Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren? (Toestel of techniek)

door engineer, 24-03-2011, 15:00 (4800 dagen geleden)

Het betreft mijn 11 jaar oude Harman Kardon HK3750 receiver.
Ik ondervindt de laatste tijd regelmatig storingen (stotteren) bij stereo ontvangst, niet bij mono.
Afstemming is uiteraard goed.
Mijn vraag:
Kan de gevoeligheid, origineel 12.3 dBf, na jaren van intensief gebruik teruglopen of moet ik het in de wisselende signaalsterkte van Ziggo zoeken.
(Als dat laatste al het geval is. Kan ik niet controleren)

Hans

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door Willem.H.N. @, Enschede, 24-03-2011, 15:50 (4799 dagen geleden) @ engineer

Er zullen in de loop der tijd zeker wel onderdeeltjes in waarde zijn verlopen
zodat betr. stotteren/ net geen goed stereo signaal meer , iets bijgeregeld moeten worden of hier en daar een elko'tje o.i.d vervangen.
grt. willem.

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door engineer, 24-03-2011, 17:25 (4799 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Bedankt Willem voor de snelle reactie.
Als er iets af te stellen valt zal dat toch professioneel moeten gebeuren, en daar zie ik een beetje tegen op.
Het gaat niet om één bepaalde zender, maar alle klassieke zenders die ik hier kan ontvangen hebben hetzelfde euvel.

Ook twijfel ik toch een beetje aan de kwaliteit van het Ziggo signaal, te meer daar het digitale beeld van mijn TV ook af en toe schokt. (dezelfde zender analoog niet)

Gr. Hans

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door Willem.H.N. @, Enschede, 24-03-2011, 17:36 (4799 dagen geleden) @ engineer

Bedankt Willem voor de snelle reactie.
Als er iets af te stellen valt zal dat toch professioneel moeten gebeuren, en daar zie ik een beetje tegen op.
Het gaat niet om één bepaalde zender, maar alle klassieke zenders die ik hier kan ontvangen hebben hetzelfde euvel.

Ook twijfel ik toch een beetje aan de kwaliteit van het Ziggo signaal, te meer daar het digitale beeld van mijn TV ook af en toe schokt. (dezelfde zender analoog niet)

Gr. Hans

In dat geval zou je ook nog de stekkers aan de coax na kunnen kijken.

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door rondej, 06-04-2011, 00:12 (4787 dagen geleden) @ Willem.H.N.

verhaal komt bekend voor, tv beneden geen probleem met ziggo digitaal tv boven met een niet al te beste coax kabel vallen de zenders 1 2 en 3 als een flipperkast aan en uit bij digitale ontvangst navraag bij ziggo was het antwoord ned 1 2 en 3 zenden standaard in HD af op een andere frequentie en die zenders zijn gevoeliger voor storing dus kan ik boven alleen analoog kijken naar nederland 1 2 en 3. groeten Ron

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door rondej, 06-04-2011, 00:14 (4787 dagen geleden) @ rondej

mogelijk toch een kabel probleem ???

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door engineer, 06-04-2011, 15:37 (4787 dagen geleden) @ rondej

Nee hoor Ron, het was toch de tuner; zie mijn eerdere berichten.

Groet,
Hans

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door rondej, 06-04-2011, 16:57 (4786 dagen geleden) @ engineer

sorry heb niet verder gelezen dan mijn neus lang is, iniedergeval suc6 met speuren naar de oorzaak.
Groeten Ron

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door engineer, 06-04-2011, 17:03 (4786 dagen geleden) @ rondej

Hallo Ron, wordt eens wakker en lees mijn bericht van 26 maart, 17:51...

Gr. Hans

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door soundman2 @, Wouw, 24-03-2011, 18:28 (4799 dagen geleden) @ engineer
Gewijzigd door soundman2, 24-03-2011, 18:40

Als het toestel is voorzien van een veldsterktemeter en eventueel een centermeter kun je een idee krijgen over de kwaliteit van het signaal. De radio ontvangst is analoog en kan dus niet dezelfde storingen hebben die je waarneemt bij de digitale tv ontvangst.
Wat bij oudere stereotuners wel voorkomt, is het verloop van de referentieoscillator in het stereodecoder ic. Ik ga er maar even vanuit dat dat hier ook aanwezig is. De oscillator lockt dan niet op de piloottoon. Dat zie je aan het onregelmatig of niet branden van het stereolampje. Er is meestal maar een afregelpunt, een potentiometer. Soms staat daar een tekst bij op de print, maar vaker ook niet.
Als techneut is wel na te gaan welk ic de stereodecoder is. Met de datasheet kun je dan ook het afregelpunt terugvinden. Dat alles bij gebrek aan een schema.
Kijk eens welke ic's in de tuner zitten (gewoon op de print).
Het is bij dit soort ic's wel mogelijk om op gevoel af te regelen. De twee uitersten opzoeken waar de oscillator nog lockt en dan de potmeter midden in dat gebied zetten. Niet ideaal, maar bij gebrek aan meetapparatuur.
Ik vond wel een schema van een HA3250. Misschien is deze uit dezelde serie.
Het stereodecoder ic is de HA12016.
In de directe omgeving vindt je dan een potmeter VCO adjust.
Let wel, het is maar een tip, ga nergens aan regelen als je niet weet wat je doet.....

Soundman2

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door engineer, 24-03-2011, 18:51 (4799 dagen geleden) @ soundman2

Beste Soundman2,

Je reactie komt net binnen. Hartelijk dank!
Ik moet eerlijk zeggen dat je uitvoerige mail hoe goed bedoeld ook, mij helaas niet verder helpt.
Ik ben geen radio- of electro-technicus, maar werktuigbouwer en mijn kennis ontbreekt om je aanwijzingen uit te voeren.
Daar zal een vakman bij moeten komen, en daar zie ik tegen op.

Het ging mij er meer om om te horen of inderdaad de gevoeligheid van het tuner gedeelte in de loop van de tijd kan teruglopen, en ik begrijp uit jullie reacties dat dit inderdaad het geval kan zijn.

Er zit voor mij niet veel anders op dan op de Mono knop te drukken als het probleem zich voordoet, en dat is meestal in de drukke vroege avonduren, vandaar dat ik Ziggo verdenk.
Groet en nogmaals dank,
Hans

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door soundman2 @, Wouw, 24-03-2011, 19:05 (4799 dagen geleden) @ engineer
Gewijzigd door soundman2, 24-03-2011, 19:06

Nu herinner ik me weer dat een hele poos geleden bij mij het signaal van BRT2 te wensen overliet, slechte stereo ontvangst en ruis, net of er een andere zender door heen zat. Het effect is ook weer verdwenen en heb er even niet aan gedacht.
Wat je als a-tech nog wel kunt doen, is ergens een tuner lenen, waarvan je weet dat die goed werkt. Je weet dan snel waar de makke zit. Is het inderdaad Ziggo, dan kunnen ze de fout in het antennesysteem herstellen. Het komt echt wel voor dat een signaalversterker meer doet dan alleen versterken. Ook omdat je klaagt over de digitale ontvangst op TV is het wellicht goed, om te vragen of Ziggo het signaal kan testen thuis.
Voor dat je Ziggo belt moet je eerst wel uitvinden of de fout niet in de huisinstallatie zit. Dat test je door de tuner rechtstreeks met een goede kabel (dubbele afscherming en metalen stekers), op het abonnee overnamepunt aan te sluiten, dus het punt waar ziggo binnen komt.
Tegenwoordig worden hoge eisen gesteld aan de antennekabel in huis, omdat de kabel ook frequenties gebruikt die eveneens in de ether aanwezig zijn.
Het beste is als je tuner een zgn coaxiale aansluiting heeft, zoals bij een tv , omdat zo'n aansluiting HF dicht is. Zit de tuner aangesloten met een schroefklemmenstrook, sluit de kabel dan aan met een zo kort mogelijk vrije binnen ader en zorg ervoor dat de mantel deugdelijk is aangesloten. Bij dergelijk soort aansluitklemmen, zit ook in de tuner nog een stukje antenneleiding. Met de huidige bezetting van de ether is dat feitelijk niet meer toelaatbaar.
Door de voorgenoemde testmethode sluit je meteen slecht werkende huis tuin en keukenversterkers en verdeelpunten uit.

Soundman2

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door engineer, 24-03-2011, 19:29 (4799 dagen geleden) @ soundman2

Hartelijk dank soundman2.
Dit is ook voor mij goed te volgen.
De situatie is als 't volgt:
Een paar jaar terug is hier één van de technici van de CAI (toen nog geen Ziggo) langs geweest na een klacht van mij over slechte TV ontvangst.
Op zijn aanraden heb ik toen een zware grijze coax kabel van een meter of acht met speciale aansluitstekkers naar de TV getrokken. Dat hielp goed.
Kreeg wel een rekening van 50 euro.
De radio tuner gaf toen nog geen problemen.
De kabel hier in de huiskamer is een korte soepele kabel van 1,5 meter met aangegoten stekkers van aansluitpunt aan de muur naar de tuner.
Aan het aansluitpunt zit een eenvoudige splitter. Daar vandaan loopt een goede, niet héél dure Coax van pakweg 15 meter naar de slaapkamer waar eveneens een Harman Kardon receiver staat, even oud maar heel weinig gebruikt.
Deze laatste speelt alle betreffende zenders perfect in stereo...

Ik ga dezer dagen beide Receivers verwisselen en ben benieuwd naar het resultaat.
Had ik al eerder moeten doen maar het is een hele klus met een hoop draden waar ik lastig bij kan.

Groet,
Hans

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door soundman2 @, Wouw, 24-03-2011, 20:37 (4799 dagen geleden) @ engineer

Snoeren met aangegoten stekers kunnen onbetrouwbaar zijn. Soms zitten de draden gewoon ingeklemd en blijven ze op zijn plaats door het spuitplastic. Met een ohm meter of een testlampje en een batterij kun je natuurlijk het kabeltje even doormeten. Je kunt ook met een ander kabeltje testen.
Heb je al geprobeerd zonder splitter?
Uit je relaas maak ik op dat je tuner een coaxiale ingang heeft en geen klemmenblok. Dat is prima.
De prijs van antennekabels is net zo veranderlijk als het weer. Een goede kwaliteit kabel is niet te dun en heeft een afscherming die bestaat uit een alu of koperfoelie en een gevlochten mantel. De oude kabels van weleer, laten te veel storing door, net als bij de plastic stekers, is de dempingsfactor voor storingen en signalen van buitenaf niet groot genoeg. De laatste jaren is de kwaliteit van de kabels, ook bij de bouwmarkten meer en meer van het goede type.

Soundman2

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door ruudtx @, Utrecht, 25-03-2011, 13:37 (4799 dagen geleden) @ engineer

Omwisselen heeft geen zin.
Als de tuner in de slaapkamer met zoveel kabel het wel goed doet is het signaal dat binnen komt in orde.
De huiskamer tuner met maar 1,5 meter kabel zou het zeker ook goed moeten doen.
Het probleem zit dus in de tuner zelf.
Hooguit kan de huiskamer kabel van 1,5 meter niet meer goed zijn, maar niet erg waarschijnlijk.

Wat vaak ook helpt is even de pluggen in de aansluitingen heen en weer bewegen. Door oxidatie kunnen de contacten slecht zijn geworden en met bewegen wordt het weer even schoongemaakt.

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door engineer, 25-03-2011, 17:05 (4798 dagen geleden) @ ruudtx

Bedankt Ruudtx voor je bijdrage.
Maar zoals ik al schreef voel ik mij niet competent om aan potmeters te schroeven,
zelfs al zou ik de goede weten te vinden.
Ik verwissel de receivers morgen, dan heb ik in ieder geval stereo geluid in de huiskamer.
Ik moet dan maar eens zien wat ik met die andere doe.
Toch wegbrengen voor reparatie?
Of nieuwe kopen?
Of mono accepteren in de slaapkamer. Ook geen ramp..

Groet,
Hans

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door rondej, 06-04-2011, 17:06 (4786 dagen geleden) @ ruudtx

of is de antenne aansluiting in de tuner (het stukje wat naar buiten komt waar de coax op aangesloten word dus) los gekomen van de print heb het zelf wel eens meegemaakt oude tuner ontvangst slecht coax er uit gehaald resultaat het zelfde tuner los geschroefd en ja de hele aansluiting was los van de print.

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door ruudtx @, Utrecht, 25-03-2011, 13:28 (4799 dagen geleden) @ soundman2

Met het zo nauwkeurig noteren van de stand van de potmeter kan je een heel eind komen, als je bij geen resultaat deze maar weer precies terugzet. Dan kan er niet al te gek veel mis gaan. Niet aan alles tegelijk draaien, 1tje maar, en direkt teug als het niets wordt.

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door soundman2 @, Wouw, 26-03-2011, 08:31 (4798 dagen geleden) @ ruudtx

Met het zo nauwkeurig noteren van de stand van de potmeter kan je een heel eind komen, als je bij geen resultaat deze maar weer precies terugzet. Dan kan er niet al te gek veel mis gaan. Niet aan alles tegelijk draaien, 1tje maar, en direkt teug als het niets wordt.

Toch een vrij riskant advies.In een tuner alleen zitten niet zoveel potmeters en een tunerversteker weer wat meer.
Daar tref je potmeters aan voor de offset en de russtroom van de eindtrap en daar kun je beter niet aan draaien zonder te meten. Ze geven ook niet de klacht van TS.
Verder zit er vermoedelijk de potmeter van de kanaalscheidng. Zoals TS al aangaf is hij geen electronicus. Het is daarom een wijze beslissing om niet in het apparaat te gaan sleutelen. Een reparateur die later het toestel ter reparatie krijgt, is helemaal niet blij met toestellen waarin gerommeld is. Doorgaans levert dat veel meer werk op, dan alleen het herstellen van de oorspronkelijke fout.

Soundmanb2

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door engineer, 26-03-2011, 10:29 (4798 dagen geleden) @ soundman2

Zo, de receivers verwisseld.
Zoals te verwachten nu perfect in de huiskamer en ernstige storing bij stereo ontvangst in de slaapkamer.
Ik heb wel de indruk dat het stereo geluid in de huiskamer nu opvallend beter is dan dat van de andere receiver.(toen er oppervlakkig gezien nog niets aan de hand was.)
Ik laat het voorlopig maar zo.
Jullie allemaal hartelijk dank voor de reacties op mijn probleempjes.
Groet,
Hans.

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door ruudtx @, Utrecht, 26-03-2011, 16:40 (4797 dagen geleden) @ soundman2

Ik kreeg vroeger ook wel eens TV binnen waar de eigenaar zelf aan alles had gedraaid, niet meer goed te krijgen.
Maar met beleid, en dat is dus affblijven van de gedeeltes die totaal niet relevant zijn, en terugzetten op oorspronkelijke stand, kan er echt weinig mis gaan.

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door engineer, 26-03-2011, 16:51 (4797 dagen geleden) @ ruudtx

Beste forum vrienden,
Het is gelukt.
Op vlg site vond ik het service manual

http://elektrotanya.com/the_harman_kardon_hk3270.pdf/download.html

Op deze site trouwens een onnoemelijk aantal service manuals te vinden en vrij te downloaden (2 per dag)

Op blz 5 Alignment procedures
Op blz 6 de T604 en T605 potmeters
Op blz 56 de lay out van het tunerboard.

Daarna T604 een haartje gedraaid en STEREO ONTVANGST

Ongelofelijk.
Nogmaals iedereen bedankt voor de interesse en hulp.
Groet,
Hans

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-03-2011, 20:19 (4799 dagen geleden) @ engineer

Om te beginnen dan eens fijn losgooien van centraal systeem en "ouderwets" uit de ether halen.


Verder kan wel degelijk door ouderdom de ontvangst gevoeligheid teruglopen.
Dat testen door ouderwets uit de lucht halen, kijken naar ontvangststerkte.
Is deze in Mono goed en enkel in stereo dat de boel staat te haperen dan eens ernstig je decoder verdenken.

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door engineer, 24-03-2011, 20:29 (4799 dagen geleden) @ Maurice

Hoi Maurice,

Hoe doe ik dat, uit de lucht halen van FM ontvangst?

Vroeger had ik zo'n klein raampje met een snoertje, maar dat was alleen voor AM geschikt.
Gr. Hans

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door soundman2 @, Wouw, 24-03-2011, 20:48 (4799 dagen geleden) @ engineer

Hoi Maurice,

Hoe doe ik dat, uit de lucht halen van FM ontvangst?

Vroeger had ik zo'n klein raampje met een snoertje, maar dat was alleen voor AM geschikt.
Gr. Hans

Er wordt bedoeld, een draadje van een meter lengte ofzo, aan de centerpin van je antenneaansluiting van de tuner. Je moet nu een aantal etherstations kunnen ontvangen. Dat houdt wellicht in dat je opnieuw zenders moet zoeken, of via de manual tuning op een etherzender afstemmen. De methode kan wel enig inzicht geven, maar woon je in een flat met veel constructiestaal bijvoorbeeld, dan kan de uitkomst best eens tegen vallen.
Ik zou gaan voor het even omwisselen van beide tuners. Luidsprekers heb je niet nodig. Als het tuner/versterkers zijn, heb je aan een hoofdtelefoon voldoende, heb je losse tuners en versterkers hoef je uiteraard allen de tuners om te wisselen.

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door engineer, 24-03-2011, 21:03 (4799 dagen geleden) @ soundman2

Inmiddels een andere degelijke antennekabel aangesloten zonder de splitter.
Blijft hetzelfde helaas.
Ik ga zaterdag de receivers omwisselen, misschien wel permanent als het een succes zou zijn.
Die in de slaapkamer gebruik ik toch betrekkelijk weinig.
Ik houd jullie op de hoogte.

Gr. Hans

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door ruudtx @, Utrecht, 27-03-2011, 15:24 (4797 dagen geleden) @ engineer

Heel goed, gefeliciteerd.
Luistert veel leuker zo, zelf gedaan.

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door engineer, 27-03-2011, 16:23 (4797 dagen geleden) @ ruudtx

Klopt Ruudtx,

Ik ben nog steeds verbaasd hoe makkelijk dat ging gisteren.

Gr. Hans

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door NONE, 05-01-2012, 15:51 (4512 dagen geleden) @ engineer

beste

is dit een pll gestuurde
want mijn sansui tuner had zoeen zelfde proleem
daar van moest de midden frequentie worden bij gesteld
waren eerst alle c.van vervangen maar proleem bleef
sinal werd steeds afgekapt ( leek op stotteren )
om dat pll in een raster werkt
na afregeling midden freq was het probleem op gelost
leefde nog lang en gelukkig

gr none

Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren?

door engineer, 05-01-2012, 20:00 (4512 dagen geleden) @ NONE

Beste None,
Grappig dat er na zoveel maanden nog een reactie op mijn bericht komt.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik geen notie heb over hetgeen je schrijft, afgezien van de stotterende weergave die ik toen ook had.
Dat ik het probleem heb kunnen verhelpen was meer geluk dan wijsheid.
Ik heb geen enkel verstand van radiotechniek, maar heb op goed geluk met een mini schroevendraaier in een trimmer(?) gepeuterd en op slag was het probleem verholpen.
Je leest in mijn betreffende draad op 26-3-2011 17:51 hoe het ging.
Toevallig had ik enige weken terug weer hetzelfde stotterprobleem.
En weer op dezelfde wijze verholpen.
Groet, Hans

powered by my little forum