pll am zender (Toestel of techniek)

door robin, 21-03-2011, 20:44 (4803 dagen geleden)

Ik heb zonet mijn pll am zender afgewerkt en hem getest, nu kreeg ik eerst geen geluid maar het blijkt dat de frequentie afwijkt dan de ingestelde , ik heb de frequentie ingesteld op 999 en ontvang hem rond 1072 , verder is het signaal ook heel zwak op een radio die er maar net naast staat , ik heb hem gebouwd met de uitbreiding voor meer bereik , hierin zit het niet want als ik deze uitschakel is het nog zwakker .
Waar kan dit aan liegen ?

robin

pll am zender

door Willem.H.N. @, Enschede, 21-03-2011, 20:54 (4803 dagen geleden) @ robin

Welke heb je gebouwt, de eerste of de laatste met trafo erop.
grt. willem.

pll am zender

door robin, 21-03-2011, 21:17 (4803 dagen geleden) @ Willem.H.N.

versie 1 van otto's pll am zender .

pll am zender

door Willem.H.N. @, Enschede, 21-03-2011, 21:22 (4803 dagen geleden) @ robin

versie 1 van otto's pll am zender .

Dus zonder trafo, mijn ervaring (heb enkele gebouwt)met de betr. pll zonder problemen dus nog even goed kontroleren op verkeerd geplaatste onderdelen/sluiting tussen de soldeerverbindingen etc.
Duidelijk foto kan mogelijk helpen van boven en onderkant.
grt. willem.

pll am zender

door robin, 21-03-2011, 21:24 (4803 dagen geleden) @ Willem.H.N.

ok , ik zal dit nog eens nakijken .
Mocht ik het nog niet vinden post ik nog wel iets ...

robin

pll am zender

door Willem.H.N. @, Enschede, 21-03-2011, 21:29 (4803 dagen geleden) @ robin
Gewijzigd door Willem.H.N., 21-03-2011, 21:32

ok , ik zal dit nog eens nakijken .
Mocht ik het nog niet vinden post ik nog wel iets ...

robin

Enkele vragen:Heb je de goede IC's gebruikt? wel CD of HEF ? en welk kristal heb je gebruikt of was het een kompleet pakketje.

pll am zender

door robin, 22-03-2011, 16:15 (4802 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Ik heb het 9.216 kristal gebruikt (jumpers al nagekeken hoor ;) ) en ik heb de lijst met componenten afgegeven in de winkel : deze heb ik gekregen :
hcf40103Be
Ca358AE
Mc14046BCP
HCF4053BE
HCF4060BE

robin

pll am zender

door Willem.H.N. @, Enschede, 22-03-2011, 16:41 (4802 dagen geleden) @ robin
Gewijzigd door Willem.H.N., 22-03-2011, 17:37

Ik heb het 9.216 kristal gebruikt (jumpers al nagekeken hoor ;) ) en ik heb de lijst met componenten afgegeven in de winkel : deze heb ik gekregen :
hcf40103Be
Ca358AE
Mc14046BCP
HCF4053BE
HCF4060BE

robin

Wat staat er voor HCF toch geen 74.

pll am zender

door robin, 22-03-2011, 16:51 (4802 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Voor de hcf staat niks .
Merk is St als je daat nog iets aan mocht hebben .
MC is van motorola en de ca van rca .

robin

pll am zender

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-03-2011, 22:34 (4802 dagen geleden) @ Willem.H.N.

HCF is de pro-elektron aanduiding die ST gebruikt voor de standaard CMOS-serie, zoals Philips HEF gebruikt. Niets mis mee dus.

HC en HCT zijn wel TTL-series, en dan staat er inderdaad 74 voor.

pll am zender

door Willem.H.N. @, Enschede, 23-03-2011, 06:52 (4801 dagen geleden) @ Maarten Bakker

HCF is de pro-elektron aanduiding die ST gebruikt voor de standaard CMOS-serie, zoals Philips HEF gebruikt. Niets mis mee dus.

HC en HCT zijn wel TTL-series, en dan staat er inderdaad 74 voor.

Dank je Maarten , had ik kunnen/moeten weten.
grt. willem.

pll am zender

door Laurens @, Zaandam, 21-03-2011, 22:34 (4803 dagen geleden) @ robin

Maak eens een scherpe foto van je soldeerwerk. Soms zijn dit soort fouten te wijten aan slecht soldeerwerk. Ik weet niet hoe goed je kan solderen ;-)

pll am zender

door robin, 22-03-2011, 16:16 (4802 dagen geleden) @ Laurens

Ik ben nu alle solderingen aan het nakijken , met dergelijke solderingen heb ik normaal nog geen probleem , tot smd (ssop ) heb ik al met succes kunnen solderen ...
Ik zal proberen een goede foto te maken maar de camera laad momenteel nog op daarna zal ik eens probere ;)

robin

pll am zender

door robin, 22-03-2011, 17:49 (4802 dagen geleden) @ Laurens

hier de duidelijkste foto , als ik verder inzoom of dichter ga wordt de foto onduidelijk
[image]
robin

pll am zender

door Willem.H.N. @, Enschede, 22-03-2011, 17:57 (4802 dagen geleden) @ robin

Ziet er echt goed gesoldeerd uit, mogelijk een sluiting is natuurlijk
zo niet te zien dus dat is eigen kontrole en de goede plaatsing van de onderdelen.
Wat ik me wel afvraag, waarom zijn er HCF geleverd en geen HEF en of dat invloed heeft ontbreekt mij de kennis.
grt. willem.

pll am zender

door robin, 22-03-2011, 20:59 (4802 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Solderingen heb ik al nagelopen zelfs al eens opnieuw verwarmd die wat slordiger waren ... maar niets helpt , nu krijg ik zelfs niks meer terwijl ik er nu antenne heb aangehangen via de cinch ( eerst via croco klem )
Ik vermoed de ic's maar dit zal datasheets lezen worden denk ik ...
Ik ga vast en zeker alle solderingen nogmaals nakijken en nameten .

robin

pll am zender

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 24-03-2011, 00:19 (4801 dagen geleden) @ robin

Wat je in elk geval kunt doen is op alle punten de voedingsspanning nameten. Andere spanningen zij soms ook uit het schema af te leiden en te controleren. Je kunt zelfs proberen een oscillator signaal - zo nodig met een condensator in serie - te meten. De gemeten waarde zal uiteraard niet kloppen maar er is allicht wel verschil tussen signaal en geen signaal. Mijn goede oude, analoge, meter die slechts tot 60Hz verplicht is te werken, toont zelfs een 3V/4MHz signaal aan. Voor verder onderzoek heb je eigenlijk een signaalzoeker nodig. Een scoop kan natuurlijk ook maar soms is een signaalzoeker zelfs beter. Van begin af uitvinden waar je signaal nog is en waar het zoek raakt.

petrus bitbyter

pll am zender

door piet, 30-03-2011, 10:01 (4794 dagen geleden) @ robin

Ik weet niet welke variant jullie hebben van het schema echter zijn ze allemaal wel een beetje het zelfde.

Blijkbaar gaat het mis rond de HEF4046 want het VCO wat daar in zit wordt gebruikt voor frequentie opwekking. Eerst even zijn voedingsspanning meten. Is deze goed, moet er een blokgolf staan op VCO out en dat is pin 4. Meten met een simpel scoopje gaat het makkelijkst. Op 2ehands.nl vind je simpele handykit achtige scoopjes vanaf zo’n € 25,00.

Is die blokgolf er op pin 4 dan kan zijn dat de PLL niet locked. Pin 13 is de fasevergelijker uitgang die via een weerstand (meeste schema’s R7) het lusfilter van spanning voorziet. Is de spanning daar bijna gelijk aan “0” of bijna gelijk aan de voedingspanning locked deze niet en is dus de lus niet gesloten.

Dit kan zijn doordat het de VCO frequentie teveel afwijkt (VCO free run). Wat weer veroorzaakt wordt door verkeerde condensator tussen pin 6 en 7 (meestal genoemd C3) of verkeerde weerstand vanaf pin 11 naar massa (meestal genoemd R10).

Het kan ook zijn dat er een verkeerde of totaal geen referentie wordt aangeboden op pin 14. Daar moet een blokgolf vormig signaal staan met amplitude gelijk aan de voedingsspanning met een frequentie van 9KHz.

Op pin 3 van de HEF 4046 wordt het VCO signaal aangeboden wat door de 40103 is gedeeld.

Wanneer je dus met een dubbelstraal scoop tegelijkertijd naar pin 14 en pin 3 kijkt moeten beide signalen stil staan en de zelfde frequentie hebben.

Even iets over de HEF4046.
Philips waarschuwt er voor dat de gebruikte fasevergelijker een dood punt heeft rond fasehoek nul. Bij geen voorzorgmaatregelen zal het VCO dus kunnen jitteren wat veel faseruis tot gevolg heeft. Philips raad aan in zijn ontwerp datasheet er voor te zorgen dat fasehoek nul niet kan ontstaan wat kan worden gerealiseerd met een weerstand ergens rond de 4M7 van het lusfilter naar de voeding.
Het verhaal lijkt een beetje op een aanhangwagen achter een auto met versleten kogel op de trekhaak. Door de aanhanger iets te laten remmen klappert deze niet in de trekhaakkogel.

Betreffende het kristal is er een simpele oplossing.
27Mhz kristallen worden voor een habbekrats aangeboden en zijn derde overtoon kristallen. In een basisschakeling zoals hier gebruikt zullen deze altijd op de grondfrequentie (= 9MHz) oscilleren. 27.655 of 27.645 komen beide in aanmerking echter 27.655 heeft de voorkeur daar deze met een extra condensator iets naar beneden is te brengen. Grondtoon van 27.655 is 9.218MHz. Deze wordt door 1024 gedeeld wat dan uit komt op 9.00227KHz. Zonder maatregelen zit je er dus ongeveer 2,3 hertz naast. Door een extra condensator over het kristal te plaatsen is dit makkelijk te corrigeren als je dat al zou willen doen.

Groeten,

Piet

powered by my little forum