SONY V77 problemen. (Toestel of techniek)

door danny g @, Belgie - Opwijk, 24-04-2021, 17:03 (1095 dagen geleden)

Ik heb hier 2 SONY V77 multi effectprocessors die na zeer lange tijd van niet gebruikt te zijn (vele jaren) niet meer opstarten.
Deze processoren werken met +5 V, -5V en +15V en -15V.

Nu blijkt bij de ene dat de +15V het niet meer doet en bij de andere de 5V.

Hiervoor worden voltage regulators gebruikt met name voor de 5V : NJM78M05FA en voor de 15V de NJM78M15FA. Bij de laatste wordt de koelvin abnormaal heel heet al na pakweg een goeie minuut.

Heeft iemand wat dergelijke voedingsproblemen betreft na jaren van niet gebruik ervaring om te vermoeden wat meestal het probleem zou kunnen zijn ? Naar wat ik er een beetje van weet is dat de condenstoren meestal de boosdoener zijn of kan het toch zijn dat (ook) de voltageregulators zelf de oorzaak zijn ?

Kent iemand een vervanger voor deze voltageregulators die makkelijk te verkrijgen zijn ?Zouden de LM7805 en LM7815 als vervanger kunnen dienen ?


[image]

[image]

[image]

[image]

SONY V77 problemen.

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-04-2021, 17:23 (1095 dagen geleden) @ danny g

die regulatoren gaan niet gauw defect. wat er rond zit eventueel wel. Als er eentje bloedheet wordt zit er waarschijnlijk een sluiting achter. NJM is omdat het Jappaners zijn, uiteraard gaat de gewone LM ook, just opletten voor de behuizing.. (Isolatie/pinconfg)

SONY V77 problemen.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-04-2021, 18:08 (1095 dagen geleden) @ danny g

Zoals Kris aangaf meest gangbare wat te vinden is.
Even letten op de plastic behuizing
de gewone LM7805 is achter plaatje direct ook de massa.

Dus voor jouw de geheel geisoleerde versie regelen.
Andere kan ook maar moet je gaan isoleren met plastic huls-ringgetjes
en mica plaatjes etc.

Verder meet met je Ohm meter even tussen 1 en 2 , de uitgang,
zie je of daar sluiting zit.

Zo ja trek je elko C 807 cq C808 er even uit en meet dan nog eens.

Anders IC er uit halen en dan even 1-2 meten.

Controleer ook even de diodes aan de ingang.
Kan zijn door lange stilstand en plots weer de spanning er op dat ze de klap
van de lege elco's niet overleefd hebben.

SONY V77 problemen.

door danny g @, Belgie - Opwijk, 24-04-2021, 18:18 (1095 dagen geleden) @ danny g

Dank voor het snelle antwoord Kris en Maurice.

Heb net die met het 15V probleem al wat aangepakt en de regulator eruit gesoldeerd en via een externe voeding eens geprobeerd. Ging onmiddellijk in kortsluitbeveiliging. Moet inderdaad een component zij die een kortsluiting veroorzaakt vrees ik.

Ook dank voor de waarschuwing dat ik er een isolatieplaatje moet tussenplaatsen indien ik de regulator moet vervangen. Blijkbaar is in dit geval hij niet de boosdoener maar wel een mogelijk slachtoffer.

Wat me, tussen haakjes, opgevallen is, is dat ze op hun schema wat verwarrend overkomen met de cijfers 1, 2,3 bij de regulators. 1 is IN en 3 OUT volgens de specs en dat meet ik ook zo en de nummertjes op het schema staan net andersom !

SONY V77 problemen.

door soundman2 @, Wouw, 24-04-2021, 19:19 (1095 dagen geleden) @ danny g
Gewijzigd door soundman2, 24-04-2021, 19:31

De nummering van de ic's in het schema is fout!! Zie de datasheet, die is correct
De ic's gaan in stroombeveiliging, en gaan niet stuk. Het mooie is dat er stroom blijft lopen. Dan kun je de sluiting er uit meten met een voltmeter in het mV bereik.
Sluit de minpool van de meter op de uitgang van de stabilisator prik nu met een scherpe naald aan de andere draad van de meter op het spoor dat wegloopt van de stabilisator. Door de weerstand van het spoor zal de spanning steeds een stukje groter worden. Je hebt nu twee situaties.
Op zeker moment verandert de spanning niet meer. Je bent de sluiting voorbij, of een aftakking op het spoor. Volg dan dat spoor en controleer of de spanning weer verandert.
Als de spanning niet meer verandert, ben je de sluiting voorbij.
Deze methode werkt!!!! Ook etsfouten in nieuwe printjes haal je er op die manier feilloos uit.

In plaats van de stabilisator stroom te laten leveren, kun je dat ook met een lab voeding doen in stroom mode. 100mA is meer dan genoeg. Zorg er dan voor, dat op het moment van de sluiting die eventueel verdwijnt, de spanning niet te hoog kan worden.
Het is een manier om sluitingen op te sporen zonder enig spoor door te snijden o.i.d.
Als er druppeltantaaltjes in het toestel zitten, voel er dan eens aan of er niet eentje warm wordt. Die dingen maken nog wel eens een botte sluiting.
Volgorde pos regelaar In-Aarde-Uit.
Negatieve regelaar Aarde-In-Uit.
Mijn eerste databoekje stond dat fout weggeschreven voor de negatieve versie. Dan zoek je je wild waarom het niet werkt en de ic's stuk gaan.

SONY V77 problemen.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-04-2021, 00:30 (1095 dagen geleden) @ soundman2

Net als druppeltantaaltjes, gaan SMD-tantaaltjes ook regelmatig in sluiting. Ik kan het op de foto niet goed zien maar kan zomaar dat die er inzitten.

SONY V77 problemen.

door danny g @, Belgie - Opwijk, 24-04-2021, 19:21 (1095 dagen geleden) @ danny g
Gewijzigd door danny g, 24-04-2021, 19:51

Heb ondertussen nog vastgesteld dat de 15V zelf ook nog eens 2 extra 5V regulators voed (IC 301 en 303. Deze er uitgezwiert zodoende dat zijzelf en wat erachter komt geen probleem veroorzaken kan en ook de grote condensatoren. Bij nameten blijft de kortsluiting. Moet dus blijkbaar een IC zijn. Daar moet ik voor passen. SMD techniek :( . Geen spullen voor om daar mee bezig te kunnen zijn. Spijtig dat ze geen IC voetjes gebruikten.

Tja, die zal dus weggeschonken worden voor de onderdelen of verticaal geklasseerd worden naar ik vrees.

En dan hebben we de andere nog met het 5V probleem.

Hierbij nog voor de geinteresseerden de manual inclusief het schema (pagina 24 tot 27).


https://smallpdf.com/nl/result#r=aa5fe3813c2662c1f295d75056adaba5&t=share-document


[image]

SONY V77 problemen.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-04-2021, 10:58 (1094 dagen geleden) @ danny g

Sluiting in die Tantaal C-tjes is wel te meten met beetje geduld.

Ieder IC heeft op de voeding lijn een C zitten.

Met volt meter over de C meten de voltage.
Doordat al die C's parallel staan aan de voeding is dat het lastige.
Maar als je goed achter de komma kijkt kun je een verschil waarnemen.

Je test dus eerst diverse C's om een idee te krijgen.
Nu ga je op den duur zien dat er toch wat verschillen zijn.

De laagste waarde is mogelijk de boos doener.

Deze vis je er dan als eerste uit.
Handige van een te dikke soldeerbout is , is dat je in 1 keer C-tje aan de kant kunt schuiven met je soldeerbout.
Truukje is evt wat vers tin bijvoegen, betere warmte overdracht.
Vaak zit namelijk ook C-tje in midden nog eens vast gelijmd.

Lost dan niet de sluiting op, ga je naar de volgende.
Uiteraard meet je voor terug zetten de C, mogelijk zijn er meerdere defect.

Met dikke bout is het ook te doen dat SMD.
Ja is priegelen, maar de uitdaging met pincet en geduld.

Desnoods is je enige resultaat dat na diverse verwijderingen van C's mogelijk
er weer leven in zit.
De c's zitten er per IC om de DATA en dus ruis op de voeding te verwijderen.
Een enkel C'tje kan wel weg blijven.
Ieder geval heb je dan probleem te pakken en is het een mooie oefening.

SONY V77 problemen.

door danny g @, Belgie - Opwijk, 24-04-2021, 19:33 (1095 dagen geleden) @ danny g

Net uw bericht gelezen soundman2.

Om de waarheid te zeggen hierop : dat gaat me eerlijk gezegd wat te ver. Zo handig ben ik niet meer om dat zoals het hoort te gaan doen. Vrees dat ik de boel volledig naar de ... help dan.
U opmerking wat betreft de druppeltantaaltjes : tja, die zijn zo klein (0.1Uf) dat uitsolderen met mijn gewone soldeerbout onmogelijk is en ik kan er zelfs nog niet met mijn vingers aan om te voelen omdat ze tegen andere grotere componenten aanzitten. En inderdaad, die zouden wel eens de dader kunnen zijn (o.a. C316, C805)!

SONY V77 problemen.

door soundman2 @, Wouw, 24-04-2021, 19:59 (1095 dagen geleden) @ danny g
Gewijzigd door soundman2, 24-04-2021, 20:34

Net uw bericht gelezen soundman2.

Om de waarheid te zeggen hierop : dat gaat me eerlijk gezegd wat te ver. Zo handig ben ik niet meer om dat zoals het hoort te gaan doen. Vrees dat ik de boel volledig naar de ... help dan.
U opmerking wat betreft de druppeltantaaltjes : tja, die zijn zo klein (0.1Uf) dat uitsolderen met mijn gewone soldeerbout onmogelijk is en ik kan er zelfs nog niet met mijn vingers aan om te voelen omdat ze tegen andere grotere componenten aanzitten. En inderdaad, die zouden wel eens de dader kunnen zijn (o.a. C316, C805)!

Je hebt het het apparaat toch gewoon aan staan? Vergeet dan even de labvoeding, want zonder kan het ook. Het principe is niet meer dan een volt meting met een eenvoudige universeelmeter. Omdat de spanningen die je moet meten klein zijn, is het handig als er een 200mV DC bereik op zit.
Je hoeft niets los te solderen, maar de sporen moeten wel bereikbaar zijn. Het apparaat moet wel aan staan.
Je sluit één van de meetsnoeren aan op de uitgang van de 15 volt stabilisator, waarvan de uitgangsspanning ingestort is. Met het andere meetsnoer begin je bij de stabilisator en daar meet je dus praktisch nul volt. De sporen hebben echter wat weerstand en daardoor valt er spanning over de sporen. Met je tweede meetsnoer ga je telkens een klein stukje verder vanaf de stabilisator, de spanning op de voltmeter wordt groter naarmate je het spoor verder volgt.
Het aardige is, dat de spanning na het punt waar de sluiting zit, niet meer verandert. In principe heb je de sluiting dus gevonden. Ook kan het zijn dat de spanning niet meer verandert na een splitsing van het spoor, kennelijk buigt de stroom af door die splitsing en je gaat dan dat spoor volgen op dezelfde manier. Heb je meer aftakkingen op een punt, dan zal alleen spanningsval op het spoor te meten zijn waarin zich de sluiting bevindt.

Helaas kan deze methode niet toegepast worden bij zgn multilayer printen. De print heeft dan vier koperlagen en de onbereikbare lagen voeren dan meestal de voedingsspanningen.
Dan is de methode van voelen op componentjes heet worden, een van de methodes.
Ik denk niet dat je in de buurt woont, anders wil ik best de sluiting opzoeken als je er niet uit komt. (Wouw (N-Br), NL)
[image]

Groen stelt een printspoor voor.

Bij c heb ik een sluiting getekend. (Dat kan een elcootje zijn, of een ic wat heel veel stroom trekt.)
Bij punt a meet je al een paar mV spanningsval
Bij b is die weer groter
Bij b1 weer wat hoger
Bij c nog groter
Bij d is de spanning niet meer opgelopen en ben je de sluiting voorbij.
Bij b1 heb je een splitsing. In het stukje e, dus na b1 is er geen spanningsval meer.

SONY V77 problemen.

door danny g @, Belgie - Opwijk, 24-04-2021, 20:58 (1095 dagen geleden) @ soundman2

Dank U voor deze uitgebreide uitleg soundman2.

Vrees echter dat het niet lukken zal daar het een multilayer printplaat is. En even buiten beschouwing gelaten, toch de printbanen lopen zo dicht naast elkaar langs dat het met mijn multimeter pin zou mislopen en tevens ook nog, over de printbanen zit een beschermlaag dus spijtig genoeg zal deze professionele manier van foutzoeken hier niet kunnen lijkt me.

Verder mijn bijzondere dank om dit voor mij te willen uitzoeken toch ik woon in Belgie :( .
Echter, ik zat zo te denken : ik heb dus 2 SONY V77's die het niet meer doen. Ik wou hierover het volgende voorstellen: zou ze kunnen opsturen naar jou toe op mijn kosten en als je ze alle 2 kan maken mag je er één houden. Voor de andere betaal ik eventueel nog een extraatje voor de moeite. Indien niet mag je ze eventueel houden voor de onderdelen. Laat maar weten wat je van mijn voorstel vind.
Eigenlijk bent U de eerste aan wie ik dit voorstel. Zou anders een nieuw topic gestart hebben waarbij ik ze wegdoe voor de onderdelen of kans om ze zelf te herstellen en te mogen houden. Het laatste wat ik wil is ze naar het containerpark te doen, dat zou ik heel spijtig vinden voor deze prachtige effect processoren !

Verdere afhandeling wat mijn voorstel betreft graag echter per mail.
Met groet,
Danny G.

SONY V77 problemen.

door soundman2 @, Wouw, 24-04-2021, 21:12 (1095 dagen geleden) @ danny g

Dank U voor deze uitgebreide uitleg soundman2.

Vrees echter dat het niet lukken zal daar het een multilayer printplaat is. En even buiten beschouwing gelaten, toch de printbanen lopen zo dicht naast elkaar langs dat het met mijn multimeter pin zou mislopen en tevens ook nog, over de printbanen zit een beschermlaag dus spijtig genoeg zal deze professionele manier van foutzoeken hier niet kunnen lijkt me.


Jammer, ik had gehoopt dat er voor jou uitzicht was op reparatie. Nog even dit, als prikpen neem ik meestal een een scherpe naald uit het speldenkussen van mijn eega. Soldeer daar een snoertje aan en krimp daar een kousje over, zodat er juist een klein puntje uit steekt. De naald prikt vlot door het laklaagje op het spoor. Als het echt multilayer is dan houdt het op volgens deze methode. Multilayers zie je niet zo heel vaak. Je kunt ze herkennen ondermeer, omdat de eilandjes van de ic's waar de voedingsspanning aan zit, ogenschijnlijk niet aangesloten zijn.
Ik wil best een poging wagen hoor. Via het envelopje naast je naam kun je mij bereiken.
Ik heb verder geen videostudio of zo, dus als de apparaten weer zouden werken heb ik daar weer geen toepassing voor.
Ik vind het een beetje een uitdaging om zoiets te repareren.

SONY V77 problemen.

door Roland Huisman @, Zwolle, 24-04-2021, 22:40 (1095 dagen geleden) @ danny g

Met harde / lastige sluitingen op een print laat ik er een
stroom doorheen lopen en pak ik een warmtebeeld camera.
Dan zie je het pad van sluiting vaak direct. Dat heeft mij
al zoveel zoektijd gescheeld... Misschien heb je die of kun
je er even eentje lenen?

Groeten, Roland

SONY V77 problemen.

door kris ⌂ @, Gent, België, 25-04-2021, 00:51 (1094 dagen geleden) @ Roland Huisman

Voor dit soort toestanden verkies is de magnetische veldsterkte probe. Ieder stroompje veroorzaakt een veld rondom de geleider. Met de meetprobe (werkt met een hall elementje ) kan je zo een kortsluitstroompad heel goed volgen, ook doorheen een component en bij kleine stromen en zonder prikken of aanraken.

TS en Henk worden gek van al onze ideeën :-)

SONY V77 problemen.

door Oldtimer @, Oegstgeest, 25-04-2021, 06:42 (1094 dagen geleden) @ kris

Voor dit soort toestanden verkies ik de magnetische veldsterkte probe.

Zo doe ik het ook m.b.v. mijn Aim I-prober 520.

Willem

SONY V77 problemen.

door soundman2 @, Wouw, 25-04-2021, 10:01 (1094 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 25-04-2021, 10:05

Ik wordt niet gek hoor, maar alle methodes hebben ook tekortkomingen.
Ik vertelde al dat ik veel te maken heb gehad met prototypes en daar heb ik vrijwel altijd binnen korte tijd de fout kunnen vinden.
Bij multilayers, waarbij de voedingssporen complete vlakken zijn kan het allemaal nog lastiger zijn.

SONY V77 problemen.

door soundman2 @, Wouw, 25-04-2021, 09:59 (1094 dagen geleden) @ Roland Huisman

Warmtebeeld camera is een hebbeding, maar die heb ik niet, dus wordt het meten of voelen......

SONY V77 problemen.

door danny g @, Belgie - Opwijk, 25-04-2021, 15:34 (1094 dagen geleden) @ danny g

Dank aan iedereen voor al deze nuttige tips en reacties.

En zoals kris schrijft : "wordt gek van al onze ideeën" > nou, gek zal ik er niet van worden toch wel zeer erg verwonderd dat er dergelijke manieren bestaan om naar fouten te zoeken. Bij mij stopt het bij het gebruik van de multimeter en verder gaat mijn kennis niet meer. Ook is mijn verzameling aan meetapparatuur erg beperkt : Elektuur voeding, soldeerbout, Elektuur toonregeling en een oude multimeter (Fluke 8060A) en we hebben het gehad. Dus geen meetprobe of thermische camera in huis :( . Laat dan nog staan om ermee juist te kunnen werken.

[image]

powered by my little forum