Subwoofer zelf bouwen ? (Toestel of techniek)

door lee, 25-03-2011, 14:22 (4799 dagen geleden)
Gewijzigd door lee, 25-03-2011, 14:28

In de huiskamer heb ik (verdekt opgesteld) een Yamaha apparaat staan om dvd,cd en radio te luisteren, (helaas zit niet iedereen hier in huis te wachten op mijn buizenradio en lp geluid)
De 2 boxjes geven wel een leuk helder geluid maar absoluut geen bas.
Nu zit ik niet te wachten op de moderne ``vette bas`` maar een beetje bas zou aangenaam zijn
Er zit op de achterkant een aansluiting voor een actieve subwoofer, maar omdat die dingen nieuw nogal prijzig zijn en mijn budget ff beperkt vraag ik mij af of zoiets zelf te bouwen is en waar ik dan eventueel bouwtekeningen/schema`s kan vinden.
Kan iemand hier mij verder helpen
Tips wat ik wel en beter niet kan doen zijn ook van harte welkom

Vast bedankt voor de moeite :)

[image]
[image]

Subwoofer zelf bouwen ?

door Ton Mijnster, 25-03-2011, 15:19 (4799 dagen geleden) @ lee

Lee,

In de Subwoofer zal ook een versterker moeten zitten

Dus een kast bouwen de juiste bas speaker.

Over het algemeen komt tegenwoordig zelfbouw duurder uit,dan de chinezen het kunnen maken

Kijk anders even bij speakerland in Oss

Groet Ton

Subwoofer zelf bouwen ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-03-2011, 15:22 (4799 dagen geleden) @ lee

Heb je natuurlijk maar heel weinig voor nodig.

Sub uitgang dus dat is al geregeld.
Gewoon een amp en een Box die beetje leuk laag aan kan klaar ben je.

Kan me niet voorstellen dat je na al je versterker perikelen niet wat hebt liggen waar 1 kanaal nog leuk van werkt.

Overigens staat MP vol met die zooi dus kun je ook voor 10,- kompleet ding kopen.

Subwoofer zelf bouwen ?

door Matthias Meijer ⌂ @, Dordrecht, 25-03-2011, 15:23 (4799 dagen geleden) @ lee

Hallo Lee,

Daar zal een laag (zowel qua toon als spanning/vermogen) signaal uit komen, dus dien je er een actieve luidspreker op aan te sluiten. Zoiets als een MFB box o.i.d. zou je eens kunnen proberen? Of om het concept te testen voordat je geld gaat uitgeven, die subwoofer uitgang even doorlussen naar een andere versterker met daaraan gewone luidsprekers en bekijken/beluisteren hoe dat gaat.

Groeten,

Matthias

EDIT: in Dordrecht zijn ze weer lekker radio-actief bezig zo te zien ;-)

Subwoofer zelf bouwen ?

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 25-03-2011, 15:50 (4799 dagen geleden) @ lee

Elektuur februari 2003 heeft een ontwerp van een actieve subwoofer. Misschien te zwaar voor jouw doel?

petrus bitbyter

Subwoofer zelf bouwen ?

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 25-03-2011, 17:25 (4799 dagen geleden) @ lee

Hoi Lee, ik heb hier nog een Canton staan met versterker, de breedte is 34cm, de hoogte is 39 en de diepte is 37, mocht je interesse hebben dan is hij gratis af te halen, groeten, Ben [image][image]

Subwoofer zelf bouwen ?

door lee, 25-03-2011, 18:36 (4798 dagen geleden) @ lee

Allereerst vast iedereen bedankt voor de reactie`s:)
Tja...wat is wijsheid, als zo`n ding zelf bouwen duurder is dan kopen
geeft dat te denken.
Als ik iets kant en klaar aanschaf moet het natuurlijk wel op het setje passen, zoals ik al zei het hoeft geen geweldenaar te zijn.
Als ik er dan van Ben een aangeboden krijg en deze functioneerd voldoende op mijn
Yamaha`tje is dat misschien de beste optie.

Ben , kan ik je per email bereiken?

Subwoofer zelf bouwen ?

door doktordirk @, Noordbeemster, 25-03-2011, 19:52 (4798 dagen geleden) @ lee

Hallo iedereen, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die niet opzien tegen wat werk en idd nogal wat kosten.
Het eerste uitgangspunt was een passieve uitvoering met dubbele spreekspoel (Visaton).
Dit beviel niet en het werd een actief ontwerp, voorbeelden genoeg, het moest een basversterker van een 22RH545 MFB worden.
De foto"s tonen een eerste versie die nog de nodige vervolgen heeft gehad.
Het eindresultaat speelt al weer enkele jaren, maar een verbeterde versie (zonder in en uitschakelplof en bromvermindering) komt misschien binnenkort van stapel.[image][image][image]

Subwoofer zelf bouwen ?

door lee, 26-03-2011, 05:33 (4798 dagen geleden) @ lee

Iedereen bedabkt voor de positieve reactie`s:)
Ik heb besloten op het aanbod van Ben in te gaan waarmee het probleem is opgelost:-D

powered by my little forum