AKAI VT-120 servo error? (Toestel of techniek)

door Erik @, 17-04-2021, 15:52 (1099 dagen geleden)

Hoi,
De afgelopen dagen besteed aan het opknappen van een AKAI VT-120 reel tot reel portable video recorder.
We hebben inmiddels beeld, maar het lijkt erop dat er geen servo-lock is.
Geen tracking control en lopende stoorbalken

https://www.youtube.com/watch?v=fiUP9tyftW8

De schema`s heb ik, maar in deze grotendeels discreet opgebouwde machines raak ik toch de weg kwijt:-(
Heeft er iemand ervaring met deze apparaten of een service doc, met de schema`s alleen kom ik er nu helaas niet uit.

Bedankt!

Mvg,
Erik

AKAI VT-120 servo error?

door soundman2 @, Wouw, 17-04-2021, 16:23 (1099 dagen geleden) @ Erik
Gewijzigd door soundman2, 17-04-2021, 17:07

Hoi,
De afgelopen dagen besteed aan het opknappen van een AKAI VT-120 reel tot reel portable video recorder.
We hebben inmiddels beeld, maar het lijkt erop dat er geen servo-lock is.
Geen tracking control en lopende stoorbalken

https://www.youtube.com/watch?v=fiUP9tyftW8

De schema`s heb ik, maar in deze grotendeels discreet opgebouwde machines raak ik toch de weg kwijt:-(
Heeft er iemand ervaring met deze apparaten of een service doc, met de schema`s alleen kom ik er nu helaas niet uit.

Bedankt!

Mvg,
Erik

Je moet er de docu van de VT-110 bij gebruiken en die staat bij ESI

[image]
https://www.eserviceinfo.com/download.php?fileid=67275
De doc staat daar in 8 files, die moet je allemaal downloaden. Het zijn RAR bestanden. Als je de eerste RAR opent gaat de rest ook open. Je hebt dan allemaal .jpg files. die moet je even kopiëren naar een nieuwe dir, dan hoef je ze niet elke keer uit te pakken.
De docu staat ook bij elektrotanya, maar is misschien dezelfde, in elk geval gemakkelijker te downloaden.
https://elektrotanya.com/showresult?what=akai+vt-110&kategoria=All&kat2=All


Het schema ziet er ingewikkeld uit, kennelijk omdat de delen van het servo-ic's allemaal de inhoud laten zien. Misschien moet je daar een soort blokschema van maken. Ik zie versterkertrapjes, flipflops, gelijkrichtertrapjes. Met een blokkenschema wordt het eenvoudiger de signaallijnen te volgen..
[image]
[image]

AKAI VT-120 servo error?

door Erik @, 17-04-2021, 16:43 (1099 dagen geleden) @ soundman2

Ja, en een overzicht van de meetpunten op de servoprint zou ook erg welkom zijn, nu is het een doolhof:-|

Punten van interesse zijn:
- pulsen control kop
- pulsen kop trommel
- ramp generator
- samplepuls van de rampgenerator

Mvg,
Erik

AKAI VT-120 servo error?

door soundman2 @, Wouw, 17-04-2021, 16:46 (1099 dagen geleden) @ Erik
Gewijzigd door soundman2, 17-04-2021, 16:49

Lees mijn post nog even terug.
De akai VT-110 staat gemakkelijker te downloaden bij elektrotanya
https://elektrotanya.com/showresult?what=akai+vt-110&kategoria=All&kat2=All

AKAI VT-120 servo error?

door Erik @, 17-04-2021, 16:49 (1099 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Erik, 17-04-2021, 16:54

Ja, iets te snel gelezen ;-)
Dankje voor de link naar de servicedoc !
We gaan de printer maar eens opstarten en een pak papier uitdraaien.

Ik kan weer verder :-)

Edit:
Helaas is de VT-100 / VT-110 een wezenlijk andere machine.
De principes zijn uiteraard gelijk, maar de uitvoering van de circuits is geheel anders.

Ik ben zeker nog in de markt voor een doc van de VT-120 ;-)

Mvg,
Erik

AKAI VT-120 servo error?

door soundman2 @, Wouw, 17-04-2021, 16:56 (1099 dagen geleden) @ Erik
Gewijzigd door soundman2, 17-04-2021, 17:05


Ik ben zeker nog in de markt voor een doc van de VT-120 ;-)

Mvg,
Erik

Er staat toch dat je de docu van de VT110 ook nodig hebt.
Kan natuurlijk over de mechanica geen, dat heb ik niet uitgezocht.
EDIT:

Oei ik zie nu VTS110 staan. ga nog even verder zoeken.
Wel gevonden, maar tegen betaling en dat voor gejatte schema's
https://duckduckgo.com/?q=akai+vts-110+service+manual&t=ffab&ia=web

AKAI VT-120 servo error?

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-04-2021, 18:12 (1099 dagen geleden) @ Erik

zie ik nu "the Seekers" ?


BTW, je hoort dat je servo wel wil iedere keer wil locken, maar waarschijnlijk is je capstansnelheid te ver af van de gemiddelde benodigde snelheid en springt ie iedere keer over de lock . (en beetje te vergelijken met verticaal rollen van het beeld)

AKAI VT-120 servo error?

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-04-2021, 19:24 (1099 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door kris, 17-04-2021, 19:31

wat ik vergat.... hetzelfde is waar voor de drumservo. kijk of die ongeveer op snelheid is alvorens te gaan ploegen. (en het kunnen ook the new Seekers zijn.. :-) )

AKAI VT-120 servo error?

door Erik @, 17-04-2021, 20:00 (1099 dagen geleden) @ kris

Hoi Kris,
Dankje voor de tip.
Capstan en drum snelheid controleren had ik nog niet bij stil gestaan.
Hopelijk krijg ik ergens de manual te pakken en kan ik achterhalen wat de tacho frequentie moet zijn.

Volgens mij zijn het de "oude" seekers :-D

Mvg,
Erik

AKAI VT-120 servo error?

door kris ⌂ @, Gent, België, 18-04-2021, 01:44 (1098 dagen geleden) @ Erik
Gewijzigd door kris, 18-04-2021, 01:46

als je een tacho maakt (of al hebt ) met een lichtje (reflectie dus)kan dat helpen.

Het is nuttig uit te vogelen welke motor op constante snelheid draait en welke bijregelt om het spoor te volgen.

beiden hebben bestaan:

1)kopmotor draait aan vaste snelheid en capstan regelt dan bij zodanig dat CTL pulsen overeen komen met cylinder PG. In dat geval draait de kopmotor 25rps vast.

2)Of capstan draait aan vaste snelheid en kopmotor wordt geregeld dat PG overeenkomt met CTL.uiteindelijk draait eens gelocked de kopmoter ook aan 25rps.

door even aan het trackingwieltje te draaien (als dit nog wat doet) zie je welke van de twee het is. zwabbert het beeld is het tweede systeem. jankt het geluid harder dan anders eerste variant.


Het zijn zuiver analoge servo's en fazecomparators, dus een lekke/droge elco gooit al roet in in het eten door veranderde tijdsconstante.

maar aangezien dit nog een machine is met enkel fazecomparatoren (en geen frequentiecomparatoren, dat kwam pas later) moeten de geregelde motor binnen het "vanggebied" zitten. en daarvoor is een toerentalmeting nuttig.

nu kan dat ook elektronisch, zonder tacho. kopmotor zal wel een PG hebben, geeft één puls per toer en van de capstan weet je het via meting ctl frequentie.

AKAI VT-120 servo error?

door Erik @, 19-04-2021, 21:18 (1096 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Erik, 19-04-2021, 21:20

Hoi Kris,

De kapstan draait met een constante snelheid, en de kop word bijgestuurd als ik het goed heb.
Op de kop zit een pick-up spoeltje, iedere omwenteling is 1 puls.
De regeling is zeker analoog ;-) , iets met een ramp zaagtand en een sample puls.
De tracking regelaar doet geheel niets in beeld variatie, dus er zit zeker wat mis.
Komende week krijg ik de correcte manual binnen, met de meetpunten vermeld, dan hoop ik er mee aan de slag te kunnen :-)

Mvg,
Erik

powered by my little forum