Philips N1702 videorecorder: geen sync (Algemeen)

door Erik @, 26-04-2021, 19:17 (1088 dagen geleden)
Gewijzigd door Erik, 26-04-2021, 19:36

Hoi,

Als pause voor de AKAI VT-120 heb ik even een N1702 op de werkbank staan.
Het beeld en kleuren zijn prima , maar geen sync.

Module U531 maakt uit de luminance, Chrominance en Sync een composiet video signaal

[image]

Op pin 2 van de module is netjes sync aanwezig (onderste trace)
Echter aan de uitgang, pin12 is de sync afwezig (bovenste trace)
[image]

Ik heb alle 11 de teansistoren van de module reedt uit gesoldeerd, en gemeten, maar dat leverde helaas niets op
[image]

Is er iemand bekend met deze fout? of heeft iemand het schema van module U531? dan kan ik wat gerichter gaan zoeken.

Alvast bedankt.
Erik

Philips N1702 videorecorder: geen sync

door soundman2 @, Wouw, 26-04-2021, 19:45 (1088 dagen geleden) @ Erik
Gewijzigd door soundman2, 26-04-2021, 19:55

Uitsolderen is meestal niet hetzelfde als repareren, vaak maak je meer kapot dan je lief is, zeker in deze modules met fragiele sporen. Probeer de werking van de module te doorgronden en dan kun je meten wat er mis is.
Tussen pen 2 en het insertiepunt zit nog een pulsvormertje. Daar zou je eens moeten meten en uiteraard ook op het insertiepunt.

Philips N1702 videorecorder: geen sync

door Erik @, 26-04-2021, 19:54 (1088 dagen geleden) @ soundman2

Met de juiste apparatuur en secuur is het risico op schade minimaal.
Om de transistoren goed te kunnen testen, moesten deze er toch even uit.

Doorgronden van de schakeling, graag! maar dan is een schema wel wenselijk ;-)

Philips N1702 videorecorder: geen sync

door soundman2 @, Wouw, 26-04-2021, 20:08 (1088 dagen geleden) @ Erik
Gewijzigd door soundman2, 26-04-2021, 20:15

Zoals ook deze keer levert het los meten van componenten vrijwel nooit een oplossing.

Om de transistoren goed te kunnen testen, moesten deze er toch even uit.

Daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Dat je het schema niet hebt, is zondermeer een moeilijkheid, maar een pulsvormer bestaat niet uit iets met 50 transistoren, dus het stukje moet via reverse engineren wel te doen zijn.
Ook de sommeerschakeling moet wel te vinden zijn. Het schema van de module heb ik ook niet, maar na een tijdje puzzelen wel.
Weet je wat het nadeel van uitsolderen is, dat onderdelen verkeerd worden terug gezet, dat door het (vaak) ontbreken van goed soldeergereedschap en/of een veel te hete soldeerbout en het gebruik van litze, de fragiele spoortjes worden vernield. (De eilandjes laten vlugger los dan je lief is). Verder één soldeerspettertje en je zoekt je een eind in de rondte.
Als je een werkende module vindt is dat natuurlijk prachtig, soms binnen een dag, maar soms kan het heel lang duren, dus.............

Philips N1702 videorecorder: geen sync

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-04-2021, 19:58 (1088 dagen geleden) @ Erik
Gewijzigd door kris, 26-04-2021, 20:08

Ik denk dat, zoals bij de meeste video systemen, de sync (H en V) al gewoon in het opgenomen luma signaal zit. Achteraf sync inserten vind ik wat vreemd, heeft misschien iets met de trick play vandoen (pause).

wat wel kan is dat de sync van de luma-video wat "opgekuist wordt" en dan weer wordt toegevoegd. controleer dus eerst of er wel sync zit na de FM demodulatie in het luma, dat moet er zeker zijn, en waar dit verloren gaat. (kan per ongeluk afgesneden worden door slecht ingestelde trap, lekkend C'tj..)

Philips N1702 videorecorder: geen sync

door Erik @, 26-04-2021, 22:10 (1088 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Erik, 26-04-2021, 22:29

In het luminance signaal zit idd. wel de sync, ook gezien op de scope :-)
Maar deze wordt in de module eraf geclipped. en een aparte puls toegevoegd.
De reden hiervoor is VCR identificatie, een kleine aanpassing van de lijn-sync puls

Philips TV`s met het "VCR/VLP" logo herkennen deze aanpassing in de sync-puls, en schakelen de sync circuits over om beter met de minder stabiele sync van een video recorder om te gaan.

Uitleg in de servicemanual:

[image]

Voor het snelle 0,5 uS pulsje zit er een BSX20 transistor in de module, schakeltijd van deze transistor is 7,5 nS
Maar het is geen eenvoudige module om even uit te tekenen, maar er zal niets anders opzitten

Hier is een iets duidelijker plaatje van de inhoud van module U531
https://forum-mfbfreaks.nl/download/file.php?id=6437&mode=view

Philips N1702 videorecorder: geen sync

door soundman2 @, Wouw, 26-04-2021, 22:52 (1088 dagen geleden) @ Erik
Gewijzigd door soundman2, 26-04-2021, 23:04

Zo beter?
[image]
Het VCR pulsje zal dan toch alleen voor Philips tv toestellen gediend hebben. Ik zou van geen ander merk weten wat die voorziening had.
Bij de meeste toestellen was het gewoon kanaal 0 en in de tijd van de voorkeuze met druktoetsen, meestal het hoogste kanaal.
Overbodige voorziening van Philips dus, net als de feature dat de recorders van Philips na een tijdje in stand-by gingen als de recorder niet opnam of weergaf. Het ontnam de gebruiker de mogelijkheid om de VCR te gebruiken als tuner bij gebrek aan voorkeurtoetsen op de TV.
Later is met veel bombarie als speciale future de TUNER-mode ingevoerd. De concurrentie had dat vanaf de eerste VCR (spaarde meteen wat onderdelen en software)

Philips N1702 videorecorder: geen sync

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-04-2021, 14:55 (1087 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Maurice, 27-04-2021, 15:00

N1700-1702-service Notes:
[image]
[image]

Philips N1702 videorecorder: geen sync

door kris ⌂ @, Gent, België, 27-04-2021, 16:08 (1087 dagen geleden) @ Maurice

dat was ook mijn gedacht : het idee van de video sync identieficatiepuls was geen lang leven beschoren, en de doc van Maurice bevestigd dat. desalniettemin moet de gewone sync blijkbaar opnieuw ge-inserted worden in die module.

Philips N1702 videorecorder: geen sync

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-04-2021, 19:59 (1088 dagen geleden) @ Erik
Gewijzigd door Maarten Bakker, 26-04-2021, 20:02

Het schema zou je eventueel zelf op kunnen tekenen, leer je de schakeling ook meteen kennen.

Als je begint met onderdelen testen in plaats van met signaal meten/traceren, zou het volgens mij eerder voor de hand liggen om de elco's aan de tand te voelen. In tegenstelling tot transistoren zijn dit slijtage-onderdelen. De gewone elco's kunnen na verloop van jaren capaciteitsloos zijn geworden en de tantaaltjes kunnen in sluiting zijn gegaan.

Philips N1702 videorecorder: geen sync

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 27-04-2021, 08:31 (1088 dagen geleden) @ Erik
Gewijzigd door BenM, 27-04-2021, 08:36

Ik lees een referentie naar het VCR pulsje. Ik heb onlangs een probleem opgelost met m'n N1502, gerelateerd aan dat VCR pulsje. In de N1502 zit de U511 en hier kun je lezen wat de oplossing was : https://forum-mfbfreaks.nl/viewtopic.php?p=292200#p292200

Aan de hand van de wijzigingen sectie in de service docu ontdekte ik dat dat VCR pulsje de sync (negatief) kan beïnvloeden.

De wijziging is hier beschreven : https://forum-mfbfreaks.nl/viewtopic.php?p=292112#p292112

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Philips N1702 videorecorder: geen sync

door Dominic @, Breda, 27-04-2021, 11:10 (1088 dagen geleden) @ Erik

Kleinste elcotje onderin je foto is vaak slecht in deze modules of ligt soms volledig in sluiting. 47u als ik mij niet vergis.

Philips N1702 videorecorder: geen sync

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-04-2021, 15:00 (1087 dagen geleden) @ Erik

Mijn Schema map nagelopen, maar geen details schema's van de modules.
Heten niet voor niets modules, niet bedoeld om te repareren:-D

Misschien helpt kleuren plaatje beter:
[image]

[image]

Philips N1702 videorecorder: geen sync

door Erik @, 27-04-2021, 19:23 (1087 dagen geleden) @ Maurice

Hat idee van de identificatie puls hebben ze ook snel losgelaten, mogelijk waren er in de praktijk toch probemen met een niet standaard lijn sync puls.
Ik middels de elco`tjes en tantalen gemeten, niets mis mee ..

Ik ga bijna denken dat het probleem buiten de module ligt, met een beetje geluk kan ik komend weekeinde over een vervangende module beschikken, en testen wat het hiermee doet.

Philips N1702 videorecorder: geen sync

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-04-2021, 19:39 (1087 dagen geleden) @ Erik

Hoe ziet je beeld er dan uit?

Gebruik je een oude opnamen , nieuwe eigen?
Maakt soms ook uit.

Om een tape goed "schoon" te krijgen neem ik soms eenvoudig ruis op.
Daarna pas weer eens een nieuwe opname.

Ook tapes paar keer heen en weer spoelen.
Zijn ook tapes die zwaar blijven lopen.

Heeft de recorder bij jouw wel ooit gewerkt?

Philips N1702 videorecorder: geen sync

door Erik @, 27-04-2021, 23:39 (1087 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Erik, 27-04-2021, 23:44

Hoi,

Het zijn banden zijn oude opnames, gemaakt op dezelfde recorder in de periode 1980 - 1986
De tapes zijn in goede staat, ze "lopen" niet zwaar, en afgezien van de sync, is het beeld en kleuren goed, ook geen dropouts zichtbaar.

De recorder spelend, enkele maanden terug

https://www.youtube.com/watch?v=uWk3QnyHIpk

Nu terugkijkend is de zwarte balk aan de rechterzijde mogelijk een teken dat er iets aan het overlijden was in het sync circuit?

mvg,
Erik

Philips N1702 videorecorder: Er is weer sync

door Erik @, 29-04-2021, 12:28 (1086 dagen geleden) @ Erik
Gewijzigd door Erik, 29-04-2021, 12:33

Er is weer sync :-)

De fout in de module U531 is gevonden en gerepareerd.

Het gereedschap
[image]

De fout, een tin-haar onder een transistor
[image]

Wel raar dat ik deze fout niet heb kunnen meten bij het testen van de transistors, deze transistor is daarbij ook uitgesoldeerd.
Dit was een fout die ook weer had kunnen verdwijnen en terug komen, en dan ben je lang aan het zoeken....

Maar we hebben weer een prima beeld uit de N1700 :-)
https://www.youtube.com/watch?v=draqmGPfJXU

Mvg,
Erik

Philips N1702 videorecorder: Er is weer sync

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 29-04-2021, 12:58 (1086 dagen geleden) @ Erik

Uit nieuwsgierigheid, om welk type transistor gaat het?

Kennelijk zijn TO-18 huisjes ook RoHS vertind destijds... Hopelijk is de vulling beter dan bij de TO-1 en TO-7 huisjes, anders kan het nog leuk worden :fir

Philips N1702 videorecorder: Er is weer sync

door Erik @, 29-04-2021, 14:45 (1085 dagen geleden) @ Forumbeheer

De transistor is een BSX20, die zitten er twee in de module.

Of de haartjes ook aan de binnenkant ontstaan zal op den duur wel blijken, nu weten we in ieder geval waar we moeten kijken als de sync wegvalt. :-D

Mvg,
Erik

Philips N1702 videorecorder: Er is weer sync

door Jac Janssen @, Eindhoven, 29-04-2021, 14:54 (1085 dagen geleden) @ Erik

Hi Erik,

BSX20 heb ik wel voor je als dat nog eens nodig mocht zijn.

Jac

Philips N1702 videorecorder: Er is weer sync

door Cornelisjan @, Lunteren, 29-04-2021, 15:35 (1085 dagen geleden) @ Erik

Mooi dat je de fout gevonden hebt en je zat er dus in een vroeg stadium al erg dicht bij.

Wat bracht jouw er toe deze transistor er nogmaals uit te halen? Meettechnisch opgespoord?

Philips N1702 videorecorder: Er is weer sync

door Erik @, 29-04-2021, 17:23 (1085 dagen geleden) @ Cornelisjan

Hoi Jac,
Dankje voor de aanbieding, hopelijk blijft het nu weer een tijdje werken, maar ik houdt het in gedachte

Hoi Cornelisjan,
Omdat ik op een dood spoor zat met het vinden van de fout, ben ik de print maar onder het vergrootglas gaan inspecteren, in de hoop iets te vinden zoals een gebroken weerstand of iets anders wat visueel zichtbaar is.

Toevallig zit deze transistor redelijk aan de rand van de print, en kunt je deze van de onderkant zien.

De les voor mij is: metalen transistoren, ook van deze leeftijd, zijn verdacht op sluitingen :-D

Philips N1702 videorecorder: Er is weer sync

door kris ⌂ @, Gent, België, 29-04-2021, 19:07 (1085 dagen geleden) @ Erik
Gewijzigd door kris, 29-04-2021, 19:14

proficiat.
is de BSX20 nog een vierpoter? Dan kan de tester hem als goed aanzien, aangezien de behuizing niet meegetest wordt.
Je hebt die cats whisker toch bewaard, voor toepassing in een kristalradio, of voor de collectie van: "hier kreeg ik grijze haren van" ? :-D

edit : nu pas komen je foto's erdoor (door Maarten's serverwissel?). is een driepoter.. maar staat vol van de dentrietjes in beginstadium. toestel heeft ooit vochtig gestaan.

powered by my little forum