveranderingen en de verschillen in basisspanning op Q507 509 minimaal was.
Mijn kennis van schakelingen is ook niet zo groot om de juiste werking te begrijpen.
Kapotte onderdelen vervangen lukt me prima, alleen de vraag waarom ze stuk zijn gegaan (ontwerpfout, overbelasting of domme pech??) moet ik vaak het antwoord op schuldig blijven.
Ben mijn werkzame leven alleen werkzaam geweest als timmerman met de laatste 20 jaar in hoofdzaak (oude) windmolens.

Mvg Dirk.

powered by my little forum