Waarde of F (res) spoel in osc/mengtrap transistorradio Iliria (Toestel of techniek)

door Laurens @, Zaandam, 26-03-2021, 20:45 (1127 dagen geleden)
Gewijzigd door Laurens, 26-03-2021, 20:49

[image]

Ik ben bezig met de reparatie van dit toestel. De oscillator werkt niet. De spanningen op de transistor waren verdacht.
Transistor uitgesoldeerd: in orde.
Weerstand gemeten tussen emitteraansluiting op de print en massa: tientallen Kohm.
Spoel in circuit gemeten: 33k (m.a.w. alleen de weerstand die er parallel aan staat is 'zichtbaar').
Uitgesoldeerd, en jawel - L301 onderbroken!

Dit spoeltje is op het oog hetzelfde als de MF en oscillatorblikjes, maar heeft maar 2 aansluitingen. Ik kan hem niet afwikkelen omdat het 'staaf in beker' kerntje er in lijkt te zijn gelijmd. Andere mogelijkheid is dat de lijm tijdens het solderen vloeibaar is geworden. Maar in ieder geval is er wat mis hier.

Wie weet wat het doel van dit spoeltje is? Als ik weet wat de F(res) moet zijn, kan ik alternatieve spoel berekenen en wikkelen.

Ik heb hem al overbrugd met één zijde van een conventioneel 452khz MF filter, maar buiten wat gekraak gaf dat geen typische meng/oscillatorruis uit de speaker.

De radio heeft bij mij kort één zender kunnen ontvangen (toen de grote landelijke mg zenders er nog waren). Vermoedelijk is het toestel tijdens de autorit naar Zaandam, of tijdens de fietsrit van het radiocafé naar mijn huis, defect geraakt.

Waarde of F (res) spoel in osc/mengtrap transistorradio Iliria

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 26-03-2021, 21:09 (1126 dagen geleden) @ Laurens

Op mijn pagina over de Iliria staat het schemaatje ook (even aanklikken) maar iets anders getekend.
https://webspace.science.uu.nl/~tel00101/FotoAlbum/RadioCorner/Sets/IliriaDurres.htm
L301 is bovenaan getekend en het lijkt daar wel alsof de draad vanaf de oscillatorspoelen op een aftakking is aangesloten.

De functie van L301 is denk ik eerste MF kring. Die zitten er verder niet zoveel in want de twee MF torren zijn aperiodisch gekoppeld en de mf blikjes zijn maar aan 1 kant afgestemd. Maar let op, er is een vrij hoge capaciteit, namelijk C302 van 1nF. Om op MF uit te komen zou je dus een flink kleinere spoel nodig hebben.
Je zou wel verwachten trouwens dat met de vervangspoel de oscillator iets gaat doen, ook al heeft die spoel een verkeerde waarde. Is na het vervangen van de spoel de spanning op de collector van T1 in orde? Ik schreef eerder emissor, maar de tor is op z’n kop getekend op jouw schema.

Waarde of F (res) spoel in osc/mengtrap transistorradio Iliria

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-03-2021, 21:13 (1126 dagen geleden) @ Laurens

het schema is zo warrig getekend dat een kat er zijn jongeren niet in weervindt. denk ook dat er wat fouten inzitten.. blijkbaar is het + aan de massa, maar dan kloppen de transistoren in het audiogedeelte niet. Dit gezegd zijnde..

het spoeltje zorgt blijkbaar voor een retourpad in zowel MG als KG. Ik zou starten met 470µH als test.

Waarde of F (res) spoel in osc/mengtrap transistorradio Iliria

door jan broer @, TWELLO, 27-03-2021, 08:47 (1126 dagen geleden) @ Laurens

Laurens,heb hier meerdere spoeltjes liggen als je er een paar nodig hebt..

[image]

Waarde of F (res) spoel in osc/mengtrap transistorradio Iliria

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-03-2021, 10:16 (1126 dagen geleden) @ Laurens

Bij Parallel is bij de LC resonantie frequentie de Impedantie het hoogste.
Blijft over de dempings weerstand van 33k voor circuit.

Is frequentie heel laag blijft alleen XL over en die is dan ca 0 Ohm.
Frequentie heel hoog is XC heel laag en dus 0 Ohm

Zou ik denken een filter van rond de 450kHz

L202 en L204 laten alleen Frequentie door naar L302
Als de voorwaarde LC-frequentie voldoet.

Waarde of F (res) spoel in osc/mengtrap transistorradio Iliria

door Laurens @, Zaandam, 30-03-2021, 21:38 (1123 dagen geleden) @ Laurens

De oscillator van de Iliria werkt weer, met tijdelijk een Philips MF spoel op de plek van de oude.

Ontvangst is er nog niet, maar ik heb dat probleem waarschijnlijk zelf veroorzaakt, lang geleden bij de eerste poging wordt vervolgd.

powered by my little forum