Transformator (Algemeen)

door Pim @, 23-02-2021, 21:35 (1152 dagen geleden)

Beste Forum Leden,

Ik heb een vraag over een transformator die als zogenaamde serie methode is gewikkeld, als dat de juiste benaming is.
Er wordt van een nul uitgegaan en dan kan steeds een hogere spanning worden gekozen.
Nu vroeg ik me af kan ik aan deze trafo twee brugcellen met bijbehorende elco`s hangen om twee voedingen van spanning te voorzien?.

Groet,
Pim

[image]

[image]

Transformator

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-02-2021, 22:26 (1151 dagen geleden) @ Pim

Dat kan zolang je maar binnen die 75VA blijft.

Transformator

door Pim @, 23-02-2021, 22:36 (1151 dagen geleden) @ Maurice

Hoi Maurice,

Bedankt voor je reactie.


Die 75VA daar blijf ik onder, je ziet het eigenlijk nergens dat er op een trafo wikkeling twee brugcellen worden geplaatst.

Groet,
Pim

Transformator

door Hersteller @, Haarlem, 23-02-2021, 23:28 (1151 dagen geleden) @ Pim
Gewijzigd door Hersteller, 23-02-2021, 23:30

Je ziet dit wel bij audio eindversterkers. Meestal symmetrisch.

Transformator

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 24-02-2021, 08:50 (1151 dagen geleden) @ Pim


Die 75VA daar blijf ik onder, je ziet het eigenlijk nergens dat er op een trafo wikkeling twee brugcellen worden geplaatst.

Nee, het ligt ook wat meer voor de hand om een enkele brugcel te nemen voor hogere stromen. De cellen staan in jouw plaatje als het ware parallel. Wat absoluut niet kan op deze manier, is een positieve en negatieve voedingsspanning uit een enkele wikkeling halen.

Transformator

door Otto @, Drenthe, 24-02-2021, 09:23 (1151 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Nee, het ligt ook wat meer voor de hand om een enkele brugcel te nemen voor hogere stromen. De cellen staan in jouw plaatje als het ware parallel. Wat absoluut niet kan op deze manier, is een positieve en negatieve voedingsspanning uit een enkele wikkeling halen.

Alleen de diodes naar de min staan parallel. De reden die ik zie voor twee brugcellen, is dat er twee afzonderlijke afvlak-elco's gewenst zijn. Persoonlijk zou ik dan de tweede voeding met twee afzonderlijke diodes voor de plus er bij maken.
Wat zeker ook niet kan, is de tweede brugcel op een andere aftakking aan te sluiten, om zo de tweede voeding een andere spanning te laten geven.

Ott

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Transformator

door soundman2 @, Wouw, 24-02-2021, 10:14 (1151 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door soundman2, 24-02-2021, 10:29

Wat absoluut niet kan op deze manier, is een positieve en negatieve voedingsspanning uit een enkele wikkeling halen.

Niet op deze manier, maar het kan wel hoor en wordt vaak nog toegepast ook!
[image]
Als je de 18 volt tap als middelpunt aard, zijn er nog meer mogelijkheden en ook verschillende spanningen mogelijk. Het is maar net wat je wil.
Je kunt er dezelfde spanning uit halen, maar hebt dan ook nog een aftakking op de helft van de voedingsspanning.
De schakeling van TS is wellicht bedoeld om overspraak tussen twee eindversterkers te voorkomen, maar ook de inwendige weerstand van de transformator is niet nul en zullen beide (eind-) versterkers mogelijk last hebben van de spanningsdaling bij deze ongestabiliseerde voeding.
Omdat niet bekend is waarvoor de voeding dient, is het ook niet duidelijk wat met de schakeling bereikt wil worden, blijft het gissen. (zeg maar oeverloos geneuzel.)

Transformator

door Onno-I @, 24-02-2021, 09:23 (1151 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Onno-I, 24-02-2021, 09:27

en de brugcellen moeten op dezelfde aansluitingen van de trafo zitten (je kunt dus niet de ene 30V en de ander 50V laten afleveren, dan krijg je ipv 30 bijna 50V met een extra 50Hz rimpel).
Let op dat de onderste helften (die aan massa) van de brugcellen parallel staan. Als je losse diodes zou gebruiken, zou je er maar 6 nodig hebben.

Transformator

door Pim @, 24-02-2021, 12:34 (1151 dagen geleden) @ Pim

Beste Forum leden,
Bedankt voor jullie reacties, dat geeft gelijk meer inzicht in de mogelijke problemen die kunnen ontstaan.
Heb het nog een keer getekend met losse diode`s.

[image]

Het is in deze opzet niet mogelijk om er een plus en een min van te maken.
Maar wat als er twee spanning stabilisatoren achter hangen, dan gaat het wel maar de spanningen zijn niet helemaal gelijk, zou je kunnen concluderen.

Het is de bedoeling dat er achter de twee diode bruggen, twee spanning stabilisatoren komen,
2 x uA78HGA, daar wil ik een regelbare voeding mee maken, de spanningen worden van de zelfde trafo wikkelingen afgenomen, in dit geval 24 volt. dan komen de twee uA78HGA daar achter.

Dan zou het prettig zijn als er ook een - spanning kan worden gemaakt zoals op het bijgevoegde schema.
Maar anders moet ik gewoon overgaan op een andere trafo met twee verschillende wikkelingen, maar deze trafo met enkele wikkeling was aanwezig vandaar het uitzoeken van de mogelijkheid.
Groet,
Pim

[image]

Transformator

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 24-02-2021, 12:50 (1151 dagen geleden) @ Pim

Bij het laatst getekende schema gaat het niet goed en ontstaat er dikke sluiting. :-(
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Transformator

door Roland Huisman @, Zwolle, 24-02-2021, 12:50 (1151 dagen geleden) @ Pim

Hoi Pim,

In jouw schema staan fouten... De bovenste gelijkrichter heeft sowieso
al een kortgesloten ingang. De manier welke Henk (Soundman) laat zien is de
juiste manier van gelijkrichten voor een trafo met maar één wikkeling
om hiermee een + en een - spanning te maken...


[image]

Transformator

door Pim @, 24-02-2021, 13:11 (1151 dagen geleden) @ Pim

Beste Forum leden,

Slordig getekend door mij, hierbij de aanpassingen, dan zou de sluiting er uit moeten zijn.
Groet,
Pim

[image]

[image]

Transformator

door Otto @, Drenthe, 24-02-2021, 13:20 (1151 dagen geleden) @ Pim
Gewijzigd door Otto, 24-02-2021, 13:24

[image]

Het gaat echt niet lukken om op deze manier twee gelijkspanningen bij elkaar op te tellen. Door het aardsymbooltje aan de common van U2 weg te halen, verdwijnt die echt niet. In feite kun je D6 en D8 weg laten, en het aardsymbooltje terug plaatsen. Wat je doet is de uitgang van U2 kort sluit met de aarde.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Transformator

door Onno-I @, 24-02-2021, 17:07 (1151 dagen geleden) @ Pim

Heb je je al afgevraagd waarom de meters verschillend aanwijzen? Heb je de meters ook al eens op wisselspanning gezet?
Heeft je software ook de mogelijkheid om de dissipatie in de spanningsregelaars uit te rekenen?

De onderste spanningsregelaar krijgt de onafgevlakte spanning uit de brugschakeling van D2-D4-D5-D7 op de ingang en zijn uitgang is kortgesloten. De kortsluitstroom is een 100 Hz blokgolf met een grote duty-cycle, begrensd door de beveiliging van de onderste regelaar. De onderste elco laadt via D6-D8 op tot de spanning van de trafo, die bijna continu belast wordt met 1A. Of je software ook de spanningsdaling van de trafo door de belasting uitrekent, weet ik niet.
Dat zou je kunnen testen door in de bovenste plaat een van de elco's te belasten met een weerstand van 24 ohm (uitgaand van ruwweg 24 V - 1A)

Transformator

door Pim @, 24-02-2021, 17:53 (1151 dagen geleden) @ Onno-I

Hoi Onno,

Heb dat even uitgeprobeerd, en dan kan je zien dat het niet gaat werken, de spanning stort in, wisselspanning stond er niet.
Groet,
Pim

[image]

Transformator

door Onno-I @, 24-02-2021, 19:52 (1151 dagen geleden) @ Pim

De simulatie is niet 100% correct vermoed ik.
De geur van oververhit epoxy ontbreekt ook.

Transformator

door Pim @, 24-02-2021, 20:59 (1151 dagen geleden) @ Onno-I

Hoi Onno,

Dat is het fijne van Simulatie.:-D

Groet,
Pim

Transformator

door Pim @, 24-02-2021, 13:47 (1151 dagen geleden) @ Pim

Hoi Otto,

Dit gaat wel op deze manier, dat wordt vaak zo gedaan.
Groet,
Pim

[image]

Transformator

door Onno-I @, 24-02-2021, 15:48 (1151 dagen geleden) @ Pim
Gewijzigd door Onno-I, 24-02-2021, 16:36

links heb je 2 aparte gelijkspanningsbronnen staan. Dat is niet hetzelfde als 2 gelijkrichters die van dezelfde trafo komen. Het (rondje met streep) symbool staat voor een abstracte spanningsbron, los en zwevend.

Je kunt die in dit geval invullen met 2 gescheiden trafowikkelingen en 2 gelijkrichters. Alleen dan mag je de + van de onderste stabilisatoruitgang aan de massa van de andere hangen en de (zwevende) min als -uitgang gebruiken.

Als je een + en een - spanning van dezelfde trafowikkeling haalt, zul je een positieve en een negatieve regelaar moeten gebruiken.

Transformator

door soundman2 @, Wouw, 24-02-2021, 16:29 (1151 dagen geleden) @ Pim

hoe je het draait, keert of tekent, het gaat niet met een wikkeling.
kies een trafo met twee wikkelingen die volledig van elkaar gescheiden zin, dan bouw je tweemaal dezelfde voeding op. Op het front komen dan vier aansluitklemmen. Dan heb je twee regelbare voedingen. Die voedingen mag je ook weer in serie zetten, waardoor je de spanning kunt verdubbelen. Om de voedingen parallel te kunnen schakelen moet je extra voorzieningen treffen met terugstroom diodes.Overigens is het raadzaam om over de uitgangen elk een stevige diode in sper te zetten. Bij serieschakeling dan blijft je voeding heel, als een van de voedingen bijv. nog op nul staat..

Transformator

door Pim @, 24-02-2021, 16:54 (1151 dagen geleden) @ Pim

Beste Forum Leden,

Het is duidelijk er moet een trafo met 2 gelijke wikkelingen worden ingezet, dat doe ik altijd in dit soort gevallen, maar de trafo met 1 wikkeling was aanwezig dus moest toch even worden onderzocht of die misschien dienst kon doen.
Bedankt voor het mee denken.
Groet,
Pim

Transformator

door HM @, Hilversum, 24-02-2021, 18:52 (1151 dagen geleden) @ Pim

Wat je met die trafo nog wel kunt doen is de wikkeling onderbreken.
Bij de aansluiting 18V gaan er 2 draden de trafo in (of komen er uit, net hoe je er naar kijkt).
1 ervan komt van de 0 aansluiting, de andere gaat door naar de 36V aansluiting.
Als je die los maakt van elkaar heb je 2 losse wikkelingen en kun je de voeding bouwen zoals je wilde.

Transformator

door soundman2 @, Wouw, 24-02-2021, 19:08 (1151 dagen geleden) @ HM

Wat je met die trafo nog wel kunt doen is de wikkeling onderbreken.
Bij de aansluiting 18V gaan er 2 draden de trafo in (of komen er uit, net hoe je er naar kijkt).
1 ervan komt van de 0 aansluiting, de andere gaat door naar de 36V aansluiting.
Als je die los maakt van elkaar heb je 2 losse wikkelingen en kun je de voeding bouwen zoals je wilde.

Het klopt wat je vertelt, maar de enige scheiding tussen de twee wikkelingen zijn twee laagjes isilatielak. Ik zou daar niet te veel op vertrouwen als scheiding tussen twee wikkelingen.In principe kan het wel, maar de fabrikant heeft daar met het afwerken van de trafo geen rekening mee gehouden. Verder bijft de vraag of er met 18 volt wisselspanning voldoende ruimte over is voor een goede stabilisatie van de 24 Volt uitgangsspanning.. Low drop regelaars zou nog wat kunnen helpen.

Transformator

door HM @, Hilversum, 25-02-2021, 08:51 (1150 dagen geleden) @ soundman2

Klopt, de isolatie is niet veel maar we hebben het ook maar over 18 V AC windingen.

Bij een hoogspanningswinding is dit niet aan te raden.

Transformator

door soundman2 @, Wouw, 25-02-2021, 10:27 (1150 dagen geleden) @ HM

Het is ook de reden dat zgn wild gewikkelde transformatoren vaker defect raken als trafo's waar de windingen netjes naast elkaar liggen, met tussen iedere laag tussenslag. In de praktijk valt het waarschijnlijk allemaal wel mee. Ringkerntrafo's zijn lastiger te wikkelen met de windingen precies naast elkaar.

Transformator

door HM @, Hilversum, 25-02-2021, 10:34 (1150 dagen geleden) @ soundman2

Kwaliteit is een belangrijke factor.....

Transformator

door Pim @, 24-02-2021, 21:05 (1151 dagen geleden) @ HM

Hoi HM,

Dat is wel weer een verassende opening, maar ik denk dat Soundman2 wel een goed punt heeft dat er geen rekening is gehouden door de fabrikant voor deze optie.
Heb nog een ringkern liggen van 2 x 22 volt totaal 1,36 A, daar ga ik het voorlopig even mee doen tot er een zwaardere trafo in beeld komt.
Groet,
Pim

Transformator

door soundman2 @, Wouw, 24-02-2021, 21:44 (1151 dagen geleden) @ Pim

Is ook al 60 Watt. Houd er rekening mee, dat je op 22 volt AC 2 maal 1,36A kunt afnemen, na gelijkrichting en afvlakking is de spanning hoger en kun je geen 1,36 A meer afnemen. Stel dat de spanning na gelijkrichting en afvlakking tweemaal ca 37 Volt is en je zou dan 2x 1,36A afnemen dan is dat totaal ruim 100 Watt en dat gaat de trafo niet trekken.
Je moet dus eerst weten wat je uit je voeding wil trekken en dan de componenten berekenen. Het feit dat na de stabilisators maar 24 Volt staat doet er niets aan af.

Transformator

door Pim @, 24-02-2021, 22:05 (1150 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Soundman2,

De trafo is 2 x 22 volt 0,68A per wikkeling dus 1,36A totaal.

Uiteindelijk wil ik tot 2A kunnen afnemen van de voeding.

uA78HGA kan 5A leveren bij 24 volt, en de input is 40 volt maximaal.

Dus moet er gezocht worden naar een betaalbare trafo.

Er staat hier nog een Blanko voeding waar een kanaal het niet meer van doet, daar zitten nog 2 trafo`s in, maar de aansluitingen zijn een beetje onduidelijk, daar kom ik nog op terug om een advies over te vragen hoe deze gebruikt kunnen worden.

Groet,
Pim

Transformator

door soundman2 @, Wouw, 24-02-2021, 22:25 (1150 dagen geleden) @ Pim
Gewijzigd door soundman2, 24-02-2021, 22:34

Hoi Soundman2,

De trafo is 2 x 22 volt 0,68A per wikkeling dus 1,36A totaal.

Uiteindelijk wil ik tot 2A kunnen afnemen van de voeding.

uA78HGA kan 5A leveren bij 24 volt, en de input is 40 volt maximaal.

Dus moet er gezocht worden naar een betaalbare trafo.

Er staat hier nog een Blanko voeding waar een kanaal het niet meer van doet, daar zitten nog 2 trafo`s in, maar de aansluitingen zijn een beetje onduidelijk, daar kom ik nog op terug om een advies over te vragen hoe deze gebruikt kunnen worden.

Groet,
Pim

2x 24 volt gelijkspanning bij 2A is 96 Watt. Over de stabilisator staat al gauw minimum 3 volt, nodig om voldoende te kunnen regelen, dus voor de stabilisators staat minimaal 27 Volt. Het totale vermogen, afgezien van de verliezen etc is dan al 2x27x2=108 Watt.

Transformator

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 25-02-2021, 15:07 (1150 dagen geleden) @ Pim


Dus moet er gezocht worden naar een betaalbare trafo.


Dag Pim,

Ik heb op het buizen forum (een buurman van dit forum) wat trafo's aangeboden. Misschien zit daar iets voor je tussen? Is in elk geval betaalbaar....

Mocht je de advertentie niet zien: even een account aanmaken.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Transformator

door Pim @, 25-02-2021, 16:42 (1150 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hoi Leo,
Helaas die geschikt waren zijn al weg, volgende keer beter.
Groet,
Pim

Transformator

door Onno-I @, 26-02-2021, 14:31 (1149 dagen geleden) @ Pim

Heb je hier iets aan:
Nedap B625 1 EI 12,5 cm2 160VA 110+110V 30-0-30 V 1,25A 10-0-10V 0,7A
Je moet dan een enkele brugcel gebruiken en de middenaftakking aan massa.
en een negatieve regelaar.


Mvg
Onno

Transformator

door Pim @, 26-02-2021, 14:54 (1149 dagen geleden) @ Onno-I

Dag Onno-I,

Het is jammer dat de trafo geen 2 gescheiden wikkelingen heeft, ik wil met 2 positieve spanningen werken, maar bedankt voor het aanbod.
Groet,
Pim

Transformator

door Piet van der Pol @, 25-02-2021, 00:34 (1150 dagen geleden) @ Pim

Dag Pim,

Zo kan het wel. En als je spanningsregelaars wil toepassen, dan een positieve in de plus-lijn en een negatieve in de min-lijn.

Piet

[image]

powered by my little forum